maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Partnership?
Onder andere Mullard, Valvo en RTC waren volle dochters van Philips en daarnaast handelsmerken van Philips Components.
Partnerships of samenwerkingen waren er ook. Zo maakte o.a. Bianchi in Spanje (onder Franco nog) mosterdcondensatoren in licentie.
Op 11 december 2023 20:56:18 schreef Dave013:
In die video vertelde hij ook dat je de bandzijde altijd aan de kant met de laagste impedantie moest hangen.
Gaat wel een hoop werk kosten als je elke condensator moet gaan testen, maar voor audio zal er naar mijn menig niet heel winst mee behaald kunnen worden… lijkt me meer iets voor de radio en zender mensen
Ook voor audio, bijv. bij het reviseren van een Quad buizenamp en dan gaat het om de twee condensators die op de eindbuizen zijn aangesloten. Via een beugeltje op het chassis.
Na restauratie zweven de 2 condensators.
https://www.youtube.com/watch?v=P97uE2r-Qh8
Miller capaciteit https://en.wikipedia.org/wiki/Miller_effect
Dave013
Golden Member
Op 11 december 2023 21:11:14 schreef Arco:
[...]
Denk dat de gedachte was om kosten uit te sparen...
Ongetwijfeld Een geluk bij een ongeluk zeg maar haha
C281 Chips, hijs weer scherp die Arco haha
Op 11 december 2023 21:24:52 schreef RAAF12:
[...]Ook voor audio. Bijv. bij het reviseren van een Quad buizenamp en dan gaat het om de twee condensators die op de eindbuizen zijn aangesloten.
https://www.youtube.com/watch?v=P97uE2r-Qh8
Miller capaciteit https://en.wikipedia.org/wiki/Miller_effect
Miller effect, wel eens wat over gelezen, maar nog nooit echt in verdiept..
Ik zal eens ff kijken, thnx voor de links!
Dave013
Golden Member
Op 12 december 2023 14:46:29 schreef RAAF12:
Ook ingespeelde Mepolesco's zijn gewild op Ebay
Ik neem aan dat een grap is 
Nou nee, niet echt, even doorscrollen zowel nieuw als pre-owned te koop, het zijn vraagprijzen, natuurlijk. Wereldwijd https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p4432023.m570.l1…
Of https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2332490.m570.l13…
Vermoedelijk veel gekocht door mensen die buizenversterkers maken. Dan zijn de 400V types prima om een anode met een rooster te verbinden.
Nog een partijtje van het Philips service centrum destijds uit de afvalbak gevist na een re-organisatie. Volgens mij zijn dit normale MKP types, 0,1uF 10% en 1000V.
Dave013
Golden Member
Op 12 december 2023 15:18:02 schreef RAAF12:
Nou nee, niet echt, even doorscrollen zowel nieuw als pre-owned te koop, het zijn vraagprijzen, natuurlijk. Wereldwijd.
Owzo…
Dacht ff dat iemand een audiofiel praatje had dat ingespeelde c’s beter klinken haha
Dit is wel een hele speciale volgens mij 
En 10 pond voor een 10nF MKT 
Op 11 december 2023 20:37:05 schreef maartenbakker:
[...]
In tegenstelling tot bij de door Philips zelf bedachte term "MEPOLESCO" voor deze gele persblokcondensatoren, is bij zulke 'aftermarket' benamingen wel meteen duidelijk om wat voor types het gaat. Een mosterdcondensator is een KT en een engelse drop is een MKT. Een mepolesco kan MKT, MKC of MKT-P zijn.Philips hielp in geval van de mosterd ook met het scheppen van duidelijkheid; zelfs de radiale KT types kregen een mosterdbadje in plaats van oranje of engelse dropkleurig.
Ja wel duidelijk als het een bijnaam heeft. Zal wel aan mijn constitutie liggen. Labvoeding of Labo vind maar nix. Noem het dan een regelbare voeding met kortsluitbeveiliging maar dat bekt niet lekker. maar goed ik dwaal af.
Heb je nog gekeken of die metalen Philips ELA pluggen in je websjop blijven zitten in een 800Ω chassisdeel op oude radio's?
@Dave inderdaad wel speciaal die coderingen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Over die stekers tot nu toe geen klachten gehad en ook geen aanleiding om te denken dat het niet past. Ook andere zaken zoals Twenthe hebben ze nog op voorraad liggen. Ik kocht partijtjes van een stoppende beurshandelaar en van een stoppende verzamelaar en die hadden er ook geen klachten over. Als ik een plano tegenkom ga ik er even mee testen.
