Mensen,

Is er een manier om de coaxial digital output van mijn Sound Blaster Live! 1024 om et zetten naar een optisch digitale uitgang ? Nou weet ik dat je daar van die printjes voor hebt maar als het simpeler (en vooral goedkoper) kan. Dus is dit mogelijk ?

En wat voor plugje zit er in die Soundblaster ? Is dat een mono-jackplugje ?

Alvast bedankt,
Antoine

En weet er iemand de pinning van de 40polige AUD_EXT connector en de 6polige S/PDIF_EXT connector ?

Waarschijnlijk kan ik het daar wel uitpeuteren

Nou de pinning voor die connector heb ik en die is zoals stat op http://www.hardware.zp.ua/docs/sbl_aux.htm kan iemand mij helpen hoe ik hier een digital optisch signaal uit zou kunnen genereren, zonder die dure creative kaart van € 80 waar een hoop zooi opzit die ik niet nodig heb ?

Alvast bedankt
Antoine

Sorry antoine, maybe op conrad ff kijken die hebben een kitje misschien dat er wat op het datasheet staat om van cinch bus (= coax dus) naar optisch te gaan

Hoop dat het er staat heb het niet gechecked

Groetjes

Sven

Op zo 24-03-2002 21:25:16 schreef High met henk:
Sorry antoine, maybe op conrad ff kijken die hebben een kitje misschien dat er wat op het datasheet staat om van cinch bus (= coax dus) naar optisch te gaan

Hoop dat het er staat heb het niet gechecked

Groetjes

Sven

Ik bedoel de coaxiale digitale uitgang van me geluidskaart naar de optische ingang van de minidisc

Hallo,

Dat probleem had ik ook en Conrad heeft daar de oplossing voor.
Het is een bouwpakketje en die zet SPDIF coax om naar optisch werkt perfect.
Als je wilt kan ik het schema ook wel mailen, dan moet je het maar even zeggen.
Het duurste onderdeel is volgens mij de connector voor optisch uit met het type TOTX173 en er zit ook een IC op van het type 74HCU04.

Groeten,
Robert J@n

Op zo 24-03-2002 21:44:35 schreef Antoine:

[...]

Ik bedoel de coaxiale digitale uitgang van me geluidskaart naar de optische ingang van de minidisc

Antoine is da niet gewoon hetzelfde signaal als gewoon opto audio, das dus gewoon iets als kit nr. 11 67 26-24
pagina 513 oude catalogus van conrad zet COAX om in opto audio.

Of werkt het echt compleet anders als gewoon opto audio?

Anders moet je daar ff kijken

Groetjes

Sven

Op zo 24-03-2002 22:30:34 schreef High met henk:

[...]

Antoine is da niet gewoon hetzelfde signaal als gewoon opto audio, das dus gewoon iets als kit nr. 11 67 26-24
pagina 513 oude catalogus van conrad zet COAX om in opto audio.

Of werkt het echt compleet anders als gewoon opto audio?

Anders moet je daar ff kijken

Groetjes

Sven

Dat is dat ding wat ik ook bedoel ik heb hem en het werkt perfect.

Rjmulder> Graag HEEL graag, je zou me een enorme dienst bewijzen als je dat zou willen mailen. Weet je btw ook wat voor connectortje eraan de soundblaster zit ? Is dat een mono jackplugje ? Of ook iets speciaals ?

Alvast hardstikke bedankt,
Antoine

avdcruyssen@gmx.net

*juich*

Ze hebben hem nog !!! (danst om tafel heen :-) )

116378-89 heet het tegenwoordig, en ik heb het schema ook al maar toch bedankt !

Oke het volgende vraagstuk, ik zojuist mijn Soundblaster Live bestudeert en ik vind hier op voor de Digital Out een gele jackplug connector een stereo uitvoering, nou is mijn vraag (alweer, ik ben vervelend) waar dient het "linkse" en het "rechtse" kanaal voor ? Neem aan dat de ground de ground is en dat "links" Uit is en "rechts" in of zow ? Weet iemand dit ?

