Pas op met de varco's van Van Dijken! Bij een zending van een paar jaar terug waren er drie van de drie stuk!
De reactie was: Stuur maar retour op eigen kosten ...
Tja, die koop ik daar niet meer ongezien.
Aan de 'stand' zou ik ze zeker na meten met een simpele doorfluiter op sluiting.
Oh ja, die van Van Dijken hebben een DIKKE as, geen 6mm!!! Knopjes uitzoeken dus.
6.3mm? Ik heb ze zelf niet. Dat is lekker... Nadeel van surplus.
Ik zit net even door de aanbiedingen te bladeren... 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Dankje, Henry.
Ik kan die dingen niet nameten, dus moet ik ze op goed geluk kopen?!
Moet je verder als je zo'n varco koopt nog ergens op letten? Capaciteit e.d.? Of gewoon kijken of 'ie lekker draait?
EDIT: Hoe zit dat met die spoel in dat schema? Hoe weet ik wanneer een spoel 1 MH is?
En een tweede vraagje, E is toch gewoon ohm, zoals in 560E = 560 Ohm.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (11%)]
Die Van Dijken dan laten liggen, kan je niet beoordelen. En de rest... de capaciteit is allemaal ongeveer hetzelfde, als ze een beetje draaien dan kan je ze met kruipolie wel goed krijgen.
Zorg dat de soldeerlippen er nog aan zitten en alleen de buitenste plaatjes mogen verbogen zijn. Je kan dwars door die dingen heen kijken, plaatjes mogen geen contact met elkaar maken.
Schema duidelijk?
Edit:
1mH spoel: bruin, zwart, rood, net als een weerstand, kost nieuw niet zoveel, even naar Oka.
560E is 560Ω
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Niet helemaal dus, zie vorige post.
Ben jij er niet, dan kan je even helpen:+
Ik denk dat het wel moet lukken, ik zit ook te twijfelen of ik, als ik ze zie, een trafo zal kopen voor de labvoeding, want die zou toch wel heel handig zijn.
Edit: Oooh, mH ik dacht al...
Even nog over die ad. van Van Dijken, in de ad. spreekt men over het fabrikaat Hopt (Duits) met 6mm as, het plaatje laat echter een Engelse Polar zien met dikke messing as!
@Fredden:
Kan je mij het SCH bestand ook sturen?
Dank!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (16%)]
nieuwste aanwinst, niet echt van toepassing voor het jongensradiogebeuren, maar het is wel een leuk ding:
buizenradiootje op batterijen!
(wel jongensradio, maar dan van de esthetische kant)
het is een mooi projectje om mijn bakelietreparatiekunsten op te oefenen, de bovenkant zit erbij maar is in een stuk of 20 stukken, en is niet zo mooi gelijmd...
doet het nog wel (hetzij met een oscillatie zoals we kennen als Mexicaanse Hond, maar dit is een superhetje...)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
@EAT Jazeker kan ik het SCH bestand sturen. Is niet goed als jij dat moet hebben, dan ikke weer veel foutjes hebben gemaakt 
@nijntje: Die varco's zijn gewoon mechanische dingen. Kan niet veel aan stuk en meestal repareerbaar. Je kunt dat normaal gesproken zien of meten. Neem altijd een multimetertje mee en anders een batterij, weerstand en ledje of lampje. Een poot op het huisje, de andere op de lippen en er mag niets branden als je hem langzaam op en neer draait. Brandt het lampje wel dan maken er een paar plaatjes contact, met heel veel geduld en voelermaatjes krijg je dat meestal weer goed. Hoe meer en hoe groter de plaatjes des te groter de capaciteit. Echter wordt de plaatafstand groter (frietsnijders) dan wordt de capaciteit minder. Meestal zijn ze zo tussen de 300-500pF. Als je zo'n ding met vertraging in een kastje duwt en er een stukje afgeschermde draad aan maakt kun je hem vaker gebruiken zonder er steeds aan te solderen en vertagingen te maken. Je plugt hem dan gewoon in en uit je projectjes. Koop daar ook een zak printplaat, meestal 2,50 per zak, kun je met 1 zak weer een jaar vooruit.
Leuk en goedkoop experiment: Zelf een varco maken. Stuk buis in en uit elkaar schuiven, of je knipt een aantal alu plaatjes, gewoon rechthoekig, lijmt ze in een blokje hout (gleufjes zagen)als een soort kam. Dat doe je twee keer. Door ze deze tegen over elkaar houdt in en uit elkaar schuift heb je zelf een varco gemaakt. Als je de blokjes tussen twee geleidertjes (opgeschoefde latjes op een plankje laat schuiven. 1 vastlijmen, de tweede dmv een boutje verstelbaar maken bv kun je ook nog heel mooi afstemmen.
Gaat een vriend van mij naar Baco, of ik nog wat nodig heb, ik denk mooi, kan hij zo'n variac meenemen, die staan altijd op hun site en ze zijn te zwaar om op zo'n beurs te halen en hij heeft ook verstand van die dingen. Zijn ze nu net op
Hebben ze wel een mooie hoogohmige koptelefoon (600 ohm voor een paar euro, die zie ik wel zitten)
Fred
Pietdepiet
Oké, ga ik doen. Printplaat zal ik ook wat van halen. Is er eigenlijk geen entreeprijs? Nouja, ik kom ergens rond 3 uur wel even kijken...
[ot]
Ik heb zo lichtelijk het gevoel dat ik hernoemd ben naar nijntje, nou ja, is ergens ook wel geinig. Mag ik wel nooit meer mijn avatar veranderen, dan snappen toekomstige topiclezers er niks meer van;)
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (17%)]
Pietdepiet
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Even OT, hoe krijg ik die zg avatar's zichtbaar?
Ik zie nl geheel niets.
Voor Piet, een uur of 10 a 11 is heel mooi.
[Bericht gewijzigd door Jinny op (24%)]
Pietdepiet
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 19 februari 2008 19:53:47 schreef Pietdepiet:
OT terug,Status -> Gegevens wijzigen -> Laat icons zien in Forum
Ok, bedankt, had ik nooit gevonden. 
Ik ben er helaas niet zaterdag, een zwager helpen met een nieuwe keuken heeft helaas prio.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ook belangrijk: Veel condensatoren hebben een vertraging met tandwielen. Dit is erg handig, maar dan moeten de tandwielen nog wel goed zijn. GEEN speling, en niet al te ver afgesleten tandwielen.
Ik gebruik trouwens altijd kogellagervet. Dan wordt het nog net ietsje soepeler dan met kruipolie.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
grafietvet, dat geleidt ook nog eens. Smeer ze zelf altijd met teflonspray. Vet neemt ook veel stof en vuil op en droogt in. Slijten doet het toch niet bij die draaisnelheden dus helemaal droog lopen kogellagertjes nog beter, vet is toch weer wrijving. Bij glijlagers wordt het iest anders, dan dunne olie (telfonspray of verdunde naaimachine olie. Kruipolie is geen echt smeermiddel, en WD40 is geen echte kruipolie maar ontvetter, oplosser (oa rubber) en vochtverdrijver, de smeerwerking is kortstondig.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]
Zeg Nijntjepiet, ik kan natuurlijk niet in je portmonnee kijken, maar als je kunt, koop dan een multimeter met capaciteitmeting. Daar heb je zóveel lol van!
Voorbeeld: stel je voor dat je wilt weten hoeveel 50 Ω coaxkabel er op die goedkoop uitziende rol zit. Meet gewoon de capaciteit op het uiteinde! Want als beknijsde amateur weet je naturlijk uit je hoofd dat die kabel bijna 100 pF per meter is.
In de Ohm-stand van de meter had je natuurlijk al gecheckt of er geen sluiting of zichbare lek is.
Ander voorbeeld: Varco's kopen natuurlijk!
Ook eerst sluiting testen en dan lekker pF's meten.
fred101
Golden Member
Pietdepiet
Zelf bouwen is wel goedkoper ja, en op dit moment heb ik niet zo'n behoefte aan een tweede multimeter...
Oh sorrie, die heb je al; nou, dan een C-metertje erbij frunniken. Het is het altijd waard.
Wat jouw ontvangertje betreft, hoe heb je nu de antenne aangesloten? Via een koppelspoel, of aan de "top van de kring"?
Ik vraag me nl. af of er soms al veel "parasitaire" capaciteit in de kring is, zodat je afstem-C niet zoveel in de melk te brokken heeft, waardoor het afstembereik beperkt blijft.
Zou je me de maten van je spoel kunnen geven zoals het nu zit (buitendiameter en lengte van de wikkeling, en aantal windingen; liefst ook draaddikte)?
Ik vind het leuk dat eens na te rekenen om te zien hoe dat zit met dat afstemgebied.
Pietdepiet
Nou ik gebruik die van die varco 2 van de vier aansluitpunten. De antenne is via een koppelspoel van ±9 windingen aan de massa. Die 9 windingen zijn samen 4mm lang. De diameter van de spoel is 1,1cm.
