Beloofde print voor AVR programmer ISP + Seriele

Waarom hebje nog steeds die rommel links van de MAX232, dat kan veel netter, en hou je ruimte voor jumpers tussen R1 en PORTD.
Nog beter is die weerstand daar weg te halen, en de MAX232 te verplaatsen.

C8 is niet optimaal aangesloten en weet je zeker dat het zonder 100nF's kan?

De sporen onder de weerstanden links kunnen ook veel netter.

En al die slingers en haakse hoeken, is het een kermisattractie?

Oke, toch maar eens wat duidelijk maken. Plaatje kan ik ook mooi gebruiken voor de print route tutorial die ik aan het schrijven ben.

Dit is een blokschemaatje van je huidige print:
http://www.kleinisfijn.nl/co/attiny_testboard.png

Hopelijk zie je nu dat bepaalde onderdelen niet op de optimale plaats staan.
Beide poorten van de ATtiny staan netjes op volgorde, dus waarom die hele zooi naar de zijkant halen? Gewoon de pinnen voor PortB erboven, pinnen voor PortD eronder. Gooi die enorme logge overgrootse DB25 connector van die print af en gebruik een ISP connector. Mooie plek zou zijn links naast de chip.
De RS232 moet al helemaal een enorme omweg maken, maar als de de DB25 dumpt kan op die plek mooi de MAX232 en de DB9 connector.
Power supply staat wel redelijk, alleen die regelaar hangt er een beetje vreemd bij.

En kan ik wat stukjes van die oude print in m'n tutorial gebruiken?

Als je dat schuine stuk spoor aan pin 15 van de uC (IC4 volgens mij is niet helemaal duidelijk, tekst staat in een weerstand.) eens een stuk naar rechts brengt, zodat het gelijk komt te liggen met die vier sporen die daar naast staan. Als je dat ook met de rest van de sporen doet die daar zitten. Ben je iig die kronkels en haakse hoeken kwijt.

Als je bij die weerstanden die sporen nou eens omwisseld. Ben je daar ook van het gekronkel af. En ook geen aftakking in je spoor maken als het niet nodig is, maar routen van eiland tot eiland.

En misschien is het voor het gezicht mooier om C3 naast de andere C's te zetten. En de weerstanden ook allemaal boven elkaar. Afstand tot elkaar hetzelfde.

En ontkoppel C's gebruiken, het kan misschien wel werken zonder, maar ergens anders of een andere keer misschien wel niet.

@KIF, om te laten zien hoe het NIET moet? ;):p
Je geraakt er wel denk ik, je toont toch goede wil, dus komt wel in orde!

Op 17 mei 2007 18:17:14 schreef klein is fijn:
Oke, toch maar eens wat duidelijk maken. Plaatje kan ik ook mooi gebruiken voor de print route tutorial die ik aan het schrijven ben.

Dit is een blokschemaatje van je huidige print:
[afbeelding]

Hopelijk zie je nu dat bepaalde onderdelen niet op de optimale plaats staan.
Beide poorten van de ATtiny staan netjes op volgorde, dus waarom die hele zooi naar de zijkant halen? Gewoon de pinnen voor PortB erboven, pinnen voor PortD eronder. Gooi die enorme logge overgrootse DB25 connector van die print af en gebruik een ISP connector. Mooie plek zou zijn links naast de chip.
De RS232 moet al helemaal een enorme omweg maken, maar als de de DB25 dumpt kan op die plek mooi de MAX232 en de DB9 connector.
Power supply staat wel redelijk, alleen die regelaar hangt er een beetje vreemd bij.

En kan ik wat stukjes van die oude print in m'n tutorial gebruiken?

Hartelijk dank voor dit plaatje. Ga ik eens uitproberen.
Tuurlijk mag je dit gebruiken voor je tutorail, alleen heb ik wel niet meer de oude file's staan (wel nog de TEMPS, mss kan je deze hieruit halen).

Hier sta ik nu :
http://users.skynet.be/fa296995/microcprint2.JPG

Wat betreft die errors/warnings: Trek in je schema eens alle onderdelen opzij, dan zie je meteen wat Eagle bedoelt met "only one pin", "no pins" etc...

