Op 27 juni 2007 22:34:37 schreef fred101:
preselectie na een HF preampje, 22,5 uH spoel, dan een 4 standen schakelaar. Die schakelt er een varco met trimmers en padders bij
Dat is een vrij grote spoel om op al die banden te gebruiken. Op 20m wordt je afstemcapaciteit dan 5 pF. De eigen capaciteit van de spoel zal al groter zijn.
en een impedantie aanpassing parallelkring (9nF en 1 uH (160m), 0,2 uH(80m), 0,056 uH(40m) en 0,014 uH(20m))
Dat zijn dan weer erg kleine spoelen. 0,014 uH is 14 nH. Dat is 5 à 10x zo klein als de spoel van een FM bugje. Een los eindje draad komt al in de buurt.
Dat gaat naar de mixer. De vfo krijgt 4 inschakelbare LC kringen.
Band 1, VFO van 2055-2155, C=316-337, L=17,8uH
Band 2, VFO van 3955-4255, C= 145-169, (28-56p+trimmer 281p),L= 9,6uH
Band 3, VFO van 7455-7655, C= 76-82,(14-28p+Ct=66p + Cp=40p),L= 5,6uH
Band 4, VFO van 14455-14805, C=35-38,(14-28p+Ct=27p + Cp=22p),L= 3,2uH
Tegen deze L en C waarden is op zich niets in te brengen. Hun impedantie is ongeveer 250 ohm, dat is normaal.
Alleen snap ik de C berekening die erachter staat niet. Normaal noem je Ct de (parallel)trimmer en Cp de padder (in serie), maar dat komt niet uit. Andersom lukt het me ook niet. Wat doe ik fout?
Ander vraagje, heb je er aan gedacht dat 160m niet van 1600 tot 1700 kHz loopt? Om alles te horen (ook Engelsen) moet je eigenlijk 1800 tot 2000 kHz af kunnen stemmen. Ooit liep de band vanaf 1715 kHz, maar ik weet niet welk land dat nu nog heeft voor amateurs.
Dan een 6KHz MF filter van 455KHz, dan een MF ampje en dan de 0V1 welke afstembaar wordt van 450-460KHz zodat ik usb en lsb aankan.
Daarna twee extra LF trappen.
Je haalt de uiteindelijke SSB selectiviteit dus uit de "0V1". Dat kan, dan kun je ook nog AM ontvangen als je wilt (3705 kHz?).
Klopt dat allemaal een beetje. Ik heb namelijk geen rekening gehouden met paracitaire C en L waardes. De spoelen wil ik het liefst op instelbare kernen maken (zoals die toko dingen) Dat is compact, afgeschermt en afregelbaar. De 22,5 uH van de preselectie wordt een luchtspoel.
Fred
Sommige spoeltjes zijn erg klein voor op een kerntje.
Zou je een schemaatje kunnen posten van wat je wilt maken? (complete VFO hoeft niet
, alleen die inganskringen.)
@Henry, gefeliciteerd met je vangst!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
@FET
De waardes van de C: bv band 3:
varco 14 pF plus 40 van de padder (40x14)/(40+14)=10 pF over die twee een trimmer parallel 66+10=76 pF. Ik denk dat jij de trimmer over de varco zet en die combinatie in serie met de padder. Is mijn methode fout ?
Eigenlijk had ik 4 bandfilters gemaakt en hoort daar een vaste C bij maar ik dacht, laat ik het mooi doen en er een varco bij zetten. Maar je hebt gelijk, ik heb wat gemeten en nH spoeltjes zijn wat "lastig"
Ben nu een beetje doorgeschoten met de 0V1. Er zitten nu spoelen in voor 80, 40 en 20. Daarnaast een open plaats voor een extra experimenteer spoel op 455 om daar de supergen op aan te sluiten. Nu weet ik alleen niet waar ik de hf preamp moet plaatsen. Het lijkt me voor de spoelen en wat voor ingang/uitgangs impedantie moet die krijgen. Het zelfde voor een extra audiotrap (die wil ik iets van 5W maken dus dat wordt rekenen). Hoe hoog is de uitgangsimpedantie van de buis. De uitgang van de amp moet 12 ohm worden want dat is mijn speaker (10W/12 ohm)
Fred
Aha, op die fiets, eerst Cp en dan Ct pas. Je had het andersom opgeschreven, zodat ik niet aan deze mogelijkheid heb gedacht. Maar het is ook prima, natuurlijk.
