Jongensradio anno 2007

Dit topic is gesloten

Een L-tuner als aanpassing voor een langdraad is prima, als pre-selector is die wat minder (nogal breed).

Wil je aanpassen en een redelijke pre-selector dan raad ik je de FRI-match (of Free-match) aan.

http://www.xs4all.nl/~pa0fri/ATU/FRImatch/FRImatch.htm

Ik heb nu 3 MF-trapjes gebouwd, en allemaal getrimd. Ik moet alleen nog wachten op onderdelen voordat ik de MF eens serieus kan testen. Maar het lijkt erop dat het fijn gaat werken...

Ik heb dan ook maar eens even mijn oscillator opgemeten. Frequentiebereik: 7-20 MHz, (oscilleert tot zo'n 25MHz, maar dan zakt de amplitude in). Met twee buffertrapjes is de uitgangsamplitude nog vrij klein, 3V top-top in 500 Ohm. (amplitude is constant over het hele bereik, bij een ohmse belasting)

Dan mag ik nu eens gaan bedenken hoe de mixer eruit gaat zien.

@RD12TF: de 2 MHz component is meestal ook niet de sterkste, 3 MHz is sterker. Maar shijnbaar werkt het toch aardig...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Weer een hoop leeswerk, het werd een zooitje ik had ondertussen een stapel papier van wel 20cm dik. Ik heb nu een stapel ordners gepakt en ben alles eens gaan sorteren. Heb nu bv zo'n 20 schema's van tuners. Nu eens rustig bestuderen, en dan een bouwen.
- Goede tuner (Z, L of de Fri-match) met swr ledje in de racal kast. De varco's toch maar handbediend ivm vakantie en dan geen 24V, de spoelen "binair",
- De fixed freq. tuner dipper met kristallen voor 1,7/3,6/7/14 enz MHz (soort meetzender met 50 ohm indicator) voor snel tunen
- een impedantie meetbrug maar dan voor complexe impedanties dus met pot en met varco. Daar heb ik nog geen goed schema van maar ik denk een Weathstonebrug gekoppelt aan een dummie met een varco die in serie met antenne en in serie met de potmeter kan worden geschakelt.

Eat: Ik weet nu de functie van de schakelaar om de varco voor of achter de spoel te zetten. Ik heb er twee van 194 pF die wil ik parallel zetten met dan de optie op een paar 100pF vaste erbij te zetten. Ik heb er 1 van 56 pF over. Ik wilde die in serie met de spoel zetten (inschakelbaar). Mijn draad is 35-40m lang met 4: 9 unun. Hoeveel uH heb ik max nodig om 160-10m te halen.

edit: De varco motoren draaien ook op 6V nog. De varco's hebben geen eindstop. Gewoon spanning er op en ze draaien, kunnen links en rechtsom. Dat wordt simpel met wat drukknopjes ga ik de tuner besturen. (kan dan later nog met een PIC :-) )

Fred

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Pak een AVR...

Het programma kan erg simpel zijn. Je moet dan het signaal van de brug even aftappen, en de amplitude ervan meten. Het enige wat je moet doen is het minimaliseren van een bepaalde spanning door aan 2 knoppen te draaien. Dat lukt waarschijnlijk heel goed met een soort 'newtons Root-finding algorithm'
Ik kan je aanraden om stappenmotoren te gebruiken. Als je vrij lichte stappenmotoren neemt, dan maakt het niet uit of ze geblokkeerd worden, daar kunnen ze tegen. Verder kan je dan in het programma de positie van de motor exact weten, als je dat wil. (en dan kan je dus ook de complexe impedantie van de antenne op een schermpje tonen, als je de moeite wil nemen een schermpje eraan te hangen.)

Je zou misschien ook wel een mooie variabele spoel kunnen maken van verenstaal, dat je uitrekt. Maar zo'n decadeding werkt ook best, lijkt me.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Zo zouden we dus een antenne analyser kunnen maken.
De motortjes zijn geen stappenmotors maar redelijk hoogtoerig met een vertragingsbak eraan. Het gaat me nu even om de tuner. Maar met een L-tuner waar de varco gevoed wordt door een stappenmotor en hij relaissen schakelt voor de decadebank kunnen we dus simpel (ik mechanisch en jij het programma :-) ) een eenvoudige complexe impedantiemeter bouwen.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Varicaps zijn natuurlijk ook een mogelijkheid :)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Fredden01 Schreef:

Eat: Ik weet nu de functie van de schakelaar om de varco voor of achter de spoel te zetten. Ik heb er twee van 194 pF die wil ik parallel zetten met dan de optie op een paar 100pF vaste erbij te zetten. Ik heb er 1 van 56 pF over. Ik wilde die in serie met de spoel zetten (inschakelbaar). Mijn draad is 35-40m lang met 4: 9 unun. Hoeveel uH heb ik max nodig om 160-10m te halen.

