Hi hi, gewoon een baco er op joh!
Zonder dollen, de schakeling is ook geschikt te maken voor 300V of meer, kwestie van iets andere componentenkeuze. Met name de FET en de overige torren. Verder hoeft er niets aangepast te worden. Ja, de spanningsdeler voor de ADC ingang, en de firmware lookup tabel die bepaalt hoeveel A er mag lopen bij een bepaalde V.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 7 oktober 2007 16:47:42 schreef MagicBox:
[...]Goed dan, mag jij het draadje vasthouden om 4x 20mF geladen met 100V te ontladen. Wel eerst even tekenen hier, zodat ik niet voor zwarte haren (of erger) verantwoordelijk gehouden kan worden
We zijn niet met SMD elkotjes aan't spelen, Free.
Kijk, en dat 8x:
[afbeelding]
een paar dikke weerstanden. kom je al een heel eind.
en als je per se een ledje wil hebben :
led
---|>|--+
---33R--+ led |
| ---|<|--+
---[100r] --+---|>|-|<|------+-----
/ \ 2 zeners van 2.7 volt
voila. cap ontlaadt via de 100R. ( bij 100 volt max 1 amp. ) met een dikke 3 of 5 watt weerstand ben je er ( de spanning klapt snel genoeg in elkaar om die dingen niet te laten gloeien )
en zolang de cap ontlaadt branden de leds ( ding is zelf polariteitsloos (zo kan je er ook bipolaire elkco's mee ontladen
GRAPJE !)
als je het dan toch zo wilt doen met jouw schema zou ik nog 1 ding toevoegen : een detctie ( je hebt toch een provessor ) die de boel uitschakelt als de spanning te traag zakt ... Je zou dat ding per ongeluk aangeloten kunne laden en dan de voeding opzetten .... ( met een stinkbom tot gevolg )
als de processorziet dat de boel niet ontlaadt dan betekent het dat er energie van ergenst anders komt .... stoppen dus.
klein is fijn
Moderator
Op 7 oktober 2007 17:04:43 schreef Henry S.:
Een mooie Baco... dat is zo'n beetje het onhandigste en slechtste gereedschap wat er bestaat.
Je moet ook geen kracht willen zetten met een Baco. 
Op 7 oktober 2007 17:25:51 schreef free_electron:
[...]een paar dikke weerstanden. kom je al een heel eind.
en als je per se een ledje wil hebben :
led ---|>|--+ ---33R--+ led | | ---|<|--+ ---[100r] --+---|>|-|<|------+----- / \ 2 zeners van 2.7 voltvoila. cap ontlaadt via de 100R. ( bij 100 volt max 1 amp. ) met een dikke 3 of 5 watt weerstand ben je er ( de spanning klapt snel genoeg in elkaar om die dingen niet te laten gloeien )
en zolang de cap ontlaadt branden de leds ( ding is zelf polariteitsloos (zo kan je er ook bipolaire elkco's mee ontladen
GRAPJE !)
als je het dan toch zo wilt doen met jouw schema zou ik nog 1 ding toevoegen : een detctie ( je hebt toch een provessor ) die de boel uitschakelt als de spanning te traag zakt ... Je zou dat ding per ongeluk aangeloten kunne laden en dan de voeding opzetten .... ( met een stinkbom tot gevolg )
als de processorziet dat de boel niet ontlaadt dan betekent het dat er energie van ergenst anders komt .... stoppen dus.
Nogmaals, het gaat helemaal niet om de LEDjes. Maar ik weet in elk geval hoe ik ze kan gebruiken, ik kan de voorschakel weerstand uitrekenen 
Maar een andere vraag... Lees je topics wel voordat je antwoordt? Uit de feature list:
- Duo LED indicator
* ROOD: bezig met ontladen
* GEEL: Fout
* GROEN: Elco tot op +- 1V ontladen
- Geen wachttijd tussen elco's
- Fout detectie: Nog voeding op elco
Ow en wat de uC aangaat... een opamp van €1,- met 8 pootjes, of een uC van €1,- met 8 pootjes. Om de kosten hoef je't niet te laten en kun je gelijk heel wat meer. De ATtiny dingen zijn perfect als "regelneefjes"
Trek het je niet aan Magicbox, ik vind het een leuk en nuttig project. Alleen zou ik graag een 'fail safe' alarm willen zien als de uC, om wat voor reden dan ook faalt. Als toepassing denk ik aan HF eindtrappen met dikke buizen, hoewel je dan wel met spanningen van een paar kilovolt rekening moet houden! Maar dat is een kwestie van schalen.
Ach ja, wie de bal kaatst kan 'm net iets harder terugverwachten. Maar al met al mag ik die knorrepot best wel, ondanks dat het duidelijk is dat 'ie af en toe te veel zand gesnoven heeft 
Ik ben absoluut niet bekend met torren die dat op hun DS / CE mogen hebben. Maar het zou wel mogelijk moeten zijn de schakeling voor enkele KVs aan te passen. Zelf heb ik daar geen test mogelijkheden voor.
Als de schakeling goed werkt, zal ik eens kijken of ik er een 350V versie van kan maken.
Nu doet de tiny een 300KHz regel PWM, wel geconfigureerd als 20 clock cycles = 1 PWM cycle. Om met dergelijke volts te kunnen werken zou de PWM resolutie een flink stuk hoger moeten om een fijnere stroomafstelling mogelijk te maken. Die is nu in stappen van 250mA. Grotere resolutie betekent wel lagere frequentie, dus meer rommel dat de analoge FET regeltrap in gaat.
Anoniem
Op 7 oktober 2007 17:29:05 schreef klein is fijn:
[...]Je moet ook geen kracht willen zetten met een Baco.
Als je dan toch voor het aanspannen een ring of steeksleutel moet nemen, wat is dan de zin van die Baco? Je kunt dan beter meteen de juiste sleutel nemen, want een Baco heeft een grote kop en kun je niet overal mee bij.
Free heeft gelijk, wat een overkill, zou zo uit een Elektuur kunnen komen, daar compliceren ze ook zo graag alles.
Ik heb een 100 Ohm weerstand met twee draadjes aan en geisoleerde minikroko's.
Voldoet voor alle spanningen < 500V.
Kroko's , ja, als een condensator ontladen moet wordendan laat ik de kroko's er een korte tijd opzitten, want sommige codensatoren lijken een geheugen te hebben,
als ze heel kortdurend ontladen zijn, komt een deel van de spanning terug.
Door de weerstand is de vonk van nul tot minimaal, en als de klemmetjes ooit kapotgebrand zullen zijn, dan vervang ik ze gewoon.
voor 50 ct heb ik een nieuw stel.
Nu moet ik eerlijk zeggen, dat vind ik dan best een compliment, dat het zo uit de Electuur zou kunnen komen, ondanks dat je dat duidelijk niet zo bedoelde.
Natuurlijk beste mensen, kan het allemaal best met de oude vertrouwde 100Ohm weerstand. En dat laten jullie graag blijken.
Maar het kan natuurlijk altijd beter. Het kost wat meer aan onderdelen, maar die kosten zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Meeste spul heb ik hier allemaal liggen. Het totaal kost nog geen 15 euros. Maar je krijgt er wel iets practisch en betrouwbaars voor terug.
Met dit ding is het even snel achter elkaar alle elco's aantippen, gedaan binnen luttle seconden en de zekerheid dat ze leeg zijn. En zoals blijkt, het ding is te upscalen naar veel hogere voltages.
Overkill? Nee hoor..gewoon een practisch ontwerp voor een paar knaken.
Nog een edit'je: Ik zal 'm eens opsturen naar Electuur, die weten het misschien wel te waarderen ^^
Dennis Stekelenburg
No pain no gain
Je wil de elco ontladen tot 1V, ik denk dat het wel lastig wordt om op zo'n lage spanning je buck-boost converter nog te laten werken.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Op 7 oktober 2007 17:04:43 schreef Henry S.:
[...]
Een mooie Baco... dat is zo'n beetje het onhandigste en slechtste gereedschap wat er bestaat.
Komt omdat iedereen ze voor het verkeerde doel gebruikt.. moeren aandraaien kan je er nauwelijks mee, maar elco's ontladen bijzonder trefzeker 
Ik heb een 100 Ohm weerstand met twee draadjes aan en geisoleerde minikroko's.
Voldoet voor alle spanningen < 500V.
Dat gebruik ik ook als de baco's op zijn - weerstandje scheelt fors in de knal.
Als het eleganter moet, waarom dan niet gewoon een stroombron maken en die over de elco aansluiten? Als je zoiets maakt op een paar 100 mA dan heb je toch feitelijk iedere elco zo leeg?
Dat is wat de schakeling is.. een stroombron. Een regelbare stroombron van 0 to 5A in stapjes van 250mA. Dus zeg maar een electronische baco met het voordeel dat er geen knal is 
@Dennis: Ik gebruik geen switcher meer; gewoon een zener opstelling met een buffer elco'tje. In de simulatie zit er voor een seconde genoeg prik in nadat de te ontladen elco leeg is.
[Bericht gewijzigd door MagicBox op (12%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
als je volledig wilt ontladen :
zet in parallel met je load path een depletion mos ( ik weet het die dingen zijn heeeeeel zeldzaam maar IRF heeft er eentje ) met een dummy load ( 100 ohm of zoiets )
schakel die direct AF met je cpu.
als je CPU dan sterft omdat de spanning te laag wordt springt de depletion mos terug op en ontlaad de cap helemaal.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Toch zie ik je dit niet zomaar opschalen tot >1kV. Want volgens mij zijn er voor dergelijke voltages amper meer FETs te vinden, of ligt dat aan mij?