Soms heeft een varco zelf opgebouwde trimmers. Dan moet je daar wel mee beginnen natuurlijk. Maar met losse kun je kiezen wat het praktischst (? meest praktisch
) is.
Zit die preamp voor de 0V1? Dat is dus achter je mengtrap. Je zou het de "post mixer amplifier" kunnen noemen.
De uitgangsimpedantie van de mixer weet je, de ingangsimpedantie van die eenkringer kun je nog kiezen: laagohmig met een tap of koppelwikkeling, of hoogohmig aan de top van de kring. Heel nauw komt het niet.
Een audioversterkertje mag helemaal geen punt zijn. Ze zijn allemaal geschikt voor een luidspreker. Twaalf ohm is iets hoger dan je meestal ziet, maar bij het gewenste (niet zo hoge) vermogen merk je daar nog niets van.
De ingangsimpedantie is bijna altijd een paar kilo-ohm, dus dat kan zo achter je buis.
Edit: Hier nog een heel handige preselector (hier getekend met relais, maar kan natuurlijk gewoon met de hand geschakeld!):
Hier een iets nettere (betere "vormfactor" ):
http://www.uploadarchief.net/files/download/preselector2_20070628.jpg
Bron: Eric Tart Red, Funkempfänger
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat van die C volgorde was een test om jullie scherp te houden 
De preamp en lf amp is bedoelt voor de 0V1 om er een 1V2 van te maken. Ik heb de antenne naar de spoelen hoogomig ingekoppeld via een 220p muv de 80 meter, deze gaat via een koppelwinding. De preamp is omdat hij een beetje doof was toen in Heilo. Hij krijgt alleen de extra optie om als ssb detector voor de super te werken. Om het niet te risicovol te maken wil ik hem eerst goed werkend hebben op de amateurbanden. Dan weet ik zeker dat hij ook goed op 455 werkt en dan bouw ik de super erbij in. (die werkte tenslotte goed op het MF filter na) Wordt het dan een directe supergen of een genetisch gemanipuleerde superdirect ?
Die preselector heeft wel spoelen in het nH bereik, hoe maken ze die dan ?
Fred
Op 28 juni 2007 21:15:21 schreef Frederick E. Terman:
Bron: Eric Tart Red, Funkempfänger
Potver, FET. Op een of andere manier weet je mijn aandacht behoorlijk te prikkelen. Nu ook weer met dit 'schema'. Bezit in dit geval het genoemde drukwerk niet, maar heb het schema ooit eens gekopieerd omdat het interessante en nieuwe gezichtspunten opleverde.
Wonderlijk hoe je keer op keer in staat bent precies die zaken voor het voetlicht te brengen die mij in het heden en/of verleden ook interesseerden. Begin toch wel wat nieuwschierig te worden naar de persoon achter Terman...
Verdomme, ik krijg geen e-mail notificaties meer en ben nu zwaar achter.
Dat boekje van Eric Red is de moeite waard, ik heb het Roeland ook al aanbevolen.
@fred101: je hebt gelijk, in dat tweede schema zit een koppelspoeltje van 20 nH. Ik heb eigenlijk niet gekeken of daar ook constructiedetails bij stonden, zal ik vanavond even doen.
Zo vast op de print is het natuurlijk makkelijker zo'n kleine waarde te maken dan als hij via een schakelaar wordt bedraad.
