simpel versterkertje?

Kan ik met de standaard transistors B557 en B547 een goed maar eenvoudig versterkertje maken van enkele watts?(dus zonder IC's)

Moet kunnen lijkt me. Ben zelf niet zo met audio bezig, maar misschien kun je hier wat inspiratie uit halen?
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/2
Enkele watts zal je denk ik niet echt lukken met van die lullige torretjes.. :)

enkele watts is veel gezegd, want dan heb je toch wel vermogentransistoren nodig. Maar met een versterkertje onder de 1000mW kan je toch al behoorlijk wat lawaai kreëren hoor! Als je toch wat meer wilt hebben kun je hier wel iets mee http://www.electronics-lab.com/projects/audio/003/index.html

[Bericht gewijzigd door martin de copain op woensdag 20 juni 2007 15:22:24

Enkele watts gaat niet lukken, ik heb zelf ook al eens zoiets gebouwd met 2xBC547 en een BC557 en het ding maakt ook nog een behoorlijk lawaai.

Ik kan wel iets voor je tekenen...?

Ik

Hier ben ik ook naar opzoek, ik hen ook wel intresse voor het tekeningetje ;)

Ik zal wel even wat tekenen, verwacht geen professionele geluidskwaliteit maar hij werkt best wel goed

Ik

met een paar keer bc557 en bc547 moet een paar watt lukken;)

Het heeft even geduurt maar hier is het schema. (geplakt in Word, grote afbeelding!)

De voedingsspanning is 4,5 tot 9 Volt.

Het een zeer eenvoudig schema maar het werkt wel.

Ik

Bedankt!
Maar ik ben niet zo heel erg lang bezig met electronica en ... wat is eigenlijk de audio ingang?(links of rechts)

Maurice S. is al weg ?
Links van C1 is de ingang en rechts boven is de + van voeding.
En onderaan is de - van de voeding.

[Bericht gewijzigd door elektron_ op donderdag 21 juni 2007 19:32:41

beetje gek

heb 'm ook even gebouwd, maar ik zit met het volgende probleem: als ik de diodes juist plaats, klinkt het geluid vervormd maar wel vrij luid.
haal ik ze weg, is het geluid mooi en helder maar wat zachter. als ik de diodes weer terugplaats en hem terugregel naar een zachter volume, blijft het vervormd klinken...
heb ik iets fout gedaan of heb ik een dode tor of diode te pakken?
met een led ipv 2 diodes krijg ik ook een zacht (nouja, portable radiootjes niveau) maar ietwat vervormd geluid.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bij mij is er prima geluid, ook met diodes. Heb je hem op breadboard? Ik heb hem op gaatjesprint en het werkt perfect. Geen vervorming of ruis, alleen een beetje weinig bass. Mischien heb ik geluk dat het niet ruist of jij hebt mischien pech...

Met diodes zou het eigenlijk beter moeten klinken...

[Bericht gewijzigd door Maurice S. op donderdag 21 juni 2007 21:17:55

Ik

Moeten die torren niet zoe goed mogelijk dezelfde eigenschappen hebben voor goed resultaat ?

beetje gek

niet zo nauw, want ze werken in gcs.

Mama look, -a-booboo
Henry S.

Moderator

WTF is GCS? ;)

Op 20 juni 2007 17:11:47 schreef Maurice S.:
Het heeft even geduurt maar hier is het schema. (geplakt in Word, grote afbeelding!)

Waarom in Word??? Gebruik een afbeeldingsformat, geen algemene Windhoosmeuk!

En waarom is de link naar http://www.circuitsonline.net/circuits/view/2 nog niet gepost?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@henry: eeuh... waar leidt die link in de tweede post dan naartoe?

Mama look, -a-booboo
Henry S.

Moderator

*Haagse trambel*
Ik wordt kippig...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

HenryS, met GCS bedoelen ze Gemeenschappelijke collectorschakeling of ben je sarcastisch bezig ? :)

Henry S.

Moderator

Ik wilde een beschrijving uitlokken :)
Jij hebt hem gegeven, maar de TS had er eigenlijk om moeten vragen. Het is een van de basisschakelingen van een transistor.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 22 juni 2007 22:15:47

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 22 juni 2007 18:42:48 schreef Henry S.:
WTF is GCS? ;)
[...]
Waarom in Word??? Gebruik een afbeeldingsformat, geen algemene Windhoosmeuk!

En waarom is de link naar http://www.circuitsonline.net/circuits/view/2 nog niet gepost?

Omdat ik hem heb getekend in autocad, en een autocad afbeelding kan ik nergens uploaden, geplakt in Word kan het wel...

Ik

bovenop op de GCS is er ook nog een intelligente en straffe tegenkoppeling. Waarschijnlijk bedoeld om de cross over te compenseren (en de dc instelling ok te houden), aangezien de transistoren zeer eenvoudig gebiased zijn. Een prettig bijverschijnsel hiervan is dat de karakteristieke eigenschappen van de eindtorretjes helemaal niet meer zo belangrijk zijn. maw : het werkt altijd :-)

Mama look, -a-booboo

gemaakt en bij mij werkt die.
ik heb hem wel gemaakt op breadboard en er weer afgehaalt dus geen foto's jammergenoeg

Henry S.

Moderator

Op 23 juni 2007 13:12:13 schreef Maurice S.:
[...]

Omdat ik hem heb getekend in autocad, en een autocad afbeelding kan ik nergens uploaden, geplakt in Word kan het wel...

Plak eens in Paint. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb hem gemaakt en werkt zeer goed. Maar ik heb wel enkele aanpassingen gedaan. De linkse transistor heb ik verwisseld met een S9014(ruisarm). En ik heb de 2 rechtse transistors verwisseld met de 2 complementaire transistors BD136 en BD140. Het versterkertje geeft nu toch al wel wat meer lawaai en de geluidskwaliteit valt ook wel best mee. Er is wel 1 raar ding: hij werkt alleen op een 9V batterij. Op 12V volt ruist hij verschrikkelijk en op 8V komt er gewoon niets uit. En op mijn netvoeding van 9V ook niet. Weet iemand waarom?

Henry S.

Moderator

Wat voor voedingen gebruik je?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.