Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Tr1 is een 220V->6V transformatortje, gewoon een voedingstrafo'tje.
Tr2 is een ferrietstaaf met koppelwinding (5 windingen).
Tussen 1 en 5 van Tr2 zit de originele middengolf wikkeling.
C5 is een varco van ~500p.
SP1 is een goedkoop stereo hoofdtelefoontje die je op iedere hoek van de straat kan kopen, de beide schelpjes staan dan in serie.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (43%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Oké, hoeveel windingen zijn dat dan?
En die varco die ik heb, hoe weet ik hoeveel pf hij is? Hij bestaat uit twee delen die je elk los kan aansluiten, een brede en een iets smallere.
Gewoon één van de twee, of alle twee aansluiten en luisteren wat je meer (of minder) ontvangt.
De koppelwinding is gewoon een stukje geïsoleerd montagedraad, vijf keer om het einde van de ferrietstaaf gewikkeld.
Pietdepiet
Oké, ik denk dat ik het snap, aan pin 1 en vier sluit je dus de 220 kant van de trafo aan en aan de anderekant de 6V kant. En hij heeft geen antenne nodig? En als hoofdtelefoon gebruik ik gewoon mijn versterker...
Jup! Helemaal goed! 
Met een ferrietstaaf van 20cm had ik geen antenne nodig, maar op punt 4 van Tr2 een draadje van een paar meter helpt zeker ...
/Edit
Als je toch geen hoofdtelefoon gaat gebruiken kan je de trafo ook weglaten en tussen de anode en de +12V een weerstand plaatsen van 22k, aan de anode maak je een condensator vast die naar je versterker gaat.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (42%)]
Op 4 maart 2008 08:42:50 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ik zal vanavond nog even nakijken, maar ik dacht 1963 of 1964.
[...]Mocht je echt een vertaling nodig hebben van een stukje Deens dan kun je zelfs daarmee hier terecht.
Deens lezen lukt me een beetje.
Een belastingslijn voor een trafouitgang is in principe niet anders dan voor een weerstand, alleen je begint anders: eerst teken je het punt gegeven door voedingsspanning en ruststroom,
Waarbij de anodespanning bijna gelijk is aan de voedingsspanning, of niet?
en daardoorheen teken je dan de lijn. De helling komt overeen met de getransformeerde belasting. Als die bijv. 7 kΩ is gaat de lijn 7V naar rechts/links voor iedere mA dat de stroom zakt/stijgt.
dAt kan ik ook volgen, bedankt was ik op de goede weg. Heb ik Rainer zur Linde goed begrepen? http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/717990#717990
Als de zelfinductie van de trafo een tikkie laag is voor de belasting, dan bewegen anodespanning en -stroom zich niet precies volgens een lijn, maar volgens een dunne ellips. Dat maakt voor de berekening in de praktijk niets uit. Als de ellips zo dik zou zijn dat het wel uitmaakte, moet je tòch een andere trafo.
Het vervormingsverhaal lijkt mij.
Op 4 maart 2008 16:09:10 schreef Pietdepiet:
Maar bij die schemas van henry zie ik alleen maar hoogspanningsschema's. Behalve die eerste pagina, kan je daar een ecc81 ipv een ecc86 gebruiken?
Dat kan, buisje draait op die spanning toch niet volgens specificaties.
Pietdepiet
Ik heb even die nieuwe varco op die ontvanger met die bf247 aangesloten, en weer alleen ontvangst op de helft van de varco! En deze heeft ook al geen kortsluiting... Ik heb de beide helften los en samen gebruikt, dus ik snap het niet meer! Ik zie wel wat er gebeurt in het schema van Henry.
@Mans: mijn derde druk van "Het ontwerpen van versterkers" is van juni 1963.
@Henry: ja, de anodespanning is bijna de voeding. Er gaat iets af door de gelijkstroomweerstand van de trafo.
Het topic met Rainer zur Linde erin moet ik even nalezen hoor! 
Met die ellips bedoel ik niet vervorming op zich, maar doordat de parallel zelfinductie (die eigenlijk oneindig hoog zou mogen zijn) van de trafo niet verwaarloosbaar is ten opzichte van de getransformeerde belasting, krijg je een faseverschuiving tussen stroom en spanning.
