Gewoon knoppen met spanmoer gebruiken,past 6.3 ook in.

De as moest verlengd worden. ;)

http://www.uploadarchief.net/files/download/sweeperin1.jpg

ai,ai het is weer laat merk ik,ik ben weer niet bij de le(e)s
;)

Henry, ik bedoel ruimen met een ruimer, dat gaat altijd centrisch, krengen zijn wel bereduur, zeker verstelbare, heb ik ook niet hoor, Mijn dikste ruimer is iets van 4mm

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/32/ReamerMorseTa…

Ik ga mijn ruimers binnenkort denk ik wel nodig hebben want ik wil voor de grap een vibroplex gaan maken, is een heel vernumftig stukje techniek. Echt heel mooi bedacht door Martin. Klinkt ook erg grappig, heel muzikaal en er zit geen electronica in. Als veer denk ik aan een zaagblad, het verende contact uit een autocontactpuntje of deurbel. Moet er eerst eens een in het echt zien maar dan zal dat wel lukken. Denk dat ik mijn draai/freesbankje wel eerst eens in de shack ga zetten, is minder vermoeiend en warmer.

Edit: Ik heb nu een ander CW progje, direct in unix, daar is 25WPM echt niet te doen en 17WPM net zo snel als 25WPM
onder G4FON in wine, ik weet dus nu even niet meer wat nu wat is, kon me ook al niet voorstellen dat ik 25WPM kon nemen, en jullie zeggen dat niet even :-)
Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]

Haha, weet ik veel; het had gekund.
Ik vond die 25 wpm wel veel, maar netto 6 wpm leek dan weer goed mogelijk - dan heb je nadenk- en schrijftijd.

Mijn wekelijkse CW verbinding vanuit de auto kent heel verschillende seinsnelheden. Afgelopen vrijdag waren de condities perfect, en bleven we op 20 wpm zitten. Andere keren zakken we rustig naar 16 wpm als het moet - dat is altijd nog een stuk sneller dan 20 wpm en dan moeten herhalen. :)

Nee, het ding maakt geen sluiting.

Ik kom zelf ook rond een uur of 11-12, daarvoor heb ik nog een wedstrijd;)

Ik heb wel van dat geëmailleerde (is het zo goed? Zo heet het toch?) koperdraad uit oude dynamo's/motortjes e.d.

Dat kan ik toch gebruiken?

Ja, dat werkt. Niet vergeten de isolatie eraf te halen :P

Dat snap ik ook nog wel:)

EDIT: Ik zag in een of ander oud topic dat, volgens mij Henry S., op een of andere beurs in Tytsjerk, hele zakken componenten kon kopen voor vrijwel geen geld. Kan dit bijv ook op die beurs zaterdag? Dat zou wel leuk zijn namelijk! Want Okaphone is zo duur.

@Piet en @S: ik vergeet dat het spoeltje op een ferrietstaaf zit. :) Anders zou Pietdepiets spoeltje maar zo'n 9,5 µH zijn.
Een frequentiebereik van 1000 naar 1400 komt overeen met een capaciteitsverhouding (max/min) van iets van 2.
Je hebt dus inderdaad te weinig max, of te veel min capaciteit.
Nu kun je wel windingen bijwikkelen, maar die verhouding verandert daardoor niet.
Maar wie weet kom je wel met een zak varco's van de beurs!

Ik haal wel een varco op die beurs...

Verder had Okaphone geen 250ohm potmeters:(
Dus ik moet wat zaterdag ook wat instelpotjes zien te scoren!

EDIT: Deksels -;)- Ik kom er net achter dat ik een 1microH smoorspoel heb gekocht, ipv milliH. Moet ik nog een keer heen!

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (30%)]

Op 20 februari 2008 12:39:36 schreef Pietdepiet:
EDIT: Ik zag in een of ander oud topic dat, volgens mij Henry S., op een of andere beurs in Tytsjerk, hele zakken componenten kon kopen voor vrijwel geen geld. Kan dit bijv ook op die beurs zaterdag? Dat zou wel leuk zijn namelijk!

Soms wel soms niet, pas wel op voor grote zakken vol vreemde waarden die je nooit gaat gebruiken.
In Tytsjerk (thuiswedstrijd, 2 straten ver) wordt het een gewoonte wat componenten betreft, de volgende keer meer meenemen ;)

Want Okaphone is zo duur.

In vergelijking met zo'n zak is alles duur, maar Oka is ook niet echt goedkoop. Staat wel service tegenover natuurlijk.
Anders meer online shoppen.

Op 20 februari 2008 15:44:21 schreef Frederick E. Terman:
Een frequentiebereik van 1000 naar 1400 komt overeen met een capaciteitsverhouding (max/min) van iets van 2.
Je hebt dus inderdaad te weinig max, of te veel min capaciteit.
Nu kun je wel windingen bijwikkelen, maar die verhouding verandert daardoor niet.
Maar wie weet kom je wel met een zak varco's van de beurs!

Vergeet niet dat je door het verschuiven van de staaf de inductie behoorlijk kunt veranderen. Ondanks 220pF capaciteit is het me toch gelukt om de hele AM-band te bestrijken.

Heb gisteren een Junker seinsleutel, FT225RD met veel werk en de elco's/weerstanden voor de HV voeding binnen gekregen. Dus ik heb weer wat te doen. Vandaag een uur morse zitten nemen, dat is echt slopend.

Fred

Dus je ben al in staat om andere stations te 'verstaan' die in morse zenden?
Mijn respect!

nog 1 dagje geduld, en ik kan weer bouwen ! :)
Nouja, eerst nog even wat treinen enzo

Nou, klein misverstandje, ik heb een uur naar de computer zitten luisteren niet naar qso's. Er zit progressie in maar QSO's volgen lukt nog niet of ze moeten lange letterspaties aanhouden. Ken nu wel alle letters en cijfers en de . en ?. Seinen gaat prima maar nemen blijft moeilijk. Ik hoorde van de week op de clubavond welke morse als thema had dat het gemiddeld een jaar duurt wil je fatsoenlijk morse kunnen.

Ik oefen met een pieper welke mijn soundcard ingaat. Dat ding is echter een wienbrug waar ik na wat aanpassingen (is nu geen wienbrug meer dus) een sinusachtig iets uitkrijg op 1400Hz maar het klinkt verschrikkelijk. Kan je niet een echte sinusoscillator maken op deze frequentie (LC kring wordt een beetje groot ben ik bang) liefst natuurlijk met een ECC ofzo. :-)

Fred, bouw ze

Zo iets als voorbeeld: een phase shift oscillator
http://terrydownsmusic.com/technotes/vibratocircuits/phase_shift_osc.gif

Frequentie bereken je met deze formule, het voorbeeld schema oscilleert rond de 8Hz.
http://terrydownsmusic.com/technotes/vibratocircuits/freq_eq.gif

Hoogohmig uitkopppelen via 0,1µF aan de anode via 0,1µF.

Of met een siliciumtriode
http://www.rangkaian-elektronika.com/wp-content/uploads/2007/12/psosc.gif

Of een Colpitts oscillator.
Ik heb net met een 68mH spoeltje en twee 820nF condensatoren een oscillator gebouwd op 1047 Hz.
Wel met een NPN tor maar zal ook wel werken met een buis.

@fred101:800 Hz klinkt een stuk aangenamer dan 1400 Hz.Ikzelf
vind 750 Hz het mooist klinken voor een CW-sounder.
Is mss ook wel met een batterijbuisje te maken op 12 Volt ;)

Ik wil ook 700-800Hz. Ik vind 700 het mooiste klinken. Is een leuk schema. Ga ik eens maken. 12V buisje hoeft niet zo'n ECC81 loopt ook mooi starved op 12V hoor. Mijn 4 buis hydrodyne werkt ook op 12V.
Ik heb idd niet gedacht aan smoorspoelen, dan moet dat ook lukken. 8Hz is wel heel gaaf, dat dat niet afslaat.

Hugo, wat moet ik invullen, ik kom namelijk niet eens in de buurt. Ik pak R in Ohm en C in Farad. Laat maar ik heb het gevonden, ik zat te rekenen met die 1M en 0,01uF maar het gaat om de RC parallelkring aan de kathode.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]

Ik ben net terug van de NAT, wat zooi ingekocht. Drie ijsbakken vol met onderdelen voor een tientje:) Daarin zaten oa een hele zooi 10000uF elco's. Ook wat onderdelen waarvan ik echt geen flauw benul heb wat ze zijn, dus daar post ik waarschijnlijk nog een foto van.

Ik heb 1 varco, want er waren er heel weinig en ze waren belachelijk duur. De goedkoopste was €6,50 en die maakte ook nog eens kortsluiting. Uit eindelijk heb ik een varco gratis gekregen van een man, omdat ik nog geen inkomen had:) Die thuis even getest, geen sluiting:) Hij is alleen een beetje stroef, dus waarmee kon ik hem nou smeren? Ik heb wel 10 dingen gehoord...

Oja @Fred/Eat

Ik heb maar even een ECC81 en een voetje gekocht, iemand een schema?

Verder ga ik morgenochtend op vakantie, dus zal ik een weekje niet reageren. Want:
http://home.planet.nl/~bornmeer/miffa.jpg

Jaren geleden bouwde ik ook van die soort RC oscillatoren als CW sounder Hugo. Het probleem vond ik altijd dat het aan- en uitschakelen van het signaal door de seinsleutel van die akelige schakelklikken gaf. Soms kreeg je ook van die op oud-Russische signalen gelijkende "tjoep-tjoep" geluiden als de oscillator niet snel genoeg wilde starten.
Ik ken echter geen enkele "fatsoenlijke" oefengenerator voor dit doel. Het zijn bijna altijd van die multi-vibrator of NE555 schakelingen.

Fred101, zet je ontvanger tijdens het knutselen ergens in het CW deel van 20m. Op dit moment lopen er een paar contesten en zijn er signalen genoeg om op de achtergrond naar te luisteren. Het is een auditief gebeuren, niet iets van leren tellen, dus "klankbeelden" tussen de oren is belangrijk. Die snelheid van 25wpm komt vanzelf. Kwestie van veel luisteren.

@nijntje, Eat heeft daar een schema voor, ik dacht dat ik hem op mijn schijf had maar dat is een DC met 2 buizen.
Ik meen dat hij ergens in de vele bladzijdes van dit topic staat.

Carel, een ECC bestaat uit 2 triodes dus kan ik, denk ik, met de 2e een buffertrap maken en dan het signaal na de buffer schakelen. De oscillator blijft dan gewoon aan.

Maar ik heb al een werkende 24V oscillator met buffer in mijn hydrodyne zitten. Eens kijken of dat werkt met een smoorspoel en een grote C waarde.

Krijg net een telefoontje van een vriend dat hij een 6A variac voor me heeft gevonden bij Baco. Dat maakt dat buizengebeuren een stuk makkelijker en veiliger. Kan ik gelijk een buizentester maken want nu heb ik gelijk een regelbare voeding.

Fred

Wees voorzichtig met die hoge spanningen van buizen t.o.v. de geluidskaart. Je gebruikt waarschijnlijk wel een scheidingstrafotje, toch?

@nijntje: http://www.b-kainka.de/roehrenexp.htm niet direkt voor ECC81, maar diverse projektjes met ECC's en laagspanning.

ECC81: http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=ECC81
Gloeidraad is 6,3V/300mA.

-Varco bij de lagers inspuiten met kruipolie, laten inwerken en het overtollige wegpoetsen.

Prettige vakantie!

Hele rustige markt btw, vakantie...

Ik heb vier NOS 6π3c (6P3S) met voetjes (octal), 'nieuw' in doosje met specsheet. Leuk voor een PP audioversterker. 6L6G / 5881 gelijkwaardig.
Mooie open buizen:

http://www.audiotriodes.com/en/shop/flypage/product/shop_image/product/6p3c.jpg

Voor m'n langdraadantenne een MLB van RF-systems
Verder wat gereedschap, 100nF/400V MKT's en 1000? ledjes.

En ik zag iemand alle varco's bestuderen. ;)

Oké, ga ik doen!

Op 23 februari 2008 16:59:15 schreef Henry S.:
En ik zag iemand alle varco's bestuderen. ;)

Ja, dat zal ik wel zijn geweest, ik had het nummer 36 op mijn buik;)

Alle varco's = de drie hele stands die ze hadden...