Hallo mensen,

ik heb het hele "coax-optisch"forum eens doorgenomen en ik zou ook wel eens de pinning van de 40polige AUD_EXT connector willen weten (ik heb de link al geprobeert maar ik krijg een foutmelding). En zou er mij ook iemand eens het schema van dat bouwpakket van Conrad kunnen mailen om het coaxiaal signaal om te zetten naar een optisch. De bedoeling is om zelf een frontpaneeltje te maken om aan te sluiten op mijn Live-kaart.
Nu gebruik ik al de SPDIF (ground en linkerkanaal) om naar mijn coax ingang te gaan van mijn MD en het werkt naar behoren. Ik gebruik ook de digitale uitgang van mijn cd-rom speler om naar mijn MD te gaan, maar daar heb ik een vraagje bij, als je de polariteit omwisselt dan werkt de verbinding nog altijd correct maar kan dit geen kwaad voor de toestellen, en is er weldegelijk een juiste en een verkeerde polariteit?

met dank bij voorbaat

jasper

Hallo Allen

om het nu effe duidelijk te maken voor de gene die het niet snappen mer die SB Live kaart.

Die Gele plus is SPdif (coaxiaal) uit, er bestaat dus geen linker en rechter kanaal omdat in een digitaal signaal al links en rechts zijn verwerkt.

dit betekent dus dat er maar 2 aders zijn namelijk de Massa en de signaal ader.
gebruik hiervoor wel een coaxiale kabel (je kan daarvoor audiokabel voor gebruiken)
en dan gebruik je een 3,5mm jack (mono) stereo mag ook het effect blijft hetzelfde.

dat is het zo'n beetje
als er nog vragen zijn hoor ik het wel

groetjes en veel succes

Arjan

Nu het antwoord op Jasper:
Het kan geen kwaad voor de toestellen omdat deze verbinding galvanisch gescheiden is, er zit als het ware een kleine trafo tussen daardoor maakt het
in weze bijna niks uit als je de polariteit verwisselt, maar voor een gegarandeerd goede werking is het noodzaak dat je deze goed aansluit.

Antwoord op High met Henk:
Bij een digitaal signaal zit er een synchronisatie puls in verwerkt.
Aangezien digitaal met words (een reeks bits in eeen blok van 8of 16 bits, binair wordt verzonden)
het digitale signaal lijkt een beetje op een serieele verbinding.
een apparaat waar het digitale signaal op binnenkomt heeft zelf een detectie circuit om te kijken wat er voor signaal binnenkomt

[Bericht gewijzigd door Arjan van Duyn op ]

als iemand er interesse in heeft wil ik een artikel uit d'n elektuur wel inscannen hierover, incl schema om van sb live player naar sb live platinum te gaan. Schema heb ik gebouwd en getest, werkt als een trein !

Op di 09-04-2002 22:03:24 schreef High met henk:
stomme opmerking maybe, maar zou het ene kanaal niet links en rechts kunnen zijn en dat die andere een klok is voor de multiplexing?????? Lijkt mij niet geheel uitgesloten als het toch digitaal is. Maybe, multiplexing kun je ook makkelijker dolby surround uitzenden enzow. en met die freq zelfs 9.1 surround zoals het laatste nieuwe wa tik hoorde van Denon. Dus check dat eens even maybe.

Groetjes

Sven

Weet het niet, want het probleem is dat ik voor een digitaal signaal maar EEN signaal draad heb en eentje voor massa dus ik weet het niet.

antoine, je kan het aansluiten zoals eerder al gemeld op deze discussie.

Ik heb dus gewoon de uitgangmodus op spdif gezet, en de cinch stekkers uitgetrokken op de analoge ingang.
De rode stekker (links?) steekt nu op de digitale ingang. De andere (witte) ligt nu los. Alles werkt prima.

Op ma 22-04-2002 18:18:29 schreef sven:
antoine, je kan het aansluiten zoals eerder al gemeld op deze discussie.

Ik heb dus gewoon de uitgangmodus op spdif gezet, en de cinch stekkers uitgetrokken op de analoge ingang.
De rode stekker (links?) steekt nu op de digitale ingang. De andere (witte) ligt nu los. Alles werkt prima.

De rode stekker is rechts :)

Maareh, gezien conrad mij geen minidisc meer heeft opgestuurd heb ik voorlopig geen mogelijkheid om het geheel te testen. De volgende minidisc duurt nog ff want eigenlijk vind ik ze te duur, maar ik ga het zeker nog een proberen :)

Mzzls
Antoine 8)

----------------------

EDIT:

Dit bericht is gewijzigd door mij (Jeroen Boere) omdat ik, samen met Bastiaan, van mening ben dat op de getoonde plaatjes copyright berust. Aangezien er op circuitsonline een moderatiebeleid geldt dat links naar warez e.d niet toegestaan kunnen worden hebben wij besloten deze links weg te halen.

Wij waarderen absoluut het gebaar dat je hiermee wilt maken richting de vraagsteller, maar wij kunnen dit helaas niet toestaan i.v.m eventueele problemen die zich voor kunnen doen omtrent de copyright.

Wat je bijvoorbeeld wel kan en mag doen is de tekening zelf maken met hier en daar een kleine wijziging.

Einde van de edit
--------------------------
Originele bericht:

[edit]
Ok, excuses dat ik hier het boekje te buiten ging. Zal hier in het vervolg op letten. evt. zou ik een deel van de schakeling kunnen uittekenen waar alleen het opto out gedeelde in voor komt. (welk programma gebruiken jullie eigenlijk voor de schema's in de sectie schakelingen ?)[/edit]

[Bericht gewijzigd door Prutsertje op ]

Ik heb ooit eens een convertor gemaakt voor mijn SB Live! (met jackplug digital-out waarbij overigens de L en R hetzelfde signaal uitsturen) naar mijn Minidisc recorder. Kosten: een paar gulden..

Schema's :
http://members.tripod.com/~Psych/super-cheap-toslink.html

De rode stekker is rechts

Maareh, gezien conrad mij geen minidisc meer heeft opgestuurd heb ik voorlopig geen mogelijkheid om het geheel te testen. De volgende minidisc duurt nog ff want eigenlijk vind ik ze te duur, maar ik ga het zeker nog een proberen

Mzzls
Antoine 8)

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

he antoine effe een reaktie hierop.
als je een Sony Minidisc recorder hebt. Kan je deze gewoon in monitor stand zetten door 1maal op REC te drukken.

doe ik ook namelijk, als ik m'n MP3's af wil spelen op m'n Stereo Installatie ;-)
en omdat het geluid veel beter klinkt. :-)

Groetjes

Arjan

Op ma 22-04-2002 20:41:55 schreef Prutsertje:
welk programma gebruiken jullie eigenlijk voor de schema's in de sectie schakelingen ?

sPlan