Klopt als een zwerende vinger (en sluit als een bus). Dat is de vuistregel voor kleine tapjes: 0.8 maal de diameter van de schroef.
Pas op met een centerpons in dunne aluminium plaat, voor je het weet zit je center min of meer aan twee kanten + een fraaie deuk!
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Natuurlijk sla ik altijd een centerpuntje, maar toch verloopt het vaak iets.
Echt, als je eens geboord hebt met een hardmetalen boor dan pas weet je wat ik bedoel, als door boter!
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Je hebt ook speciale HSS boren voor aluminium en andere zachte metalen, ze hebben een andere snijhoek waardoor het gat mooier wordt en de boor beter blijft staan. Grote kans dat die hardmetalen boortjes dat ook hebben. Maar een HSS boor kan dat net zo goed, zolang die maar die hoek goed heeft.
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 25 september 2007 16:43:12 schreef elmowww:
Voor M4 moet je 3,2mm voorborenniet 3,5. Vuistregeltje dat ik kan is metrische maat - 20% is voorboormaat
waar haal jij dat soort maten?
trouwens, sorry dat ik er niet was, maar mijn sportieve ik moest badmintonnen daar de vervanger ziek was. 3 november nieuwe ronde nieuwe kansen 
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
Op 25 september 2007 17:14:10 schreef Rd12tf:
Dat is de vuistregel voor kleine tapjes: 0.8 maal de diameter van de schroef.
bij M2 en 2,5 nog wel, daarboven gaat het al fout.
Bij Klompenboer staan al wat fotos van de beurs afgelopen zaterdag...>
http://www.klompenboer.nl/Piraten/2007-2008/Radiomarkt%2022-09-2007/In…
En ik las nog wat "gepruttel" op zendamateur.com forum..
>
Wij werken e.e.a zelf in de hand, ik was gisteren in meppel en wat schetst mijn verbazing, piraten hebben een eigen stand om hun AM FM Forum te promoten. Dat er veel piraten lopen en handel drijven is al vele jaren zo. Maar stands met promotie materiaal om de piraterij te promoten vind ik ter ver gaan.
Wanneer komen sites als etherpirate.nl etherpirateninfo etc. met een stand? wanneer gaan wij stands zien van 10kilowatt fm zenders, het is bijna zover.
Piraterij, allemaal prima, geen last van, maar dit gaat mij zelfs te ver!
Ik ben dan ook van mening dat in het radiomarkt gebeuren het reglement moet zeggen dat promotie van piraterij en het handelen in illegale zenders niet toegstaan wordt.
Bron> http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=1385&postdays=0&pos…
>
Am-forummers, sla terug! 
Op 26 september 2007 00:53:24 schreef Ron-nl:
Wij werken e.e.a zelf in de hand, ik was gisteren in meppel en wat schetst mijn verbazing, piraten hebben een eigen stand om hun AM FM Forum te promoten. Dat er veel piraten lopen en handel drijven is al vele jaren zo.
Tja, wat zal ik hier van zeggen. Het had van mij ook niet perse gehoeven. Aan de andere kant is het wel altijd leuk om de mensen op/achter een forum eens in levende lijve te ontmoeten.
Jammer dat CO geen stand had. Het leek me ook leuk om eens een paar mensen van dit forum te ontmoeten.
Ik had zelf ook al het idee dat de piraten de overhand leken te krijgen. Buiten allemaal piraten, binnen in het restaurant nog een paar overgebleven zendamateurs leek het wel.
Waar dit allemaal naar toe moet weet ik ook niet. Het stemt wel tot nadenken...
Aan de andere kant heb ik ook wel begrepen dat de handelaren een sterke voorkeur voor een van beide 'beroeps-categorien' hebben.
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Weet iemand toevallig of die stand met dat vrouwtje (fantomaz wat jij zij) Naast de kraam met boortjes ( als je er voor stond rechts) een website heeft? Heeft namelijk erg veel voor wijnig 
En anders als je binnen kwam naar rechts lopen -> met de bocht mee links en dan direkt rechts die lange kraam..
Had ook veel onderdeeltjes voor weinig.. of deze misschien een website heeft?
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Ik weet welke je bedoeld.
Ze hadden volgens mij geen site omdat ze alleen voor de hobby de beurzen afstruinden.
Ik heb ze in ieder geval al 3x meegemaakt. (2x lichtmis en 1x beetsterzwaag)
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje