Dat buisje is zeker niet schaars. :) Zoals ik al eerder in dit topic postte heb ik deze buis gebruikt als audioversterker in een radio, veel lawaai. :P

BTW: Een nieuwe audiospecial van Elektuur per 14 december, buisjes inbegrepen. :D
Reserveren kan nu al.

pcl82/86 heb ik hier anders ook wel liggen. mag je komen halen. is wel belgië dusjah.... ik denk dat er in u buurt ook mensen zijn maar als je niks vind...

ik kan de audio special niet vinden op hun site.
en ik moet deel een nog hebben;)

Even iets anders: ik heb hier nog een paar buisjes liggen die ik te zijner tijd zou willen slijten aan een paar aziaten. Ik denk dat andere mensen veul gelukkiger gaan worden van een telefunken ecc803s (behalve dan natuurlijk KT88, die d'r lol aanheeft om ze te roosteren. >:) )

Anyway, nu de dollar zo aan het inzakken is, vroeg ik me af of de prijzen van buizen op ebay.com in dollars gelijk blijven (niet fijn als je in 'n euro-gebied woont), of stijgen (ok). Iemand een idee?

op marktplaats zetten misschien.
ik ken voor de rest ebay niet maar heb hier nog 2 ef86 telefunken liggen waar ik niks mee doe.
maarik wacht nog ff, worden ze meer waard.

Op 20 november 2007 14:58:54 schreef riktw:
ik kan de audio special niet vinden op hun site.
en ik moet deel een nog hebben;)

Deel 1: http://www.elektor.nl/products/magazines/specials/elektuur-audio-speci… *hint* :+
Deel 2 staat er nog niet op, maar je kan deze met een mailtje alvast reserveren.

Ik zag bij een grote elektroketen een versterkertje staan met 1 buis. Niet zo bijzonder, ware het niet dat in deze buis ook twee maal een soort van afstemoog zat welke als VU-meter werkten.

Het lijkt me dan ook een buis met een dubbele penthode en een dubbel afstemoog.

Nou heb ik toch behoorlijk lang zitten Googelen, maar kan iemand me aan het typenummer van deze of soortgelijke buizen helpen?

Gedeeltelijk antwoord op m'n eigen vraag: de Yen zakt *ook* tov de euro. :o

EMM801 en EMM803 zijn dubbele afstemogen (en triodes).

of de euro stijgt gewoon;)
en wat voor buisjes zitten er dan in henry?
en komt ie ook nog op de site?
en helemaal mooi:
hoe weet jij ervan(geheime connecties?)

Kristallen bol... en een advertentie van een halve pagina in december Elektuur. :P

(een greep)
-30W 'buizenversterker'
-50W Super triode versterker

Dat is alles wat ik weet.

Op 20 november 2007 22:14:47 schreef riktw:
of de euro stijgt gewoon;)

..en da's op zich wel fijn; een paar weken geleden een paar WE 2c51's gekocht. $40 inclusief verzenden *O*.

ook precies iemand die de 2c51 kan accepteren :)
blijft een hele mooie voortrap of als ingangstrap.

Nah, dat moet ik nog zien hoor; eerst horen. Maar ik ben wel benieuwd...

Overigens, de laatste keer dat ik iets met USPS liet overkomen werd 't kwijtgemaakt ergens in amsterdam-zuidoost. Dus 't is nog wel even spannend. ;)

< spring niet in de sloot.

> waarom?

< dan word je nat.

oftwel waarom kan dat niet?

sorry.
je hebt geen idee wat de primaire waarde is(in ohm)
en als het goedkoop is kan je ook een voedingstrafo misbruiken.

ja maar dit is voor een ander project. en dat hoeft niet zo goedkoop mogelijk.

maar ik kan mischien aan een 8 tal van deze trafo's komen dus ik vroeg het me zo af.

Op 22 november 2007 21:20:11 schreef riktw:
Je hebt geen idee wat de primaire waarde is(in ohm)

Waarom niet? De primaire "waarde" is alleen afhankelijk van de belasting aan de secundaire zijde en de transformatie verhouding. Laat deze transformatieverhouding nu bekend zijn omdat deze gelijk is aan de spanningsverhouding.... Usec = (Nsec/Nprim)xUprim. (N is aantal windingen)

Trafo 220/12 V heeft een transformatie verhouding van 220/12 = 18.3 maal.

Wil je nu impedanties transformeren dan reken je met het kwadraat van de trans. verhouding. Zprim = ((Nprim/Nsec)^2) x Zsec

Dus de trafo van 220/12 volt heeft bij een belasting met 5 Ohm secundair een primaire impedantie van ((220/12)^2)x5=1677 Ohm.

Wil je primair rond de 8Kohm zitten neem dan een 220/6 volt trafo.

Electrisch gezien is er niets mis mee om zo'n standaard trafo (bij gebrek aan een echte uitgangstrafo) als uitgangstrafo te gebruiken. Performance en gehoormatig zal het wel een hoop verschil geven omdat een uitgangstrafo speciaal gemaakt is om een zo recht mogelijke frequentie karakteristiek te hebben en zo min mogelijk verliezen in het audiogebied te geven.

[edit]
Ik zie nu dat het over het gebruik van een 100V trafo gaat. Mijn verhaaltje gaat meer over het gebruik van een standaard voedingstrafo. Een 50 watt 100 Volt trafo heeft primair een te lage impedantie (100x100/50 = 200 Ohm)
Een 2 Watt 100 volt trafo kan wel (5000 Ohm) of een 1 Watt (10 Kohm)
[/edit]

van normale trafo's weet je de waardes wel maar van die link van gerwin niet.
en het probleem met voedingstafo's als UGT is dat als je een single ended eindtrap hebt dat normale UGT een luchtspleet hebben.
voor de DC verzadeging en een voedingstrafo niet.
als je een EI kern hebt kun je er misschien wel een luchtspleet in maken.
zelf nooit gedaan maar volgens mij kan het al door een plaatje plastic tussen de E en de I van de kern te doen.

het is een 100v Audio trafo. en jammer dat dat niet gaat lukken. Bedankt voor de uitleg :)

dan moeten we er maar een paar bestellen

alhoewel 800 ohm is ook te laag he?

[Bericht gewijzigd door Gerwin op (13%)]

Voor je gaat bestellen, welke impedanties wil je hebben?

geen flauw idee.

deze trafo heb ik zeg maar IRL zien liggen. en als ik het lief vraag kan ik ze probly meenemen. maar wou eerst weten of ze geschikt waren.

nu ga ik gewoon UGT bestellen bij tone factory ofzo.