Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Eigen schuld dikke bult waarschijnlijk...
Ik heb me dus zo'n PICkit2 proggertje van verkoper Sure Electronics via ebay gekocht omdat mijn oudere (2001) Elnec PIKprog productieprogger geen ICSP aankan.
Gisteren proggertje toegekregen via aangetekende post uit China.
Mooi toestelletje, proper afgewerkt, 2x ICSP kabeltjes en USB kabel inbegrepen.
Effe getest, werkt perfect (bijgeverde SoftWare v1.21, FirmWare v1.21).
Volgens Sure Electronics is zijn PICkit2 clone 100% compatibel met die van Microchip.
Zie ik dus op de Microchip website dat er recentere SW/FW versies voor de PICkit2 beschikbaar zijn.
Dus FW 2.10 en SW 2.40a gedownloaded, en FW 2.10 in de PICkit2 geuploaded via de voorziene optie in de SW:
Krak, errormelding op het einde van de upload, en nu wordt de PICkit2 niet meer herkend via USB...
Is nog geen echte catastrofe: de op het boardje aanwezige 18F2550 controller heeft een aparte ICSP connector (J1) om hem direct te (her)proggen.
Probleem: Ik moet nu wel een tweede PICkit2 kopen om de eerste via ICSP te kunnen herproggen... (is niet erg omdat een vriend toch ook ééntje wil)
Mijn vraag:
Heb ik geen mazzel gehad bij het uploaden, of is de Sure PICkit2 niet compatibel met de Microchip 2.40a SW/2.10 FW?
(Ik heb ondertussen al een mailtje naar Sure Electronics gestuurd met deze expliciete vraag)
Zijn er hier op CO mensen die hun Sure PICkit2 progger (hebben kunnen) gebruiken met SW 2.40a en FW 2.10?
CD 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
>> mijn oudere (2001) Elnec PIKprog productieprogger geen ICSP aankan.
Als de programmer de chip kan programmeren, kan dat ook via ICSP. Kwestie van een verloopkabeltje van DIL naar ICSP connector maken... (Vss, Vdd, PGC, PGD, Vpp)
Ik heb een Galep III programmer ook zo geschikt gemaakt voor ICSP.
(Heb ook een 'echte' PicKit2. Prijs van de echte is bij bv. Farnell maar 27 euro, en daarvoor krijg je wel veel support. Problemen worden meestal binnen een paar dagen opgelost)
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 13 september 2007 13:22:46 schreef Arco:
Als de programmer de chip kan programmeren, kan dat ook via ICSP. Kwestie van een verloopkabeltje van DIL naar ICSP connector maken... (Vss, Vdd, PGC, PGD, Vpp)Ik heb een Galep III programmer ook zo geschikt gemaakt voor ICSP.
Klopt, hier werkt dat ook perfect, i.c.m. een Picstart Plus. 
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Turbokeu ik heb dezelfde PICKIT2 van ebay en had daar in het begin veel problemen mee, ook omdat er een usb hub tussen zat.
Nadat ik de bootloader van voti er in had gezet (met mijn wisp) en de hub er tussen uit had gehaald werkt alles probleemloos icm de niewste software van microchip.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 13 september 2007 13:22:46 schreef Arco:
>> mijn oudere (2001) Elnec PIKprog productieprogger geen ICSP aankan.Als de programmer de chip kan programmeren, kan dat ook via ICSP. Kwestie van een verloopkabeltje van DIL naar ICSP connector maken... (Vss, Vdd, PGC, PGD, Vpp)
Ik heb een Galep III programmer ook zo geschikt gemaakt voor ICSP.
(Heb ook een 'echte' PicKit2. Prijs van de echte is bij bv. Farnell maar 27 euro, en daarvoor krijg je wel veel support. Problemen worden meestal binnen een paar dagen opgelost)
Klopt niet...
Mijn PIKprog heeft intelligente poortdrivers (zoekt zelf uit welke PIC erin zit en past navenant de functie van de pinnen op de ZIF socket aan), dus moet de PIC in de ZIF socket zitten opdat de progger zou werken.
De latere versies (PIKprog+ en PIKprog2) hebben een aparte ICSP connector (maar kosten 200+ Euro).
Support: Sure Electronics heeft mij ondertussen gecontacteerd, zijn PICkit2 is 100% compatibel met deze van Microchip, en supporteert dus de laatste Microchip updates.
Ik heb ondertussen een manier gevonden om de bootloader te reactiveren (via het drukknopje), ik ga eerst proberen de originele FW te herflashen, nadien opnieuw de 2.40a versie.
CD 
Turbokeu
Golden Member
Op 13 september 2007 13:33:32 schreef Jochem_S:
Waarom niet de ICD2 kloon gehaald bij Sure in plaats van die pickit2?
Ik heb totaal geen debugging functionaliteiten nodig (daarvoor gebruik ik ISIS-Proteus VSM).
CD 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
>> dus moet de PIC in de ZIF socket zitten opdat de progger zou werken.
Als de ICSP kabel is aangesloten zit de PIC ook in de programmer. (De programmer 'ziet' de pic dan)
De rest van de pinnen is niet nodig...
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Ik heb ook precies dezelfde.. Ooit eens 1 programmatje mee in een PIC gestopt.. werkt mooi.. maar erg veel fouten..
Wat ik wel moet doen is de USB kabel sloom in het slootje duwen.. als ik het snel doe dan herkent ie bij mij ook het USB aparaat niet..
