Ik heb hier op CO al veel topics gelezen over functiegeneratoren met het (blijkbaar bekende) ontwerp uit Elektuur, en ook ontwerpen met de Maxim038, de kits van ELV en andere maar toch ben ik nog niet echt iets tegengekomen wat echt aan al mijn 'eisen' (meeste uit noodzaak) tegenkom.

Ik wil graag een goede functiegenerator in elkaar steken/kopen maar het moet echt vrij goedkoop gebeuren aangezien het dringend is maar met beperkt budget (70 EUR voor het ELV ontwerp + verzendkosten naar België vind ik echt teveel)

De functiegenerator moet zeker tot 1 Mhz kunnen en met een uitgang van 2Vpp ben ik al zeer tevreden maar het probleem zit hem vooral in bv het PCB. Ik heb namelijk geen toegang tot het chemische spul voor het ontwerp eventueel te monteren!

Daarom zoek ik een goede kit (bv gebaseerd op de max038 of XR2206) die ook nog betaalbaar is, en belangrijk beschikbaar in België/verzendbaar naar tegen een deftige prijs, geen 30 EUR als de kit zelf ook 40 EUR kost!

Ik weet dat er al veel gelijkaardige topics zijn geweest maar ik hoop toch dat jullie mij willen helpen aangezien deze generator zou dienen om mijn eerste werkplaats op te bouwen ;)

Ik dacht dat dat typisch nederlands was: voor een kwartje op de eerste rij zitten :)

Je kan zoeken naar een 2e handsje, of op gaatjesprint, of toch maar een printje laten maken, of toch maar een wat duurder ding bestellen.

Maar elektronica is best een dure hobby als je begint, valt weinig aan te doen. Kwaliteit kost gewoon geld.

ga een keer naar een radiobeurs daar moet je wel iets vinden
mijn labvoeding komt daar van (heb die 20€ betaald) en die is extreem deftig gebouwd. komt uit een phillips labo naar het shijnt.

en anders gaatjesprint he

kijk eens of de print van het elektuur ontwerp uit 1984 nog leverbaar is ....

indien ja : bestel de print. en ga naar de electroboer om de onderdelen.
ik geloof dat er in mechelen of dendermonde een bedrijf zit wat alle elektuurprinten kan leveren.

Het gaat niet over gierig ofzo ;) Eerder... eerst op zeker spelen tot ik genoeg kennis heb vezameled om er effectief veel meer mee te gaan doen :)

Heb je enig wat de richtprijzen zijn om zo'n printje te laten maken? Want dat lijkt me wel wat maar ik dacht altijd dat zoiets verschrikkelijk duur was :9

Een tweede probleem dat ik tegenkwam was de IC zelf, ik weet dat hij vrij zeldzaam is geworden en vooral dan de max038 wordt vrij duur verkocht... (25 EUR bij Conrad dacht ik?) terwijl ze de XR2206 voor 6 EUR ofzo hebben. Maar ik heb de werking van de IC ook bestudeerd en de IC werkt toch op het principe van een 'sinusvormer', zal de 2206 wel een mooie sinus maken?

Ik ben namelijk al artikels tegengekomen waar ze vermelden dat de sinus toch niet zo mooi afgewerkt is... Elektuur heeft het standaardschema wel verbetert dacht ik maar ik heb het volledige (verbeterde) schema nog niet online kunnen vinden.

/e
Voor ik het vergeet, geraakt de 2206 eigenlijk wel echt aan die 1 Mhz zonder vervorming? Ik heb er zo mijn twijfels over na het één en ander te lezen. En wat is het amplitudebereik van het sinussignaal?

Ten tweede, ik vind online wel een aantal schema's met de XR2206 hoor, ik kan ook googlen ;) Maar ik kom er niet aan uit welk de verbeterde versie is...

Op 3 april 2008 09:34:28 schreef Devil103:
Voor ik het vergeet, geraakt de 2206 eigenlijk wel echt aan die 1 Mhz zonder vervorming? Ik heb er zo mijn twijfels over na het één en ander te lezen. En wat is het amplitudebereik van het sinussignaal?

Dat hangt van je versterking af, het bereik van de XR2206 is net geen 1MHz waarbij de vervorming dan 3% is,het normale 0.5% bereik is max 100kHz.

Dus kom je niet onder een MAX038 of een DDS (ELV - €60, complete kit) uit.

Elektuur heeft het standaardschema wel verbetert dacht ik maar ik heb het volledige (verbeterde) schema nog niet online kunnen vinden

Het volledige artikel van de Elektuur Functiegenerator uit 1984 kan je gratis downloaden bij Elektor

http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2007/maart/golvenmakers.80874.…