Ik weet het weer. Er zit een 100K aan de detectiekathode, Deze had ik weggehaald. Echter hier gaat van de kathode een terugkoppeling naar de spoelmiddenaftakking (1 a2 wikkelingen vanaf de aarde) en de varco van anode direct naar aarde. Dat kan niet goed zijn ik denk. Ik denk dat die varco naar de middenaftakking moet en de kathode direct naar aarde.

Fred

@Fred: ik ben het overzicht even kwijt van hoe je detector in elkaar zit. Zet even een schema'tje van "hier gaat van de kathode een terugkoppeling naar de spoelmiddenaftakking (1 a 2 wikkelingen vanaf de aarde) en de varco van anode direct naar aarde" op het forum en van wat jij denkt dat goed is?

http://www.uploadarchief.net/files/download/bonzo2.jpg

Dit is het schema zoals hij nu is voor 20 en 40 meter. De varco van de kring is een 14-28pF welke door een schakelaar op 2 banken kan (28-56p). Er zit verder per band een trimmer parallel aan.

Rechts in de hoek heb ik getekend zoals ik het denk. Dus zonder de 100K en met de terugkoppel varco op een aftakking van de spoel en de antenne ingekoppeld via een koppelwinding gewikkeld boven de spoel op de zelfde koker (bij 80m zit hij er onder maar dat maakt niets uit denk ik.

Hoe werkt zo'n terugkoppeling want in het orgineel gaat het signaal direct naar aarde. Meestal gaat er een deel via varco of pot naar een koppelwikkeling.

Sorry van het rare plaatje maar ik kreeg het niet geconverteerd naar iets normaals en ik had geen zin om weer een uur te gaan tekenen

Edit: ik vond de link van het schema:
http://img155.echo.cx/img155/7052/pagina18vi.jpg
Fred

De terugkoppeling werkt via een soort van gemeenschappelijke anode-schakeling. De terugkoppeling vindt plaats via de aftakking op de spoel. Als de anode beter geaard wordt, dan wordt de gain wat hoger.

De gemeenschappelijke anodeschakeling heeft een spanningsversterking die kleiner is dan 1 (verzwakking) maar wel een flinke stroomversterking. De ingangsweerstand is dus groter dan de uitgangsweerstand. De LC-kring heeft natuurlijk een veel lagere impedantie op de aftakking dan dat ie heeft op de top. De buis zit dus mooi op de kring aangesloten, en wel op een zodanige wijze dat de buis min of meer functioneert als een negatieve weerstand. (Als de gatespanning bijv. 2x zo groot wordt, dan wordt de kathodestroom door de koppelwindingen bijv. wel 10x zo groot, en in de goede richting). Dit is dus de terugkoppeling die je nodig hebt.

Bij die tweede schakeling zit de terugkoppeling verkeerd om. Het is dan tegenkoppeling, de buis gaat dan juist stroom de andere kant door de spoel heen sturen als moet, en dempt de trilling extra hard uit. De terugkoppeling volgens de methode in de eerste schakeling werkt over het algemeen zeer goed, ik zou er niets aan gaan veranderen.

Antennekoppeling via een koppelspoeltje werkt best.

Een andere methode is om een 50 Ohms potmeter(2 pootjes gebruiken) in serie met de spoel (aan aarde kant) op te nemen. De antenne kan dan direct tussen spoel en potmeter. Dit gaat erg tegen de intuitie in, omdat je dan de kring erg dempt met een extra serieweerstand. Maar het werkt uiteindelijk wel. Maar of het in combinatie met terugkoppeling ook lekker gaat weet ik niet helemaal zeker. Want het beinvloed de Q van de kring nogal, en daarmee ook de stand van ideale terugkoppeling.
Nouja, zoals het er origineel staat is de Q van de kring ook sterk afhankelijk van de stand van de potmeter.
Het voordeel aan deze methode is dat je de antenne altijd 'ideaal' kan koppelen aan de kring. Ideaal tussen aanhalingstekens, omdat je wel vast zit aan een bepaald verlies in de weerstand, die je met inductieve, ideale koppeling weer niet hebt.

edit: Ja, dat 2e schema is erg 'jongensradio anno 1958' :P

Hoe krijg ik dan een harder signaal. Een voor of naversterker. Kan ik die 100K anode weerstand door een potmeter of kleinere vervangen. Een manier om de anode beter te aarde: een spoel in serie met de varco en resonerend op de afstemfrequentie ?

Fred

Ik zou aan de detector niets veranderen. Gewoon zoals het er staat, met koppelwikkeling voor de antenne.
Als hij wil genereren is het in orde, toch? Meer kan de detector niet doen.

Als je meer herie wilt, gewoon een paar k (2k2, 5k6, 10k? probeer) inplaats van de hoofdtelefoon, en dan met een condensator naar een potmeter van 100k (47k, 220k, whatever, kijk maar). Loper aan het rooster van een eindbuisje (EL84 ofzo), onderkant aan aarde vanzelfsprekend. Kathode via paar honderd ohm naar aarde, elkootje parallel aan Rk. Luidsprekertrafo in de anode. Scherm direct aan plus.

Daar zul je veel plezier van hebben. De detector kan dan optimaal voor de selectiviteit (of optimaal genereren, niet te hard niet te zacht), en de volumeregelaar neemt dan de, eh, volumeregeling voor zijn rekening.

Eigenlijk snap ik het nut niet van die weerstand. Die weerstand wordt hartstikke kortgesloten door de spoel.

Je moet gewoon een extra audio-trapje plaatsen.

De anode beter aarden heeft geen zin. Of wil het op dit moment niet aan het genereren slaan?

edit: FET is me voor...

0V1

De rest van dat schema staat op deze site:
http://members.lycos.nl/surftowesley/index.html
ik dacht dat jullie dit wel wisten!
http://members.lycos.nl/surftowesley/schemaboek/index.php
Hier staan de spoel gegevens ook bij!
bij mij op de site dus!

Rob007.

Gelukt. Er zat een 1M ipv een 1K aan de LF triode en ik had de LF trafo ook nog na de 220K afgetapt. Nu stuurt ie nog geen luidspeaker aan maar de koptelefoon is hard genoeg. Ik heb nu op 20, 40 en 80m geluid. Het is wel zoeken want je kunt verstemmen door de varco, terugkoppelvarco en de potmeter aan de antenne. Je hoort bv een omroepzender, dan draai je door tot tegen genereren aan en hoor je ineens CW of een QSO. Afstemmen gaat erg fijn. Weinig QRM. De terugkoppel C moet bijna parrallel met de Afstemvarco verdraaid worden.

Nu een LF amp schematje zoeken en bij Kent wat buisjes en voetjes bestellen. Bedankt voor de hulp
Fred

@Fred: kijk, als jullie tot in het holst van de nacht doorgaan kom ik weer te laat op de vroege morgen. Mijn advies was dus: detector zo laten, die doet het kennelijk dus waarom iets anders nemen. Dan (zie mijn ervaringen op het eerste rechtuitforum) ontdek je dat je veel meer LF versterking nodig hebt dan in die "jongensradio" schema's staat, één klein trapje doet de goede prestaties van de Mexicaanse detector geen recht. Ik kwam er uiteindelijk toe om de tweede helft van de ECC als voorversterkertje te schakelen en er mijn standaard LF blokje achter te zetten. Dat is een ECL86, als je wilt stuur ik je wel het schema, is nog bijna HiFi ook. Als je dat ding als een apart blokje uitvoert kan je het tot in eeuwigheid met van alles combineren.
Nou je meervoudige afstemmogelijkheden. TENZIJ die met je multipele persoonlijkheid samenhangen is dat een gevolg van het feit dat veranderingen aan de instelling rond het punt waar de buis gaat genereren ook de frequentie beïnvloeden. Dat zijn die factoren die ook de stabiliteit van een VFO nadelig beïnvloeden...

Op 2 juli 2007 23:00:20 schreef (Z)weetvoetje:
Eigenlijk snap ik het nut niet van die weerstand. Die weerstand wordt hartstikke kortgesloten door de spoel.

Het nut staat uitgelegd in het oorspronkelijke artikel: hij voorkomt dat de kathode een vrij hoge potentiaal aanneemt als je het spoeltje uit de houder haalt. Je zou dan kathode-gloeidraad sluiting kunnen krijgen.

@allen: In het algemeen zul je merken dat over dit soort schema's best wel is nagedacht. Maar je kunt niet zomaar weerstanden een factor 1000 gaan varieren :):) of een trafo aan de andere kant hangen ;).

Als dat buisje makkelijk verkrijgbaar is dan heb ik graag dat schema. los inbouwen is een goed idee met voeding enz erbij maar dan moet ik eerst nog zo'n rare buizentrafo scoren.
Kun je er ook bij zetten wat voor voetje ik bij zo'n buis moet bestellen ?