Terwijl dat met weerstanden wel zo gedaan is. Dan zet je er gewoon 2 in serie.
Akino
Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
...snel ontladen,....da's toch niet goed voor dikke elco's.Gebruik altijd een 4K7 of 8k2 weerstand om te ontladen,of zeker te zijn dat ie ontladen is.Bewaren doe ik ook altijd met een weerstand over de polen,zodat ie niet laad,terwijl ie op de plank licht te wachten tot ie eens gebruikt word.En vervolgens de eerste keer niet al te snel laden (als ze al wat ouder zijn).
X-Fusion
Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.
Heb ooit deze gemaakt, werkt perfect.
Rood LEDje geeft de load weer, het groene LEDje is een polariteitscontrole.

@X-Fusion: Kijk, dat is nog 's een pragmatische en toch luxe uitvoering. Even in m'n rommeldoos zoeken naar een 25W klont en een klein behuizinkje en dan zet ik er ook gelijk eentje in elkaar!
Ik denk dat ik nog wel een twee-kleuren anti-parallel led heb liggen, dat scheelt weer twee pootjes solderen... 
Zo zo, topic gevonden. Vanavond de eerste PCB bestukt, van deze elco discharger 
Het dingetje is op een koelblokje gemonteerd zodat 'ie teminste tegen een (electrisch) stootje kan:
En een plaatje van de torren montage:
Eerste "power-up" ging goed, een test gedaan waarbij de FET niet wordt opengestuurd, zodat ik continu spanning er op kon zetten. En ja, hij leek het te doen. Hij ging in error-mode, maar het ding liep niet helemaal zuiver (het knipperen van de LED). Bleek een bug in een ISR, geen vlaggenregister bewaren in de ISR en dan vlaggen (zeroflag) gaan lopen aanpassen. Dat gaat goed fout 
Bug opgelost en nu werkt het hele ding "as intended". Geweldig die uCs.. even overnieuw proggen en gaan met het ding 
Dus bij deze de bevestiging: Het ontwerpje werkt volledig als geplant ^^
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Nog niet zo'n hele dikke. Wel een test elko van 6800uF 50V. Dat ging gewoon goed
Ledje knipperde een fractie rood (ontladen) en toen groen voor een seconde (leeg) totdat de buffer elco van het schakelingetje leeg raakte. Heb bij de uC de "brown-out" detectie aangezet zodat 'ie teminste goed in de reset gaat als de spanning te laag wordt bij het leeglopen. Anders kon 'ie nog wel eens in een vage toestand blijven hangen. Hij vonkte ook totaal niet bij het contact maken 
Ik gaat morgen eens zo'n grote elco die in de amp komt uit de doos pakken, en deze tot 70V opladen. Hoger komt me labvoeding niet..
kheb laatst eens zitten zoeken naar ESR meters op internet (als bouwproject uiteraard). Ook 1 gezien waar een ontlaat functie in zat. Echter geen idee hoe ze het deden. Wel leuk om te weten uiteraard.
kzal dit topic maar es goed in de gaten houden 
[Bericht gewijzigd door Eagle666 op (12%)]
Okies, heb nu ook met de grote elco's getest en dit gaat nu helemaal goed 
Het bleek dat de foutdetectie te aggressief was, dus die wat bijgesteld. Nu werkt 'ie dus helemaal prima. Erg leuk dingetje ^^
En ook totaal geen vonken of "knettertjes". En inderdaad leeg "in the blink of an eye".
[Bericht gewijzigd door MagicBox op (18%)]
Sandertje
Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare
Mooi geworden!
Ook een mooie printplaat 
Maar wat is nou het uiteindelijke schema? Ik wil er ook wel eentje bouwen. Altijd handig!
En geef je de software vrij??
B.v.d.
Sander Baten
@Zonnepaneeltje: Dank u 
@Sandertje: Het schema blijft bijna identiek op 1 weerstand na, hier had ik later nog eentje parallel aan gezet omdat er net te weinig stroom door de zeners liep. Die 47K'er in het schema moet een 22K'er worden. Ook moet in de leiding van de uC naar de BD241 nog een 820R weerstand (zit wel op de print, was ik vergeten in het schema). Dan klopt 'ie helemaal.
Software komt ook beschikbaar, ik zal binnenkort het hele projectje op mijn webruimte plaatsen met source en al 
[Bericht gewijzigd door MagicBox op (14%)]
Sandertje
Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare
Op 22 november 2007 19:58:43 schreef MagicBox:
@Zonnepaneeltje: Dank u@Sandertje: Het schema blijft bijna identiek op 1 weerstand na, hier had ik later nog eentje parallel aan gezet omdat er net te weinig stroom door de zeners liep. Die 47K'er in het schema moet een 22K'er worden. Dan klopt 'ie helemaal.
Software komt ook beschikbaar, ik zal binnenkort het hele projectje op mijn webruimte plaatsen met source en al