Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Aan de uitgang. Ze krijgen zo tegenkoppeling op hun kathode.

Schop! Het wordt weer knutselweer dus!

http://www.plaatjesdump.nl/upload/b43bb4af995557b2ac27d5f9b357c6b4.jpg

Gisterenavond mijn versterker af gemaakt.
2 jaar geleden ooit aan begonnen...

Een simpel SE versterkertje met een EL41 eindbuis.
Het is gebouwd volgens dit schema, dat ik destijds al gemaakt had.
http://www.plaatjesdump.nl/upload/72c2c85cc7dff4b6592e3bca0daf2411.jpg

Nu is alleen het probleem dat er een heeeeel erg lichte brom in zit, en versterkt hij te weinig. Er hangt een simpel 4ohm speakertje aan om te testen. Ik heb de terug koppeling van 100K al verhoogt naar 200K en dat hielp al iets maar misschien is een andere manier beter.
Ik weet dat het maar een paar wat is maar mijn laptop gaat veel harder. :p

Hier nog even de onderkant van de versterker.
http://www.plaatjesdump.nl/upload/bdf99e3bfe50fbf42e198fab1d4d419f.jpg
Ik wil uiteindelijk een mooie stereo versterker maken maar ik wil eerst wat prutsen met wat simpelere dingen.

Ik heb 2 trafo's geregeld om een pushpull versterker mee te kunnen gaan bouwen. Heeft iemand toevallig een suggestie wat voor een schema of buizen ik kan gebruiken bij deze uitgangstrafo's. De ene is bedoeld voor 4x EL84 dat lijkt mij op zich wel een leuk project.

De andere weet ik verder niets van.
http://www.plaatjesdump.nl/upload/17132ab090125df61a2f570f72666b99.jpg
http://www.plaatjesdump.nl/upload/5b58e6e8db065084736d9e0ed182e6eb.jpg

Shit, niet de goede urls gekopieerd, alleen de full site ipv de tumps..

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Met de EF40 in triode zakt de versterking dramatisch. In jouw schema is de versterking ongeveer 25x.

Een in het verleden bewezen ingangstrapje met EF40 (o.a. Amroh/Philips) is de volgende:

http://www.uploadarchief.net/files/download/ef40%20ingangstrap.gif

Haal de tegenkoppeling los en bouw dit eens op. Versterking is ongeveer 4x groter als in triode mode.

Je EF40 zit wel heel dicht naast de voedingstrafo, dat kan invloed hebben op brom. Heb je wel een ontbrompotmeter op de gloei? Afgeschermde leiding aan de ingang. Het is natuurlijk wel allemaal hoog ohmig.

Bedankt voor je reactie!

Tegenkoppeling van 100K weg, en dan dit schema rond de EF40 opbouwen, waarbij ook C4 de 0.22uF van mijn vorige schema vervangt.

De EF zit er erg dicht bij helaas, maar dit chassis het is een poos geleden al gemaakt. Ik zou (met wat moeite) de EZ80 en de EF40 van plek kunnen wisselen.

Er is een heel klein beetje brom, ik heb een afgeschermde kabel naar de ingang.

Ik heb geen ontbrompotmeter, ik heb er wel van gehoord ik ga even kijken hoe die ook al weer toegepast moeten worden. Ik zal morgen even de Ctjes halen voor het bovenstaande schema, dan kan ik hem bouwen :D

Tidak Ada

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

100 Ohm 5 Watt draadgewonden (instel)potmeter over de 6,3 V. Loper aan het chassis en dan aferegelen op minimale bom.

Of DC voeding voor de gloeidraad via een LM317.

Gerwin

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Ik heb een vraagje

in dit schema

http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/graphics/baby1.gif

Hier staat c2 getekend. Met als waarde .47uF is dan dan 470nF gepolariseerd? of is het 47uF?

nukkel

Waar om schrijven zo veel mens en tegen woordig alle samen stellingen in twee woord en?

