Mijn opa heeft vroeger (in zijn jonge jaren)
een Amroh buizenversterker gemaakt.
Die heb ik een tijdje terug gekregen.
Ik durfde hem niet aan te sluiten op 230 volt,
omdat de electronica misschien wel versleten zijn.

Een tijdje daarvoor heb ik 3 oude 'Jongensradio' boekjes gekregen.
Hij vertelde mij dat in een van die boekjes het schema in moest staan. Ik dus zoeken en het blijkt een 4 Watt Grammofoonversterker te zijn.

Ik heb het even ingescand:

http://i237.photobucket.com/albums/ff64/Louistje/front.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff64/Louistje/1-1.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff64/Louistje/2-1.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff64/Louistje/3-1.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff64/Louistje/4-1.jpg

Ik vind dit best een gevaarlijke versterker omdat hij niet geaard is en hij heeft ook geen zekering!
Als ik ooit zelf een buizenversterker wil bouwen kan ik dan de Amroh onderdelen gebruiken?

Er zit een vrij grote AMROH 'POWER TRANSFORMER' in van het type: P 120 D

Een kleine Amroh smoorspoel 'MUVOLETTE' van type: CHOKE 6006

En een kleine Amroh 'MUVOLETTE OUTPUT TRANSFORMER' van type: 7045 met 7000 Ohm.

Zo ja, hebben jullie dan een simpel schema voor mij.
Het hoefd niet veel power te zijn. Ongeveer ook 4 Watt.

Gr Louis

Die aarding in het schema betekent dat je dat punt met het chassis van je versterker verbindt. Meestal zijn dat 2 of 3 punten. Dat er in het schema geen zekering is getekend wil nog niet zeggen dat je er niet een kunt toepassen. Met het schema lijkt mij op het eerste gezicht niets mis. Wat de bruikbaarheid van je onderdelen betreft, wees er van overtuigd dat ze goed werkend zijn. Die choke zal waarschijnlijk uit de voeding komen, die laatste trafo is je uitgangstrafo.

Waarom zou je een nieuwe bouwen? Restaureer de oude gewoon.
Eerst deze uit proberen door hem met een 60W lamp in serie op het net aan te sluiten.

Hoogst waarschijnlijk zijn de voedingselko's versleten (C6/7) en de koppel-C (C4) tussen de eindbuis en de EAF. Die zijn te vervangen.

Met de uitgangstrafo en de smoorspoel kom je niet veel verder dan dit schema.

Oke,
Bedankt voor de reacties!
En de weestanden dan?
kunnen die wel vergaan?

Het gekke is dat mijn opa er 4 buizen in heeft?
Ik zal hem nog eens nakijken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]

Vaak zijn die nog wel goed maar controleer wel even met de ohmmeter.

Weerstanden blijven vaak wel goed, maar als ze verlopen doen ze dat naar boven, en vooral als ze warm worden.

Kan ik niks beschadigen in de versterker als ik hem nu in serie schakel met een 60w gloeilamp??

Gr louis

Vandaar dus de lamp. In het ergste geval ( kortsluiting in je versterker) zal de lamp voluit branden.

Dan ga ik dat maar eens proberen!

Oke dat heb ik net geprobeerd,
de lamp brandt op de helft (goed, toch?)
En de trafo begint te brommen
maar naar ca. 10 a 15 seconden begint een van de trafo's steeds harder te brommen... is dit wel oke?
Ik trok de stekker er maar wel uit want ik ben bang dat ik wat mollesteer in de vertsterker.

Er zitten 4 buizen in de vertsterker (EF40, EAF42, EL41 en AZ41)
En alleen de AZ41 begint langzaam warm te worden...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (87%)]

Heb je wel een speaker aangesloten? anders gaat je uitgangstrafo naar de klote.
Meten is weten, meet de hoogspanning eens. Na ongeveer 30 seconden zou je spanning moeten krijgen die oploopt naar 200 tot 300v.
In 30 seconden gaat waarschijnlijk je trafo niet stuk hoor, die mag best een beetje brommen als er veel stroom getrokken wordt.
Lamp: eerst brandt ie fel, dan dimt ie, daarna gaat ie langzaam weer ietsje verder branden.
edit: AZ41 is direct verhit, dan kan er al na 15 seconden hoogspanning opkomen.

Ik heb hem net ca. een minuut aan gehad.
Maar alleen wordt de AZ41 buis warm.
De lamp brandt zodra ik hem aanzet heel erg zacht en gaat daarna steeds iets harder branden tot op ongeveer de helft van normaal.

