Jongensradio anno 2007

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Op 11 juni 2007 18:13:36 schreef (Z)weetvoetje:

Om te kijken of het mixt, dan kijk je gewoon of je (in de buurt van een zender) een audiotoontje op de uitgang hebt. Even een koptelefoontje eraan, en je weet of het werkt.

Hoe bedoel je dat, hoe doe je dat, het barst van de piepjes en fluitjes (intermodulatie producten ? ) Ik vind dat idee van FET wel mooi. Moet er denk ik wel een potmetertje tussen. Dat sluit dan tenminste een en ander uit. Zweetvoetje, wat heb jij voor preselectie.

Fred (wordt vervolgd)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hmm, op dit moment gewoon 1 LC-kringetje. Da's ruim genoeg om te kijken of het werkt of niet.

Ik kijk alleen maar naar de mengproducten die in het audiogebied zitten. Dan weet je in ieder geval snel of het werkt of niet. Als de osc. op een frequentie staat waar een zender zit, dan hoor je dus als het goed is een piepje.

Ik moet trouwens zeggen dat het wel wat lastiger is om een mengtrap te testen als de frequentie hoger is.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Vanavond weer een beetje verder,

Met de yaesu als detector:
- de eerste mixer werkt prima, 1x had ik het geluk een zender te treffen en het klonk haarzuiver
- de VFO is zwaar @#$%, tenminste de afstemming met 1 slag potmeter, je hoeft maar te blazen en hij verloopt, Ik heb echt af en toe zenders gehoord maar meestal alleen maar gefluit omdat ik over de zenders heen vlieg. Amateur band was wat stilletjes leek het. Onmogelijk om af te stemmen in de 40m band
- de preselectie voldoet best wel met twe kringen n makkelijk zo apart, voldoet hij gelijk een beetje als verzwakker.
- Hij kan niet aan mijn vertical, die geeft veel te veel signaal af. Dan moet er echt een verzwakker voor.
- Er moet een trapje MF versterking bij denk ik na het filter
- het filter werkt prima, mooi smalbandig
- AF te zacht door te laag MF signaal na 2e mixer
- 2e mixer is niet tof, een groot gebrom en gefluit

Dus ik denk dat het al veel beter wordt met een varco en vertraging en hij lijkt erg gevoelig. Maar een potmeter met varicap werkt niet. Denk dat 90% van het probleem daar dus zit.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat zou dus nog wel meevallen. Je zou even een fijnregeling kunnen maken met nog een potmeter.

Mijn (zelfgemaakte) vossejachtontvanger ontvangt de hele 80m band met een gewone potmeter. Dat is best pielig afstemmen, maar het lukt wel met enig Fingerspitzengefühl. En dat is dus 400 kHz per omwenteling (nl. 300 kHz over 270 graden).
Een kwart daarvan, 100 kHz per omwenteling, lijkt me voor jouw experiment wel goed. En 25 kHz per omwenteling is erg comfortabel.
Wat is nu je afstembereik ook alweer?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

De potmeter (een gewone die net niet 1x rond gaat) heeft nu een bereik van 1MHz, is een beetje veel. maar ik zat te denken aan een twee sectie varco waaraan aan een sectie de preselectie komt met fijntune varco (ivm gelijkloop ellende) en aan de andere de VFO. Hier parallel aan dan de varicap maar dan met een kleiner bereik (bv 10KHz ofzo) of een 10 slag. dan kan ik de ontvanger ook een groter bereik geven. De wunderhorn geeft namelijk over meer dan 10MHz een redelijk constante amplitude.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zou voor wel drie weerstanden gaan. Allemaal van bijv. 10kOhm. De eerste zet je gewoon direct aan de varicap, de tweede via een 100k weerstandje, en de derde via een 1M weerstandje. dan heb je best een redelijke fijnafstemming.

Of gewoon een echte varco. Dat is natuurlijk altijd fijner. Potmeters gaan ruisen enzo, en ze zijn behoorlijk schokgevoelig.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Fred, er is een pakje naar je onderweg met een loei van een wormwielvertraging. WEG MET DE VARICAPS! Verder zit er nog een professioneel mixerblokje met trafo'tjes en al in het pakje, wel goed zoeken want het is klein.... En als je je afvraagt of je de enige bent die bouwt: bepaalde personen zoeken zich rot naar onderdelen en doosjes voor andere bepaalde personen!! :(
O ja, in vergelijking met jouw mixermartelingen is de "ellende" van de gelijkloop totaal verwaarloosbaar!

Even algemeen: mixen kan alleen met een niet-lineair ding, nietwaar? Nou ben je geneigd uit de theorie cursussen te denken dat daar dus de som en het verschil van Fsig en Fosc uitkomt, maar dat is een beetje simplistisch. Laten we eens een gewone dualgate MOSFET mixer nemen. Dan blaast Fosc er in elk geval doorheen, net zoals Fsig. (Die kan je dus verminderen door een balansschakeling). Fosc zal het sterkste signaal in de hele output kunnen zijn. Verder krijg je alle harmonischen van Fosc en van Fsig. En dan krijg je nog alle sommen en verschillen van alle harmonischen van Fosc en Fsig. En ook krijg je met kruismodulatie te maken, dus mixen van verschillende Fsigs met elkaar en met de Fosc. En ja, toevallig krijg je ook de som en verschilfrequenties van Fosc en Fsig, maar da's maar een toegift... Dus aan de uitgang van een mixer staat een theoretisch oneindige reeks rotzooiproducten. Ook voor professionele ringmixers geven de specificaties "maar" onderdrukkingen van maximaal 50 tot minimaal 15 (!!) dB.

Een proefje dat ik ooit publiceerde en dat je met elke ontvanger kan proberen:
Ik kreeg met een ontvanger met goede preselectie vreemde signalen van omroepzenders rond 2,5 tot 3 MHz, in de middag. Die horen daar uiteraard niet en spiegels zouden tussen 3,4 en 3,9 MHz moeten liggen (MF 450 kHz). Dat waren parasitaire mengproducten, ze bleken uit de 30 meter omroepband te komen, dus circa 3 maal hoger dan de afstemfrequentie ondanks de preselectie.
Stem je ontvanger eens af op 3,7 MHz of zo en stuur dan een sterk signaal van de dipper in je antenne. Varieer de dipper HEEL LANGZAAM van >40 MHz (SIC!!) tot 4 MHz. Ik noteerde toen razend snel voorbijflitsende fluitjes met de dipper op onder andere (ruwe waarden) 34,7 , 33,5 , 25,7 , 25,1 , 22,2 , 21 , 17,3 , 16,5 , 13,0 , 12,2 , 10,8 en 9,0 MHz. Zeer leerzaam, en zeer verontrustend. Dat illustreert het belang van goede preselectie, het gaat heus niet alleen om die spiegel.

De Grote Hellehond Zelve.
fred101

Golden Member

Frithjof, wat ben ik blij dat jij even niet aan het bouwen bent zodat je een doosje kon zoeken. Dat mixertje ga ik zeker gebruiken. Ik denk voor de tweede trap want die werkt minder lekker. En ik ga voor de varco met vertraging, deze ontvanger moet de basis worden die ik stukje bij beetje kan uitbreiden naar andere banden. De VFO en BFO zitten bv apart in doosjes op de print zodat die eraf gesoldeerd kan worden om er dan bv een andere in te zetten. De mixers en filters en trappen zitten ook op een rijtje in blokken. Het audiodeel zit ook in een aparte ruimte. Ik kan dus alle kanten op. De spoelen zitten met een printconnectortje. Ik wil dan spoelenhokjes onder of boven de print maken waar ik kan schakelen tussen spoelen (deze zitten dan ingeblikt)

Daarnaast wil ik er digitale uitlezing op met van die mooie rode led blokjes. Ik heb alleen nog geen idee over de aansturing. Het kastje wordt hout met een (gepolijst) alu-frontplaatje en ik denk messing knoppen. Maar eerst maar eens naast de brievenbus gaan zitten wachten :-)
Heel erg bedankt.

Zo'n project is wel een erg goede leerschool maar zou echt niet lukken zonder jullie hulp, bedankt dus allemaal. Zonder mensen als jullie zou ik nooit zover gekomen zijn en als electronica nOOb al helemaal mijn F niet gehaald hebben.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred101,
Elektuur heeft ooit een ontwerp gemaakt van zo'n frequentie teller met led displays waar je ook de middenfrequentie offset mee kan inschakelen, zodat je direkte uitlezing krijgt van de freq waar de ontvanger op staat.
Deze gebruik ik om de freq van mijn buizen ontvanger, de Murphy B40, goed uit te kunnen lezen en hem op de freq te houden.
De uitlezing is tot op 10Hz nauwkeurig en werkt tot ongeveer 40Mhz.
Het ontwerp is volgens mij uit 1988 en is opgebouwd met discrete componenten.
Ik heb hem uit het boekje Hoogfrequent schakelingen voor de zelfbouw van elektuur, uitgave 1990. ISBN 90-70160-83-8
Als er belangstelling voor is kan ik het artikel wel inscannen en ergens op het net plaatsen.