Gerwin,

470n voor die condensator is een goede waarde. Je kan hier beter een filmcondensator nemen ipv. een elko. Neem er 1 met een voldoende grote werkspanning.

Ja, ik zie net dat je schakeling een zeer lage anodespanning heeft. Vergeet mijn opmerking over werkspanning dus maar :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 2 december 2009 18:07:56 (27%)]

Gerwin

Dank ik vond het al zo apart.

Tidak Ada

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Gerwin, ben je voldoende in het Duits thuis?
Kijk dan eens op deze site en let op termen als ruimtelading (Raumladung) http://www.jogis-roehrenbude.de/
De site heeft eeen schat aan informatie, maar is wat moeilijk navigeerbaar. Als je er eenmaal thuis bent, zal je de site echter erg waarderen.

Engelse zoektermen is space charge (en spache charge grid).
Het is een methode om buizen op zeer lage spanning te laten werken.

Succes

Gerwin

Dankje :) ik zal eens kijken.

Maar deze buisjes zijn al geschikt voor een lage spanning (max 60 volt. Aangeraden werkspanning 45 volt) Maar ik kwam niet uit die condensator.

Tidak Ada

Het gaat ook omde constructie van de buisjes, niet om een schakeling!!

Gerwin

Aha oke. mijn duits is niet zo sterk dus :P

r3m

Golden Member

En het was lekker thuisblijfweer van het weekend...
Dus de eerste geluiden uit mijn uit de kluite gegroeide experimenteerbak gekregen.
http://www.kamp.demon.nl/buis/verst.jpg
Spanbandje is om alles toch nog vingerveilig neer te zetten tijdens testen, behuizing is nog niet af.
Het versterkerdeel is als volgt opgebouwd:
http://www.kamp.demon.nl/buis/schema%20300bit.gif
Een keurig schoolvoorbeeld dus eigenlijk.
De voeding staat nog in constante ontwikkeling(eindbuizen zijn oa ook al op DC gezet), verder alle spanningen inc bias buisgelijkgericht.
Het idee is om de voeding volledig met LCLC filters op te bouwen, probleem is dat elke aanpassing flinke kosten meebrengt en het echte bouwen hierdoor zeer lang is gaan duren.

Voorlopige buisbezetting:
EZ81 tbv driverstage
EZ80 tbv bias voeding
GZ37 tbv eindbuis
300B als eindbuis
6C45PE als driverstage

Gr. Remko.

nukkel

Waar om schrijven zo veel mens en tegen woordig alle samen stellingen in twee woord en?

Remko,

als ik jou was, zou ik opletten met buizengelijkrichting voor de roostervoorspanning (bias). Als die gelijkrichter zou stukgaan, dan valt je bias weg en voor je het weet ben je ook je eindbuizen, uitgangstrafo, en hoogspanningsgelijkrichter kwijt :)

Persoonlijk zou ik daarom diodes gebruiken voor de biasvoeding. Als je echt een buisgelijkrichter wil, voorzie dan een relais o.i.d. dat de hoogspanning afschakelt als de bias wegvalt.

Ook zorg je er best voor dat je bias sneller dan de hoogspanning de correcte waarde bereikt bij opstarten. Niet overdrijven met de filtering dus, ofwel een vertraging inbouwen voor de hoogspanning, is mijn suggestie.

Veel luisterplezier!

r3m

Golden Member

Op 21 december 2009 15:41:05 schreef nukkel:
als ik jou was, zou ik opletten met buizengelijkrichting voor de roostervoorspanning (bias). Als die gelijkrichter zou stukgaan, dan valt je bias weg en voor je het weet ben je ook je eindbuizen, uitgangstrafo, en hoogspanningsgelijkrichter kwijt :)

Dat was mij bekend :( ; hoogspanning word vertraagd ingeschakeld via tijdsrelay(onderbreekt gloeispanning), daarnaast zit hiertussening nog steeds een simpele schakelaar zodat ik alles kan testen alvoren de hoogspanning in te schakelen.
Er komen hier nog 2 metertjes voor de biasspanning op voorpaneel.
De bias spanning heeft op dit moment een overdreven C(500uF voor +/- 3mA) om te zorgen dat alles wel gelijktijdig uitgeschakeld kan worden zonder risico voor de eindbuis.

