Dave013
Golden Member
Die C281 vinden is lastiger als ik gedacht had zeg…
In de Philips jaarboeken ben ik niet tegengekomen.
Ik ben ‘m wel tegen gekomen in het Mullard Technical Handbook, en daar staat ie vermeld als C281/341
Ik had een c281 39nF 400v maar die waarde staat niet in het boek…
Zat ook nog ff op internet te zoeken naar mullars c281 en zie ik op ebay ook van die gele blokken voorbij komen met gehele andere codes enzo pfff die philips puzzel houd niet op lijkt wel
Hier staat ie ook niet in…
Vanavond weer eens verder gaan graven
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Heb je condensatoren waar fysiek C281 op staat in plaats van 341? Of condensatoren waar helemaal geen reeksaanduiding op staat?
39n is een E12 waarde, het kan zijn dat in sommige tabellen alleen de standaard uit voorraad leverbare waarden staan en dat kan E6 geweest zijn. Vaak staat er dan wel ergens een opmerking dat andere waarden ook leverbaar zijn. Wat is de datumcode op je 39n 400V condensator? Staat hij op een van de foto's?
C281 heeft dezelfde betekenis als 2222 341, maar dan in het oude codesysteem dat vanaf 1963 opgevolgd werd door het 12NC systeem waar 2222 341 onder valt. Bij componenten liepen de oude aanduidingen nog wat langer door en werden soms ook als typenummer naast de 12NC gepresenteerd. Later werd daar gewoon de middelste cijfergroep van de 12NC voor gebruikt.
In welk jaar zijn die mepolesco's eigenlijk op de markt gekomen? Ik denk na 1963, maar dus kennelijk vroeg genoeg om toch nog een oud nummer te krijgen.
De heel andere reeksen die je tegenkomt zijn mogelijk MKT-P condensatoren voor X en Y toepassingen. Dat zijn mixed dielectric opvolgers van de bekende teerknollen en voor papiercondensatoren vrij betrouwbaar. Ze bestaan ook nog in radiale uitvoeringen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik kan de 343-reeks ook nog niet vinden. Een mogelijke theorie is dat er geen plaats meer was in de 341-reeks voor andere werkspanningen en custom uitvoeringen. Het zou ook nog om een reeks met iets andere eigenschappen of toepassingen kunnen gaan. Die kon geen 342 meer heten omdat die al aan lakgedipte radiale condensatoren toegewezen was (Engelse drop, Tropische vis).
Ik heb hier een mepolesco voor me liggen waar ook weer wat vreemds aan de hand is met de codering.
Een type met ingesmolten opdruk. Op de achterzijde staat PHILIPS HQ, dus geproduceerd in Roeselare. Op de voorzijde staat 2.2uF/10/250 341 MKT W4. Omdat de datumcode uit maar 2 tekens bestaat en de fabriek op de achterkant aangeduid wordt verwacht ik dat de W daar toevallig staat en geen fabriek aangeeft. Dan zou het dus april 1968 moeten zijn, volgens IEC60062. Dus ergens klopt er nog iets niet.
Als dat inderdaad April 1968 is, kan het een soort vertrekpunt zijn voor datering op basis van uiterlijk. Kennelijk schreef men toen ook al geen MA meer maar gewoon MKT. Wat dan wel weer vreemd is, is dat de foto in het databoek van 1971 (september 1970) nog inktopdruk en een oudere bouwvorm toont.
Ik heb gisteren nog wel een partijtje mosterd op de kop getikt met mij onbekende aanduidingen. De productieperiodes hebben elkaar flink overlapt dus dat kan hier ook nog weer relevant zijn.
P.S. Je kunt in een databoek wel goed zien wat de wijzigingen zijn ten opzichte van de vorige versie: er staat een pijltje naast.
AANVULLING: In databoek C22 van 1988 zit nog een paragraaf van eind 1984 over de mepolesco's. Daar staat dat het merk en de fabriek op de achterkant staan en de datumcodering volgens IEC62 is. Ik denk dat het plausibel is dat de condensator die ik voor handen heb, uit april 1988 is (aangezien dat soort datumcodes zich per 20 jaar herhaalt en 1968 niet lijkt te kloppen). Dat is in mijn beleving nog best laat.