Op 12 december 2023 15:36:35 schreef Fotohuis:
Nog een partijtje van het Philips service centrum destijds uit de afvalbak gevist na een re-organisatie. Volgens mij zijn dit normale MKP types, 0,1uF 10% en 1000V.
Dat zijn geen normale MKP's maar KP/MKP pulsvaste types. Gewikkeld zoals een mixed dieelectric condensator maar dan met een tweede polypropyleenfolie in plaats van papier.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
Dave013
Golden Member
Op 12 december 2023 18:18:30 schreef RAAF12:
[...]@Dave inderdaad wel speciaal die coderingen.
Bedoelde iets ander haha
De verkoper verkocht ze als Polycarbonate PETP condensator 
PETP = MKT
Polycarbonate = MKC
maartenbakker
Golden Member
Grote kans inderdaad specifiek voor bijvoorbeeld de afbuigstroom in televisies of dergelijke. Bi-film... zou ik op moeten zoeken en klinkt een beetje als KP/MKP of mixed dielectric, maar dan niet met papier erin. De 9 als eerste cijfer van de laatste cijfergroep suggereert dat het een type was dat niet in de oorspronkelijke 344 serie viel maar er wel op gebaseerd is. Soms waren dat tussenwaardes, soms klant- of toepassingsspecifieke toepassingen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]
Dave013
Golden Member
Kan iemand iets meer over deze exoot vertellen? Kwam deze thuis tegen, heb overal al zitten zoeken maar krijg niks over de 363 Serie gevonden, het is een MKC-P (W?)
210v… gewoon omdat het toen nog kon…
Er staat me iets bij dat P voor pulse condensator ston, maar daar is 210v ook wel aan de lage kant voor volgens mij
maartenbakker
Golden Member
P is papier. Ik kende van Philips alleen MKT-P, dus gemetalliseerd polyester afgewisseld met papierlagen. MKC-P zou volgens de nomenclatuur dus gemetalliseerd polycarbonaat moeten zijn, afgewisseld met papierlagen.
Polycarbonaat is door Philips gebruikt om een niche op te vangen tussen polyester en papier (hogere werkspanningen en lagere dielectrische verliezen dan polyester), in de tijd dat polypropyleen nog niet goed te verwerken was in condensatoren.
De combinatie van polycarbonaat en papier was dus vermoedelijk een nichetoepassing binnen een nichetoepassing. Zou best wel met pulsbestendigheid te maken kunnen hebben gehad. De zelfherstellendheid kan misschien ook beter geweest zijn, ik geloof dat dat met polycarbonaat niet helemaal ideaal werkte.
Heb je toevallig een capaciteitsmeter?
Alle vintage MKT-P die ik tot nu toe heb gemeten, vertonen de typische afwijking naar boven die oude papiercondensatoren vertonen. Dat zal dus ook wel voor MKC-P gelden en als dat zo is, weet je meteen dat er papier in zit.
Overigens heb ik inmiddels begrepen dat MKT-P gezellig kunnen gaan staan sputteren (in de elektrische betekenis, dus zelfherstellende actie tot ze echt op zijn denk ik). In Philips F9638 boxen zit er eentje over het standbyrelais die voor spoken kan zorgen. Het positieve is dat me nog geen branden bekend zijn en dat de levensduur waarschijnlijk redelijk lang en voorspelbaar is vergeleken met MP condensatoren van bijvoorbeeld RIFA.
Ik zou MKC-P dus ook niet meer ongezien vertrouwen.
P.S. W is de fabrieksaanduiding. Ik heb nog niet kunnen achterhalen om welke fabriek dat gaat. Ik vermoed iets in Nederland. De meeste andere gele foliecondensatoren kwamen tegen die tijd (rond 1970?) denk ik uit Roeselare België en hadden in mijn beleving al de daarbij horende letters HQ.
Dave013
Golden Member
Jaaa het Philips sprookje houd nooit op volgens mij…
MKT-P die ken ik nog wel trouwens…
Maar deze heb ik echt nog nooit gezien hoor… Maar 363 serie is echt z’n dingetje tja ehm tussen welke serie zullen we dit nu weer eens gaan proppen 
Net als met die 343 serie bijv. met een spanning van 1250v
Capaciteitsmeter
Je kan kiezen uit:
Atlas ESR70
Atlas LCR70
DER EE DE-5000
Voorkeurs frequentie?
Of met dikke een Chinees van 25euro haha?
