Hallo allen,
Bij de LM317T voeding heb ik even in de datasheet zitten neuzen en daar staat "Output is short-circuit protected". Is daardoor de hele voeding kortsluitvast of kan er hier een kleine aanpassing verricht worden zodat ze kortsluitvast is?
(ben een dubbele voeding aan het maken maar ze moet toch kortsluitvast zijn)
Alvast erg bedankt!
De kortsluitvaste uitgang betekend:
Als je zo stom bent om meer dan 1,5A te trekken gooi ik mijn uitgang lekker naar nul, zoek het maat uit!
Het is verstandig om het geheel nog wat te beschermen, maar in principe is dat niet strikt noodzakelijk.
HEt is dat, of een uitgangs FET die het geheel limiteert tot 1,5A, wat eigenlijk weer op het zelfde neer komt, regeltechnisch gezien.
klein is fijn
Moderator
Op 10 januari 2008 00:42:25 schreef gitaarstudentje:
en dan wachten op jullie kritiek
De kunst is natuurlijk om het in een keer voldoende goed te doen. Baantjes geschikt maken voor minstens 1.5A, regelaars aan de zijkant van de print, 100nF op de goede plek neerzetten, baantjes zo kort mogelijk houden en op 90/45° raster, pads een beetje op fatsoenlijk formaat houden, elco's van warmwordende onderdelen weghouden, geen jumpers gebruiken, aan mechanische bevestingspunten denken, etc..
Jij jat echt alle lol van zo'n forum...
Je hebt wel gelijk, maar achteraf fotos van verdampte spoortjes is zo mooi! Da's kunst man!
Daarbij, ik hoorde tekenen, als het met stiften gaat: laat dat raster maarlekker zitten hoor.
edit:
Ik doe overigens ook niet meer aan rasters, maar dat komt vanzelf met het 100MHz+ analoge domein mee.
[Bericht gewijzigd door Asmyldof op (20%)]
klein is fijn
Moderator
Op 10 januari 2008 00:57:49 schreef Asmyldof:
Jij jat echt alle lol van zo'n forum...
Ah, dan weet ik meteen hoe we jou moeten helpen als je iets vraagt. 
En hier is dat printontwerp: (edit: link geworden om laadtijden te verkorten)
http://www.uploadarchief.net/files/download/lm317%20voeding.jpg
Laat de commentaar maar komen... hopelijk is't niet slecht voor'n eerste keer 
Kan er in eagle eigenlijk geen kader rond zoals bij expresspcb enzo?
edit: aan die ~~ klemmen zou ik nog een printkroonsteentje hangen...
klein is fijn
Moderator
Nou daar gaan we..
Die 100nF condensatoren moeten (en kunnen) veel dichter bij de LM317.
Probeer alles een beetje bij elkaar te krijgen, nu heb je enorme lege lappen op je print.
Een paar printklemmen om de inkomende spanning aan te sluiten zijn niet overbodig.
Die weerstand, dat is een 1/8W type. Ik zou gewoon voor een 1/4W gaan. 1/4W past niet op de plek van deze 1/8W.
Probeer de banen een beetje gelijkmatig in breedte te houden en op 90/45° raster.
Op 10 januari 2008 18:15:30 schreef klein is fijn:
Die weerstand, dat is een 1/8W type. Ik zou gewoon voor een 1/4W gaan. 1/4W past niet op de plek van deze 1/8W.
bedoel je die potmeter of die 240ohm'er?
Als je die potentiometer bedoeld -> ik weet niet juist voor alle componenten welke ik moet kiezen. De meeste heb ik liggen zoeken volgens afmetingen die ik via de Gotron catalogus had gevonden.
Het systeem in eagle is me nogal ingewikkeld... allezja ik bedoel dat ik gewoon niet weet wat waar te zoeken qua componenten enzo.
En kan je er dan zo'n kader rond zetten dat je printplaatje voorsteld? Want met die rectangle krijg je van die kopervulling en veronderstel dat dat niet de bedoeling is 
klein is fijn
Moderator
Ik bedoelde die weerstand.
Standaard weerstanden staan in de rcl library. Dan ga je naar R-EU (resistor, European symbol) en dan kies je een weerstand van formaat 0207 (standaard 1/4W weerstand) met een pitch van 400mil (10mm). Onderdeel R-EU_0207/10 wordt dat dus.
In dezelfde lib staan ook standaard condensatoren en spoelen.