En tja een defect gelijkrichter... Er horen gewoon buizen in een buizenbak gebruikt te worden, als ik het risico te groot vind worden kan ik altijd nog naar autobias gaan, voeding heeft hier tabjes genoeg voor.
Lagere tabjes voor de bias heb ik niet... nooit bij stil gestaan om die erbij te laten maken, dus zit eigenlijk ook een beetje vast aan buisgelijkrichter(Wil perse lclc filter gebruiker en geen stabilisatie).

Overigens is de GZ37 een van de traagst startende gelijkrichters die ik ken, een seconde of 40 tot volledige spanning aanwezig is duurt het zeker wel.

Zodra er behoorlijk geluid uit komt en voeding ook echt af is zal ik eens een schema'tje optekenen.

Gr. Remko.

Tidak Ada

Misschien is het een idee dat reais (vertraagd) door je bias spanning in te laten schakelen of eventueel een extra relais.
Mocht onverhoopt de bias wegvallen, dan schakelt gelijk de anodespanning uit (Geen vertraagde afval!!).
Al eens aan 866, 866A of 866-jr gedacht? Wel extra weerstanden/choke in de anodeleiding van die buizen zetten; ze geven een spanningsval van maar 15V en mooi blauw licht.

nukkel

866A, een 10kV/250mA gelijkrichter. Om een sub-mA-stroompje te leveren aan pakweg 50V? Dat is een beetje als de Airbus A380 te nemen naar de bakker :)

Tidak Ada

Nee, niet voor je bias, natuurlijk, maart wèl voor je eindbuizen!!
10kV is een beetje overdreven. da's een maximale waarde. Hou het maar op die 2,5kV, maar die over kill is niet erg. Meegenomen is dat je een lagere trafospanning nodig hebt. Gloeidraden in serie zetten en op de 5 Volt wikkeling zetten.
Overigens kun je voor de bias ook gelijkrichten met een diode of een dubbeldiode, dus een EAxx of een EBxx. Neem je er een uit de D-serie, dan is hij ook nog eens veel sneller op temperatuur en levert zijn volle capaciteit (Deden ze ook voor beeldbuizen van TV met een DYxx). Een 1,5V wikkelingetje is zo op een trafo bijgelegd.
Ga maar eens in een buizenboek snuffelen naar vacuumdiodes.

r3m

Golden Member

Tidak,
Inderdaad aan 866 gedacht.. zo erg zelf dat er al een aantal op de plank liggen.
Maar ook wel wat modellen welke me meer aanstaan.
Topcap is geen optie; uiteindelijk moet het hond en kind veilig worden, een dop op een blauw gloeiend stuk glas geeft daar niet zo'n prettig idee bij.
Maar gelukkig zijn er meer smaken... ook voor blauw licht;
http://www.kamp.demon.nl/buis/glrichts.jpg
Maar de GZ37 was mijn oog eigenlijk op gevallen door de lange opwarmtijd.

Voor de hoogspanning wil ik inderdaad nog een relay opnemen in de bias, stond zelf in een van m'n eerste schetsjes.
Alleen uiteindelijke nooit iets van gekomen, maar wel de ruimte voor vrijgehouden.
Dit is oa wel de reden dat er geen waarden/schema voeding zijn... het is als geheel gewoon nog niet af...

Maar het geheel heeft nu wel totaal zo'n 6 uur aangestaan, volledig stabiel gebleven, eindbuizen geen mA verlopen, tot zover erg hoopvol.
Nu weer snel luisteren...

Gr Remko.

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit is toch wel heel mooi:
http://pietblaas.brinkster.net/radio/fotoalbum/driebergen-2009-12-13/content/bin/images/large/IMG_6207.jpg
Foto: Piet Blaas, NVHR zelfbouw tentoonstelling.

nukkel

Laat ze alleen niet vallen. Kwikdamp is niet zo leuk voor mens en dier :D

Tidak Ada

Niet te panisch; als het ff tegenzit, zit er meer kwik in je kiezen :P

r3m

Golden Member

Op 21 december 2009 20:38:12 schreef Hugo Welther:
Dit is toch wel heel mooi:

Die foto is vorige week in Driebergen genomen.
Buiten dat deze versterker er super mooi afgewerkt uitziet klonk het ook nog eens verschikkelijk lekker en in deze ruimte verbazend helder(Of de rest erg dof).

Zijn trouwens geen gelijkrichters maar thyratrons, heb eigenlijk niet gekeken wat voor type.
Hiernaast stond trouwens ook een plaatje voor het oog.
Grote zware stabilisatie buis, welke mooi oranje oplichte zodra er stroomvraag was, bij elke aanslag zag je het oranje vlak mooi ritmisch meegaan.

Op zich kun je natuurlijk elke willekeurige thyratron als gelijkrichter gebruiken, zitten wel meer verschillende gasmixen bij.

Overigens is in mijn geknutsel de temperatuur in de behuizing opgeloper tot zo'n 40' en hier blijven steken.
Tov mijn "vorige" versterkertje (EL41 in triode) geeft dit een gigantische druk in het laag, en het is gebleken vanavond dat het erg makkelijk "wat" harder gaat nu... de cd speler ging ervan overslaan.

@Nukkel:
In die 866 of een 83 zie je bij kamer temp 5 a 6 flinke druppels kwik zitten, de gemiddelde ouderwetse cv thermostaat bevat meer.
Daarnaast heb ik in de afgelopen 5 jaar 1 buis gebroken; glipte uit mijn handen met schoonmaken en in plaats vangen sloeg ik deze tegen de muur, bij normaal vallen op vloerbeddeking en zeker gebruik niets aan de hand, buizen zijn veel sterker dan je zou verwachten.

Gr. Remko.

Vanmorgen dempweerstand achter interstage geplaatst(5k, was 15k) hiermee lijkt overheersende laag gecompenseerd.
Vanavond gaat bovenzijde weer uit elkaar om gelijk relay voeten te gaan plaatsen, eens kijken of er een enkele schakelaar voldoende gemaakt kan worden voor in en uitschakelen, zal ook even foto'tje van binnenzijde maken, zit na vanavond bomvol!
Bias spanning blijft in ieder geval voldoende lang laag... 2 uur na afschakelen prikt het nog verschikkelijk.

[Bericht gewijzigd door r3m op dinsdag 22 december 2009 09:02:02 (14%)]

nukkel

Onder mijn bewind zijn helaas al twee slachtoffers gevallen, een Telefunken ECC83 en een 6SN7 :(

r3m
Gepost maandag 21 december 2009 20:29:43

Tidak,
Inderdaad aan 866 gedacht.. zo erg zelf dat er al een aantal op de plank liggen.
Maar ook wel wat modellen welke me meer aanstaan.
Topcap is geen optie; uiteindelijk moet het hond en kind veilig worden, een dop op een blauw gloeiend stuk glas geeft daar niet zo'n prettig idee bij.
Maar gelukkig zijn er meer smaken... ook voor blauw licht;

De AZ50 gaat geen blauw licht geven, tenzij hij lek is :)

Pl5557 als gelijkrichter ziet er ook tof uit!
Of een DCX4/1000 met Xenon gas! (geeft deze trouwens wit licht, weet iemand dat?)