Vraag over mijn Oscilloscoop
http://lh3.google.com/Bastiaan1988/R3Pw4ap2RxI/AAAAAAAAAvY/9rFAVC2ygv8/Scoop%2001.JPG
Merk: Dynatek
Type: 8200 20MHz

Als ik mijn kanaal aan de GND hang, dan is de streep niet helemaal recht:
http://lh3.google.com/Bastiaan1988/R3Pw4ap2RyI/AAAAAAAAAvg/AY2lQN8ov2I/Scoop%2002.JPG
Kan dit gemaakt worden of niet? en hoe dan?

bij mij werken de foto's niet...

ik vind het wel schitterende plaatjes dat moet ik toegeven :+

Komt door de spaties in de naam, daar heeft CO wat moeite mee.
plaatje 1
plaatje 2

en anders in je adresbalk plakken:
http://lh3.google.com/Bastiaan1988/R3Pw4ap2RxI/AAAAAAAAAvY/9rFAVC2ygv8…
http://lh3.google.com/Bastiaan1988/R3Pw4ap2RyI/AAAAAAAAAvg/AY2lQN8ov2I…

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (28%)]

plaatjes zijn forbidden.

Dat heb ik met mijn scoop ook gehad draai eens met een schroevendraaier aan de TR (Trace rotation)

nog altijd dank aan KT88 er voor ;)

rechtermuisknop op het plaatje->eigenschappen->kopieer de url en plak deze in je browser.

Op 27 december 2007 19:51:08 schreef BoudewijnEctor:
plaatjes zijn forbidden.

Op je navigeerpijltje klikken en het is zichtbaar, iets met de referrer.

Zo mogelijk kunnen met trace rotation te corrigeren zijn.
Zou ook een probleem kunnen zijn zoals ik een tijd geleden voorhad:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/48784/1/hameg

- - big bang - -

Er zit ergens een potmeter met trace rotation op. Daar kan je dat terug mee rechtzetten.
(Op de foto te zien zit hij vlak boven de power led)

[Bericht gewijzigd door Stynus op (23%)]

Off-toppic:
Vraagje: Ik kan aan de zelfde scoop komen, 1 minpunt: Het frontje is geel, hoe kan ik dit weer mooi wit krijgen? wasbenzine?
Off toppic:

Dan kan je meteen alle tekst en figuren opnieuw tekenen...

Als het gele rookaanslag is dan kan dat het beste met allesreiniger.

Ik denk ook dan wasbenzine hetzelfde effect nalaat als een hogedrukreiniger...

- - big bang - -

Voorzichtig schoonmaken met water en afwasmiddel Niels. Je kunt het proberen in een hoekje met wat terpentine. Mochten beiden niet lukken dan is de verkleuring waarschijnlijk ontstaan door zonlicht en daar verander je niets meer aan. Als de scoop in orde is en de prijs je aanstaat gewoon overnemen en niet teveel aan poetsen. Daar wordt het zelden mooier van.

Dat me dat nooit is opgevallen.
Het lijntje is weer perfect recht bedankt voor de informatie.

Rookaanslaggeel.,kun je onder andere St Mark,...amoniak in sopje,milde alcoholsoort voor gebruiken.
Als ie uit elkaar mag/kan....de vaatwasser (indien geen vaatwasser,kokendheet water,tablet erin ff roeren ,de rest erbij,...ff laten staan,afspoelen en schoon.

Op 27 december 2007 20:21:58 schreef Technojunk:
Off-toppic:
Vraagje: Ik kan aan de zelfde scoop komen, 1 minpunt: Het frontje is geel, hoe kan ik dit weer mooi wit krijgen? wasbenzine?
Off toppic:

hmm screen foam cleaner voor spuitebussen 15 min laten intrekken en het daarna eraf poetsen valt het er zo vanaf let wel op dat je niet in de openingen van de scoop spuit

op de td waar ik gewerkt hebt kregen we er 99% mee schoon. zelfs koffie vlekken en inkt

Nog een andere vraag

Op mijn scoop staat 20MHz wat houdt dat precies in?