@qrp_man: grappig, we hebben kennelijk veel parallele interessen. Jammer dat we zo'n eind uit elkaar zitten, anders zouden we er een pot bier (of eq.) aan wagen! Mocht je ooit richting Amsterdam komen, geef eens een seintje?
Ik heb destijds eens aan het klagen geweest dat ik een schema kwijt was!
En het was ook al een poos dat ik het niet meer gezien had.
Maar wat blijkt nu, nu kwam ik hem weer tegen op mijn eigenste oude site nog wel.
(Ja ik ga me dadelijk wel schamen!) ik had toen getikt 2FETs en 1TOR -
Blijk dat ik heb zitten liegen (sorry!) dit is het schema wat het bij mij zo goed deed:
http://members.lycos.nl/surftowesley/schemaboek/displayimage.php?album…
ik had het destijds domweg gebouwd en wil dit nog eens doen, maar dan op zijn best!
En nu had ik eigenlijk de volgende vraag:
Ik heb strakjes 2 dezelfde spoeltjes mogen die in elkaars velenge staan?
Of ook liever haaks op elkaar, nog tips?
Als ik zo nog een FET er voor zet, op die zelfde manier als T1zou dat wat zijn?
Of misschien een andere manier?
Vr Gr Rob007.
@rob007: die twee spoeltjes mogen elkaar niet "zien" (koppelen). Dus een afschermschotje ertussen! En een extra trap ervoor zou ik afraden, dat krijg je niet meer stabiel denk ik.
@fred: ik zie allemaal rekenwaarden voor je spoeltjes, maar je hebt er eigenlijk niks aan als je weet dat je een spoeltje van 10 microH (of wat dan ook) nodig hebt, omdat je geen flauw idee hebt (ik tenminste niet) wat een ding van 10 windingen op dat kerntje dan wel is. Als je begrijpt wat ik bedoel. Waarom niet gewoon je varco in de hand genomen, spoeltje gemaakt en met de trimmer erop aan de varco knopen en je dipper erop rammen? Zijn ze al voor-afgeregeld ook.
Nog een puntje: neem je een padder op je preselectiespoelen? waarom?
Ten slotte: denk erom dat de spoelschakeling die FET gaf voor 50 Ohm in en vooral: UIT is!
fred101
Golden Member
Hoezo Frithjof ? Ik bereken meestal hoe ik de spoel moet maken. Als het op eeen torroid of luchtspoel dan is het makkelijk, als het op een ferriet is dan maak ik 10 wikkelingen, meet de inductie, reken de A waarde uit en dan bereken ik het aantal windingen. Ik heb twee LC meters. Als dan de kring wordt gebouwd dan dip ik hem (die dipper zou ik niet meer willen missen). Meestal klopt de waarde aardig met de berekende.
Ik neem een padder op de preselectie varco om het afstembereik te verkleinen en dus de nauwkeurigheid. Hoewel dat bij de bandbreedte van zo'n kring eigenlijk spijkers op laagwater zoeken is. Dan zal ik eerst super spoelen moeten kunnen maken met mega Q's. Het stomme is dat iedere keer als ik de ideale spoel denk te maken het voor geen meter werkt terwijl spoelen met veel wikkelingen, dun draad en ferriet of ringkern beter lijken te werken. De OV1 krijgt nu voor het eerst luchtspoelen welke ik excact volgens de orginele jaren 40 beschrijving heb gemaakt. Dus excact de spoeldiameter, de draaddikte en aantal windingen. Daarvoor moest ik wel pvc pijp afdraaien tot 29mm. Dat gaat erg goed en dan kun je hem als je wilt zelfs precies op maat maken zodat de draad mooi blijft liggen. In het chassis heb ik toen draaddoorvoer thules geschroeft (voor die grijze buitenkabel) Daar past dan die spoelvorm weer precies over.
