henkhuitema
Overleden
Ah, dankjewel.
Ik heb dat logo nergens kunnen vinden op het internet, heb jij misschien en site ofzo waar hij wel op staat?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]
GE JAN-5670(=6N3)
Is van General electric,sylvania usa.
Na wat zoekwerk gevonden,denkelijk veel voor militaire doeleinden gebruikt.
Het is blijkbaar ook een gelijkrichter met de de zelfde nr.
En een link.
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_5670.html
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]
Op 20 mei 2009 20:03:19 schreef Hugo Welther:
Lijkt mij een filmprojector of een kleine versterker die bij voordrachten e.d. werd gebruikt. Een voorstelling in het dorpshuis met lichtbeelden. Opgeleukt met een grammofoonplaat voor de nodige verstrooiing.
Zou je dit misschien een beetje toe willen lichten, want dat begrijp ik dus niet. Je bedoelt een versterker die bij een filmprojector hoort? En hoe opgeleukt met een grammofoonplaat voor verstrooiing?
Ik had even de hoop dat ik een schema gevonden had. Maar toen ik de mail van de goede man opende bleek dit een heel andere versterker te zijn, jammer maar helaas.
Zijn er nog speciale dingen om op te letten, als ik de versterker aan wil zetten? Eerst zonder buizen? Gloeispanningen meten?
In de jaren 50 waren er geen videorecorders, DVD spelers en - al dan niet handige - andere gadgets.
Zelfs geen mobiele telefoon. Kan je het je voorstellen hoe wij de dag door moesten komen. Er was geen internet, geen email.
Wij gingen bijvoorbeeld naar de bibliotheek, een hele grote ruimte met volgepakt met samen gevouwen vellen papier. Dat waren boeken. Op dat papier boeken stonden letters. Die letters vormden woorden die je zomaar kan begrijpen. Lezen werd dat genoemd.
Of we schreven een brief op papier naar iemand met meer kennis (die had dus meer en langer in die boeken gelezen) als we en elektronisch probleem hadden. We kregen dan meestal na een maand of zo wel antwoord.
Maar wat nu het ergste was, de kleine dorpjes hadden helemaal geen bibliotheek en de postbode kwam daar ook niet vaak. Hoe moesten de mensen daar nu hun kennis opdoen over bepaalde onderwerpen. Alleen de dorpdokter had een courant waar het laatste nieuws van een paar dagen oud in stond.
Als onze overheid, die toen op net zo'n grote afstand stond van de burger als nu, iets wilde mededelen kwam er een meneer uit de grote stad.
Er werd dan in het dorp rondverteld, van deur tot deur want we hadden immers geen internet en (mobiele)telefoon, dat er iemand uit de grote stad iets kwam vertellen in het dorphuis.
Misschien moet ik even uitleggen wat een dorpshuis is. Dit is een zaaltje (grote ruimte) bij/in het dorpscafé waar men met de dorpsgenoten gezellig kon samen zijn. In het dorpscafé deelde men lief en leed met elkaar. In het zaaltje werden de feesten na een huwelijk of verjaardag gevierd. In hele kleine dorpjes hield men daar zelfs de kerkdienst op zondag.
Dit werd saamhorigheid genoemd. In de oude tijd hadden de mensen veel voor deelkaar over. Als je buurvrouw ziek was ging je helpen door boodschappen te doen of de ramen te lappen.
Oh ja, we hadden het over de meneer uit de grote stad die iets kwam vertellen. Wij met zijn alle naar het dorpshuis.
Het verhaal van die meneer uit de grote stad was niet te horen omdat zijn stem niet over het geroezemoes van ons heen kwam.
Een oplossing daarvoor was een versterker met een microfoon (misschien wel een oude Reiss) en voilà zijn stem kwam nu krachtig uit de luidspreker. Dit was voor iedereen goed verstaanbaar.