Ik dacht dat 20Mhz stond voor het meetbereik van de oscilloscoop, maar dit lijkt toch niet zo te zijn:

Als ik kijk naar mijn Time/DIV kan ik minimaal 0.2uS
Ofwel 0.2uS/DIV is 0.0002mS is 0.0000002S
Freq is 1/Tijd(sec) dus 1/0.0000002S 5000000hZ ofwel 5MhZ

Wie weet hoe het zit?

20MHz is de bandbreedte van de scope.

Voor bandbreedte zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandbreedte

Een bandbreedte van 20MHz betekent in de praktijk dat signalen tot ongeveer 2MHz redelijk nauwkeurig kunnen gemeten worden.

Een sinus van 20MHz wordt op een scoop met 20MHz bandbreedte een stuk kleiner (-3dB) weergegeven dan een sinus met dezelfde amplitude van 2MHz.

Op 31 december 2007 12:44:39 schreef rbeckers:
20MHz is de bandbreedte van de scope.

Voor bandbreedte zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandbreedte

Een bandbreedte van 20MHz betekent in de praktijk dat signalen tot ongeveer 2MHz redelijk nauwkeurig kunnen gemeten worden.

Een sinus van 20MHz wordt op een scoop met 20MHz bandbreedte een stuk kleiner (-3dB) weergegeven dan een sinus met dezelfde amplitude van 2MHz.

Ter verduidelijking, er bestaan verschillende definities van bandbreedte.

Met de bandbreedte van een scoop wordt de bandbreeedte van de vertikale versterker, deze die het te meten signaal versterkt bedoeld. Die van de horizontale versterker is een stuk lager.
Bij een oscilloscoop is de bandbreedte idd gedefinieerd op - 3 dB.
De curve van de versterker blijft vlak tot zo'n 18 MHz, om dan een duik omlaag te maken.

Voor degenen die niet zo goed met dB's zijn houdt dat in dat op uw 20 MHz scoop een signaal van 1 volt en een frequentie van 20 MHz nog 0,7V zal aanduiden.Niet erg, eens je dat weet. Het betekent gewoon dat je vanaf 18-20MHz 20-30% moet bijtellen bij de afgelezen waarde.

Voor de horizontale betekent 0.2µs/div dat op de snelste stand de afbuiging een tijd weergeeft van 0.2µs per hokje. een scherm bestaat uit 10 hokjes, dus de tijdspanne van links naar rechts op je scherm is 2µs.
De frequentie van je tijdbasisgsignaal is dan
500 kHz.

Dus dat houdt in dat de Scoop tot 20MHz de werkelijke bandbreedte kan omzeten naar een net benaderde bandbreedte en boven de 20MHz niet meer.

Ofwel dan kan de scoop een blokvormig signaal niet meer mooi blokvormig weergeven.

Dat verklaart ook een meting van mij. Ik was aan het experimenteren met een NE555 timer en het signaal was niet meer mooi blokvormig. Ik weet alleen niet meer hoeveel hertz het signaal was, maar in ieder geval wel veel.

Nee, een blokvormig signaal van 20MHz zal op een scoop met een bandbreedte van 20MHz niet op een blok lijken.
Zelfs een lagere frekwentie van bijv. 10MHz wordt niet helemaal als een blok weergegeven.

Een NE555 haalt zulke hoge frekwenties niet. Max voor Ne555, afhankelijk van leverancier, uitvoering en spanning, is ong. 500kHz.

Wat ook bij meten met een scoop mee/tegen werkt, is de impedantie vd scoop al dan niet met een 10:1 of 1:1 probe.
Deze impedantie belast de signaalbron en veroorzaakt dus een, soms grote, meetfout.

Meet maar eens aan een NE555 rechtstreeks op pen 3 of via een weerstand van 100k of 1M ohm op pen3.