Dave013
Golden Member
Op 10 november 2023 18:55:50 schreef maartenbakker:
Ik kan de 343-reeks ook nog niet vinden. Een mogelijke theorie is dat er geen plaats meer was in de 341-reeks voor andere werkspanningen en custom uitvoeringen. Het zou ook nog om een reeks met iets andere eigenschappen of toepassingen kunnen gaan. Die kon geen 342 meer heten omdat die al aan lakgedipte radiale condensatoren toegewezen was (Engelse drop, Tropische vis).
Klinkt aannemelijk ja… Maar snap niet dat er zo weinig over bekend is…
Echt weird, ik heb wel meer van die 343 serie.. ik zal het dit weekend nog wel meer tegenkomen ik weet eigenlijk ook niet echt waneer deze lijn gestart is?
Heb ‘m ook iin geprinte versie haha
I
k heb hier een mepolesco voor me liggen waar ook weer wat vreemds aan de hand is met de codering.
Een type met ingesmolten opdruk. Op de achterzijde staat PHILIPS HQ, dus geproduceerd in Roeselare. Op de voorzijde staat 2.2uF/10/250 341 MKT W4. Omdat de datumcode uit maar 2 tekens bestaat en de fabriek op de achterkant aangeduid wordt verwacht ik dat de W daar toevallig staat en geen fabriek aangeeft. Dan zou het dus april 1968 moeten zijn
Je bedoelt zoiets:
Ik heb gisteren nog wel een partijtje mosterd op de kop getikt met mij onbekende aanduidingen. De productieperiodes hebben elkaar flink overlapt dus dat kan hier ook nog weer relevant zijn.
.
Ik kan deze ook nergens terug vinden hoor

Ik heb me verder nooit zo in mosterds verdiept, Ja wat het dialect is etc. Maar je weet altijd wat je hebt let alleen op spanning en capaciteit.
Maar met die gele blokken wordt het doolhof steeds groter als je je erin verdiept 
Dacht ff de mkc’s uit mijn Philips collectie te scheiden haha ehm..
Zwaar amateuristisch dit, en dat voor een bedrijf/legend als Philips
In sommige bedrijven heb je mog wel eens personeel die elke keer het wiel opnieuw uit willen vinden 
Dave013
Golden Member
Ik zat net bij een oude datasheet van die 344 serie te kijken, en daar staat 45 voor MKC 250v 10%, dus ik neem aan dat het een MKC is
Sommige codes komen overeen met de 341 serie, dus het lijkt me dat weer z’n gevalletje is van een soort overgangs fase, het materiaal te zien gaat het ook om een oude type..
344 Series
MKC:
20 = 100 V ±20%
21 = 100 V ±10%
44 = 250 V ±20%
45 = 250 V ±10%
50 = 400 V ±20%
51 = 400 V ±10%
60 = 630 V ±20%
61 = 630 V ±10%
MKT:
24 = 100 V ±20%
25 = 100V ±10%
40 = 250V ±20%
41 = 250 V ±10%
54 = 400 V ±20%
55 = 400 V ±10%
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 10 november 2023 22:58:07 schreef Dave013:
Ik heb me verder nooit zo in mosterds verdiept, Ja wat het dialect is etc.
Voor mij waren die C's Philips polyester 160V en 400V maar toen kwam er iemand die 'mosterd' ging roepen en met de komst van het internet breidde dat zich uit als een olievlek. Andere vormen werden ineens engelse drop ofzo genoemd. Zie dan maar eens van die bijnaam af te komen!
Andere termen zoals Voodoo (voor onbegrepen verschijnselen bij UHF en hoger) Het schept wel een band tussen gelijkgestemden als er vakjargon in het spel is.
Zwaar amateuristisch dit, en dat voor een bedrijf/legend als Philips
In sommige bedrijven heb je mog wel eens personeel die elke keer het wiel opnieuw uit willen vinden
Ach ja, als iemand er niet op wordt aangesproken en op die manier salaris krijgt. Lekker makkelijk!
