Geen vermogen mogelijk met regelbare voeding

Diamon

Golden Member

Ik heb deze regelbarevoeding gebouwt, en de gebruikte print staat hier

Voeding is regelbaar van 1,2 t/m 20V.
De spanning uit de trafo direct na gelijkrichting is 15.2V, de ingaande AC spanning is 17V
Bij aansluiting op de print, stijgt de ingaande DC spanning tot 22,3V
Bij een onbelaste ingestelde spanning van 12V, zakt deze niet in bij belasting.
De fan die er dan aanhangt is een 12V bij 0,15A exemplaar.
Dit werkt allemaal prima, en er gebeuren geen gekke dingen en er worden geen onderdelen heet (niet vast te houden).

Maar zodra het gevraagde vermogen door de gebruikte fan bv 0,80A is, dan wordt R3 (2,2Ohm 2 Watt) dusdanig heet, dat deze niet vast te houden is.
Ik heb de print meerdere malen gecontroleerd, en kan geen fouten vinden icm het schema.
De onderdelen zijn volgens mijn 2 multimeters nog goed (ook de BD140), en de MJ en LM317 heb ik ook al vervangen uit voorzorg.
Heeft iemand misschien zin/tijd om dit schema na te bouwen, en zijn bevindingen te posten.

Dr. Buddy Rydell > here i come

Nb:
C1 is een condenstator van 22000uF
R7 is verhoogd naar 200ohm, in het schema staat 1k.
Ook bij gebruik van 240ohm doet het probleem zich voor.

hoeveel VA(vermogen) kan je trafo max uit leveren

Diamon

Golden Member

Geem idee, kan nergens info over vinden.
Heb ook al contact gehad met een bedrijf dat ze gebruikt heeft.

Maar ding kan echt wel meer leveren dan 1A lijkt me zo.

hoe groot blok is hij dan???
en die elco is wel een beetje groot ofniet met een 2200uF zou het ook prefect aflakken. en de voltage van de elco is min 1.5 keer hoger dan de ingaande spanning? dit heeft niks met het probleem te maken lijkt mij. waarom heb je die weerstand verlaagt i.p.v verhoogt wat jij melde.

Diamon

Golden Member

Mja, lastig te zeggen hoe groot het blok is, en hoeveel vermogen die kan leveren.
Mja, schema heb ik van Modje Hugo, en deze zei dus dat het een 22000uF elco moest zijn, en dat ipv 1K het een 240ohm moest wezen.

Je hebt toch voor R1 en R2 0,18 ohm gebruikt en niet 18ohm ?

Dat je R7 aanpast kan geen kwaad, hiermee verhoog je het bereik van de uitgangsspanning.

Vout=1,25*(1+ P1/R7)+IAdj
(IAdj is de stroom die door de pot loopt, verwaarloosbaar)
Je hebt nu dus regelbaar van 1,25 tot 1,25*(1+5000/200)= 32,5.

Dit kan maar dan moet je trafo minstens een 30v of 2x15 model zijn.

( na gelijkrichting van een wisselspanning gaat de spanning met factor wortel 2 omhoog ) de LM317T verliest 2v ongeveer.

Let wel, dat je alle overbodige energie opstookt onder de vorm van hitte.

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

Op 8 juni 2003 20:19:49 schreef Diamon:
De spanning uit de trafo direct na gelijkrichting is 15.2V, de ingaande AC spanning is 17V
Bij aansluiting op de print, stijgt de ingaande DC spanning tot 22,3V

Welke trafo heb je, is handiger want de meetresultaten zien er raar uit.. ( Ik denk dat je een 15V xxVA trafo hebt )
Om gelijkspanning te meten na de bruggelijkrichter zet er altijd een elco achter om af te vlakken anders meet je fout een 1µF volstaat want je multimeter trekt toch geen stroom.

waarom denk ik dat je een 15v trafo hebt, => 15.wortel2 = 21,2 V ( als de trafo onbelast is stijgt dit nog een beetje vandaar de 22,3v denk ik )

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

Als die heeft wordt dan wordt de basis niet (volledig) opengestuurd... ze eens een ampere meter in die lijn

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

met welk programma is dat getekend ?

