nog veel meer mislukt verbrande spullen
me vader ging een lamp aansluiten
en dus deed hij de stroom uit
en toen ging me pc uit
ik dahct kortsluiten en deed de stroom weer aan
raad maar eens wat ik buiten toen aantrof
nog niet direct ben aan het denken...
o ja
ik had ooit eens een spoel uit een of ander machine afgrolt over de hof tussen de verlichingspaal aan het straat tot aan ons huis aan een paal van de naastliggende weide
die spoel was 600m lang en de afstand 50m
ik was dus 12 keer rondgelopen en toen liep men pet(er) van den ene kant van den hof (van den draad bekeken van links naar rechts, der over dus, maar toch niet helemaal)
de rest kan je je zelf wel inbeelden...
iem. van men klas (een echte snuggere) deed de draar van de soldeerbout rond het handvat en de bout nadat die juist uit het stopkontact gehaald was
hij lag af te koelen maar die ging het eens snel opruimen...
mlol
hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot - hot -
Heb ook nog eens leuk veel schokken gehad van een platenspeler die ik aangesloten had op de pc. Bleek: inductiespanning (zo heet dat toch?) van de pc kast via de massa van geluidskaart naar handeltje pc. Waren flinke schokken.
Toen maar snel aarde getrokken op computerkamer.
Ik heb een half jaar geleden een - niet zo leuke - explosieve ervaring gehad met een NiCd-accu (9 cellen). Ik had deze parallel aan een voeding gehangen met een diode, zodat deze alleen stroom zou leveren als de spanning van de voeding terug zou vallen. wat bleek? ik had de diode verkeerd om gezet, de voeding ging stroom aan de accu leveren (ergens rond de 5 ampere). Gelukkig (god zij dank) was ik even in de keuken om wat te drinken te halen. Toen ik een gigantische knal uit de hobbykamer hoorde komen rende ik naar boven.
Er zat (echt waar) een gat in de dakplaat, er was een nicd-cel gewoon doorheen gelanceerd.
De hele vloer was bedenkt met de ingewanden van de accu, de (oude) PC die er stond zat vol met schroeiplekken en de hele kamer moest opnieuw betegeld en geschilderd worden.
Wie ook een batterij wil laten exploderen; KIJK ALSJEBLIEFT UIT want de kracht waarmee het gaat is onvoorstelbaar ghehehe
Bas
menno
Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...
Aan boord van een schip waar ik op heb gevaren waren 2 forse drinkwaterpompen met ditto electromotoren een beetje gaar: lagers van E-motoren uitgelopen, pompen maakten veel lawaai als ze bijsprongen en bleven ook wel eens vaststaan. Door tijdgebrek en een hoop andere ellende kwamen we er niet aan toe die dingen te overhalen. Als de waterdruk weg was gevallen was dat meestal het gevolg van de thermische beveiligingen die waren getript en de "standaard" procedure was dan altijd om deze te resetten en het starter-relais van de pompen even een paar keer met de hand in te drukken. Meestal kwamen ze dan wel weer op gang.
Op een gegeven moment had de rederij een electricien aan boord gezet: oudere man, net voor z'n pensioen. Kon nog net een reisje mee om de rotzooi op te knappen.
Dus op een zekere dag was hij 's ochtends begonnen met die E-motoren van de fundatie te halen en in de werkplaats te overhalen. Eind van de ochtend ging het spul al weer terug, gerepareerd en wel.
Toen ik 's avonds op wacht kwam belde de eerste stuurman dat hij geen water had. Dus ik doe het hoofdschakelbord open en kijk naar de veiligheden maar die zaten er nog in. Dus drukte ik een paar keer op het relais om te kijken of er vonken oversloegen ten teken dat de motor draaide, en jawel. Dus ik loop naar de deur om even te kijken bij de pompen, komt de elec compleet verwilderd binnen en deed een poging om me om zeep te helpen: was hij net bezig om de tweede motor aan te sluiten omdat de andere al weer vast stond. Had ik 'm toch een keertje of wat aan de 440V gehangen.
Overigens ter leringhe ende vermaak: als je ergens aan het werk bent met gevaarlijke spanningen, schakel dan even de zekeringen af of hang een bordje bij de schakelaar. Loop je niet de kans je pensioen te missen...
oepsss....
ik heb gister nog ene draadgewonden potmeter als een lampje gebruikt...
gaf een flinke rookpluim en een lekker luchtje
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Op 9 september 2003 11:10:02 schreef menno:
Loop je niet de kans je pensioen te missen...
verboden in te schakelen...???
tzou die eerste niet zijn die zo de tunnel instapt
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Toen ik een lek ik een buisje dicht wou solderen deed ik een hele grote klodder op de soldeerbout alleen toen viel het vloeibare soldeer op me hand. Dat viel wel mee omdat ik het er snel afschudde, nee zeerder deed het toen ik in gedachten de bout aan de verkeerde kant vast pakte. Dat deed pijn.