De redenering klopt niet alleen voor een blokgolf, maar eender welk repeterend signaal dat geen sinus is,
dat het beeld op de scoop niet meer overeenkomt met wat er in de praktijk heerst.
Een sinus bestaat bekeken in frequentiedomein uit 1 enkele spectrale lijn. Nu simpel uitgelegd: het is gewoon 1 enkele frequentie. Meet met je scoop aan een sinus van 20Mhz en je komt bij het verhaal van GD uit.
Bij 20Mhz ligt het kantelpunt van de vertikale versterker, waardoor je een verzwakking van -3dB krijgt.

Nu andere golfvormen, zoals een blok, driehoek, zaagtand, trapezium om er maar enkele te noemen zijn volgens mijnheer Fourier samenesteld uit een oneindig aantal spectrale lijnen: de grondgolf en harmonischen.
Neem een blok van 1Mhz, dan is de grondgolf 1Mhz sinus en daarbij komen nog een hele rits harmonischen van 3Mhz/5Mhz/7Mhz/9Mhz/11Mhz enz. Steeds in kleinerwordende amplitude, hogere frequentie, oneven veelvouden, in fase startend met de grondgolf en oneindig doorlopend.
Voor een zaagtand is dat anders, die gebruikt zowel even als oneven harmonischen dus grondgolf 1Mhz, harmonischen op 2,3,4,5,6,7,8,9...Mhz en een de helft ervan in fase startend met grondgolf, andere helft in tegenfase.
Enfin das de wiskundige uitleg.

Wat je daar moet van overhouden is, dat een 2Mhz blok, niet enkel mag gezien worden als een signaal van 2Mhz op zich maar dat daar ook nog hogere frequenties inschuilen, die misschien door de gelimiteerde bandbreedte van de scoop onjuist gaan afgebeeld worden.
In de praktijk nemen ze meestal de grondfrequentie 1/10 van de maximale bandbreedte van de scoop, zodat je 2Mhz blok er nog heel deftig zal uitzien op een 20Mhz machine.
Ga je hogere frequenties meten, dan ziet er alles wat afgeronder uit, totdat blokken van hoge frequentie getoond zullen worden als een vrij deftige sinus op de scoop, hij kan alleen de grondgolf nog weergeven en de harmonoschen worden eruitgefilterd door de gelimiteerde bandbreedte.

De bandbreedte van de scoop hangt nog met wat anders samen, namelijk de maximale stijgtijd van een signaal dat hij kan tonen.
tr:0.35/BB tr=risetime in sec en BB in hertz.
Voor een scoop van 20Mhz ligt tr op 17.5nsec.

Dat wil zeggen dat wanneer je een oneindig steile flank aan de ingangsklem van de scoop zou aanbieden, hij een schuine flank met een stijgtijd van 17.5ns zou laten zien, in het beste geval, want de probe heeft ook nog haar eigen stijgtijd, die moet gegerekend worden.
Maar al met al kom je dat in de praktijk niet zo heel veel tegen dat je hier moet mee rekening houden.

- - big bang - -

Ik wou het al simpel houden en Fourier in de kast laten.
Een blok met 1MHz als grondgolf en alleen oneven harmonischen is trouwens een hele mooie blok. :)

Ik heb gisteren nog gemeten aan een blok van 20MHz, kristalocillator, en een stijgtijd van ong. 5 nS gemeten.

Ja, ik weet het. Fourier is niet meteen de eerste de beste keuze bij een initiële uitleg. Maar volledigheidshalve, en om te weten vanwaar het komt, begin ik weeral uit te weiden.

Op 1 januari 2008 19:43:11 schreef rbeckers:
Ik heb gisteren nog gemeten aan een blok van 20MHz, kristalocillator, en een stijgtijd van ong. 5 nS gemeten.

Dan is de bandbreedte van uw meetsysteem groter dan 70Mhz :-)

- - big bang - -