May The Source Be With You
Diamon

Golden Member

Op 9 juni 2003 10:36:01 schreef Koen Van Vlaenderen:
Je hebt toch voor R1 en R2 0,18 ohm gebruikt en niet 18ohm ?

Mmmm, je brengt me erg aan het twijfelen.
Ik heb ze nieuw gekocht, en het mochten ook 0,15ohm versie's zijn.
Het volgende staat op de weerstand:

208-0 Y
R15 10%

Weet niet precies hoe ik de opdruk moet lezen, zijn het nu 15ohm of de toch gevraagde 0,15ohm weerstanden.

Het schema is afkomstig van EAGLE.
Via Autoroute gemaakt, van een schematic

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Misschie is dat wel het probleem. Er gaat minder stroom door be van de Tor, daarbij komt dat LM317 de stroom beperkt.

beetje gek

Op 10 juni 2003 13:03:51 schreef elektron_:
Misschien is dat wel het probleem. Er gaat minder stroom door be van de Tor, daarbij komt dat LM317 de stroom beperkt.

beetje gek
Diamon

Golden Member

Ik heb het probleem gevonden.
Nu ik wist dat R15 een 0.15 Ohm weerstand is, en 47R dus een 47ohm versie, had ik mijn fout snel gevonden.
Ik had een 0.47ohm gebruikt, in plaats van 47ohm.
Mijn voeding werkt dus perfect nu :)

Nu nog een oplossing vinden voor een goede warmte afvoer.

Hugo Welther

Moderator

Blij dit te horen, ik begon al aardig aan het schema te twijfelen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Mooi!

vuistregel als iets niet werkt: alle onderdelen nakijken of ze wel juist zijn

dat is een handige regel zeg...

Diamon

Golden Member

Hahaha, ik twijfelde zelf ook over de juistheid van het schema, en had het ook bijna opgegeven.
Misschien een idee om dit te vermelden in de Faq / Elektronica Info over het lezen van dit soort waardes.

Mmmmm, heeft iemand ook een schakeling die het volgende doet.
Ik heb een trafo die een aantal spanningen kan leveren.
bijvoorbeeld 18V dc en 35V dc.
Wanneer ik onder de 18V blijf, kan deze dus geregeld worden, en wanneer ik boven de 35V kom, dat dan deze ingeschakeld wordt.
Ja, dit kun je ook via een schakelaar regelen, maar moet toch ook via een schakeling te doen zijn.

Diamon

Golden Member

Aha, maar heeft iemand een schema hiervan, of zou iemand deze kunnen tekenen.

Hey, Diamon...! Dat zei ik je gister toch ook al? ;)
comparatortje maken met 'n op-amp, met 'n hysteresis van minimaal 3V. En daar vervolgens een (vermogens) relais aansturen die een andere wikkeling van de trafo schakelt.
sim-pel. :P

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

dan is het een schmitt-trigger :P geen hysteresis nodig gewoon vb vanaf 12V uitgang 1 dan schakeld hij de windingen in serie

[Bericht gewijzigd door Aedolon op woensdag 11 juni 2003 21:22:07

Hysteresis kun je b-ter wel doen als de je de comparator (direct) naar de uitgangsspanning laat kijken. Als je schakelt op 12V, & je hebt de voeding ingesteld op 12,1V en vervolgens ga je 't ding dusdanig belasten dat de uitgangsspanning inzakt naar 11,95V, dan gaat 'ie staan klapperen tussen 2 wikkelingen. Dat kun je duz met 'n (kleine) hysteresis voorkomen. ;)

dan is het een schmitt-trigger :P

...maar je bent 't verder wel met me eens?