Ik moet een signaal uit een geleidbaarheidsmeter precies 10 maal versterken.
De meter geeft een signaal van 0,00 tot 2,00 volt.
Ik zil dit dus versterken van 0,00 naar 20,00 volt.

Wie heeft er nog een handig, en goed werkend schema voor me liggen ??

Het lijkt me dat je max. 10 mV offset nog wel haalt met vrij standaard opamps, maar om er zeker van te zijn zul je de datasheet in moeten.

Een LM358 is mogelijk een aardig startpunt, omdat zijn in- en uitgangsspanningsbereik totaan de V- loopt kun je dan een enkele voedingsspanning (paar V meer als 20V) toepassen.

10x is niet zo moeilijk
10,0x vereist al 1%weerstanden
10,00x heeft naast de byzondere weerstanden waarschijnlijk ook temp.compensatie nodig

10x versterken houdt natuurlijk niet in dat het 10x zo nauwkeurig wordt.

dus 2,00V zal 20,0V worden en niet 20,00

Ik ben in principe tevreden met een versteking van 10,0 maal. Heel veel nauwkeuriger is in principe niet nodig.

Maar nu even naar de praktijk......

Wie heeft er een schema van zo'n opampje dat gebruik maakt van 1% toleratieweerstanden, zodat ik het eens kan bouwen, en eens e.e.a kan proberen.

Ik ben absoluut geen theorieman,dus veel electronicatermen zeggen mij weinig. Ik wil gewoon eens iets simpels bouwen, en dan eens testen of e.e.a werkt.

Wie heeft nog een schema liggen ??.......Roept U maar !!!

Henry S, kun je iets specifieker zijn waar datgene dan staat ?? Ik haal het er zo snel even niet uit.....

Gr Gerion.

In het linkje wat ik boven gaf staat precies hie je het ding moet aansluiten en zelfs hoe je de weerstanden er omheen berekend.

( hint, 1k, 10k )

hint2: 1k, 9k (is wat nauwkeuriger 10x) :):)

Jongens....

Bedankt voor het meedenken....

Hier kan ik wel wat mee..

Gr Gerion.

Toch nog een kleine vraag aan jullie alleen....

Wat betreft de opamp zat ik te denken aan de uA741.

Is dit een gelukkige keuze?? Of zijn er mensen die liever een andere opamp zouden nemen.

Graag nog eens jullie reactie....

Gr Gerion.

Hangt nogal van het soort signaal af. Als je precisie wilt zou je toch beter iets anders zoeken...

Aart heeft al een type genoemd in het begin van de topic.
Ook een LF356N moet mogelijk zijn.

Een 741 is een echte standaard opamp, en dan zal je ook een negatieve spanning nodig hebben om effectief 0V te kunnen uitsturen.

Voor dit soort nauwkeurige toepassingen is er maar één merk
Analog Devices