Stap 1: Pleur de .brd weg
Stap 2: Los _ALLE_ errors en warnings op. T1in aan gnd of VCC hangen? Als Eagle daar vrolijk van wordt terwijl jij het wel even beter weet, maakt jou het uit? Hup, connecten dat ding. Eagle piept niet voor niets. De andere 2 errors: Klik eens met "invoke" op de max232. Daar mist nog een condensator ook, kijk eens goed op Figure 5 van de Maxim datasheet...
Stap 3: Als je die connectoren vervangt door iets uit de pinhead-library kun je met een 16mil spoor met 10mil clearance tussen de pinnen door.
Stap 5: WhyTF gebruik je 10W weerstanden? (ok, 1/2W of 1W, maar dan nog: ze zijn lomp groot)
Stap 6: Kijk eens in de library SUPPLY. Je kunt een hoop zigzaglijntjes weghalen door wat GNDjes en VCCtjes neer te zetten. Je schema is NIET je board! Maak daar gebruik van.
Stap 7: Maak een nieuwe .BRD aan
Stap 8: sla je over, je blijft met je tengels van het grid af, en zet het zeker niet op 0,000000000000000000000001mm
Als je het grid al aan wilt passen dan zet je het op 12.5 mil, multiple 2 ofzo.

Verder
- De MAX232 heeft _2_ line drivers. Als je je signalen op de andere driver aansluit kun je ze misschien beter routen. 13 -> 8 is al een hele verbetering
- Je 7805 steekt buiten het board, het lijkt erop dat je hem staande gaat gebruiken? Gebruik daar dan ook het goede package voor! Library v-reg, en dan de 78XXS ofzo
- Je ground-polygon hoeft niet zo rigide binnen de kaders te liggen. Tijdens het routen ligt het massavlak eerder in de weg dan dat het helpt, en als je polygon lekker buiten de randen steekt hoef je niet zo ultra-precies te klikken om het ding ff aan de kant te donderen.
- Je kleuren staan nog verkeerd om. Iedereen die met de default kleuren werkt denkt dat je alles op de top-layer hebt geroute.

Klein half uurtje:
http://tweakers.net/ext/f/dd8e27190b713042ba2d88a41b5d1404/full.png

Kijk alleen al eens naar de spaghetti bij je headers. Wat is trouwens je inspiratie bij het plaatsen van de onderdelen? De max232 zit rechts, terwijl RDX en TDX links op je chip zitten. De DB25 zit links, terwijl je SPI-poort rechts zit |:(

Edit: Hmm, ik ben niet de enige :+ Ben rond 6 uur begonnen :P

WoW dit is inderdaad gewoon PRACHTIG! Hoe je dit allemaal
weet hoe je moet tewerk gaan zal wel door ervaring komen zeker ;) Mag ik eens de .BRD bestanden hebben die je gemaakt hebt?

Edit: De 2 communicatie lijnen naar Attiny zijn niet verbonden? De weerstanden hangen aan de ene kant vast aan de MAX, maar de andere kant niet aan de attiny?

[Bericht gewijzigd door Yarule op ]

Nee, ik zeg net: stap 1 is je .brd weggooien. Er staan al meer dan genoeg argumenten daarvoor in het topic, met name het laatste uur. Ik heb de plaatsing van de onderdelen door jou (grotendeels) met rust gelaten.

Ik heb trouwens wel meer niet aangesloten: met name de dingen waarvan je componenten aan het compleet verkeerde kant van het board staan.

[Bericht gewijzigd door Paul Nieuwkamp op ]

Ik ga die Parrallelle connector dan uiteindelijk toch vervangen door zo'n ISP model :p

"Handgeklap"...

De MAX232 ziet graag een buffer-elko'tje vlak bij zijn voedingspinnen; de ATtiny2313 geeft de voorkeur aan een C van 100n. Het is daarnaast een aanrader, om zowel de Tiny als de MAX van een afzonderlijke voedingslijn te voorzien, die bij de 7805 vertrekt.

...die zelf ook graag een C van 100n aan zijn uitgang ziet (Zie http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30 of de datasheet ervan).

Ik ging er van uit, dat C7 een tantaaltje was. Een extra C van 100n kan nooit kwaad, natuurlijk; ook de ingangspin is daarmee gebaat.

@Yarule: en plaats die ontkoppel-C's zo kort mogelijk bij de pinnen! Als je D1 laat zakken, kan C7 vlak naast de uitgangspin en C8 vlak bij de ingangspin.

