Op 26 augustus 2003 22:15:34 schreef Antoine:
met zo'n zoon ???

ben ik zo erg :'(

dat is trouwens meer dan 10 jaar geleden doen ik dacht dat ik als iets van elektriciteit wist...

bye the way heel vroeger dacht ik dat er iets uit de min EN uit de plus van een batterij vloeide en waar die samen kwamen maakte dat licht.!!!
je moet zo eens een serieschakeling van twee lampkes die branden proberen te verklaren
|:(

Een botsing tussen die twee lampkes in ;)

't was maar een geintje ;)

ik heb ooit een 12V accu proberen op te laden met zo een kleine negen volt batterij je raad het al + aan - en - aan + 9V batterij ontplofte

Heb ook al een 15-tal keren aan 230V gehangen.

Ook aan 380V (en soms "slechts" aan 115V).

Op het werk zelfs 230V gelijkgericht (= 312V DC) van een geschakelde voeding (voeding getest, ging niet, 5min gewacht om elco's vanzelf te laten ontladen -> na een half uur stond er nog steeds 250V DC op).

Ook al soldeerbout vastgepakt, eveneens met desoldeerbout uitgeschoven en mijn hand geraakt -> de geraakte plek was grijs verbrand en deed wel 3 dagen pijn.

Toen ik 15 jaar was, ging ik 's morgens naar school (wie niet) en had een oplaadbare 9V batterij aan mijn oplader gehangen. Toen ik thuiskwam, stond mijn batterij zo rond als een tonnetje, was gloeiend heet en er kwam totaal niks meer uit.

Ook met een experimenteerdoos een oscillatortje gebouwd (die bekende met 2 transistoren en 2 elco's en 4 weerstanden), maar de batterij verkeerd aangesloten.
Mijn LED flikkerde niet, dus ik dacht: "iets vergeten aan te sluiten".

Ineens knalt daar een behuizing van één van de elco's langs m'n hoofd door.
Hij landde 3meter verder (had alleen nog de pootjes en wat verfrommeld papier over). :'-(

Voor een eindwerk had ik een versterker gebouwd met de TDA1514A, gewoon een 1-kanaals eindtrapje.

Daarna wou ik er nog eentje maken (voor stereo natuurlijk).
Resultaat: na het inschakelen kwam er een vlam uit de IC, tussen 2 pennen door, recht op mijn printplaat.
Die brokkelde gewoon af op die plek als je eraan kwam.

Op mijn werk moest ik eens een geschakelde voeding herstellen -> een paar defecte onderdelen vervangen en daarna ingeschakeld (met behuizing erop).
Binnen de seconde knalde er iets, ik zag een rood vlammeke door mijn behuizing schieten van links naar rechts en toen niks meer.
Na lang zoeken had ik gevonden wat dat vlammeke was: een stukje van de behuizing van een transistor.
Die was ontploft (gelukkig dat de behuizing van de voeding erop zat).

Dat was het zo ongeveer.

Netspanning kan inderdaad gevaarlijk zijn, maar ook zwakstroom is niet altijd zonder gevaar.

Ik las een paar items terug dat iemand een klap van de bliksem kan overleven, dat is inderdaad waar, als jonge jongen heb ik eens een (indirecte) klap van de bliksem opgelopen en ik kan een ieder verzekeren dat dit absoluut geen pretje is, bij het idee lopen nog de rillingen over mijn rug.

Ik was met mijn ouders op een camping in Noord Holland, er brak in de vroege ochtend noodweer uit, was niet verwacht en niet voorspelt, dus we hadden geen stormlijnen voorzien. Beangstigende groen/zwarte lucht, fel verlicht door vele bliksemstralen, waarbij door stortregen het water heel hoog kwam, en omdat er forse windstoten bij kwamen moesten we de voortent van de vouwcaravan vast houden om opwaaien te voorkomen, hierbij stonden we in het water van de inmiddels volgestroomde voortent, we hielden de metalen tentstokken vast, (dom, maar geen andere keuze) en toen sloeg een klein stukje verder de bliksem op het water...
Nou, ik heb het geweten, m'n handen krompen helemaal vast om de tentstokken heen, en ik voelde de sterke tintelingen van de stroom door m'n hele lichaam heen, ben door mijn ouders losgetrokken want zelf loskomen kon niet meer.
Hagelstenen zo groot als kippen eieren...
brrrrrr :(

Hand wel eens verbrand aan de bout en soldeertin.

Per ongeluk een kabel doorgeknipt die onder 220 volt stond.
(Hele hoek uit kniptang weggeslagen)

En nog wel wat meer onplezierige confrontaties met stroom :)

Maar door schade en schande word men wijs! ;)

SWS

als je niet vebonden staat met de grond en je neemt 2 draden (beiden massa) op je duim op 230 voel je gezellige tintelingen ;)

Op 8 september 2003 17:07:18 schreef stef_vds:
als je niet vebonden staat met de grond en je neemt 2 draden (beiden massa) op je duim op 230 voel je gezellige tintelingen ;)

hoe komt dat???

ik denk dat je dan zelf soort van verbinding speelt
je brengt deze 2 tesamen en mss voel je de frequenty?.

is dat geen statiche electriciteit

omdat die stroom door je lichaam vloeit! en dit kan dodelijke gevolgen hebben.

kan een stroom vloeien van massa naar massa????????????

is dat dan geen inductie spanning ofo?

Op 8 september 2003 19:45:28 schreef Rob W.:
is dat dan geen inductie spanning ofzo?

inductie spanning is over spoelen juist?

ik heb ook ooit al eens een instekende hooftelefoon de draad willen ontmantelen met men tanden!
het prikt wel ffe op je tong als je radio goed hard staat |:( ;)

Op 2 september 2003 18:49:28 schreef PowerPC603:

Ook aan 380V (en soms "slechts" aan 115V).

Leg mij eens uithoe jij 380 V krijgt
Ow je hebt zeker de fase van een krachtaansluiting vastgepakt?

Op 8 september 2003 19:47:10 schreef stef_vds:

[...]

inductie spanning is over spoelen juist?

kan iemand hier op antwoorden?

-kwam een hele grote spin in me ventilator
ging vast zitten
pc-kast weerd daardoor iest te heet en begon zich als een rookmachine te gedragen

-acculader was kwijt
hebben de accu met een auto accu lader opgeladen 12v
accu begon te fikke in de nacht
helft van de garage stond als een rookmachine te roken

Op 8 september 2003 20:27:45 schreef arne:
-kwam een hele grote spin in me ventilator
ging vast zitten
pc-kast weerd daardoor iest te heet en begon zich als een rookmachine te gedragen

-acculader was kwijt
hebben de accu met een auto accu lader opgeladen 12v
accu begon te fikke in de nacht
helft van de garage stond als een rookmachine te roken

GOE BEEJZEG ZEGGE ZE TEN!!!!!!!!!!!!

Nee dan zeggen:
Wat zeg je me daar ?

accu snel in een bak water gegooid
me pa dan
de volgende morgen werd ik wakker wil ik iets gaan boren ligt me accu naast me in een bak water

wou ik de hamer pakke zie ik een hele zwarte wand

Op 8 september 2003 20:34:19 schreef arne:
accu snel in een bak water gegooid
me pa dan
de volgende morgen werd ik wakker wil ik iets gaan boren ligt me accu naast me in een bak water

wou ik de hamer pakke zie ik een hele zwarte wand

HAHAHAHHAHAHAHAHAHAH

zalig

daar is het niet bij gelaten