Alles wat analoog is, is bij mij een ramp :+

Alles wat met C / C++ wordt geprogrammeerd of digitale logica is gaat me best redelijk af.

Audio en andere analoge zaken werken meestal bijna direct zoals het bedoeld was, alleen dat nette kastje er omheen....dat is het probleem, en ik heb niet veel geduld.

Op 20 september 2007 21:09:19 schreef free_electron:
ik hoop ooit eens een voorschakelweerstand voor een led te kunnen berekenen ... ( nu gok ik nog altijd... 5 volt ? das ongeveer 470 ohm. 112 volt ? das ongeveer 1 kilo. en andere spannningen volgen hetzelfde verloop.

iemadn heeft me lang geleden vertedl dat daar eigenlijk formules voor bestaan. maar aangezien ik wiskunde haat ...

R = (V voeding - V led)/I led
en een rekenmachine en je bent er:+
voorbeeldje met 5 volt voeding en een 3 V led
(12 - 3)=9
9/0,02=450 ohm
dus 470 was een goede gok;)
en 112 volt op een led is geen 1K ohm weerstand maar eerder wat rook;+
en idd spoelen vind ik ook niet zo behalveals ik er een magneet van mag maken:+

Ben zeker geen HF-man. Het hele analoge spul moet ik toch ook altijd goed bij nadenken.

Digitaal is wel mijn ding, was een van de weinigen in mijn klas die Karnaugh-diagrammen maken leuk vond. :)
PICje programmeren enzo vind ik leuk, maar wat ik zeker nog wil leren is VHDL en aanverwante FPGA-zaken. Het wachten is nog steeds op het bordje van Xantus :D

Hier staat al een paar jaar een picstart op de kast ...

Ik weet er maar niet aan te beginnen.

Eagle is nog zoiets.

Op 20 september 2007 22:03:27 schreef elmowww:
Wat ik niet snap: waarom is iedereen bang voor spoelen? ze zijn condensatoren, maar dan voor stroom ;)
(bij een condensator kan de spanning niet plots veranderen, bij een spoel de stroom niet, om eventjes makkelijk te zijn)

Da's nou het vervelende van spoelen. Ze doen wat je wil alleen bij een bepaalde stroom. En het is nou net dat met vele toepassingen de stroom variabel moet/kan zijn. Schakelende voedingen, lineair voedingen en zow.

Een schakeling kan prima werken op een bepaalde stroom en vol in de oscillatie gaan op een andere... rotdingen zijn het, ik zeg het je ;)

Op 21 september 2007 11:49:00 schreef riktw:
[...]
R = (V voeding - V led)/I led
en een rekenmachine en je bent er:+
voorbeeldje met 5 volt voeding en een 3 V led
(12 - 3)=9
9/0,02=450 ohm
dus 470 was een goede gok;)
en 112 volt op een led is geen 1K ohm weerstand maar eerder wat rook;+

hey Riktw , jij deed de berekening voor free_electron.

Dat was wel grappig!! Denk jij dat F_E dat niet weet?
Hij deed alleen een grapje (laten we hopen!)
Nu begin ik zelfs aan te twijfelen. ( joke);)

Nu komt de ware F_E boven. Al zijn vorige posts waren waarschijnlijk afgekeken van zijn elektro-vriendjes in die vallei.
Misschien is het elektuur boek "elektronica echt niet moeilijk" wat voor jou? Een goed vervolg daarop is dan "VB voor elektronici". Die vincent himpe, daar kan F_E nog wat van leren :-) ;-)

Op 20 september 2007 22:03:27 schreef elmowww:
Hehe, Eindelijk het display werkend. Die kan van mn lijstje af...

Wat ik niet snap: waarom is iedereen bang voor spoelen? ze zijn condensatoren, maar dan voor stroom ;)
(bij een condensator kan de spanning niet plots veranderen, bij een spoel de stroom niet, om eventjes makkelijk te zijn)

Een spoel van 1H doet meer pijn als je hem op je voet laat vallen dan een condensator van 1F.

Op 21 september 2007 14:14:45 schreef uZion:
[...]
Dat was wel grappig!! Denk jij dat F_E dat niet weet?
Hij deed alleen een grapje (laten we hopen!)

grapje ? neen hoor. ik was bloedserieus ... ( en als je dat niet gelooft verzin ik wel iets anders .... )

Op 21 september 2007 17:17:42 schreef free_electron:
[...]

grapje ? neen hoor. ik was bloedserieus ... ( en als je dat niet gelooft verzin ik wel iets anders .... )

Wat zijn de dingen die je nog niet weet. Misschien kun je ons meer verbazen. Of aan het lachen zetten!!!

VERY FUNNY ;)

Op 21 september 2007 16:55:59 schreef grotedikken:
Een spoel van 1H doet meer pijn als je hem op je voet laat vallen dan een condensator van 1F.

Ik heb liever een spoel van 1 H, 100 µA op mijn voet dan een condensator van 1 F, 100 kV.

Op 21 september 2007 12:04:21 schreef Sine:
Hier staat al een paar jaar een picstart op de kast ...

Ik weet er maar niet aan te beginnen.

Eagle is nog zoiets.

Ik houd niet van Pic's. Maar anyhow. Dit durft ik ook niet hard te schreeuwen op dit forum want dan krijgt ik 11200 gebruikers tegen mij.
Ik houd van MSC51 en AVR's.
Maar als je met PIC wil beginnen is dit het boek voor jou.
Komplete boek

Op 21 september 2007 17:27:10 schreef uZion:
[...]
Wat zijn de dingen die je nog niet weet. Misschien kun je ons meer verbazen. Of aan het lachen zetten!!!