Die teller heb ik ook, is goed. Stoort bijna niet omdat de displays niet gemuxed worden.

fred101

Golden Member

Ik zou wel een kopie van dat schema willen. Ik heb een digitale met lcd display. Deze stoort inderdaad een beetje en heeft vrij veel signaal nodig. (zou 100mVtt moeten zijn maar hij heeft minstens 3Vtt nodig.) Is een bouwpakketje van Kent.

@Frithjof: Pakketje is gearriveerd, wat een vreselijk mooi stukje mechaniek is dat. Waar is het uit. Klopt die pinbezetting van de mixer. Normaal is toch pin 1 bij de stip ?

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 12 juni 2007 18:44:25 schreef jan w:
Elektuur heeft ooit een ontwerp gemaakt van zo'n frequentie teller met led displays waar je ook de middenfrequentie offset mee kan inschakelen, zodat je direkte uitlezing krijgt van de freq waar de ontvanger op staat[...]

Bij de Gamma schijn je voor 6 euries ook frequentie tellers (al dan niet met preset) te kunnen kopen, zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/49192/2 :-)

fred101

Golden Member

Hmmm, chinese troep in mijn made in Holland ontvanger, neeeee toch maar niet. Hij wordt helemaal zelfbouw tot de kast toe.
Zo er hangt weer 35m draad buiten met 1:9 balun, test iets makkelijker als een vertical of mag-loop.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@janW: ha, heb je een B40 in gebruik? Da's lekker makkelijk, die offset, gewoon 500 kHz, kan je nog wel zonder een offset uitrekenen... :-)
Je kunt ook de offset krijgen door een signaal gelijk aan de MF te mengen met de VFO in een 7474 chippie.

@Fred: ja, lekker ding hè? Die komt uit de Tuning Unit van de BC-191 zender. Dat was een monsterlijk geval dat bij tienduizenden is gebouwd en aan boord van alle Amerikaanse bommenwerpers zoals de B17 en B25 zat. Hij werkte met afzonderlijke spoelbakken voor elk bereik, de Tuning Units, en dit was de vertraging voor de VFO. Je moet het kleine schaaltje even loshalen, dan de vertraging met de pootjes op een dik stuk metaal schroeven zodat het veerplaatje direct achter het schaaltje van achter tegen de frontplaat drukt. Zo werk je speling in het lager weg. Veel plezier!

De Grote Hellehond Zelve.
fred101

Golden Member

Gaaf, een stukje bommewerper in mijn radio. Werkt erg mooi en past zelfs zonder verloopbus op mijn varco.

De mixer heb ik eerst als bfo mixer aangesloten, toen de langdraad erop en de varco naast de pot. De varicap in serie met een 5p Ctje. Nu kan ik redelijk fijn afstemmen, moet het bereik van de varco nog wat verder knijpen.

Maar dat gaf niet echt verbetering, erg veel herrie, gefluit en gepiep maar ik kan er zenders tussen door vinden. Nu heb ik de mixer ipv de eerste mixer gezet en dan wordt het meteen een stuk rustiger. Maar de mixer heeft 1,5V nodig begreep ik gisteren in een qso met mans en met de varco erbij geeft hij nog maar 0,8Vtt (met de varicap gaf hij 3V op de zelfde frequentie maar met een veel kleiner bereik), Ik ben nu een extra trapje aan het maken voor de vfo. Ik snap alleen niet hoe een lucht condensator nu het signaal verder kan dempen als een trimmertje. De capaciteit is uiteindelijk gelijk (en dus ook de reactantie) Toch veroorzaakt iets meer weerstand.