Op ma 25-03-2002 21:05:05 schreef Antoine:
Oke het volgende vraagstuk, ik zojuist mijn Soundblaster Live bestudeert en ik vind hier op voor de Digital Out een gele jackplug connector een stereo uitvoering, nou is mijn vraag (alweer, ik ben vervelend) waar dient het "linkse" en het "rechtse" kanaal voor ? Neem aan dat de ground de ground is en dat "links" Uit is en "rechts" in of zow ? Weet iemand dit ?

Antoine

jackplug is altijd Achter is massa inderdaad en links en rechts weet ik niet uit mijn hoofd, maar er staat Digital OUT, Uit dus allebei, je hebt toch stereo links is het linker kanaal rechts is het rechter kanaal.
Bij mono pluggies zou je maar 1 kanaal kunnen doen.

Op ma 25-03-2002 23:38:29 schreef High met henk:

[...]

Antoine

jackplug is altijd Achter is massa inderdaad en links en rechts weet ik niet uit mijn hoofd, maar er staat Digital OUT, Uit dus allebei, je hebt toch stereo links is het linker kanaal rechts is het rechter kanaal.
Bij mono pluggies zou je maar 1 kanaal kunnen doen.

JA maar, ja maar, ja maar........ er is toch maar een OUT ? Waar dient dan die gvd 3 pinnetjes voor

Op di 26-03-2002 20:33:54 schreef Antoine:

[...]

JA maar, ja maar, ja maar........ er is toch maar een OUT ? Waar dient dan die gvd 3 pinnetjes voor

NEEJ
het zijn 2 outs
met een gemeenschappelijke massa
1 is linker kanaal out
2 is rechter kanaal out
3 is gemeenschappelijke massa

Is bij elke audio appraat wat stereo is zo hoor. En mono wordt al heel lang niet meer gemaakt geloof ik (pokke(t) radio's ff uitgezonderd jah)

Dus isse heel simpel, bekijkt een walkman maar eens of bekijk maar eens de cinchbussen (tulp stekker) bij een ander audio apparaat die hebben niet die gemeenschappelijke massa en dus dat zijn 4 draden.

BTW ik raad je trouwens aan om aan die jackplug een COAX met 2 aders en 1 mantel te pakken IVM een hele rottige storing die anders in 99% van de gevallen optreedt en duidelijk hoorbaar is.

Groetjes

Sven

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

Op di 26-03-2002 21:30:12 schreef High met henk:

[...]

NEEJ
het zijn 2 outs
met een gemeenschappelijke massa
1 is linker kanaal out
2 is rechter kanaal out
3 is gemeenschappelijke massa

Is bij elke audio appraat wat stereo is zo hoor. En mono wordt al heel lang niet meer gemaakt geloof ik (pokke(t) radio's ff uitgezonderd jah)

Dus isse heel simpel, bekijkt een walkman maar eens of bekijk maar eens de cinchbussen (tulp stekker) bij een ander audio apparaat die hebben niet die gemeenschappelijke massa en dus dat zijn 4 draden.

BTW ik raad je trouwens aan om aan die jackplug een COAX met 2 aders en 1 mantel te pakken IVM een hele rottige storing die anders in 99% van de gevallen optreedt en duidelijk hoorbaar is.

Groetjes

Sven

We hebben het hier over DIGITAAL, en geen analoog, en ik heb maar EEN digitale uitgang en die is niet opgesplitst in links en rechts hoor.

Op wo 27-03-2002 15:52:38 schreef Antoine:

[...]

We hebben het hier over DIGITAAL, en geen analoog, en ik heb maar EEN digitale uitgang en die is niet opgesplitst in links en rechts hoor.

En dan toch een jackplug. ken toch helemaal niet???? een jackplug is nol een metalen geleider.

Op wo 27-03-2002 19:33:27 schreef High met henk:

[...]

En dan toch een jackplug. ken toch helemaal niet???? een jackplug is nol een metalen geleider.