Dave013
Golden Member
Dit is van een condensator…
Had ‘m nog ff flink misbruikt onder de maximale spanning met de föhn erop, maar jij bleef netjes onder de100uA, mijn meter hiervoor is analoog en gaat niet in de nano’s…
Toen die redelijk hert begon te worden zag je de aanwijzer heel lichtjes romellen…
Bij het ontladen en weer spanning zet dan zag je heel ff de aanwijzer heep
Lichtjes omhoog gaan wat standaard is…
En dit is de rest
Als je ik meer moet meten laat maar ff weten..:
maartenbakker
Golden Member
Die capaciteit is keurig in orde, lijkt me. Dat vind ik wel weer bijzonder, maar kan zijn dat hij goed hermetisch dicht is gebleven in de loop van de jaren en dat scheelt wel denk ik.
Het enige verdachte is dat rommelen bij mishandeling. Dat zou overeen kunnen komen met het gedrag van die MKT-P in de boxen.
Pure DC-lekkage wordt denk ik voorkomen doordat er tussen de electrodes en de papierlaag altijd een laag polycarbonaar zit.
Dave013
Golden Member
Die capaciteit is dik in order hoor!
Veel van die oude meuk doet het vaak veel slechter hoor…
Die Polycarbonaatjes hebben nog net niet in de pan staan te suddem hoor, anders waren het misschien wel smoorspoelen geworden.
Als het van teerknolletjes waren, waren ze al lang door de mand gevallen hoor. Die schieten met een föhn meteen in de stress, dus geen verkeerd spul hoor.
En als ik mij niet vergis is polycarbonaat zwaar hygroscopisch, dus die moeten wel hermetisch zijn afgesloten!
Bij mij gaat sowieso veel van die oude meuk door een dasty badje, gevolgd door water en een föhn…
Mensen kijken me altijd raar aan als ik dat doe hahaha
Ooow okay vandaar dat die föhn bij jou in de keuken ligt ?
Alleen met vlagcondensatoren en vocht pas ik tegenwoordig goed op, anders moeten ze minimaal een minuutje of 10 a 15 in de oven op 125 graden, sommige kunnen anders dan flink in capaciteit stijgen hoor…
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
philips had die grote waarden van deze condensatoren vaker in luidspreker scheidings filters zitten, vaak rond de 100V werkspanning. nooit 1 van kapot gehad. deze gele waren net als de zeeblauwe erg goed.
maartenbakker
Golden Member
@testman Deze gele, maar welke bedoel je dan? Ik betwijfel of alle grote waarden MKC-P waren. Opzich denk ik dat die best geschikt zijn voor scheidingsfilters maar misschien duurder dan nodig.
@Dave013 Als polycarbonaat hygroscopisch is, heeft Philips ze misschien extra goed geseald wat ook weer helpt met de levensduur van het papier.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zaterdag 27 juli 2024 10:03:24 schreef testman:
philips had die grote waarden van deze condensatoren vaker in luidspreker scheidings filters zitten, vaak rond de 100V werkspanning. nooit 1 van kapot gehad. deze gele waren net als de zeeblauwe erg goed.
De zeeblauwe elcotjes van Philips zijn daarentegen weer totale crap, van alle die ik tegen gekomen ben is er geen eentje goed meer.
Dave013
Golden Member
Op zaterdag 27 juli 2024 10:03:24 schreef testman:
Dat zou zo maar kunnen alhoewel 3,3uF naar mijn menig een wel piep waarde!
Voor mij is in de audio voornamelijk alles met een 1, 2, of of een 4 het fijne spul!
in speakerfilters is dat voornamelijk 2,2uF.
Ken je deze blokken dan van door Philips geproduceerde SpeakerFilters? Of waren het modificaties ofzo zelfbouwers? Je hebt de standaard 341/334 Series, maar deze zijn toch net weer anders…
Maar Met 100vac moet je toch wel ferme speakers hebben hoor ff snel gerekend 20vrms @8 Ω = 50 Watt ong.
Ik weet nog wel dat Philips koning was in oude voorraden weg te werken…
Dat had ik van mijn mentor Jan van Ham geleerd voormalig hoofdmonteur bij Tempofoon (Sansui)
Hij is spijtig genoeg vorig jaar overleden. Ik ben altijd echt wel een Philips fan geweest, maar dan hoorde ik hem altijd mompelen; bij elkaar geraapt zootje haha
Maar het was vaak wel zo… Als je oude philips open trekt dan snap je het hahaha
Waarschijnlijk omdat Philips zoveel fabrieken had, en er misschien wel het e.a. geretourneerd werd ofzo? Het lijkt f dat ze in het magazijn weer wat oude voorraad tegenkwamen en dat ze de ingenieurs de opdracht gaven om het spul te verwerken ofzo? Het gaat alle kanten op als je naar de dateringen kijkt van componenten.
