Beter is het om aansluitingen, zoals printkroonsteen, aan de buitenkant vd print te plaatsen.
Onderdelen mogen elkaar niet raken.

Ik weet dat ze elkaar niet mogen raken, beetje logisch eigenlijk, maar die printkroonsteen staat normaal toch rechtop en raakt niet? :)

Anders enige suggestie hoe ik hem buitenwerk?

je potmeter staat verkeerd !
als je naar rechts gaat draaien dan daalt nu de uitgangspanning. das 'onlogisch !

als je naar rechts draait dan verkleind de weerstand van de potmeter zoals ie nu aangesloten is.

dus grond aan de linkerpoot
midden en rechterpoot aan elkaar en naar poot 1 van de lm317
dan vergroot de weerstand als je 'clockwise ( naar rechts) draait.

Op 10 januari 2008 00:28:28 schreef Asmyldof:
De kortsluitvaste uitgang betekend:
Als je zo stom bent om meer dan 1,5A te trekken gooi ik mijn uitgang lekker naar nul, zoek het maat uit!

Niet helemaal. Volgens http://cache.national.com/ds/LM/LM117.pdf (andere LM317 datasheets zeggen misschien net iets anders, maar het principe blijft hetzelfde) is de maximale stroom waarbij spanningsregeling nog gegarandeerd is 1.5A, maar de maximale kortsluitstroom waar je rekening mee moed houden is 3.4A.

De LM317 *kan* dus vanaf 1.5A de stroom gaan beperken, maar het is ook mogelijk dat hij dat pas bij 3.4A doet.

Op 10 januari 2008 20:57:28 schreef gitaarstudentje:

Anders enige suggestie hoe ik hem buitenwerk?

Je mag ook banen onder componenten doorleggen.
Of, minder mooi, draadbruggen aan de bovenkant.

Op 10 januari 2008 22:39:49 schreef Wouter van Ooijen:
[...]
De LM317 *kan* dus vanaf 1.5A de stroom gaan beperken, maar het is ook mogelijk dat hij dat pas bij 3.4A doet.

Inderdaad!

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (33%)]

Oh ja ik zie het al hoe ik die printkroonsteen naar de buitenkant krijg :D baantjes onder componenten door +:

@free_electron: bedankt van die potmeter opmerking, het is inderdaad niet handig om omgekeerd te gaan doen. Maar hoe wist je het eigenlijk?

Ga je de LM317 niet koelen?
Nu hij zo plat op de print ligt wordt dat erg lastig.

als ik bij een pcb een potmeter zie staan is dat het eerste waar ik naar kijk !. ik ben er vroeger zelf genoeg ingestonken

en hoe ik het wist.

een potmeter zit zo in elkaar

_______
    /  \    \
   |    \    |
    \   |   /
     o  o  o
     1  2  3

als ie helemaal naar links staat zijn 1 en 2 geshort
als je naar rechts draait vergroot de weerstand tussen 1 en 2.

[Bericht gewijzigd door free_electron op (53%)]

lol das natuurlijk een goeie manier om het te leren...
@thevel: in werkelijkheid komt hij rechtop te staan, het zijn bij mijn weten de gaatjes die tellen? :p

Je kunt hem wel rechtop zetten maar je hebt dan nog steeds weinig ruimte voor een koelplaat.
Plaats de Lm meer naar de rand van print, dan kun je een grotere koelplaat monteren.

Op 11 januari 2008 00:00:41 schreef gitaarstudentje:
lol das natuurlijk een goeie manier om het te leren...
@thevel: in werkelijkheid komt hij rechtop te staan, het zijn bij mijn weten de gaatjes die tellen? :p

Waarom pak je dan niet het juiste symbool?

Ik weet het niet staan want ik werk nog maar pas met eagle. :)

@klein is fijn: Welk programma gebruik jij eigenlijk om pcb's te tekenen?