Als je de curve dan op de scoop bekijkt (anodespanning horizontaal, stroom verticaal - nog niet eenvoudig - dan zie je geen rechte lijn meer maar een slanke ellips.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik ben de FT225RD aan het afregelen maar ze hebben het steeds over een VTVM meter voor AC. Daarmee meet je blijkbaar tot in uV en ook in dB. Wat is dat voor een ding en kan ik zoiets zelf maken of moet ik dat in rosmalen zoeken. Mijn scoop kan geen micro volts meten, alleen mV met de HF probe meet ik dus niets en met de gewone probe klopt het dan op 145MHz niet meer (10MHz scoop).
Fred
rbeckers
Overleden
Of in Rosmalen in VTVM of FET voltmeter kopen of zelfbouwen.
Dit lijkt een beetje op mijn 1mV TRMS voltmeter project.
De bandbreedte wordt daarin beperkt tot maximaal 15MHz tgv de RMS converter. De voorversterker heeft een maximale bandbreedte van 140MHz. Iets betere onderdelen en betere layout en een hogere bandbreedte is mogelijk.
Het TRMS project is behalve de RMs converter (één IC) en een filter ver klaar.
Of een 200MHz scoop aanschaffen ipv een 10MHz scoop en een extra voorversterker. 
Op 4 maart 2008 19:32:42 schreef Pietdepiet:
Ik heb even die nieuwe varco op die ontvanger met die bf247 aangesloten, en weer alleen ontvangst op de helft van de varco! En deze heeft ook al geen kortsluiting... Ik heb de beide helften los en samen gebruikt, dus ik snap het niet meer
Ik snap het ook niet meer.
Op 4 maart 2008 21:15:45 schreef Frederick E. Terman:
@Henry: ja, de anodespanning is bijna de voeding. Er gaat iets af door de gelijkstroomweerstand van de trafo.
Het topic met Rainer zur Linde erin moet ik even nalezen hoor!
Graag, idd elke trafo heeft ook een DC weerstand, hoe klein dan ook, daarom wil je dik draad.
Met die ellips bedoel ik niet vervorming op zich, maar doordat de parallel zelfinductie (die eigenlijk oneindig hoog zou mogen zijn) van de trafo niet verwaarloosbaar is ten opzichte van de getransformeerde belasting, krijg je een faseverschuiving tussen stroom en spanning.
Bedankt, niet bij stilgestaan.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
OK dat is dus de buisvoltmeter waar ik laatst naar vroeg. Heb wat schema's gevonden. Is gewoon een 12au7 buisje met wat weerstanden zag ik. Die rij weerstanden zijn bij al die dingen blijkbaar gelijk dus zo'n ding (voor voltmeten) is zo gemaakt maar waarom moet er voor DC een 1M weerstand in de probe en voor AC niet. Meet hij bij AC de effectieve waarde of de Vtt. En wat voor meter heb ik nodig (mA neem ik aan want hij meet anode stroom verschil) en wat voor bereik heeft zo'n ding (in Volt en in frequentie) heeft het zin om bv ipv de triode twee HF pentodes te gebruiken. Ze schijnen ook erg handig te zijn bv om lekstroompjes door condendsators te meten of potmeters te testen. Daarnaast is een analoge meter vaak handiger als een digitale display. Ik heb nog een mooie grote meter uit een oude multimeter
De murphy is ook geregeld, is door een landroverrijder opgepikt, vandaar gaat hij naar een ander clublid, die brengt hem naar den helder naar zijn broer die 17 maart naar Nieuwegein komt waar ik hem dan ga halen. Hij kocht hem lang geleden van de domeinen en kwam uit een fregat.
Fred
fred101
Golden Member
Had wel verwacht dat de wet van Murphy hier roet in het eten ging gooien, lijkt me ook doodeng om op een schip te varen en murphy mee te nemen
Kan er normale koffie in of moeten dat van die senseo achtige dingen zijn.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (20%)]
rbeckers
Overleden
Fred01, een hele hoop vragen.
HF buisvoltmeters zijn meestal niet TRMS. Is ook niet nodig en moeilijker om te maken. Draaispoelmeters zijn mA meters (tussen ong. 50uA en 5mA). De weerstand van 1M tbv DC is niet altijd nodig en ook andere waardes komen voor.