Als je dat met bijv. Sansui vergelijkt is het een wereld van verschil hoor!
Wat betreft die blauwe blokken, waren die in feite dezelfde als die gele.
Enige voordeel was dat ze net als bij die latere types wel het dialectrum deden vermelden…
Bijv MC ipv MKC, of KP, KS, KT, snap daar eerlijk gezegd niet de logica van?
Ja dat KP logischer is als MC, maar dan nog zit je te kloten met een letter haha
Naderhand werd het bij die gele gelukkig wel MKC, en naderhand bij die blauwe. Is een hele goeie kleur!
Je herkent ze al van verre haha alleen jammer dat ze niet een specifieke kleur aan een dialectrum hadden gekoppeld zeg.
Bij de oude gele was het een hele studie zeg. Wat een gedoe om 1 letter kwijt te raken zeg man man man!
Maar dat heb je vaak met Ingenieurs die hebben vaak moeite gesimplificeerd denken ofzo?
Op zaterdag 27 juli 2024 13:42:03 schreef maartenbakker:
@testman Deze gele, maar welke bedoel je dan? Ik betwijfel of alle grote waarden MKC-P waren. Opzich denk ik dat die best geschikt zijn voor scheidingsfilters maar misschien duurder dan nodig.@Dave013 Als polycarbonaat hygroscopisch is, heeft Philips ze misschien extra goed geseald wat ook weer helpt met de levensduur van het papier.
Ze lijken allemaal dezelfde werkwijze te hebben i.i.g Het zijn standaard telkens die gele behuizingen met een of andere gele coating erin…
Ze deden het zeker beter als Rifa!
Daar kwam ik een tijdje terug nog een interessant filmpje van tegen…
https://youtu.be/TB5FL3vziko?si=DeKqznXA4-egPDJt
Ze zeggen vaak dat het vocht is, maar iets wat in de epoxy ofzo gegoten is lijkt me sterk Misschien te sterk en dat er weinig ruimte zit in het uitzettingscoëfficiënt dat ze daardoor gaan scheuren waardoor je de vochtproblemen krijgt lijkt mij…
Maar de toepassing is ook cruciaal voor die Rifa’s, als AC filter totaal niet betrouwbaar. Of de inschakelspanning, of het papier dat aan het vergaan hangt is en ze maken intern sluiting, wat ook goed kan vanwege de bruine verkleuring…
Op zondag 28 juli 2024 10:25:23 schreef henri62:
[...] De zeeblauwe elcotjes van Philips zijn daarentegen weer totale crap, van alle die ik tegen gekomen ben is er geen eentje goed meer.
Die grote zijn wel goed hoor! Vooral in de voeding van een buizenversterker!
Maar voornamelijk de kleine laagspanning elco’s zijn er veel vergaan tegenwoordig.
Laten we maar niet spreken over dat blauwe plastic….
Dit was bij sommige producties echt om te huilen zeg… (net als rubberen snaren)
Heb een paar jaar geleden voor een spotprijsje een hele auto ramvol met aude Philips voorraad gekocht en daar zaten ook wat dozen van die elco’s bij, sommige zakken kon ik al meteen weggooien vanwege dat plastic dat zo fragiel was geworden als je het enigszins als vasthoudt dan scheurt meteen die coating..,
Er zat ee hoop uitgedroogde zooi tussen, maar ook nog goeie hoor, maar het ene productieproces is de andere niet…
Maar der zat ook een hoop axiale ks & kp series tussen! En orange drops waar ik natuurlijk heel blij mee was 
Dat spul gaat langer mee als ik hoor… en heb er duizenden en vooral die KS daar betaal je tegenwoordig veel geld voor p/s en dat blijft maar stijgen hoor…
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik bedoelde de zeeblauwe blok condensatoren uit de 90's dat waren goede. de philips elco's waren niets bijzonders.
oa de jaren 90 FB9xx reeksen speakers hadden de grotere waarden van die gele condensatoren, wel van de nieuwere reeks als deze vierkante dingen uit de 80's. een vol gegoten geel ovaal kokertje . heb er liggen van 33uf uit de FB830.