Daarom heet het ook "coaxiaal" afijn het is echt een digitale hoor.... zit op elke soundblaster vanaf de live duss

Sorry antoine, ik werk nog met ouwer spul, vindt btw de life ook niet zo mooi klinken als je hem aan een paar Xtra voorversterkers hangt die in mengtafels ed. zitten. Het signaal wordt teveel versterkt waardoor het niet mooi meer uit de boxen komt. vondt de AWE64 nog het beste klinken. de PCI van creative komt er bij mij niet zo gauw in.

Op wo 27-03-2002 22:44:02 schreef High met henk:
Sorry antoine, ik werk nog met ouwer spul, vindt btw de life ook niet zo mooi klinken als je hem aan een paar Xtra voorversterkers hangt die in mengtafels ed. zitten. Het signaal wordt teveel versterkt waardoor het niet mooi meer uit de boxen komt. vondt de AWE64 nog het beste klinken. de PCI van creative komt er bij mij niet zo gauw in.

Waar ligt het dan aan ? Aan de kaart of de voorversterkers :-), btw, de Live is een super kaart met alle gemakken, als je maar weet op welke pin je dat verrekte signaal terug vind, hang hem wel een keer aan de scoop op me werk :-)

Mzzls

Op do 28-03-2002 14:32:49 schreef Antoine:

[...]

Waar ligt het dan aan ? Aan de kaart of de voorversterkers :-), btw, de Live is een super kaart met alle gemakken, als je maar weet op welke pin je dat verrekte signaal terug vind, hang hem wel een keer aan de scoop op me werk :-)

Mzzls

kun je me het dan ook laten weten hoe je het moet aansluiten? Ik heb net een digital home theater gekocht. Heeft ook een Spdif ingang & heb een SB-PCI128, dus met spdif signaal op een stereo jack...

Op do 28-03-2002 20:42:45 schreef sven:

[...]

kun je me het dan ook laten weten hoe je het moet aansluiten? Ik heb net een digital home theater gekocht. Heeft ook een Spdif ingang & heb een SB-PCI128, dus met spdif signaal op een stereo jack...

Nou, ik heb eens een en andere gemeten, en ik heb bevonden dat op de linkse kant van de jackplug (uiteinde dus), een blokgolf staat van 1.45nogwat MHz en op het rechterkanaal (middenstukje), staat die ook, alleen als je de digitale uitgang aanzet verandert die in een datastroom, maar volgens mij is die 1.45MHz beetje te veel hiervoor, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk :-).

Op zo 07-04-2002 14:56:13 schreef Antoine:

[...]

Nou, ik heb eens een en andere gemeten, en ik heb bevonden dat op de linkse kant van de jackplug (uiteinde dus), een blokgolf staat van 1.45nogwat MHz en op het rechterkanaal (middenstukje), staat die ook, alleen als je de digitale uitgang aanzet verandert die in een datastroom, maar volgens mij is die 1.45MHz beetje te veel hiervoor, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk :-).

Dus gewoon 1 v.d. kanalen gebruiken blijkbaar. Die 1.45Mhz zal waarschijnlijk een "rust" signaal zijn.
Heb je het al praktisch kunnen uitproberen?

Op di 09-04-2002 00:07:55 schreef sven:

[...]

Dus gewoon 1 v.d. kanalen gebruiken blijkbaar. Die 1.45Mhz zal waarschijnlijk een "rust" signaal zijn.
Heb je het al praktisch kunnen uitproberen?

Nee, helaas, wel kan het zijn dat ik de scoop verkeerd had ingesteld (moet dat ding nog leren kennen), maar kwma even naderhand op een 1,66MHz, neej helaas nog niet kunnen proberen, want Conrad heeft mij nog geen nieuwe minidisc gestuurd :-(

stomme opmerking maybe, maar zou het ene kanaal niet links en rechts kunnen zijn en dat die andere een klok is voor de multiplexing?????? Lijkt mij niet geheel uitgesloten als het toch digitaal is. Maybe, multiplexing kun je ook makkelijker dolby surround uitzenden enzow. en met die freq zelfs 9.1 surround zoals het laatste nieuwe wa tik hoorde van Denon. Dus check dat eens even maybe.

Groetjes

Sven