De draaddikte is -een schatting- 0,1 of 0,2mm ofzoiets.
De spoel zelf heeft ±50 windingen, die samen 2,2cm lang zijn. Diameter/Draaddikte is hetzelfde.
Ik kan me bij die grote spoel een paar windingen verteld hebben.
Op 19 februari 2008 19:09:20 schreef Rd12tf:
Even nog over die ad. van Van Dijken, in de ad. spreekt men over het fabrikaat Hopt (Duits) met 6mm as, het plaatje laat echter een Engelse Polar zien met dikke messing as!
Volgens mij heb ik steeds de Polar op beurzen zien liggen, wat hebben die lui met hoerematen?
Laatst ook al met een 10-slagenpotmeter, 6.3mm as, en de gangbare verlengbussen zijn 6mm... Dan helpt alleen nog lijm en veel geduld.
Op 19 februari 2008 19:19:12 schreef Ledlover:
nieuwste aanwinst, niet echt van toepassing voor het jongensradiogebeuren, maar het is wel een leuk ding:
[afbeelding]
buizenradiootje op batterijen!
Welk merk/type? Beste crash gemaakt maar een zeer mooi gaaf front.
Op 19 februari 2008 19:42:03 schreef Pietdepiet:
Is er eigenlijk geen entreeprijs?
Vorig jaar €5
Nouja, ik kom ergens rond 3 uur wel even kijken...
Dan is de helft alweer ingepakt en opgeruimd, 10-11uur is een mooie tijd maar ik denk dat ik tussen 11- 12uur aan kom.
@Eat &Hugo, zijn jullie ook aanwezig, of aan het sparen voor Rosmalen? 
Op 19 februari 2008 22:03:32 schreef Pietdepiet:
Nou ik gebruik die van die varco 2 van de vier aansluitpunten.
Gemeten of de rest sluiting maakt?
De antenne is via een koppelspoel van ±9 windingen aan de massa. Die 9 windingen zijn samen 4mm lang. De diameter van de spoel is 1,1cm.
De draaddikte is -een schatting- 0,1 of 0,2mm ofzoiets.De spoel zelf heeft ±50 windingen, die samen 2,2cm lang zijn. Diameter/Draaddikte is hetzelfde.
Ik kan me bij die grote spoel een paar windingen verteld hebben.
Lijkt me een goede MG-spoel, maar door de lage capaciteit van de varco te weinig, draai eens 20-30 windingen in serie met die 50 (Er naast dus en in dezelfde richting gewikkeld) als je draad hebt tenminste.
Hetzelfde had ik met dit dingetje, 80 ipv 60 windingen (484uH voor FET), omdat de varco maar 160+60 (220pF) is.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]
fred101
Golden Member
Of ik schiet vol van vervoering of die foto is een ietsiepietsie onscherp
maar wat is het ?
Edit: ik zie het nu staan.
Je moet die asjes niet aanpassen, hoewel dat met een draaibank misschien wel lukt maar het ding wat er over moet, de knop of verlengbus, gewoon wat uitruimen. Bij een goede ijzerwaren zaak kun je boren per tiende mm kopen. Dus als je een 6,3 koopt kun je daarna die dingen gewoon gebruiken. Anders is er ook nog een andere optie, een klein asje pakken (3 of 4mm boutje), daar een gleufje in zagen waar je een stukje schuurpapier in kan klemmen (paar keer dubbel gevouwen) dat in een dremel en honen maar.
Op 19 februari 2008 22:44:21 schreef fred101:
Of ik schiet vol van vervoering of die foto is een ietsiepietsie onscherpmaar wat is het ?
Edit: ik zie het nu staan.
Het zijn je tranen. 
Je moet die asjes niet aanpassen, hoewel dat met een draaibank misschien wel lukt maar het ding wat er over moet, de knop of verlengbus, gewoon wat uitruimen.
Gedaan, maar niet nauwkeurig genoeg, resultaat een slingeras.
Bij een goede ijzerwaren zaak kun je boren per tiende mm kopen. Dus als je een 6,3 koopt kun je daarna die dingen gewoon gebruiken.
En de bijbehorende kolomboormachine... Heb ik alleen voor het fijne werk
Anders is er ook nog een andere optie, een klein asje pakken (3 of 4mm boutje), daar een gleufje in zagen waar je een stukje schuurpapier in kan klemmen (paar keer dubbel gevouwen) dat in een dremel en honen maar.
Dat is een hele mooie manier, die moet ik onthouden, het probleem was dus dat ik niet centrisch aan het honen was.