Ik zal binnenkort wel een foto maken van bonzo 2
Dan staat er in de nieuwe funkamateur een leuk stuk over gelijkloop. (heb het nog niet echt doorgelezen, met formules)
Nu lees ik daar ook steeds over SRD radio's en die dingen hebben een pc nodig met bv winradio erop. Daar staan altijd spectrum analyse plaatjes bij.
Het lijkt erop dat zo'n ding echt als SA kan functioneren. Klopt dat want dan ga ik er gelijk een maken. Die op de scoop is wel handig maar je weet geen frequenties en zo'n plaatje op de pc geeft waardes aan en lijkt erg nauwkeurig.
Rob, haaks op elkaar of nog beter schotjes of inblikken (zijn wel te adviseren afstanden voor, het huisje moet niet te klein zijn.)
Fred
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@Fred: wil je het op de PC doen, dan heb je slechts een bandbreedte van 20kHz (of soms 40kHz met IQ-signalen). Dus da's erg weinig. Een betere methode is een frequentieteller aan je scoop-analyser hangen.
Dat werkt tenminste wel goed. Ik weet niet hoe het sweep-gebeuren van jouw analyser in elkaar zit, maar er is vast wel ene mouw aan te passen.
Al die computer-radio-dingen zijn gewoon kul. Dat gaat gewoon niet samen. De hele kortegolfband zit vol met ruis als er een computer aan staat. Gisteren viel de stroom uit. Een ontvangst dat ik had
~
@Rob: hoe regel je nou weer de terugkoppeling bij dat schema? Want ik zie niets...
@Henry: Zo'n eenkringertje is heel best hoor, qua selectiviteit. Alleen de gevoeligheid is soms wat lastiger. En je hebt al snel last van doorslag.
Op 29 juni 2007 22:10:38 schreef fred101:
....
Nu lees ik daar ook steeds over SRD radio's en die dingen hebben een pc nodig met bv winradio erop. Daar staan altijd spectrum analyse plaatjes bij.
Het lijkt erop dat zo'n ding echt als SA kan functioneren. Klopt dat want dan ga ik er gelijk een maken. Die op de scoop is wel handig maar je weet geen frequenties en zo'n plaatje op de pc geeft waardes aan en lijkt erg nauwkeurig.
...
Ik ben met de Elektuur SDR bezig uit mei 2007. Print opgebouwd en aan een laptop geknoopt.
Voorlopig gilt het lekker (komplete honden kennel) en is er één station op de MG te horen.
Wordt vervolgt......
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@Fred: OK, als je een LC meter hebt kun je natuurlijk met uitrekenen van de zelfinductie werken, maar ik vind het een overbodige tussentrap. Die varco heb je tenslotte al en wikkelen moet je toch, dus ik zet meteen de beuk erin. Daar komt bij dat ik bakken met spoelvormpjes en kerntjes bezitm maar meestal geen flauw idee heb van de permeabiliteit van die kerntjes, dus gewoon proberen en binnen een paar minuten weet je hoeveel windingen je nodig hebt.
Nou even over de padder in de preselector. OK, je wilt het bereik een beetje snoeien. Je twijfelt zelf al of dat nou wel zo nodig is gezien de toch brede afstemming. Het nadeel van een padder is dat ie de afstemcurve van je varco onplezierig verandert: aan het hoge frequentie-eind wordt het gecomprimeerd en met de gebruikelijke varco (log curve) is het daar toch al dringen geblazen. Een trimmer (dus parallel aan de varco) doet het omgekeerde, die "rekt de curve op het hoge eind juist wat uit". Maar als je een forse trimmer gebruikt krijg je dan weer een lage LC verhouding, wat niet goed is voor de Q.