Als de trafo ineens harder gaat brommen verandert er ook niks aan de lamp.

Ik heb niks op de vertsterker aangesloten, is dit ook oke?

LUIDSPREKER AANSLUITEN! :(
Ook zonder ingangssignaal loop je risico (versterker kan instabiel zijn en aan het oscilleren slaan door het ontbreken van belasting, en dan krijg je een teslacoil effect in het klein. Je uitgangstrafo slaat dan door)

een uitgangstrafo is DUUR en dat moet je niet vergeten.

sluit een mp3 speler of cd speler of wat dan ook aan aan de grammofoon ingang (in die tijd hadden ze nog geen MD elementen) en een SPEAKER op de uitgang. Als alles meezit werkt het nog.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (28%)]

Ik spuit eerst de potmeters nog wel even in,
want die draaien behoorlijk zwaar!

Als ik hem dus zometeen ga testen
moet ik hem dan in serie schakelen met gloeilamp??
Of in een keer op stopcontact?

Moeten er ook weerstandjes tussen de cd-speler en ingang?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (53%)]

Als er niets stuk gaat met 60 w lamp, probeer je daarna 100w of 150 . dan komt je versterker wat meer in zijn gewone werkgebied. Lsp aansluiten , bij grote brom moet je denken aan de voedings elco. Prachtig spul, ja ik ben nostalgisch , maar hier geniet ik van.

kijk uit met potmeters inspuiten, ze gaan vaker stuk dan dat het wat oplost !!

@louistje: Gebruik de edit wat vaker, niet je post binnen 24 uur kicken.

Oke!

Ik zal er voor DE OLDE nog even wat foto's van maken!

gr Louis

Contactspray in potmeters spuiten is moordend. Potmeter openmaken, koolbaantje en loper poetsen met een wattenstaafje met contact 60 en dan napoetsen met de andere kant van het staafje.Als ie niet open te krijgen is, dan IPA gebruiken om uit te spoelen, en dan een heeeeel klein drupje C60 ter smering erin.

Met een 60w lamp in serie zou er al geluid uit moeten komen.

Op 28 februari 2008 19:27:15 schreef louistje:
Oke!

Ik zal er voor DE OLDE nog even wat foto's van maken!

gr Louis

Da's mooi man !!!!!

Mooie foto's Louisje, nog een tip bij rimlock buizen ("40 serie") komt het nogal vaak voor dat de onderkant van het glas een neerslag vertoont, allerlei gekraak en dergelijke is hiervan het gevolg . Gewoon even de buis er uit trekken en kijken of het glas geen "parelmoer" glans vertoont rondom de pinnen.

Heel mooi. Nog origineel, zelfs de knoppen zijn AMROH. Jammer dat er een mist.
De speaker is zo te zien Philips.

Kijk even naar wat DE OLDE zegt. Dat klopt, overigens niet alleen bij rimlock, ook noval kan hier last van hebben.

De EF40 wordt gebruikt als microfoonvoorversterker. Moet een uitbreiding zijn die in het zelfde boekje staat.

Begin maar met alle elko's en condensatoren te vervangen, vooral die oude papier C's.
En haal ook dat levensgevaarlijke netfilter er maar uit.

Aan de EL41 te zien heeft die versterker een vruchtbaar leven gehad.

Mijn opa gebruikte de versterker voor een platenspeler en gitaar.
Er zitten (als ik erg goed kijk op de buizen) Philips en Pope buizen in.

Op de achterkant van het chassis zie je helemaal links bovenin een aansluiting met schroefdraad,
hierop sloot hij zijn (zelfgemaakte) gitaar.

De andere knop moet mijn opa nog wel hebben, want hij gooit immers nooit wat weg!

Ik heb ooit een oude SINCLAIR ZX SPECTRUM van hem gekregen.
Met doos en alles er nog bij!

Gr Louis

Louistje, die aansluiting met schroefdraad is een hele oude microfoon aansluiting, ik heb denk ik nog wel "ergens" zo'n plug liggen maar gebruik ze niet meer want ze kraakten altijd, en het is asim.
Wel een heel erg mooi stukje nostalgie, ik heb ook nog wel van die chassis stukken van de Muiderkring liggen, dat was "duur" maar voor onhandige plaatwerkers heel makkelijk.
Zuinig op zijn en restaureren dat ding!
gr. Hans.

Als ik hem ga restaureren,
welke dingen moet ik dan vervangen?

Gr Louis