Dat kadertje kan je gewoon zelf tekenen met wire:
Ik heb trouwens een tijdje geleden de mini LM317 voeding van de site opnieuw getekent, daar kan je wat inspiratie opdoen voor componentenplaatsing.
Ha merci! Heb ondertussen al een 2e versie af:
Download
Nog niet volgens jouw printontwerp gedaan, daar ga ik nu eens naar zien. Eventueel ondertussen mogen op deze versie opmerkingen komen.
In de zip zit het .brd bestand voor Eagle.
Screenshot:
http://www.uploadarchief.net/files/download/lm317%20voeding%20v2.jpg
Die E$10 die beetje over de elco komt is toch zo'n printkroonsteen of niet?
rbeckers
Overleden
Beter is het om aansluitingen, zoals printkroonsteen, aan de buitenkant vd print te plaatsen.
Onderdelen mogen elkaar niet raken.
Ik weet dat ze elkaar niet mogen raken, beetje logisch eigenlijk, maar die printkroonsteen staat normaal toch rechtop en raakt niet? 
Anders enige suggestie hoe ik hem buitenwerk?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
je potmeter staat verkeerd !
als je naar rechts gaat draaien dan daalt nu de uitgangspanning. das 'onlogisch !
als je naar rechts draait dan verkleind de weerstand van de potmeter zoals ie nu aangesloten is.
dus grond aan de linkerpoot
midden en rechterpoot aan elkaar en naar poot 1 van de lm317
dan vergroot de weerstand als je 'clockwise ( naar rechts) draait.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 10 januari 2008 00:28:28 schreef Asmyldof:
De kortsluitvaste uitgang betekend:
Als je zo stom bent om meer dan 1,5A te trekken gooi ik mijn uitgang lekker naar nul, zoek het maat uit!
Niet helemaal. Volgens http://cache.national.com/ds/LM/LM117.pdf (andere LM317 datasheets zeggen misschien net iets anders, maar het principe blijft hetzelfde) is de maximale stroom waarbij spanningsregeling nog gegarandeerd is 1.5A, maar de maximale kortsluitstroom waar je rekening mee moed houden is 3.4A.
De LM317 *kan* dus vanaf 1.5A de stroom gaan beperken, maar het is ook mogelijk dat hij dat pas bij 3.4A doet.
rbeckers
Overleden
Op 10 januari 2008 20:57:28 schreef gitaarstudentje:
Anders enige suggestie hoe ik hem buitenwerk?
Je mag ook banen onder componenten doorleggen.
Of, minder mooi, draadbruggen aan de bovenkant.
Op 10 januari 2008 22:39:49 schreef Wouter van Ooijen:
[...]
De LM317 *kan* dus vanaf 1.5A de stroom gaan beperken, maar het is ook mogelijk dat hij dat pas bij 3.4A doet.
Inderdaad!
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (33%)]
Oh ja ik zie het al hoe ik die printkroonsteen naar de buitenkant krijg
baantjes onder componenten door +:
@free_electron: bedankt van die potmeter opmerking, het is inderdaad niet handig om omgekeerd te gaan doen. Maar hoe wist je het eigenlijk?
Thevel
Golden Member
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
als ik bij een pcb een potmeter zie staan is dat het eerste waar ik naar kijk !. ik ben er vroeger zelf genoeg ingestonken
en hoe ik het wist.
een potmeter zit zo in elkaar
_______
/ \ \
| \ |
\ | /
o o o
1 2 3
als ie helemaal naar links staat zijn 1 en 2 geshort
als je naar rechts draait vergroot de weerstand tussen 1 en 2.
[Bericht gewijzigd door free_electron op (53%)]
lol das natuurlijk een goeie manier om het te leren...
@thevel: in werkelijkheid komt hij rechtop te staan, het zijn bij mijn weten de gaatjes die tellen? 
Thevel
Golden Member
Je kunt hem wel rechtop zetten maar je hebt dan nog steeds weinig ruimte voor een koelplaat.
Plaats de Lm meer naar de rand van print, dan kun je een grotere koelplaat monteren.
Op 11 januari 2008 00:00:41 schreef gitaarstudentje:
lol das natuurlijk een goeie manier om het te leren...
@thevel: in werkelijkheid komt hij rechtop te staan, het zijn bij mijn weten de gaatjes die tellen?
Waarom pak je dan niet het juiste symbool?
Ik weet het niet staan want ik werk nog maar pas met eagle. 
@klein is fijn: Welk programma gebruik jij eigenlijk om pcb's te tekenen?