Je kunt echter ook van de andere kant af redeneren. Ik reken nu alleen voor de preselector, de VFO stem je dan apart af. Je weet dan ongeveer wat voor een frequentiebereik je wilt hebben, zeg ruim 1:2 met een beetje overlap. Dat wordt dan bijvoorbeeld 1,5 - 3,5 ; 3 - 7,5 ; 7 - 15 en 15 - 30 MHz. Je capaciteitsvariatie moet dan ongeveer 1:4 zijn. Reken nou op een minimumcapaciteit van 50 pF, dat is dan het minimum van de varco, bedradingscapaciteit en een trimmer van iets van 20 pF. Dus heb je een maximum capaciteit van iets meer dan 200 pF nodig. Als je een 400 pF varco hebt is die dus veel te groot. SLOOP DAN SIMPEL WAT PLATEN uit die varco en kijk hoever je komt. Dat slopen gaat bij die rotdingetjes met aluminiumplaatjes heel makkelijk, even wrikken. Vertraginkje erop en fietsen maar.
@Hugo: goeie genade, een héél station op de MG?
Op 29 juni 2007 23:57:56 schreef (Z)weetvoetje:
Werkt dat met 2 mixer die 90 graden gedraaid zijn?
Ja, vanuit een CY27EE.... worden 2 clocksignalen gegenereerd die exact 90° in fase zijn verschoven.
Artikel
fred101
Golden Member
Bedankt voor de uitleg, ik heb nooit er bij stilgestaan dat zo'n varco logaritmisch is.
Ik heb alleen CU draad (oa uit slooptrafo's en beeldbuiskapsels) en wat stukjes ferriet (zak friet van kent) en wat torroids. Als ik dan zomaar ga wikkelen en dan meten ben ik uren bezig want dan heb ik geen idee of ik 10 of 100 windingen moet en ik kan de wikkeling niet verlengen, wel verkorte maar dat is ook zonde van het draad. Laatst een ferrietring getest. Bij 10 windingen was dat meer als 200uH. Op een t37-2 wordt dat een heel wat kleinere waarde. Jij hebt jarelange ervaring in gokken, ik helaas nog niet.
Ander vraagje: Bonzo 2 krijgt in stijl een neonlampje voor aan/uit indicatie en een voor de schaalverdeling verlichting. Ik heb neonlampjes. Ze schijnen op AC te werken en er moet een voorschakelweerstand voor van ongeveer 27K/1W klopt dat. Ik durf er niet mee te experimenteren. Alles is nu verder klaar op de MF spoel na.
Fred
Een neonlampje brandt bij ongeveer 70V. Dan valt er over de weerstand 160V en dissipeert hij net een watt. Met een 1W weerstand zou het dus PRECIES moeten gaan. Ik zou een wat groter vermogen kiezen.
Overigens werken andere waarden ook hoor. Bij 56k brandt je neon ook, en bij 220k ook. Alleen hoe hoger, hoe zwakker. 
Een echte logaritmische varco zie je praktisch niet. Je zou er een uit een laboratorium golfmeter moeten halen ofzo.
Meestal is een varco uit een radio ook niet lineair (je ziet dat de as niet in het midden van de plaatjes zit). Ze proberen natuurlijk de frequenties (vroeger de golflengtes, de sufferds) een beetje redelijk te verdelen.
Je kunt eerst met een seriecondensator het bereik bepalen, en als dat dan bevalt, plaatjes verwijderen en de seriecondensator weer weglaten. Wel goed rekenen! "Verwijder het berekende aantal plaatjes op één na, controleer het bereik, en beslis dan of het laatste plaatje er ook uit moet" (uit mijn hoofd geciteerd...)
De SDR van de mei-elektuur draait hier best goed. Ik moet nu alleen een net kastje frommelen.
Je kunt leuk zien wat er in de buurt van de frequentie gebeurt, maar voor een brede band moet je een echte SA hebben.
@FET en Hugo; wat voor front-end gebruiken jullie voor je SDR ? Lijkt me leuk daar ook eens mee te stoeien.
Had in eerste instantie bij Funkamateur een kitje willen bestellen voor 40 of 80m. Heb net ook effen op de elektuur site zitten koekeloeren, daar zie ik een kitje voor een komplete ontvanger, ongeveer 4* zo duur.
