Digitale stroombegrenzing

Ik ben een digitale labvoeding aan het maken, maar heb een vraag of mijn redenering kan kloppen.

Ik kan al m'n spanning digitaal instellen en de werkelijke stroom & spanning op LCD uitlezen. Maar wat ben je met een voeding zonder stroombegrenzing?
Daarom dacht ik het volgende: meet U & I, als de U afwijkt van de ingestelde waarde, corigeren! (tothier werkt alles) Als I groter is dan de ingestelde max waarde: spanning laten zakken.
Ik dacht als volgt: bereken het max uitgangsvermogen: Iingesteld * Uingestelt. En dan bereken op welke spanning de stroom niet meer boven de ingestelde waarde komt: maxUitangsvermogen / IdieErNuLoopt = nieuweSpanning.

Als ik nu gewoon een potmeter aan men voeding hang, en dan de waarde kleiner maak, zal mijn stroombegrenzing na een tijd wel gaan werken. En spanning laten zakken.

Bij een kortsluiten zal deze stroom zo groot zijn dat de nieuweSpanning tot (bijna) 0 zal zakken.

Maar als ik nu een led zou aansluiten zonder serieweerstand? Gaat de stroombegrenzing dan fatsoenlijk werken? en de led netjes laten oplichen als de begrenzing op 20mA is ingesteld?

Of heeft er misschien iemand een idee hoe ik een digitale stroombegrenzing kan maken?

Sine

Moderator

Wat bedoel je precies met digitaal ?

Als je daarmee bedoelt in hang een gemeten stroom en spanning aan de DA-converter van een populaire uC, en laat het ding aan de hand daarvan een tor opensturen ben je fout bezig.
Regelkringen horen namlijk niet in een controller als ze zo snel moeten zijn als bij een voeding bijvoorbeeld, wat je wel kunt doen is referentie spanningen maken met je uC ( digitale invoer ) en een uitlezing van gemeten waarden, maar de echte regelkring doe je analoog ( opampjes of chippie wat daar voor bedoeld is. )

Digitaal bedoel ik zoals je al aangeeft: aantal knopjes voor spanning enz in te stellen, via ADC stroom & spanning inlezen. En dan R2R-netwerkje, de uitgang hiervan naar een opamp en dan naar LM317 :+

EDIT: (om me aan de regeltjes te houden): Een digitale pot meter welke de plaats vervangt van de normale stroombegrenzing-pot en zo via een opamp begrenzen, shunt weerstand heb ik toch al zitten voor A te meten.

[Bericht gewijzigd door smoerijf op vrijdag 2 mei 2008 21:06:29 (35%)

Sine

Moderator

Oeeh... smerig, vies, vies

Onder dynamische load gaat dat niet goed !

Als een regelkring (opamp bv.) de spanning over een sense-weerstand vergelijkt met de spanning die de µC (via een DAC) produceert, en aan de hand van die gegevens de ingestelde spanning afknijpt als de stroom te groot wordt, is het digitaal instellen v/d maximum stroom doenbaar.
Maar ik zou dat regelwerk in geen geval aan de µC toevertrouwen. Da's om problemen vragen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
free_electron

Silicon Member

ik zou dat ook niet doen. regelaar in analoog houden.
als die processor ooit vastloopt .... voem .. weg circuit

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
benleentje

Golden Member

Of zo een mooie voeding als die ik heb. Die heeft op de voorkant een klein schakelaartje tussen de regelknoppen zitten.

Deze schakelt tussen interne potmeter op het frontje of tussen externe potmeters of master slave. Had er op de externe potmeter uitgang geen draadbrug zitten. Raakte per ongeluk het schakelaartje aan en hup 55V op een 12V circuitje.

In 1 keer 12 mosfetje omzeep. Vgs mag dus geen 55V worden.

Maar om aan te geven dat je aan failsafe moet denken.

En het zijn nogthans zeer profisionele voedingen die bij estec in noordhwijk gecallibreerd waren( ooit in 97)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Heb tot nu toe nog geen vastgelopen avr gehad. Maar wat niet is, kan nog komen, weet ik.
Maar als de handel vast zit, hoop ik maar dat de uC niet al zijn uitgangen actief maakt. Dan zit ik nog goed met de uitgangsspanning.

Ik ga nu men schema aanpassen zodat een opamp de stroombegrenzing regelt. Zoals pros voorstelde.