Fet: heb ik een trafo verkeerd gehangen ? Die weerstand wist ik, dat stat idd in het artikel. Leek me ook dat het moest werken, was niet zomaar een schema, schijnt uit een goed boek te komen volgens die vriend van mij.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op ]

@Fred:
Ik dacht dat je zo'n uitgangetje in je Mexicaan had zitten? Buisvoetje is gewoon noval, daar heb ik er nog een paar honderd van voor je. Je kunt ook een ECL80 nemen met iets minder power (maar ruim voldoende lawaai in de praktijk) en een ECL82 doet het ook, met iets andere weerstanden. Er staan schema'tjes op internet, bijvoorbeeld http://www.jogis-roehrenbude.de/
Ik vind Rinus Kent vaak erg duur met zijn buizen, BACO is veel goedkoper. Maar is het niet zo dat Radio Twenthe in den Haag ook nog gewoon buizen heeft? Een ECL80 heb ik eventueel nog wel voor je geloof ik.

@Fred: Van die trafo, ik dacht dat je dat zei:

Er zat een 1M ipv een 1K aan de LF triode en ik had de LF trafo ook nog na de 220K afgetapt.

Verkeerd begrepen dan, sorry! :)

Fet, ik heb jou verkeerd begrepen. Ik had het fout zitten omdat ik niet goed had opgelet. Die 1M bleek in het 1K vak te zitten en dan pak ik blind zonder de kleur te controleren. Die trafo was ook gewoon slordig. Ik dacht dat je bedoelde dat ik het nu fout had zitten omdat mijn ontvanger een mix is van de detector uit dat boekje maar de LF trap van Frithjofs schema.

Deze lijkt me wat, geen enge audiotrafo nodig: http://www.jogis-roehrenbude.de/Verstaerker/Testamp/Testamp.htm

@FAS: Ik wil bij die eindtrap voor veilig dus als jij een schema hebt wat goed werkt ga ik daarvoor. Ik heb een koptelefoon uitgang en een speaker maar even de eindtrap veranderen is zo gebeurt als ik weet hoe.Ik heb wel goede ervaringen met Rinus en bestel bijna alles daar. En ik denk dat dat bij mijn aantallen (1 buis en voet) niet zo'n ramp is. Voorraad nemen heeft geen zin omdat ik dan niet weet wat. Dan zou ik de bc547/2n2222 van de buizen moeten hebben. Volgende stap moet maar eens een zender worden maar dan zit je gelijk met ssb en filtering dus meer buizen en andere buizen (power :-), ben niet zo'n QRP man)

Fred

Fred

Een plaatje voor het slapen:

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/RX-3%20in.jpg

Het moderne reflex ontvangertje.
Spoel is nu 484uH na 20 extra windingen, 80 ipv 60, en de varco 160+60pF (220pF).
Ontvangt nu iets meer dan 531-1611kHz.

Op 28 juni 2007 09:27:27 schreef Frederick E. Terman:
[...]
@Henry, gefeliciteerd met je vangst!

Mooi he? En dat zonder buitenantennes, gewoon dit kleine ferrietje.

Op 29 juni 2007 23:03:48 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Al die computer-radio-dingen zijn gewoon kul. Dat gaat gewoon niet samen. De hele kortegolfband zit vol met ruis als er een computer aan staat. Gisteren viel de stroom uit. Een ontvangst dat ik had :)~

Ik weet een ideale plek voor de volgende meeting, het Lauwersmeergebied, geen computer in km's te bekennen.

@Henry: Zo'n eenkringertje is heel best hoor, qua selectiviteit. Alleen de gevoeligheid is soms wat lastiger. En je hebt al snel last van doorslag.

Selectiviteit is prima, afstemming zonder vertraging vraagt een getrainde afstemhand. ;)
Gevoeligheid is ook super, tegen het genereren aan.
Doorslag, sterke zenders zijn wat breder, maar hun volume is buiten de doorlaatband gelukkig een stuk kleiner en meestal niet hinderlijk, wordt snel overstemt door het in-band signaal. En... geen last van Radio Korea!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 3 juli 2007 18:06:04 schreef fred101:
Deze lijkt me wat, geen enge audiotrafo nodig: http://www.jogis-roehrenbude.de/Verstaerker/Testamp/Testamp.htm

?

Ik zie toch echt een uitgangetje zitten in die anodeleiding van die EL84, hoor.
Toegegeven, het is maar een heel kleintje, maar het is ontegenzeggelijk een trafo.