Ook in Electron staat het nodige, alleen zonder kitje. Niet dat dat nu zo'n probleem is, maar het is makkelijk als je alle onderdelen in een keer bij elkaar hebt.
(Z)weetvoetje
Ik heb nog steeds zeer sterke twijfels bij SDR. Ik heb er zelf ook een beetje mee zitten stoeien, maar ik ben er niet echt ver mee gekomen. Ik heb in ieder geval wel een redelijk idee van hoe en wat.
Nou weet ik niet of ik het helemaal goed begrepen heb, maar bij dat elektuur ding zie ik GEEN preselectie, en maar 1 mengtrap. Dat betekend dat ze in één keer naar audiofrequenties mixen. Dat werkt dus niet zonder preselectie. Dan is de ontvanger ook gevoelig op dubbele en driedubbele frequenties...
Er zijn 2 dingen die je kan doen:
preselectie gebruiken
Een MF van bijv. 35MHz gebruiken, en van 35MHz naar beneden mixen. Dit laatste was wat ik deed, omdat je dan de minste problemen hebt met het genereren van de 2 90 graden gedraaide signalen. (de frequentie is vast, en 35MHz)
En daarnaast adviseer ik ook om eens een draagbaar ontvangertje bij de computer in de buurt te houden. Dan snap je waarom ik geen vertrouwen in SDR met behulp van de PC heb.
Radio luisteren schiet alleen op als er geen computers/tv's in de buurt aan staan. (ik heb duidelijk veel storing van de PC van mn huisgenoot, die toch zeker 5m verwijderd is van mn ontvanger. En dan is er nog niet eens een galvanische verbinding tussen de PC en ontvanger)
Hmm, 2 teruggekoppelde MF trappen op 6MHz. Wat een selectiviteit 
volgende week ff onderdelen kopen voor een derde.
Nou eerst ff een wat serieuzer osc. en mixer fabriceren.
@fred: ja, OK, met ringkerntjes kan het iets anders liggen, omdat je daar meestal wel gegevens van hebt. Maar dat heb ik voor die bakken spoeltjes die ik heb liggen nou weer net niet... En aan de andere kant heb ik lichtjaren Cu draad in alle mogelijke diktes liggen...
Nog even over curves van afstem-C's: halfronde platen zijn capaciteitslineair en geven een sterke compressie aan de hoge kant. Dan heb je frequentielineaire zoals de ARC5 van RD12tf, die zijn heel "scherp" aan één kant en zijn aardig frequentielineair over een bepaald bereik (zoals 1:2). En dan zijn er nog die van een tussenvorm, dat zijn de meest gebruikelijke in omroepdozen.
FET: zijn die dan misschien semi-log? In elk geval geven ze ook teveel compressie in het hoog. En dat citaat van plaatjes verwijderen dat je geeft heb ik ooit geschreven.
(Z)weetvoetje
Nog een raar probleempje dat ik tegenkwam.
Ik gebruik voor de MF vrij oude spoeletjes, met zo'n behuizing van 4x1x1cm o.i.d.
Omdat ik extra windingen nodig had heb ik de behuizing er steeds afgehaald. Maar nu wou ik de behuizing erop doen, en dan kom ik erachter dat de Q-factor bruut vermoord wordt indien ik de behuizing er overheen schuif.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Nouja, ik snap het in ieder geval niet helemaal.
fred101
Golden Member
Kan zijn dat ze de afscherming belangrijker vonden als de Q. Veel omroepontvangers hoefde niet smalbandig te zijn want er waren minder zenders volgens mij en men luisterde toch alleen naar de dinsdag avond trein (ofzo iets).Ik las laatst dat er regels zijn voor afschermen van spoelen en dat was groter dan die ijzeren huisjes.
Fred
Op 1 juli 2007 10:01:14 schreef Frithjof Sterrenburg:
En dat citaat van plaatjes verwijderen dat je geeft heb ik ooit geschreven.