Misschien een kleine tip gitaarstudent.
Op de home pagina van CO staat nu een link naar PCB artist.
Werkt veel makkelijker dan Eagle voor een beginner in het pcb gebeuren (zoals ik ook ben).
Er zit ook een puike tutorial in.
Echt waar, ik was blij verrast toen ik hem gedownload had.

Op 11 januari 2008 21:28:13 schreef gitaarstudentje:
@klein is fijn: Welk programma gebruik jij eigenlijk om pcb's te tekenen?

kif gebruikt AutoCAD. Geen aanrader voor beginners gezien je echt alles zelf moet tekenen.

Een kleine opmerking. Als je wil leren ontwerpen, kun je evengoed de moderne inzichten toepassen.Vooral als het niets extra kost. Goede gewoontes voorkomen veel ellende.
Tegenwoordig is men van mening dat het beter is om zoveel mogelijk koper op de kaart te laten zitten.
Dus een lege printplaat met wat miezerige baantjes doet heel erg aan 1980 denken.

AutoCad... mechanicus? Ik ga het dus maar bij eagle houden.

@chuckie: wil van de eerste keer het moeilijkere leren (heb pcb artist ook), dus eagle, aangezien ik anders uiteindelijk toch daar terrecht zou komen.

Versie 3 quasi hetzelfde als die van CO:
http://www.uploadarchief.net/files/download/versie%203.jpg

Vraagje: is dit wel etsbaar -voor beginner-
http://www.uploadarchief.net/files/download/etsbaar.jpg

je potmeter is nog steeds VERKEERD !

pin 1 aan de grond.
pin 2 en 3 naar de poot van je lm317

Aaah weer dezelfde fout... was helemaal opnieuw begonnen om het ontwerp van klein is fijn te begrijpen qua component plaatsing enzo. Zal het meteen aanpassen!

Ipv een relatief dun (dus gevoelig voor etsfouten) spoortje, kan je ook draadbruggen gebruiken.

Heb ik al aangepast aangezien het men eerste keer etsen zou worden lijkt het me toch niet verstandig om meteen de minibaantjes te gaan doen.

Bij het nalezen van gans het topic stootte ik nog eens op die kortsluitvastheid... pas vanaf een aantal ampère is nu toch niet echt veilig. Is er dan echt niet iets dat je er kan bijhangen om kortsluitvast te zijn?

Al erg bedankt voor alle hulp tot hiertoe!

Eerste keer etsen mislukt :p maar ik wou de voeding dus heb ik ze maar beiden op gaatjesprint gemaakt en ze werken !! (zeldzaam van de eerste keer)

Als je een beter stroomregeling/begrenzing wilt, moet je een beter ontwerp gebruiken.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/71

Het gebruik van twee LM317, waarvan een voor de stroomregeling, is een mogelijkheid.

Is ook al in the making... loopt hier ergens een ouder topic erover. Alleen wat uitgesteld tot ik deftig kan etsen :)

Het is nu wel al een ouder topic geworden maar ik heb een nieuwe vraag betreffende de voeding.

Ik ben bezig met men basis-elektronica cursusje van vroeger om alles écht te snappen. Nu zit ik aan het hoofdstuk "dubbelzijdige gelijkrichting" en ik heb een vraag over de voeding.

De transfo die aangegeven is is 28V/2A. Volgens hetgeen in men cursus staat is het dus:

1. Uuit(max) = Uin(rms)*√2 en dit geeft dan -> 28V*√2 = 39,60V
  2. Uuit(AV) = [2*Uuit(max)]/π wat geeft [2*39,60V]/π = 25,21V
  3. Dit min de spanningsval over 2 diodes = +- 24V

Hoe kom je er dan aan dat je tot 25V op de uitgang kan regelen als er maar 24V binnengaat op de LM317? Is dat allemaal het werk van die 1e elco? Kan iemand me daar dan even mee helpen :)

Je hebt niks met Uuit(AV) te maken, ga na wat de elco doet, en reken 1V per diode.
Zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/405060#405060 (2x12V trafo).