VERY FUNNY ;)

tjah da net het probleem. moest ik weten wat ik nog niet weet dan zou ik veel slimmer zijn....

het enige wat ik weet is dat ik niet veel weet.

hoe meer je weet hoe meer je vergeet ...
hoe meer je vergeet hoe minder je weet....

en ik ben al veel vergeten ....

Op 21 september 2007 17:28:44 schreef Freddy:
[...]Ik heb liever een spoel van 1 H, 100 µA op mijn voet dan een condensator van 1 F, 100 kV.

En een spoel van 1H, 100kA, om 't in context te plaatsen?

analoog gaat mij redelijk af. net zoals digitaal geen probleem.

Redelijke kennis van HF (repareer O.A. mobilofoons en portofoons voor mijn werk) 22 jaar ervaring in de telecom wereld ik heb nog gewerkt met de zeer oude relay centrales van ptt/kpn heb ook het begin meegemaakt van isdn.

en een autotelefoon systeem wat de meeste hier niet kennen (denk ik) ATF-1 ATF-2 en AFT-3 en uiteraard de opkomst van GSM. (ook dit repareer ik voor mijn werk) en ik doe nu zeer veel me softpbx'en zoals axon aastrix en Interactive Intelligence.

Pic's daar heb ik geen kaas van gegeten maar ga er binnen kort wel mee starten.

heb er pas nog een topic over gestart welke pic's en programmers nu goed zijn

Greets

Remi

hoe meer je weet hoe meer je vergeet ...
hoe meer je vergeet hoe minder je weet....

en ik ben al veel vergeten ....

Das wel een beetje jammer he free_electron. Want ze wilde je net een Moderator maken, maar doordat je niet weet hoe je een voorschakel weerstand voor een ledje moet berekenen, wordt het natuurlijk moeilijk die positie he. ;)

mvgr uzion

Doet mij maar HF. Daar zitten lekker veel verrassingen in...

Maar digitaal vind ik minder. Ik weet nog steeds niet waarom ik het niet kan. Maar ik heb tot nu toe nog nooit een digitaal project tot een goed einde kunnen brengen. Software schrijven? Geen probleem. Hardware bouwen? Geen probleem. Na aanzetten werkt het dan ook meestal wel. Software debuggen/uitbreiden, en dan kom ik altijd op het punt dat er ineens onderdelen beginnen uit te vallen. Laatste project, een LC-meter met atmega8535 was bijna afgerond, en toen ineens stopte de uC met werken, totaal zonder een reden, ik deed niets bijzonders, ik programmeerde het ding opnieuw, maar dat had ik al zo vaak gedaan.
Alle digitale projecten daarvoor hadden precies dezelfde problemen.

Ik denk dat digitale electronica gewoon niet van mij houdt ofzo.

Overigens heb ik met analoge (zo goed als) nooit dergelijke problemen.

@F_E: Ah, nou snap ik waarom dat boek over FPGA's zolang op zich laat wachten...

Pic's daar heb ik geen kaas van gegeten maar ga er binnen kort wel mee starten.

Greets

Remi

Moet je echt met PIC beginnen.
Wat denk je van dit powerfull microcontroller video
Rustig laten downloaden

Site

De dingen waar ik sterk in ben vind ik daardoor vaak saai. Digitaal, PIC's gaat veel te 'makkelijk'. Het werkt op een gegeven moment altijd wel, en het is juist leuk om de problemen op te zoeken en lekker te klooien tot iets lukt. HF is heerlijk wat dat betreft :) Geeft veel meer voldoening en leer je veel van.

Op 21 september 2007 20:36:19 schreef uZion:
[...]
Moet je echt met PIC beginnen.
Wat denk je van dit powerfull microcontroller video
Rustig laten downloaden

Site

Neuh joh. Gewoon met AVR beginnen. Die smaken beter.

Alles met poorten, programmeerbaar, registers en wat logica gaat prima, komt het daarbuiten dan is het nog voornamelijk uitzoeken en een beetje gokken.

Van HF weet ik zoals velen hier hoegenaamd niets af.
Pics ben ik nu eindelijk aan begonnen, ik heb de Wisp vorige week gebouwd, alleen wil ik nu toch eerst verder met mijn labvoeding 30V/10A omdat ik daar de projectjes mee wil voeden.Hoewel ik overigens de 78xx in alle smaken heb liggen.
CCTV en beveiligingstechniek kan ik prima mee uit de voeten.
Domotica (NIKOBUS en EIB) ook.
Verder doe ik ook nog steeds huisinstallaties en utiliteit cq industrie (storingen zijn bij mij favoriet)
Besturingstechniek doe ik ook regelmatig, vooral op het gebied van kermisattracties en hydrauliek sturing.
En van electronica leer ik steeds meer, vooral dankzij deze site en door zelf te doen uiteraard.
(en nu ga ik weer verder met te proberen mijn oude videorecorder aan de praat te krijgen, of hij nu straks explodeert of niet, ik leer er altijd weer iets van)
En zo stapelen de projecten zich weer op......zucht.

Op 21 september 2007 18:45:01 schreef alex278:
[...]

En een spoel van 1H, 100kA, om 't in context te plaatsen?

Zeker als het een luchtspoel is ;-)

(Extra kopermijn opzoeken)