Voor de lichtbeelden had hij een episcoop mee gebracht, een wonderlijk apparaat waar je een foto, boek of stuk tekst onder kon leggen en dan werd de afbeelding zomaar op het witte laken dat de kastelein had opgehangen vertoond.
Wat een kastelein = kroegbaas is hoef ik toch niet meer uitleggen hoop ik.
In de pauze van het betoog van die meneer uit de grote stad werd een grammofoonplaat ten gehore gebracht. Dit bracht dan een beetje verstrooiing waardoor het verhaal - meestal waren het geen goede tijdingen die de meneren uit de grote stad brachten - wat werd opgevrolijkt.
Ook werd er in het dorpshuis af en toe een film vertoond. De kastelein had een filmprojector. Heel vroeger zat er geen geluid bij die films dus werd er een grammofoonplaat gedraaid die een beetje bij het verhaal van de film pastte. Of - nog wat eerder - één van de dorpsgenoten speelde op de piano tijdens het vertonen van de film.
Later kwam er geluidfilm, een ware revolutie, waarbij het geluidspoor naast de filmbeeldjes was vastgelegd.
Dat geluidspoor was optisch.
Voor het weergeven van dat geluid kwam de versterker en de luidspreker weer goed van pas.
Hugo,geheel uw mening.
Ik ben van 1960,en in mijn jongere jaren(tot begin jaren 70')vond je niets anders dan(vaak haperende) toestellen met buizen.
In 1968 onze eerste TV(ja toen pas),bijna iedere maand kwam de verkoper een defecte buis vervangen.
Tegenwoordig is bijna alles digitaal,and i hate it...
msicaron
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Elke vooruitgang heeft zijn voor en nadelen.. Als ik ooit eens tijd vind ga ik me eens verdiepen in buizen en oude technologieën. Nu eerst de moderne onder de knie krijgen en werk vinden ^^
gelukkige verjaardag s-w
Er was verder niks mee bedoeld hoor, ik zocht er alleen iets technischer info achter. Lang leve de ironie zullen we maar zeggen. 
Ik moet eerlijk toegeven dat het nostalgische idee dat er buizen in je versterker zitten mij op dit moment ook meer prikkelt dan het verschil in geluid dat ze produceren tov een solid-state uitvoering. Waarschijnlijk vooral door het gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Ik ga mij in ieder geval de komende tijd eens verdiepen in hoe ik dat dingetje veilig weer aan de praat krijg.
Voordat je e.e.a. op het lichtnet zet even controleren op brakke contacten bij de trafo en of dit ding geschikt is voor 220-230V. Zit er een condensator over de netspanning haal die er dan gelijk maar uit.
Zet een 60 of 100W lamp in serie met de netspanning of beter een variac.
Ziet er sluiting in de voedingstrafo gaat je lamp fel branden en voorkom je meer schade. Laat de versterker vervolgens langzaam wennen aan de netspanning.
De hoogspanningselko's worden dan weer geformeerd.
Een buizen versterker nooit zonder belasting inschakelen. Knoop er een oude (auto)speaker aan of wil geen speaker blootstellen aan mogelijke schade dan een dikke weerstand van 4 tot 8 ohm over de luidspreker aansluiting zetten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 23 mei 2009 10:17:39 schreef transtube:
In 1968 onze eerste TV(ja toen pas),bijna iedere maand kwam de verkoper een defecte buis vervangen.
Dat zal wel een kleurenbak geweest zijn, daar werden de buizen soms tot het uiterste belast
Tegenwoordig is bijna alles digitaal,and i hate it...
Bij sommige digitale ontvangers komt de verkoper bijna iedere maand een elco vervangen 
Het was een zwart/wit tv (schaub lorenz) met toen al 4 pré-selecties en twee kanaalkiezers.
Meermaals het zelfde defect,schuin beeld,rollend beeld.
Wat het digitale betreft,ik heb de elektronika hobby geleerd met vallen en opstaan,boeken en experimenteren.
