Jongensradio anno 2007 Deel5

Dit topic is gesloten

Jinny

Golden Member

Op 30 september 2008 13:01:03 schreef Frederick E. Terman:
Ik durf wel te stellen dat Fred in zijn eerste jaar meer geleerd heeft dan ik in het eerste jaar.
(/smoes) maar ik had ook alleen maar Zoo... werkt de Radio in huis.

Jaaa, maar daar stonden geen torren in, dus niet eerlijk. :-)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Ach ik heb een goede leraar ;-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Op 30 september 2008 13:01:03 schreef Frederick E. Terman:
Ik durf wel te stellen dat Fred in zijn eerste jaar meer geleerd heeft dan ik in het eerste jaar...

Goede opmerking. Ik zal eens nadenken wat ik wist na een jaar met elektronica bezig geweest te zijn.
Ik denk dat Fred, Pietdepiet en Radioortje hier inderdaad sneller leren dan veel anderen. Hier komt nog bij dat HF bij een van de moeilijkste delen van de elektronica hoort.

Jinny

Golden Member

Op 30 september 2008 14:59:22 schreef rbeckers:Goede opmerking. Ik zal eens nadenken wat ik wist na een jaar met elektronica bezig geweest te zijn.
Ik denk dat Fred, Pietdepiet en Radioortje hier inderdaad sneller leren dan veel anderen. Hier komt nog bij dat HF bij een van de moeilijkste delen van de elektronica hoort.

Verschil is dat er nu internet is en wij vroegah alles uit de bieb of van pa of uit ondervinding moesten leren. (au, 600 volt gelijk bijt)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik was eens aan het denken. (En nou moeten jullie niet denken: 'Goh, die Nijntje is wel heel dom. Hij zal de AM-Modulatie wel weer niet snappen!'. Dat is namelijk niet zo!) Wat ik me wel afvroeg is het volgende:
Stel je hebt een draaggolf van 5Mhz. Je moduleert daarop een frequentie van 1Khz en een van 2Kz. Dan krijg je dus zijbanden op 4,999Mhz, 5.001Mhz, 4,998Mhz en 5,002Mhz. Als je nou een liedje hebt, daar zitten heel veel tonen in. Is het dan zo dat je heel veel zijbanden hebt?

/e Valt mij nu pas op dat er sinds ik ging slapen gisteravond er iets meer posts zijn bijgekomen.
Ik denk inderdaad dat internet wel heel erg helpt. Waaronder dit forum natuurlijk!
[ot] Mag 35 pagina's tegenwoordig?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op dinsdag 30 september 2008 16:50:30 (18%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Frederick E. Terman

Honourable Member

De frequenties die je berekend hebt, worden eigenlijk geen zijbanden genoemd, maar zijfrequenties.

Neem je nu spraak of muziek, dan komen er zoveel zijfrequenties, dat ze samen een hele frequentieband vormen, of eigenlijk twee: één band vanaf de draaggolf een paar kHz naar beneden, een één band vanaf de draaggolf een paar kHz omhoog.
En dàt (tataaaaa) zijn nu de zijbanden; de lage en de hoge zijband.

Leren gaat, als he goed is, per generatie sneller. Omdat er betere leermiddelen zijn, en ook omdat veel van wat er al bestaat, inmiddels gemeengoed is geworden.
Toen Einstein met zijn relativiteitstheorie kwam, waren er maar een paar mensen op de wereld die hem snapten (of dat was althans het verhaal); toen ik op de middelbare school zat kregen we hem gewoon in de natuurkundeles.

Het is leuk, al die oude radioboekjes te lezen. Maar pas daarmee wel op!
Aan de éne kant staat er een boel uitleg in over dingen die toen nieuw waren. Maar aan de andere kant werd er toen ook de nodige onzin uitgekraamd, misschien nog wel meer dan nu. Voor een beginner is het soms lastig zin en onzin van elkaar te onderscheiden. :)
Gewoon veel lezen, het is leuk en alles valt vanzelf op zijn plaats na een tijdje.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Op 30 september 2008 18:28:23 schreef Frederick E. Terman:

Toen Einstein met zijn relativiteitstheorie kwam, waren er maar een paar mensen op de wereld die hem snapten (of dat was althans het verhaal); toen ik op de middelbare school zat kregen we hem gewoon in de natuurkundeles.

Ik kan uitrekenen wat de massa van een object is op bijv. 90% van de lichtsnelheid. Maar dat voorstellen is een heel ander verhaal. Nog moeilijker: zwarte materie en zwaartekracht.

Dus kunnen we het mischien beter hebben over modulatie. ;)

fred101

Golden Member

Zwarte materie: Dat is niet moeilijk, stel je een emmer zwart zand voor: taalkundig is dat zwarte materie.
Blij dat ik ook mijn wetenschappelijk steentje kan bijdragen :-)

Ik loop nu steeds vaker dan me lief is vast op wiskunde. (ik kan optellen, aftrekken, delen, worteltrekken en machten, heb een vaag idee wat sin/cos/tan is en weet een beetje van complexe getallen maar dat is wel de grens, hopeloos dus :-( Wiskunde zal wel uiteindelijk de limiterende factor worden. Erg jammer want het trekt me wel maar ik heb er absoluut geen aanleg voor. Ook geen idee waar ik moet beginnen. Vectoren en smithcards zijn in ieder geval grafisch dus misschien lukt dat.

Genoeg geklaagd, er moeten uiteindelijk ook "bouwers" zijn en dat gaat me gelukkig wel goed af en je kunt (helaas) niet overal goed in zijn.

Ben in ieder geval blij dat ik met jullie hulp al zo ver ben gekomen. DANK U WELBELEEFD

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De duistere materie die modulatie heet lijkt mij inderdaad wat helderder te zijn dan zwarte materie en zwaartekracht ...

En het moet gezegd worden dat alleen een goede leermeester goede leerresultaten verkrijgt . Dank dus aan alle goeroe's hier op dit forum en ook op andere fora uiteraard .

Maar allen nog bedankt voor de uitleg over de buizen en hun soorten . Het is mij wel iets duidelijker geworden .
Alleen wat ik bedoel met dat ik die amerikaanse knapen niet begrijp , is dat een ECC hier een dubbel triode is op 6,3V gloeispanning . De cijfers erachter specifiseren de eigenschappen . Maar het blijft een dubbel triode .
De kreten AK of what ever op de USA buisjes leveren geen gelijk soortige buizen op ( ja , de 6 of 12 geven de gloeispanning wel aan ) .

Mijn JAN-netjes en CV-tjes netjes bij elkaar in een doosje .
Mijn europese buizen , om het zo maar te noemen , redelijk gesorteerd in een ladekast .

Groeten Evert

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Frederick E. Terman

Honourable Member

Deze Zweed heeft wat bij elkaar gesprokkeld aan informatie:

Buizennamen uitgelegd
Vervangtypen

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

@ FET : Simpel en doeltreffend . Legt in een paar woorden een hoop uit , die Zweed .
Grappig detail vind ik wel dat bv de bekende germanium diode reeks OA waarschijnlijk zijn naam heeft gekregen vanuit het buizen denkpunt , want het klopt wel . En in het buizen tijdperk ook nog veel gebruikt , die diodes .
Uit zijn verhaal blijkt dus ook dat er geen "ritme" in die Amerikaantjes zit .

@ Hugo : Die kon ik al , en heb veel info uit onder andere die website gehaald .

Waar ik ook veel info vandaan heb , is deze :
http://tdsl.duncanamps.com/
en deze :
http://www.radiodatabase.nl/

Groetjes Evert

[Bericht gewijzigd door Radioortje op dinsdag 30 september 2008 21:50:19 (11%)

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
fred101

Golden Member

http://www.tgale.net/

Bij buizen op het oude radiotje kliken en dan vindt je het wel: hele lijst vervangingstype voor CV. Trevor zit ook vaak op nos

FRed

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Pff, toen ik een jaar bezig was met elektronica dacht ik nog dat een potmeter een transistor met instelbare versterking was.
Maar goed, ik had de eerste paar jaar genoeg aan de philips EE2003-doos. Ik heb later de EE-8 gehad, en kreeg volgens mij daarna pas beschikking over Zo... werkt de radio. Maar gedurende al die tijd zat ik nog op de basisschool. Dus dan is er toch ook nog niet echt genoeg redenatievermogen beschikbaar om veel te kunnen snappen.

@fred: Ja, wiskunde. Waar moet je nou weer beginnen om wat calculus te leren. Ik zou het ook niet weten. Het enige dat voor jou zou werken is een cursus, maar ik geef je groot gelijk als je daar geen zin in hebt.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Nog een hele leuke :
http://www.kbapps.com/tubemanual.html

Vooral voor " Born in the USA "

Evert

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
fred101

Golden Member

Leuk, net nog Mans en Jim op NOS gesproken.

(Z)Calculus, zo heette toch dat enge dikke wiskunde boek wat ik van jou geleend heb ? Dat was iets te heftig. Heb vanavond in iedergeval dat stuk in dat G5RV topic over smith-charts nog eens gelezen en wat gezocht op internet naar die dingen maar dat is toch zwaar ingewikkeld.
Ik kan in ieder geval er nu wat intekenen en snap grofweg hoe het werkt. Ik zoek alleen nog steeds de formule om SWR te berekenen want ik snap nog steeds niet dat verschillende impedanties de zelfde SWR kunnen hebben (dat wil zeggen: meer dan twee want bij 50 ohm geeft 200 en 12,5 beide 4. De door mij veronderstelde formule Z/50 of 50/Z is de SWR, blijkt niet te kloppen als er een Jx deel bij komt en dat zit me helemaal niet lekker dat ik daar niet achter kom.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Fred heeft mail.. de inhoud is niet geschikt voor de jongere kijkers. Trouwens de oudere garde is er ook niet onverdeeld gek op. ;):)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jinny

Golden Member

Op 30 september 2008 23:29:29 schreef Frederick E. Terman:
Fred heeft mail.. de inhoud is niet geschikt voor de jongere kijkers. Trouwens de oudere garde is er ook niet onverdeeld gek op. ;):)

Ja, ga ons ff nieuwsgierig maken.
Afkomen met die zooi! :-D

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Mail is arrived, is mijn eigen schuld, ik vroeg erom. ;-)
Dit ga ik nog eens heel aandachtig met smith diagram, rekenijzer en een flinke dosis concentratie verhogende middelen tot mij nemen. In ieder geval erg bedankt voor de moeite. Ook al kan ik het niet helemaal volgen er ontstaat in ieder geval wel weer wat meer verband. Daar ben ik al heel blij mee. Dat ik het nietzelf kan berekenen is jammer maar ik ben al heel blij dat ik weet waar de klok hangt en dat er een klepel bij hoort. Dat maakt andere dingen weer duidelijker.

wat zitten er toch vreselijk veel "verborgen geheimen" in HF, ik voel met net een schatzoeker. De "beloningen" tot nu toe maken het werk in iedere geval de moeite meer dan waard.

Heeft iemand een goed printbaar diagram om in te tekenen, dan ga ik van de week een passer kopen. Ik vind nu alleen dingen met kleurtjes en onleesbare cijfertjes.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Op 30 september 2008 23:40:20 schreef fred101:
...
Heeft iemand een goed printbaar diagram om in te tekenen, dan ga ik van de week een passer kopen. Ik vind nu alleen dingen met kleurtjes en onleesbare cijfertjes.

Er bestaat een heel leuk freeware progje "Graph Paper Printer" KLIK
Hiermee kan je allerlei soorten grafiekpapier waaronder polar en 1/2 polar printen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

De wikipedia-variant? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Smith_chart_bmd.gif

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op woensdag 1 oktober 2008 00:56:01 (63%)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Bedankt voor de links, leuk programma.

Ik heb vanavond op 500KHz CW gehoord en ik kon stukken ervan nemen, de pc niet. Het rtty avontuur is niks, ik krijg het niet goed. Hij maakt er niets van als rare tekentjes of onzin tekst (wel iedere keer het zelfde) Ik heb een draaggolf en dan om de paar seconden een burst. Op de waterval een stukje links en rechts van die draaggolf. ontstaat dan een balk. Dat programma geeft een venster waar echter niet die hele balk in past. Als ik hem verschuif veranderd de tekst, dus het is wel die code maar ik zit ergens fout. Ik heb het met de set in de stand rtty, cw, am en lsb geprobeert. (in am hoor je niets)Op 136 weer heel diep in de ruis cw achtige tonen gehoord, niet zichtbaar op de waterval.
Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Fred, simpel voorversterkertje voor de 136 Khz.
http://ea4eoz.ure.es/lfpream.html
Welliswaar met plastic, maar erg simpel.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 1 oktober 2008 00:55:35 schreef (Z)weetvoetje:
De wikipedia-variant? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Smith_chart_bmd.gif

Die ken ik; komt hier vandaan:
http://sss-mag.com/pdf/smithchart.pdf
Als pdf is hij nog mooier. Slingert daar ook ergens als eps rond, dan kun je hem zelf nog aanpassen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Ik heb wat meer info gevonden. Mark is op 138.830 en space is op 139.170. En de RX moet ik in rtty mode op 139KHz zetten. Dan weet ik nu in ieder geval waar ik de lijnen moet zetten.

Ik ga met de antenne nog wat experimenteren, de T-antenne op een L-tuner met forse spoel/C of toch weer een raam met 50m draad. Daarna een voorversterkertje met EF83 ofzo. Een bandfilter is niet nodig want ik heb geen last van intermodulaties ofzo.

Ik zag op die link van Jim een waterval met CW en nu weet ik wel waarom ik niks hoor. Op de bovenbalk staat 120s=DOT. Een puntje daar duurt 2 minuten, ik moet dus andere software hebben met meer vertraging in de waterval en ook een horizontaal scrollende waterval.

Zie net dat er marconi-pinguins zijn, leuk, hoe zouden die het doen op 137KHz en heb je daar een tuner bij nodig :-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten