Ik ben een digitale labvoeding aan het maken, maar heb een vraag of mijn redenering kan kloppen.
Ik kan al m'n spanning digitaal instellen en de werkelijke stroom & spanning op LCD uitlezen. Maar wat ben je met een voeding zonder stroombegrenzing?
Daarom dacht ik het volgende: meet U & I, als de U afwijkt van de ingestelde waarde, corigeren! (tothier werkt alles) Als I groter is dan de ingestelde max waarde: spanning laten zakken.
Ik dacht als volgt: bereken het max uitgangsvermogen: Iingesteld * Uingestelt. En dan bereken op welke spanning de stroom niet meer boven de ingestelde waarde komt: maxUitangsvermogen / IdieErNuLoopt = nieuweSpanning.
Als ik nu gewoon een potmeter aan men voeding hang, en dan de waarde kleiner maak, zal mijn stroombegrenzing na een tijd wel gaan werken. En spanning laten zakken.
Bij een kortsluiten zal deze stroom zo groot zijn dat de nieuweSpanning tot (bijna) 0 zal zakken.
Maar als ik nu een led zou aansluiten zonder serieweerstand? Gaat de stroombegrenzing dan fatsoenlijk werken? en de led netjes laten oplichen als de begrenzing op 20mA is ingesteld?
Of heeft er misschien iemand een idee hoe ik een digitale stroombegrenzing kan maken?