Dat digitale begint boven mijn petje te gaan,ga mij daar ook niet in verdiepen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ach ja, Schaub Lorenz. Mooi spul vaak, mooi bedrijf, rijke geschiedenis... Maar degelijke TV's maken was soms wat moeilijker.
Hugo,
Een kleine vraag over dat hoofdtelefoonversterker ontwerp van je. C3 en C5 zijn 22n MKM volgens de lijst, maar die waarde lijkt me niet erg kritiek?
Ik heb namelijk 33n PIO condensatoren, die zijn toch ook wel goed of niet?
en C8 is een 22uF elko, maar kan daar ook iets in als een 10uF PIO, dus niet gepolariseerd? (wel een aardige capaciteit voor een PIO trouwens, 10u, groter heb ik niet haha.)
33nF is ook bruikbaar. Het laag zal iets meer worden opgehaald, maar dit is miniem.
10µF pio kan ook aan de uitgang. Je benadeeld het laag dan weer iets meer, de demping en uitgangsimpedantie van de versterker veranderd iets.
Gewoon er inzetten, laat het resultaat nog even weten.
Op 25 mei 2009 21:18:21 schreef Hugo Welther:
33nF is ook bruikbaar. Het laag zal iets meer worden opgehaald, maar dit is miniem.10µF pio kan ook aan de uitgang. Je benadeeld het laag dan weer iets meer, de demping en uitgangsimpedantie van de versterker veranderd iets.
Zal ik doen, de 10uF is nog tussen hier en daar dus als ik die binnen heb dan zal ik het proberen.
Hallo allemaal,
Omdat het hier over buizen gaat dacht ik ik vraag het hier.
Ik was van plan om een buizenversterker te maken inplaats van een transistor versterker. Het probleem was alleen dat het nogal duur is dus ik dacht ik maak een voorversterker, want dat kwam wat goedkoper uit. Ik had deze gevonden:
http://www.shine7.com/audio/6922_pre.htm
nou vroeg ik mij af of deze ook kan werken op 230 volt inplaats van 250 volt? (de trafo van 230 volt is namelijk 30 euro goedkoper).
En kan je hier ook 4 buizen voor gebruiken inplaats van 2? Ik heb er namelijk 4.
Op 25 mei 2009 21:18:21 schreef Hugo Welther:
33nF is ook bruikbaar. Het laag zal iets meer worden opgehaald, maar dit is miniem.10µF pio kan ook aan de uitgang. Je benadeeld het laag dan weer iets meer, de demping en uitgangsimpedantie van de versterker veranderd iets.
Ik heb inmiddels 20uF PIO's gevonden, die zullen wat dichter bij het origineel komen. Ook kan ik deze bij wijze van experiment bypassen met 820pF teflon of 150pF zilver mica condensatoren. Die mica's gebruik ik al met succes in de buizenuitgangstrap van mijn CD speler om 10uF PIO's te bypassen, in mijn mening wordt alles net iets gedetailleerder. (originele situatie was 10uF elko, blech.)
Verder heb ik 22n teflon capjes besteld, ik ben benieuwd welke het beste gaan klinken.
Scheef_schaap
't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
Onzinpost
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (84%)]
Ik was gisteren weer aan het prusten aan mijn hoofdtelefoonversterkertje. Na een hele tijd in de kast te hebben gelegen -ik heb hem nooit echt volledig in gebruik gehad- wilde ik hem eindelijk eens af maken en in een kastje bouwen. Er waren een paar kleine probleempjes mee, hij bromde nogal, één kanaal was harder dan de andere en als ik hem uitzette dan stierf dat kanaal meteen weg en de andere speelde nog best een tijdje door.
Ik heb het oerwoud aan kroko clips vervangen door gesoldeerde verbindingen, echter voor het gemak de 60v wel nog via kroko's gedaan.
Nu had ik dus per ongeluk een kroko op de verkeerde plek aangesloten waardoor de volledige spanning -welke 90v was door een stomme instelfout van mij- over R10 ging (33 ohm 2W)
Dat vond hij dus niet zo leuk, en de rook ging er dus ook uit.
Na het vervangen van die weerstand ben ik maar even alles gaan nameten voor de zekerheid, en wat bleek? Één kanaal miste R8 (470K, van grid naar massa).
Na het plaatsen van deze weerstand was de onbalans tussen de kanalen ook gelijk opgelost!
Nu heb ik de 22n MKT C-tjes die ik erin had vervangen voor russische teflon types, en het geluid is een stuk helderder geworden, misschien net iets té, maar dat moet ik nog even testen allemaal. Ook ga ik nog 33n PIO's proberen om te kijken wat voor een invloed dat heeft op het geluid.
Op 1 juni 2009 21:39:41 schreef thijs089:
nou vroeg ik mij af of deze ook kan werken op 230 volt inplaats van 250 volt? (de trafo van 230 volt is namelijk 30 euro goedkoper).
Gaat prima, en als de genoemde 230V wisselspanning is dan zal je die na gelijkrichting (*1.41!) terug moeten brengen met een voorschakelweerstand.
En kan je hier ook 4 buizen voor gebruiken inplaats van 2? Ik heb er namelijk 4.
Je kan de buizen verdubbelen of gewoon bewaren voor wat anders.
Met dubbele triodes komt ook een hoofdtelefoonversterker in het zicht: http://headwize.com/projects/index.htm#tubes
Zo.
Ik ben nog steeds een beetje aan het experimenteren met die koptelefoonversterker van Hugo.
Ik ben nu aan het experimenteren met de condensatoren, als je zoals ik russische surplus op ebay koopt kun je voor niet al te veel geld fraaie condensatoren kopen die erg goed zijn. Misschien dat Mundorf of Audyn of whatever beter is, maar die zijn ook gelijk een stuk duurder.
Hugo, je vroeg om mijn bevindingen te rapporteren, dus bij deze doe ik dat.
Ik heb het idee van de 10uF uitgangscondensator maar laten vallen, en ik wacht nu op de 20uF PIO vervangers, en 820uF teflon bypass daarvoor. Of die bypass verschil gaat maken weet ik niet, maar het is dan ook een experiment. Nu zit er Elna Cerafine in (een keer gekregen) en dat bevalt ook al prima eigenlijk.
De 33n Russische PIO's maken de bas inderdaad iets sterker, en ik vind het zeker niet onprettig. Het geheel krijgt een wat warmere, laid-back indruk. Niet geheel correct maar wel prettig vind ik, ik hou wel van een laid-back geluid. Zoals ik in mijn vorige bericht had gepost vind ik de K72 teflon types iets te helder. Ze zijn erg helder en gedetailleerd, en geven veel lucht aan het geluid, alleen ze zijn ook erg upfront en dat vind ik teveel van het goede.
Nu heb ik dus een combinatie van die 2 soorten condensatoren gemaakt, C3 is nu 33n K40 PIO en C5 is 22n K72 Teflon. Dit is een uitstekende combinatie.
Ik ga ze ook nog verwisselen om te kijken of dat nog verschil maakt.
Als ik de 20uF condensators binnen krijg is het mogelijk dat ik ze allemaal K72 maak, afhankelijk hoe die condensator het geluid beïnvloedt.
Nog even een plaatje van de gebruikte condensators, die gele is het oude type.
B is cyrillisch voor V.
Nog een vraagje trouwens..
Heb een ouwe Sansui versterker en wil de trafo's opnieuw gebruiken en hem opnieuw op te bouwen met nieuwe onderdelen.
Maar heb een probleempje...
De eindtrap ziet er heel raar uit.
Normaal ligt vaak de kathodes van de EL84 aan massa.
Maar waar liggen dezen aan ?