Volt bereik is vaak van 1mV tot 300V AC in 12 stappen. Frekwentiebereik varieert enorm.
Vooral om iets af te regelen is een analoge meter handiger dan een digitaal display.
Met een buis is een goede AC HF meter te maken. DC is wat lastiger. Als je zelf een buisvoltmeter wilt maken kan dat.
Plaats het schema wat je hebt maar.
fred101
Golden Member
http://www.tone-lizard.com/VTVM.htm
Hier staat een schema, ik heb er ook een van heathkit maar die heeft 2 buizen ivm ohm meten en dat hoeft niet. Is een ingewikkeld ding vol schakelaars maar het principe is gelijk, de weerstandsdeler ook.
Fred
rbeckers
Overleden
Fred,
Schema van HP 410B VTVM. Met AC probe tot 700MHz binnen -1dB.

Is wel ingewikkelder. De AC probe heeft een buis in de probe zitten!
fred101
Golden Member
Ja, dat ziet er niet uit als iets wat ik eventjes maak. Dan maar op rosmalen wachten. Is zo'n ding ergens aan te herkennen of moet ik ergens op letten, niet dat ik iets koop wat 90V batterijen blijkt te hebben ofzo.
Fred
Fred, niet moeilijk doen. Elke koorknaapleider bouwt zelf z'n buisvoltmeter als proeve van bekwaamheid 
Met een ECC82, een mA metertje, en een handvol weerstanden ben je al in business. Wil je ook HF meten, bouw er een HF-kopje bij. In het schema met een buisje, maar een diode (germanium) doet het net zo goed.
Hier het bijbehorend artikel van ome Bas, hij heeft de BVM bijna uitgevonden
Ik gebruik zelf ook een BVM gelijk aan dit schema. Werkt al jaren als een speer.
update
Als Fred een BVM zoekt is er altijd wel iemand die er direct één aanbied... Kijk hier even.
schema
fred101
Golden Member
Mooi schema, ik heb alle onderdelen voor het DC deel maar ik heb geen dubbeldiode dus heb ik toch ook maar even die man een mailtje gestuurd. (en direct antwoord gekregen dat hij hem wil opsturen
)
Als weerstanden dacht aan 9M, 900K, 90K, 9K, 900, 99, 1 ohm. Dan kan ik 10.000V tot 1mV meten.
Die FT225 is toch wel stevig verbouwd en dat is verdomde lastig zonder echt schema. In het manual staan alle losse modules maar niet de onderlinge verbindingen, en helemaal niet mbt de bandkeuze schakelaar.
Ik krijg er 8W ssb uit (als ik een 1000Hz toon op de mic ingang zet of fluit), 1W CW en 1W FM, AM is van de schakelaar afgehaald. Hij moet 10W in SSB doen bij die test maar ik denk dat mijn signaalgenerator niet genoeg amplitude heeft maar hij moet in FM een 25W signaal geven. Er komt niets uit de exciter maar ik weet ook niet wat er in moet vanaf waar. Lastig geval. Hij ontvangt prima in alle modes behalve dus AM.
Fred
Fred
Fred
rbeckers
Overleden
Fred denk er wel aan dat de meeste weerstanden maar 200-300V aankunnen. Dat betekent dat je 10.000V bereik erg moeilijk wordt. Beter is het om van 1000V uit te gaan en dan een HV probe te gebruiken.
De 9M kun je dan opbouwen uit 3x 3M.
http://www.fluke.nl/comx/show_product.aspx?locale=nlnl&pid=1568
Heb je voor een schema van de FT225 al op mods.dk gekeken?
fred101
Golden Member
Duur dingetje zo'n probe, heb laatst om 2000V te meten een weerstandsdeler gemaakt met twee dikke weerstanden. Hoeveel volt kunnen die ouderwetse groene en zwarte keramische draadgewonden weerstanden hebben. Die ik gebruikte werden niet eens warm. Heb in bladel een pretpakket weerstanden gekocht. Een doos vol nos-weerstanden, waardes tot meer dan 10M zaten er bij. Sommige zo groot als een knakworst.
De buisvoltmeter gaat vandaag op de post
een heathkit met manual, past mooi bij mijn griddipper, die is ook heathkit.
Moet ik voor zo'n bvm ook een hf probe maken ?
Fred

. Mooi dat het geregeld is.