Idd die extra C is nu geen luxe meer. Die piekstroom op de klokflanken moet gewoon groter zijn dan 2.5A volgens mij. Echt een raadsel. Op een voeding die niet stroomgelimiteerd is werkt de schakeling perfect, op m'n gestabiliseerde voeding met de lat op 2.5A 'flipt' de schakeling. Lampen gaan random aan / uit, reageert nauwelijks op PC. Door een C van 1µF naast de Attiny te zetten was dit opgelost.. Mag m'n lat zelf op 30mA leggen, schakeling presteerd nog altijd.
Ik ben nu het board aan het uitbreiden. Een paar uitgangen erop. Ik gebruik NOT poorten met open collector uitgangen (74LS06) dus bij een 1 op de ingang, wordt de open collector uitgestuurd en brand de LED.

Maar zit met het volgende probleem: De light versie wil niet meer mee met zo'n groot board, heeft iemand een
volledige versie (licence file) ?

Op 17 mei 2007 21:32:04 schreef Yarule:
heeft iemand een volledige versie (licence file) ?

Ik heb je al een keer gewaarschuwd vandaag, en toch probeer je het weer.

Nu is het dus gewoon een ban. Weekje vorige keer had schijnbaar weinig effect, daarom maken we er nu twee weekjes van.

Hardleers kun je wel zeggen ja :P Hoevaak is AVR042/ontkoppelen/condensatoren toevoegen/etc nu al genoemd? :P

Hij wil echt niet dat bord van futurlec kopen. pff
over koppig zijn.

En ze zeggen een ezel stoot zich niet aan de zelfde steen. :)

MvG

Robin

Op 17 mei 2007 21:38:28 schreef klein is fijn:
[...]Ik heb je al een keer gewaarschuwd vandaag, en toch probeer je het weer.

Nu is het dus gewoon een ban. Weekje vorige keer had schijnbaar weinig effect, daarom maken we er nu twee weekjes van.

Oei, dan stopt dit verhaal hier plots...

Op 17 mei 2007 22:23:05 schreef robint91:
Hij wil echt niet dat bord van futurlec kopen. pff
over koppig zijn.

En ze zeggen een ezel stoot zich niet aan de zelfde steen. :)

MvG

Robin

Het mag niks kosten, kan ie geen pinten meer drinken.

dat ie dan gaat werken, ik doe dat ook!
kan uitgaan wanneer ik wil, genoeg elektronica kopen om rond te komen, en nog wat geld opzij zetten voor later! je moet je hoofd een beetje kunnen gebruiken op financieel gebied!
Misschien dat hij na twee weken het wat rustiger aandoet, en naar de tips luistert die hier gezegd zijn...
Ik heb met dit topic (en andere te lezen) ook al heel wat geleerd...
@KIF, leuke manier om voorbereidend werk te doen voor een printplaat te ontwerpen, gewoon met een tekenprogramma dat rechthoekjes kan tekenen gemaakt?

Op 17 mei 2007 23:24:05 schreef Monster_Henry:
@KIF, leuke manier om voorbereidend werk te doen voor een printplaat te ontwerpen, gewoon met een tekenprogramma dat rechthoekjes kan tekenen gemaakt?

Gewoon met Paint.

Op 17 mei 2007 23:17:04 schreef WilToyo:
[...]

Het mag niks kosten, kan ie geen pinten meer drinken.

Wat een gedoe om een board van $19.90...

dacht ik al!
Is er een ETA voor die route-tut? als je hem gaat vrijgeven natuurlijk :p

Op 18 mei 2007 00:20:13 schreef Monster_Henry:
Is er een ETA voor die route-tut? als je hem gaat vrijgeven natuurlijk :p

Nee, er staat niet echt een tijd voor. Heb net een gevecht met eagle verloren, dus ik stap weer even over op autocad om de voorbeeldjes uit te tekenen. Gaat wel een stuk sneller.

Iemand die de nieuwe elektuur gezien heeft?
Staat een AVR-flasher in, een veel simpeler programmer voor AVR dan dat yarule hier wou bouwen.
Kan ik zo maken met componenten die ik nog liggen heb. Ideaal trouwens voor de beginnende elektronicus als ik :p
Heeft geen toeters en bellen maar hoeft ook niet voor mij.