Jaha, dat was nu juist mijn (te) subtiele grapje: daar vlak onder schreef je nl. als oplossing twee: het gebruik van een seriecondensator!
:)
Ik denk dat die omroepvarco's ook in de najaren nog steeds zo'n beetje golflengtelineair bedoeld waren. Echt frequentielineair was denk ik geen doen, dan werden ze (mechanisch) veel te groot door die rare platenvorm.
Ik maakte ooit een tekenprogramma (in Excel) om condensatorplaatjes te tekenen. Frequentielineair voor 1:2 ging nog wel, maar 1:3 werd echt heel bizar van vorm.
Afscherming: heeft natuurlijk invloed op de Q, door stroom in de huls. Een roodkoperen afscherming geeft daardoor minder verliezen dan een aluminium. Maar de ontwerpers waren niet gek! Alles heeft zijn prijs, en met spoeltjes van een bekende Q (ook al is die maar 80 en geen 200) kun je toch ieder bandfilter maken wat je wilt - dus iedere gewenste selectiviteit en flanksteilheid/vormfactor -, alleen ten koste van wat meer verliezen.
Als een paar dB meer versterking goedkoper is dan een grote, koperen spoelbus, dan doe je het zo.
En vroeger was het andersom (buizen peperduur): in die "grafzerk" achtige radio's zitten gigantisch mooie grote koperen spoelbussen.
Voor mijn SDR heb ik nog geen preselector. Ik heb hem zo aan de dipool voor 80m gehangen. Bij heel sterke signalen kun je inderdaad op een breukdeel afstemmen: 1296 krijg ik ook op afstemming 432. Verder heb ik het nog niet waargenomen, hoewel 1008 ook wel zou moeten gaan op 336.
Maar dat is geen typisch SDR verschijnsel. Iedere radio is ook gevoelig op harmonischen van de VFO, en zelfs een simpele preselectie lost dat al op.
Ik denk dat ik gewoon die maak waarvan ik eerder het plaatje (uit Red) al liet zien.
Van de PC heb ik geen last (is trouwens ook niet echt een SDR probleem), maar dat komt doordat mijn antenne buiten hangt.
fred101
Golden Member
Van mijn huidige pc heb ik geen last, de vorige was een grote stoorbron. Deze is waarschijnlijk beter afgeschermd.
Bonzo 2 werkt, tenminste op 80m. Hij is heel erg zacht (zit nog geen extra LF trap achter want dat moet ook een buis worden vind ik) . op 20 doet hij niets en op 40 doet hij nagenoeg niets (zitten veel BC stations dwars overal overheen). Ik denk dat dat komt door de inkoppeling van de antenne. Bij 80m via een koppelwikkeling, bij de andere op een aftakking van de spoel welke naar het rooster gaat. Ik heb hem nu gemaakt volgens een ander schema. Daar gaat de terugkoppeling via een varco van de anode naar aarde. Dat zie je bij meer glowbugs en leek me leuk te proberen daar de potmeter zo bruuks reageerd. Ik heb bij de vorige ook zoiets gehad en daar heb ik een weerstand weggehaald en ik weet natuurlijk niet meer welke 
Ga vanavond eens goed meten.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op ]
@FET: quote: daar vlak onder schreef je nl. als oplossing twee: het gebruik van een seriecondensator!
Ja, dat was in verband met de te lage LC verhouding als je het met een grote trimmer zou doen. Ik schreef er trouwens nog iets achter als ik me niet vergis: "oppassen want een plaatje verwijderen gaat makkelijk, een plaatje terugzetten kan niet"- of zoiets... 
Frequentie-lineair 1:3 krijg je inderdaad een idiote plaatvorm, lijkt op een komma.
@(Z)weetvoetje: als het gewone spoeltjes zijn is dat busje inderdaad veuls te klain. Maar in de mini-MF trafo'tjes die ik wel eens openhaalde zaten kapkerntjes en daar zou het niks mogen uitmaken.