ik heb een philco wdb1063 wasmachine. de aan/uit knop deed het al langer slecht, hij werkte dan alleen als ik een schilmesje tussen de knop en de wasmachine propte.

als ik nu de wasmachine aan wil zetten branden heel even de lampjes en gaan dan uit, een mesje tussen de knop stoppen baat ook niet meer.

zie de volgende link voor fotos van de aan/uit schakelaar van de philco:

http://picasaweb.google.com/rcstruyk/PhilcoWdb1063Wasmachine

ik denk zelf dat het alleen aan de schakelaar ligt, maar weet het niet zeker. heeft iemand verstand van dit type wasmachine? weet iemand of ik ergens een universele aan/uit knop kan kopen? philco onderdelen lijken in nederland namelijk nogal schaars te zijn, vooral voor zo'n oud model.

vast bedankt, en hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen.

ik heb de schakelaar uit elkaar gehaald en van binnen schoongemaakt. het plastic was wat gesmolten, maar heb het zo weer in elkaar gezet dat alles weer contact maakt als er op de knop wordt gedrukt.

nu heb ik ineens een volgend probleem.

boven aan/uit knop zit een groene lamp, boven de knop om de deur open te doen zit een lamp die oranje is als de wasmachine cyclus bezig is en groen is als de cyclus klaar is.

ik kan de wasmachine weer aanzetten, aan/uit knop brandt groen en deur knop oranje. echter als cyclus klaar is brand alleer aan/uit knop groen, en krijg ik met geen mogelijkheid de deur open met de deur knop. (ik geloof dat er een soort beveiliging zit ingebouwd tov open doen van deur).

hoe zou dit nieuwe probleem komen??

is er tijdes de-montage van de schakelaar niet ergens een stekkertje afgeschoten ?

Idd, stekker losgesloten, maar mogelijk is de schakelaar gewoon helemaal ROT. Ik heb ook slechte ervaringen na schoonmaken van dit soort switches.

Experiment--> schakelaar doorverbinden met een kabel, en kijk wat er gebeurt.

Indien dit positief resultaat geeft, switch vervangen voor nieuwe.

nee naar mijn weten is nergens wat afgeschoten, maar ik ga eens terug om te kijken.

heb wel eens in het verleden gehad dat deur niet wilde openen, maar nu brandt het lampje boven het deur knopje niet eens meer.

heb een plaatje van de machine gevonden:
http://picasaweb.google.com/rcstruyk/PhilcoWdb1063Wasmachine/photo#518…

nummer 36 is de aan/uit schakelaar, nummer 37 is de knop om de deur open te doen. boven elke knop is een lampje, boven 36 een groene en boven 37 een oranje als cyclus draait en groen als klaar is. nu brandt boven 37 het groene lampje niet meer, het oranje wel. doordat het groene lampje niet meer aanschiet gaat ineens de deur niet meer open...

die schakelaar is gewoon een stadaard stofzuiger schakelaar.

die heeft de handyman zo liggen.

Dat probleem met die deur is vaag heb je we even gewacht er zit een soort timer op na cyclus klaar duurt het soms 2 minuten voordat de deur loskan.

Ik heb vaker wasmachines en wasdrogers gerepareerd.
Probleem is dat de hoofdstroom van ongeveer 15Ampere door bijna elke schakelaar en veiligheidscontact loopt.

Advies:
De aan uit-knop heeft waarschijnlijk 2 draden.
Voer deze twee draden naar buiten de machine, en monteer hier even een huis-schakelaar op.
Indien de machine nu WEL goed werkt, was de originele aan-uitknop idd defect--> vervangen voor eenzelfde type, of iets wat hierop lijkt. Let wel op bij een vervanger dat deze de strromrating haalt, anders brand deze switch ook weer uit.

Succes.