@ Henry: is dat het Guyla Kiss dingetje?

Ah, de KISS reflex ontvanger! Hoe presteert die 's avonds? In Driebergen deed dat ding het overdag al goed.

Idd de KISS reflexontvanger, pffffff ik ben de tel kwijtgeraakt, ik schat ontvangst van zo'n 40-50 zenders, en nog meer als ik op elke kanaal de set draai, je hebt zo 2-3 verschillende te pakken, toch eens een lijst maken (Benelux DX Club).

Zo pikte ik die Classic Gold 1485, Washwater (Newbury) UK,(1kW ERP) toevallig op.

BTW, gelukkig een extra varco mee gekregen voor experimenten, de eerste sneuvelde door te lange schroefjes, snik.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 4 juli 2007 00:41:58 schreef Henry S.:

Ik weet een ideale plek voor de volgende meeting, het Lauwersmeergebied, geen computer in km's te bekennen.

Gelukkig mag ik met Fred meerijden >:)
(hoop ik althans)

Maar wat is tegenwoordig nog het nut van reflex-ontvangers als een transistor nog 5 cent kost? nouja, tis wel leuk om te maken natuurlijk.

Ik weet een betere plaats. Waardenburg op zondag ochtend rond 10 uur. Zit het hele dorp in de kerk. Staat er ook geen computer aan.

@Henry: grappig klein ontvangertje en dan zulke prestaties.

@KT88: je hebt gelijk. Ik dacht dat er meerdere in dat artikel stonden maar dat waren uitleg plaatjes en bij de foto's staat geen trafo maar in de tekst staat dat de uitgang naar de primaire wikkeling van zo'n rotding moet. Besefte die ontwerpers vroeger dan niet dat in de toekomst niet iedereen een junkbox vol geslachte buizenradio? heeft, hadden ze wel eens rekening mee mogen houden :-(
Kan ik niet de audio-trafo die nu in de ontvanger zit gebruiken of wordt de ingangsimpedantie voor de eindtrap dan te hoog.

Ik ga dadelijk de spoelen op een strook printplaat solderen en dan schotjes er omheen. De aansluitingen via printsporen naar de schakelaar. Dan ben ik waarschijnlijk die doorslag van MG zenders kwijt. De varco is al afgeschermd. Alleen de terugkoppel varco niet. Moet die ook ?
Ik zit ook te denken aan een inschakelbaar HPF op de ingang wat de MG tegenhoud

Fred

@Fred: hé, ik dacht toch dat je de UN-42 had gebouwd oorspronkelijk? Daar zit toch een uitgangstrafo'tje in?

Ja dat klopt die had ik toen bij me in Heilo. Die is echter uit elkaar en nu opgebouwd volgens het hierboven geplaatste schema met de eindtrap van de UN, dus met trafo. Dit omdat ik de amateurbanden wilde ontvangen. De pp11 spoel gaat er ook weer in als alles klaar is dan doet hij ook de MG. Zal straks wat foto? maken want hij is best mooi geworden. Vooral in het donker met een door een neon-lampje verlichte schaalverdeling (die nog blank is).

Fred

@Fred: nou jo, dan hoef je je toch geen zorgen te maken over een uitgangetje in je versterkerblok? Neem gewoon dat ding, hij is niet echt HiFi maar 't werkt in elk geval en je kunt altijd nog wachten tot je een hele mooie vindt. Ik geloof dat hij nu in de anode van een voorversterktrapje bij je zit en dat je daaraan de eindtrap wilt koppelen? Geef even de link naar het schema dat je nu hebt, ik weet werkelijk niet meer waar dat op onze forums te vinden is. Dat schema van de roehrenbude is OK, maar het kost je twee buizen. Als ik jou was zou ik een ECL86 proberen te scoren, dat is de beste van de ECL's. Kijk eens of dat lukt, dan heb ik een geheid goed schema.
@Henry S.: poeh, da's niet mis, zoveel gif uit bijna niks! Is ie vergelijkbaar in prestaties met wat je op de meeting showde? Maar geen LS vermogen neem ik aan, alleen telefoon?

[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op ]

Ik heb geloof ik nog een PCL86 liggen. Doe ik niets mee...

Da's dacht ik min of meer een ECL86?
Mag je hebben, als ik dan een paar spoeltjes bij je mag komen meten...

(volgende week wordt waarschijnlijk een weekje bouwen; dan begint me vakantie...)