De extra versterktrap voor de luidspeaker heb ik losgekoppeld. Dat ding functioneerd als MG radio in zijn eentje. Ik denk dat ik net de eerste 1 transitor MG ontvanger heb gebouwd :-)

fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred: pootje 6 heeft de stip, voor de variatie... Hoe een varco minder output kan geven dan een (vieze) varicap is me een raadsel, maar jij weet in je eentje meer raadsels bij elkaar te knutselen dan wij allemaal samen. Hou vol, knul, we houden allemaal van je en weten zeker dat het ooit lukt (misschien maken we het nog mee ook).

De Grote Hellehond Zelve.

Fred, ik heb je gehoord gisteren avond, ik zat op het werk met een scanner te luisteren. Ik heb toch het vermoeden dat je de mixer meer moet insturen, die +7 dBm (5mW, 1,4 Vtt in 50 ohm) is niet zomaar bedacht ... De diodes moeten echt aan of uit staan om goed te mengen, fluitjes kunnen veroorzaakt worden door reflectie op een mixerpoort, oorzaak is dan het niet op 50 ohm afsluiten van die poort. Dit geldt voor alle poortjes op die mixer, het meest kritisch is de MF uitgang.

Een PI of T netwerkje met 1dB demping, garandeert nog niet dat je poort ook echt 50 ohm, niet-reactief!, ziet.

Vaak wordt voor de MF uitgang een diplex filter gebruikt, dit is een all-pass filter die, breedbandig, je mixer met 50 ohm afsluit.

Over diplexers:

http://www.qrp.pops.net/dip2.htm

Op 13 juni 2007 12:24:38 schreef fred101:
Gaaf, een stukje bommewerper in mijn radio.

Piratenspul in je radio zal je bedoelen. :-) De BC191 in combinatie met de TU-5b was ook veel aan dit 'front' in gebruik.

Op 13 juni 2007 12:37:35 schreef Frithjof Sterrenburg:
maar jij weet in je eentje meer raadsels bij elkaar te knutselen dan wij allemaal samen. Hou vol, knul, we houden allemaal van je en weten zeker dat het ooit lukt (misschien maken we het nog mee ook).

Fred knutseld in zn eentje dan ook meer dan wij allen samen...

Je kan afsluiten met een gedempte kring op de goede frequentie. Da's wel het simpelst. Maar ik weet niet wat er dan gebeurt met producten op een hele andere frequentie, die niet goed afgesloten worden. Want die zullen dan wel weer een probleem geven.

Ik raak er meer en meer van overtuigd dat een actieve mixer ook bepaalde voordelen bied.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Even een update, ik ben helemaal gaar, was vanmiddag alleen thuis en heb even goed doorgewerkt. maar......

HIJ DOET HET (zelfs even amateurs gehoord)

De opzet is nu:
- Preselectie met twee parallelkringen, preamp.
- VFO, twee ampjes, een pi-netwerkje, mixerblokje, diplexer,
- MF trapje, laddefilter 2MF trappen, dubbele gebalanceerde diode ringmixer (nu met twee trafo's ), met daaraan een diplexer
- en dan de bfo.
- Het AF gaat via een preamp door een actief filter (met twee pnp's en dan een LM386.

De VFO bestrijkt nu 1 MHz maar met zo'n smal filter valt het wel op hoe hard zo'n ding verloopt en hoe hij reageert op elke beweging van iets in de omgeving, je kunt geen 2 sec luisteren of je moet draaien. Een dekseltje er op vermindert dat maar dan staat hij direct 500KHz verder (capaciteit van deksel denk ik )

Ik denk dat er nog wat finetuning nodig is bij de diplexer want er zit nog een minimale fluit en ik denk dat de vfo nog niet sterk genoeg is. Hij geeft 6Vtt maar dat zakt in tot 1 Vtt als ik hem aansluit op de mixer. Wat kan ik daaraan doen, koppeltrafo lijkt me wel een idee. Dan zal de ontvangst ook wel gevoeliger worden.

Zal hem van de week eens in een afgeschermde kast bouwen (oftwel het hout bekleden aan de binnenkant met alufolie) en dan foto's maken.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nou Fred! Wel gefeliciteerd met deze grootse prestatie! :) :D ;)

Probeer als 'eindtrap' voor de LO van de mixer een emittervolger die je flink wat stroom laat trekken (12-18 mA). Die is laagohmig uit, en kan best 5 mW leveren aan je mixer, zo is het mij gelukt.

Doe hier eens inspiratie op, de site van de prettig gestoorde Kazuhiro Sunamura:

http://www.intio.or.jp/jf10zl/index.html

Pas op! die site is verslavend!