Turbokeu
Golden Member
Op 13 september 2007 15:45:44 schreef Arco:
>> dus moet de PIC in de ZIF socket zitten opdat de progger zou werken.Als de ICSP kabel is aangesloten zit de PIC ook in de programmer. (De programmer 'ziet' de pic dan)
De rest van de pinnen is niet nodig...
Tja, zó gezien werkt het misschien wel...
Maar dan moet ik voor elke PIC die ik gebruik een DIL voetje maken met 5 draadjes aan (of elke keer de DS van de desbetreffende PIC bij de hand hebben).
Een apart ICSP proggertje is dan wel gemakkelijker.
Op 13 september 2007 15:48:23 schreef Technojunk:
Ik heb ook precies dezelfde.. Ooit eens 1 programmatje mee in een PIC gestopt.. werkt mooi.. maar erg veel fouten..Wat ik wel moet doen is de USB kabel sloom in het slootje duwen.. als ik het snel doe dan herkent ie bij mij ook het USB aparaat niet..
Daar heb ik tijdens mijn tests niets van opgemerkt.
CD 
Turbokeu
Golden Member
Juist een tweede PICkit2 progger besteld bij sureelectronics voor 28$, verzendkosten inbegrepen.
Tegelijkertijd ook maar 2 Universal Programmer Development Boardjes besteld (7$/stuk, verzendkosten ook inbegrepen).
Kan ik dan ook nog gewoon 18, 20 en 40-pin PICjes met de PICkit2 programmeren.
Binnen een weekje kan ik dus mijn tests op mijn eerste PICkit2 boardje hervatten.
CD 
Heb hier een orginele pickit2 met een Universal Programmer Development Board van sure electronics.
Werkt uit de kunst.
Een nadeel is dat je de programmer niet zonder meer op het boardje aan kunt sluiten door onhandige plaatsing van de connector. Dus tussenkabeltje maken of plexiglas
afdekplaatje eraf schroeven.
Turbokeu
Golden Member
Hoe bedoel je?
De PICkit2 progger èn het development boardje hebben toch beiden een zijdelingse ICSP-connector?
Of bedoel je feit dat de ICSP-connector van het boardje nogal erg tegen de zijkant van het printje geplaatst is?
Waren er bij jouw PICkit2 geen twee ICSP-kabeltjes bijgeleverd? (dan kan je er altijd ééntje op het board aangesloten laten)
BTW, welke SW/FW versie draai jij op je PICkit2?
CD 
Het 'probleem' is niet de uitvoering van de 6-pin connector, dat klopt wel. Het euvel zit in de layout van de print. Door de onhandige plaats van de 6-pin connector kan je de PICkit2 net niet rechtstreeks aan de zijkant
op de programmer prikken.
(De behuizing van de PICkit2 zit dan in de weg).
Ik heb een 'kale' PICkit2 en er was geen kabeltje bijgeleverd. 'Probleem' is opgelost door plexiglas
plaatje van de programmer print af te schroeven.
Nu past de PICkit net op de header die achter de
6-pin connector zit. Is niet geweldig, maar werkt wel.
Ik gebruik de volgende SW versies:
Application version 2.40.00
Device file version 1.40.00
OS firmware version 2.10.00
Turbokeu
Golden Member
Goed noews!
Mijn PICkit2 progger werkt weer, èn met SW v2.40, èn FW v2.10!
Dankzij de tweede PICkit2 progger van Sure Electronics (die deze morgen aangekomen is), heb ik bootloader en FW v1.21 terug in de 18F2550 van de eerste progger geprogd.
Ik heb (denk ik) mijn fout bij de upgrade van de eerste progger gevonden:
Ik had via SW v1.21 geprobeerd om de v1.21 FW naar v2.10 te proggen (hetgeen dus jammerlijk mislukt is).
Deze keer heb ik eerst SW 2.40 geïnstalleerd.
Na opstarten zegt deze dat de FW van de progger naar V2.10 moet geupdate worden, hetgeen daarna succesvol gebeurd is.
Eind goed, al goed...
Hier een PICkit2 samen met het Universal Development boardje, ook van bij Sure Electronics:
CD 
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Te koop?
Heb er hier namelijk ook 1 staan maar ik krijg hem maar niet aan het draaien..
[Bericht gewijzigd door Technojunk op (82%)]
Jij wordt ook echt met de dat vervelender hè.
Als je wilt dat alles meteen en geheel werkt, koop dan kant en klare zooi en verkoop je soldeerbout.
Technojunk
Jaja rustig nou maar.. Ik heb dezelfde fouten als turbokeu..
Daardom dacht ik.. hij heeft er 2 vandaar.. Nu tevreden?
Turbokeu
Golden Member
Wat bedoel je met dezelfde fouten?
Heb je dezelfde stommiteit als ik begaan?
Zo ja, vind iemand met een ICSP-compatibele progger die een 18F2550 aankan, herprog eerst de bootloader van jouw PICkit2, herprog dan pas de firmware (allebei te DL bij Microchip).
CD 
PS: 2e PICkit2 + boardje is voor een vriend.
Technojunk
Ja helaas Turbokeu..
Alleen wat ik nou gedaan heb weet ik nog steeds niet precies 
Maar ik ben niet van plan nog een progger te bestellen..
[Bericht gewijzigd door Technojunk op (26%)]