Moeilijk te zeggen, je antenne is bijna 1/4 golf lang op 160, daar wordt hij dus *laagohmig*! Mijn draadje van 10m lang is daar hoogohmig, daar heb ik ongeveer 40uH en 500pF voor nodig om dat te laten resoneren samen met de radiator.

fred101

Golden Member

Op 9 juli 2007 15:57:41 schreef (Z)weetvoetje:
Varicaps zijn natuurlijk ook een mogelijkheid :)

Lijkt me niet, ik denk dat die een te klein bereik hebben daarnaast zijn ze erg temperatuurgevoelig. Eat heeft het over 2x 300pF Als we iets kunnen bouwen wat met varco en spoel werkt kun je dus eenvoudig een tuner tot antenne analyser ombouwen. Maar met een klein varcotje uit een radiotje en een paar kleine spoeltjes, displaytje erbij kun je hem ook compact en portable maken.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred,
BB212 = varicap, 550 pF max.!

fred101

Golden Member

OK, niets gezegt maar een varco lijkt me wel stabieler.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

En een varco heeft een hogere Q ...

Henry S.

Moderator

Ik ben dus bezig met 'geraniums'...

En toen dacht ik "waarom niet volgens het boekje opbouwen?"

Resultaat:

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/germaniumreflex2.jpg

@Z(w)eetvoetje: Reflexontvangers bouwen is voor mij puur nostalgie, nog overgebleven van de tijd dat een superhet nog zwarte magie voor mij was.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Hyacinten zijn makkelijker. Mooi hoor zo'n printplaatje, ziet er strak uit. Zal de volgende keer ook eens een zakje soldeerlipjes bestellen.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Prefab plaatjes, van de radiomarkt.

En hier is het tweede printje, plus torren op de eerste:

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/germaniumreflex3.jpg

Je zou haast denken dat De Muiderkring een computerprogramma voor het ontwerpen heeft gehad, zo goed is er over nagedacht. :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 9 juli 2007 23:41:00 (28%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

Daar zat een apart persoon voor in die tijd. Het is monikkenwerk. Heb eens een stereo PP versterker zo uitgetekend. Je begint een keer of tien opnieuw.

Dat smoorspoeltje op 1e contact onderste printje. Welke waarde heeft die? Ik heb nog soortgelijke NOS liggen.

Ik zie OC44's of OC45's?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

0.5-1mH, ik heb 0.47mH genomen.

Torren zijn 2*OC71 en een AC126, diodes OA91 ipv OA85.

Condensators zijn keramisch ipv papier/folie, elco's 2e hands en getest op capaciteit en ESR. De weerstanden zijn gekrompen. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

Op 9 juli 2007 23:57:57 schreef Henry S.:
0.5-1mH, ik heb 0.47uH genomen.

Torren zijn 2*OC71 en een AC126.

Als ik goed is heb ik originele in ±700µH. Morgen ff een doos op zijn kop zetten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 juli 2007 23:57:57 schreef Henry S.:
0.5-1mH, ik heb 0.47uH genomen.

Ik zie geloof ik geel-paars-bruin, 470 uH dus?

Ik had dat boekje ook, en toen was het nog nieuw, maar toch heb ik zulke rechthoekige torren als op de werktekening nog nooit gezien. Iemand anders wel?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Net even in een ander topic een mooi RB artikel geupload over een speciale FM ontvanger, en omdat het zoveel werk was post ik het ook hier maar even, voor de liefhebber:
http://www.putfile.com/pic.php?img=5941608
http://www.putfile.com/pic.php?img=5941601
http://www.putfile.com/pic.php?img=5941602
http://www.putfile.com/pic.php?img=5941603
http://www.putfile.com/pic.php?img=5941604
http://www.putfile.com/pic.php?img=5941605
http://www.putfile.com/pic.php?img=5941606
http://www.putfile.com/pic.php?img=5941607

En ook nog een 2V1 KG ontvanger...
http://www.uploadarchief.net/files/download/scannen.jpg

Een varicap heeft de mogelijkheid om direct door de software uitgelezen te kunnen worden, als je er zo een stom stukje moderne techniek aan wil hangen. Het zou dan leuk zijn om het geheel met een uitwendige oscillator aan te drijven, en voor een groot frequentiebereik geschikt te maken...
Dan hoef je dus slechts die meetbrug te bouwen.
En dat is vrij makkelijk.
Er hoeft dan geen motorsturing en alles op te komen...

@fred: Wanneer heb je tijd dat ik eens langs kan komen om spoeltjes te meten?

Ohja, en ik had zelf ook nog een hersenscheetje om mixers te maken.
Namelijk door gebruik te maken van kernverzadiging. Het idee was om in 2 richtingen spoelen rond een kern te maken, zodat de stroom de stroom van de ene wikkelingsrichting niet de stroom van de andere richting beinvloed. Door de ene spoel dan het oscillatorsignaal, plus een DC-stroom, zodat de kern op het oscillatorritme in verzadiging raakt. Doordat het antennesignaal via een trafo over dezelfde kern wordt doorgegeven zal deze trafo dus wel of niet doorlaten, afhankelijk van of de kern in verzadiging is of niet. Er is dan toch nog een redelijke onderdrukking van het oscillatorsignaal mogelijk, en dat is wel fijn. Jammer is natuurlijk dat je wel met minimaal een redelijk aantal mW's aan oscillatorsignaal nodig hebt. Ik heb mooie blauwe ringkerntjes met een doorsnee van 2mm ofzo voor de kern. Hoeveel vermogen zou ik nodig hebben om dat te laten verzadigen?
Nou heb ik momenteel nog geen succes gehad met deze moethode, maar ik ben ERG eigenwijs :) (Het principe moet in ieder geval wel werken, het naderen met een magneet van een HF-trafo'tje zorgt in ieder geval voor het gewenste effect.)

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op dinsdag 10 juli 2007 12:03:17 (40%)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ziet er mooi uit al dat uitleg! Toch benieuwd wat ze gaan zeggen in het andere topic!

Groetjes
ON3TG

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 10 juli 2007 18:04:19 (77%)

!!!DaS rAdIo PiRaT!!!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Toen de eerste experimenten met FM werden gedaan (Armstrong) zat er zo'n detector in de testontvanger.

Thomas Roddam stelde ook zoiets voor, ergens eind jaren 1940 in een kort artikeltje "Why adjust FM detectors" ofzo.
De "Pulse Counting" receiver van Scroggie verscheen 1956, ook in Wireless World.

(Alle jaargangen W.W. vanaf 1945 stonden in de bieb van de afd. elektro in Delft. Zalig!)

Ik zag bij een mede-amateur ooit een Engels zendermonitor-ontvangertje met zo'n detector, maar dan NIET met begrenzertrappen ervoor. Daarmee kon je dus zowel AM als FM zenders controleren. De MF was iets van 80 kHz.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 10 juli 2007 09:22:17 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Ik had dat boekje ook, en toen was het nog nieuw, maar toch heb ik zulke rechthoekige torren als op de werktekening nog nooit gezien. Iemand anders wel?

Zijn die transistors niet getekend naar het model van een puntcontact transistor van eind jaren 40? In een boekje van meneer Jansen staan tekeningen van p.c. torren, die zien er net zo uit.

@(Z)weetvoetje,
Bedankt voor de scans! :)

nog een vraagje: Wat voor een ontiegelijk vermogen moet ik wel niet door een ringkerntje sturen voordat ie eindelijk in verzadiging gaat? (lichtblauw ringkerntje, straal~7mm, dikte~2mm).

Want het lukt me maar niet. Pas bij 1A en 30 wikkelingen begint ie volgens mij een klein beetje in verzadiging te komen...
Een magneet in de buurt houden werkt wel heel goed om verzadiging te forceren.

Heb ik nou een ringkerntje te pakken met higgs-bosonen, en top-strange-omega deeltjes, waarbij je 30kW door zo'n ringkerntje kan jagen, of is het toch iets heel anders

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 10 juli 2007 11:51:32 schreef (Z)weetvoetje:
Net even in een ander topic een mooi RB artikel geupload (...)
Ohja, en ik had zelf ook nog een hersenscheetje om mixers te maken.
Namelijk door gebruik te maken van kernverzadiging. Het idee was om in 2 richtingen spoelen rond een kern te maken, zodat de stroom de stroom van de ene wikkelingsrichting niet de stroom van de andere richting beinvloed.

Ja, ook nog bedankt, altijd lekker, in zulke oude tijdschriften te mogen lezen.
Die verzadigingsmodulator zou best eens kunnen werken. In het RSGB manual komt een regelbare verzwakker voor op dit principe.
De constructie die je voorstelt is die van een gebalanceerde transductorversterker, in het Engels een magnetic amplifier. Jammer genoeg vind je ook een hoop "vacuum energy" en perpetuum mobiles als je op die laatste term googlet. :)

/edit He, je was me net voor.. ik moet er eerlijk bij zeggen dat die transductorversterkers wel gebruik maken van speciaal daarvoor bedoeld kernmateriaal dat mooi gemakkelijk in verzadiging gaat, zonder higgsbosonen dus denk ik.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 10 juli 2007 16:12:28 (20%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit topic is gesloten