;)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op woensdag 13 juni 2007 21:13:03

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 juni 2007 20:46:24 schreef fred101:
HIJ DOET HET (zelfs even amateurs gehoord)

Olé, olé, olé olé olé (etc) !
Nou, die Fred hoef ik niets meer te vertellen.
Fred je bent geslaagd! En mijn emails zijn overbodig, hoi!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hmm, zelfs al de eerste amateurs. Da's altijd een heugelijk moment, dan weet je dat de ontvanger echt vorm begint te krijgen.
Maar met de stabiliteitsproblemen schat ik dat SSB nog niet tot de mogelijkheden behoord?

inderaad een trapje in gemeenschappelijke emitterschakeling erachter, zoals RD12TF zegt. En je moet het signaal uit de osc. met een FET pakken. Dat kost je namelijk bijna geen vermogen, zodat het allemaal een stuk stabieler draait. (Een fet is min of meer slechts een condensatortje naar aarde) Je kan ook eens spelen met het veranderen van de terugkoppelfactor van de osc. Te sterke terugkoppeling maakt het ook niet erg stabiel.
Heb je een 78xx spanningsregelaar o.i.d. voor de osc. gezet? Want da's een simpel ding dat voor veel stabiliteit zorgt.

post eens een foto. Want een osc. moet je uiteindelijk toch vrij stabiel kunnen krijgen, is mijn ervaring.
Je zou ook kunnen proberen of je nog een stabilisatie op de amplitude kan krijgen. Dat werkt vaak ook lekker stabiliserend. Zelf zweer ik er in ieder geval bij.

Overigens is het normaal dat er over de mixer 1V staat. Kijk maar eens in het schema. Die diodes gaan namelijk compleet in geleiding als het meer dan 1V wordt. Je zal er nooit meer over krijgen, tot het moment dat de diodes gaan roken. Bij meer vermogen in de diodes wordt het mixgedrag echter wel beter... (wordt de dioderuis dan eigenlijk niet groter?)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Ik gebruik een gestabiliseerde regelbare voeding. Maar het is een goed idee een 7812 voor de oscillator alleen te pakken. Overigens is het grootste verloop door handeffecten enzo, op een afstandje blijft hij redelijk op frequentie. Ga de boel eerst eens inpakken en fatsoeneren (draadjes korter, nog wat schotjes, connectors, Toch maar kunstof knoppen ivm brom)

Ik ga eens een fet ampje gevolgd door een emittervolger uitpuzzelen.

Die jap heeft super ideeen, geniaal. Hij gebruikt bv bij een ladder filter weerstanden ip C'tjes, dan piekt het beter. Als je daar dan potmeters voor neemt krijg je een regelbaar filter van CW tot AM.

FET, wees gerust er zijn vast nog heel veel gebieden waar ik wat van je onmetelijke kennis wil lenen.Zo makkelijk kom je er niet af.
De radio die we vorig jaar besproken is er uiteindelijk toch gekomen. Alleen wist ik niet dat er zoveel achter zit. Vraag me af wat ik nog meer allemaal niet weet. Het lijkt zo simpel soms maar dan zit er zoveel achter. Alleen al dat gedoe met het aanpassen van impedanties. Wou dat ik wist hoe ik dat kan meten.

Stel je hebt een 1 tor ampje. Hoe weet je dan de impedantie aan in en uitgang. En hoe meet je dat. Ik had bv de preselectie berekend, toen gebouwd. Sluit mijn meetzender aan en blijk 200 KHz te laag te zitten. Dan doe ik een dummyload op de ingang en meet weer. Dan zit ik ineens wel goed. Dus heel vaak meet ik denk ik op de foute manier.

Is dat geen idee voor een meeting, een meet-meeting waarbij we met SA-meters, scopen, impedantiemeters enz te keer gaan om bv een ontvanger af te regelen onder deskundige leiding. Dus ik let goed op en jullie leggen uit :-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Voor een simpel ampje hoef je je niet zo druk te maken om impedanties enzo. Da's gewoon een beetje klooien, en zorgen dat je ruim in de versterking zit. Op vervorming moet je niet kijken, vervormen doet zo'n ding toch als een gek...

Heerlijk, die jap:
http://www.intio.or.jp/jf10zl/mk3.gif

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Dit topic is gesloten