Dave013
Golden Member
Arco
Special Member
Het liep allemaal nogal door elkaar...
Philips en Mullard hadden een 'partnership' en Philips gebruikte de naam Mullard ook zelf, dus lastig te zeggen. Komt in ieder geval uit het Mullard databook.
Die zwarte streep of ril op de Mepolesco geeft de buitenzijde van de wikkeling aan. Dat kan van belang zijn als de condensator bijv. tegen het chassis wordt geplaatst want dan ontstaat er een capaciteit naar chassis/aarde.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik heb ook nog veel van die dingen liggen allerlei waarden in mijn condensatorbakjes.
En een extra zakje met een stuk of 25 met deze opdruk:
1uF/10/100
341-MC-WA9
Laatste ook met WA7, productioncode dus?
De cijfers en de streep zijn er ingesmolten/gekerft, dus geen opdruk.
Op de achterkant staat in dit geval niks. 2 Gietcirkeltjes van de matrijs.
-edit- Ik heb ze, denk ik, ooit uit prototype borden van een telefooncentrale of zo gesloopt (rechtop gemonteerd). Misschien heb ik zelfs ooit een foto daarvan hier gepost?
maartenbakker
Golden Member
Op 11 december 2023 15:52:46 schreef RAAF12:
[...]Voor mij waren die C's Philips polyester 160V en 400V maar toen kwam er iemand die 'mosterd' ging roepen en met de komst van het internet breidde dat zich uit als een olievlek. Andere vormen werden ineens engelse drop ofzo genoemd. Zie dan maar eens van die bijnaam af te komen!
[...]
In tegenstelling tot bij de door Philips zelf bedachte term "MEPOLESCO" voor deze gele persblokcondensatoren, is bij zulke 'aftermarket' benamingen wel meteen duidelijk om wat voor types het gaat. Een mosterdcondensator is een KT en een engelse drop is een MKT. Een mepolesco kan MKT, MKC of MKT-P zijn.
Philips hielp in geval van de mosterd ook met het scheppen van duidelijkheid; zelfs de radiale KT types kregen een mosterdbadje in plaats van oranje of engelse dropkleurig.
maartenbakker
Golden Member
Op 11 december 2023 19:58:26 schreef henri62:
Ik heb ook nog veel van die dingen liggen allerlei waarden in mijn condensatorbakjes.En een extra zakje met een stuk of 25 met deze opdruk:
1uF/10/100
341-MC-WA9Laatste ook met WA7, productioncode dus?
De cijfers en de streep zijn er ingesmolten/gekerft, dus geen opdruk.
Op de achterkant staat in dit geval niks. 2 Gietcirkeltjes van de matrijs.
W verwijst naar de fabriek, A7 of A9 zal iets van Q1 van 1977 resp. Q1 van 1979 zijn als ik het goed inschat. De ingesmolten opdrukken zijn nieuwer dan de gedrukte opdrukken.
Dave013
Golden Member
Op 11 december 2023 16:12:01 schreef Arco:
Het liep allemaal nogal door elkaar...
Philips en Mullard hadden een 'partnership' en Philips gebruikte de naam Mullard ook zelf, dus lastig te zeggen. Komt in ieder geval uit het Mullard databook.
Die C281 kon ik ook alleen maar in het Mullard boek vinden
Die 341 serie was een heel avontuur zeg om uit te sorteren zeh haha wat piep systeem zeg
Op 11 december 2023 19:20:46 schreef RAAF12:
Die zwarte streep of ril op de Mepolesco geeft de buitenzijde van de wikkeling aan. Dat kan van belang zijn als de condensator bijv. tegen het chassis wordt geplaatst want dan ontstaat er een capaciteit naar chassis/aarde.
Die streep schijnt niet altijd te kloppen, dat ie aan de buitenzijde zit… Maar zal wel per merk , en productie proces Ik heb een keer een video can Mr Carlson gezien, waar je duidelijk kon zien dat het niet altijd klopt wat erop staat. En hoe je dit kan testen.
Dmv een condensator aan de scope te hangen, op 1mV en door de condensator vast te pakken zou er weinig gebeuren als de bandzijde aan de massa zit, zou je de condensator omdraaien, dan een duidelijk verschil in brom/ruis zien.
Hij had er ook z’n flipflop schakeling voor gemaakt, maar met een dpdt schakelaar ken je infeite het zelfde doen..
Ik wist eel dat je de bandzijde altijd aan het chasis moest hangen, maar zoveer ik weet dacht ik dat dit meer met hoogfrequente zaken te maken had.
In die video vertelde hij ook dat je de bandzijde altijd aan de kant met de laagste impedantie moest hangen.
Gaat wel een hoop werk kosten als je elke condensator moet gaan testen, maar voor audio zal er naar mijn menig niet heel winst mee behaald kunnen worden… lijkt me meer iets voor de radio en zender mensen
Dave013
Golden Member
Op 11 december 2023 20:39:03 schreef maartenbakker:
[...]
W verwijst naar de fabriek, A7 of A9 zal iets van Q1 van 1977 resp. Q1 van 1979 zijn als ik het goed inschat. De ingesmolten opdrukken zijn nieuwer dan de gedrukte opdrukken.
Die gesmolten letters was de enige geweldige innovatie! De goedkope troep lak van philips is om te huilen zeg haha
Arco
Special Member
Op 11 december 2023 20:58:56 schreef Dave013:
[...]
Die gesmolten letters was de enige geweldige innovatie! De goedkope troep lak van philips is om te huilen zeg haha
Denk dat de gedachte was om kosten uit te sparen... 
Die C281 stond ook in het philips databoek: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2466811#2466811
maartenbakker
Golden Member
Partnership?
Onder andere Mullard, Valvo en RTC waren volle dochters van Philips en daarnaast handelsmerken van Philips Components.
Partnerships of samenwerkingen waren er ook. Zo maakte o.a. Bianchi in Spanje (onder Franco nog) mosterdcondensatoren in licentie.
Op 11 december 2023 20:56:18 schreef Dave013:
In die video vertelde hij ook dat je de bandzijde altijd aan de kant met de laagste impedantie moest hangen.
Gaat wel een hoop werk kosten als je elke condensator moet gaan testen, maar voor audio zal er naar mijn menig niet heel winst mee behaald kunnen worden… lijkt me meer iets voor de radio en zender mensen
Ook voor audio, bijv. bij het reviseren van een Quad buizenamp en dan gaat het om de twee condensators die op de eindbuizen zijn aangesloten. Via een beugeltje op het chassis.
Na restauratie zweven de 2 condensators.
https://www.youtube.com/watch?v=P97uE2r-Qh8
Miller capaciteit https://en.wikipedia.org/wiki/Miller_effect
Dave013
Golden Member
Op 11 december 2023 21:11:14 schreef Arco:
[...]
Denk dat de gedachte was om kosten uit te sparen...
Ongetwijfeld Een geluk bij een ongeluk zeg maar haha
C281 Chips, hijs weer scherp die Arco haha
Op 11 december 2023 21:24:52 schreef RAAF12:
[...]Ook voor audio. Bijv. bij het reviseren van een Quad buizenamp en dan gaat het om de twee condensators die op de eindbuizen zijn aangesloten.
https://www.youtube.com/watch?v=P97uE2r-Qh8
Miller capaciteit https://en.wikipedia.org/wiki/Miller_effect
Miller effect, wel eens wat over gelezen, maar nog nooit echt in verdiept..
Ik zal eens ff kijken, thnx voor de links!
Dave013
Golden Member
Op 12 december 2023 14:46:29 schreef RAAF12:
Ook ingespeelde Mepolesco's zijn gewild op Ebay
Ik neem aan dat een grap is 
Nou nee, niet echt, even doorscrollen zowel nieuw als pre-owned te koop, het zijn vraagprijzen, natuurlijk. Wereldwijd https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p4432023.m570.l1…
Of https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2332490.m570.l13…
Vermoedelijk veel gekocht door mensen die buizenversterkers maken. Dan zijn de 400V types prima om een anode met een rooster te verbinden.