4 kanaals looplicht op 230V

@ KIF Bedankt voor die tips.
De afstand tussen die condensator pootjes had ik gewoon met de meter(hoe heet dat ding, schuifpasser ofzo?) gewoon gemeten bij een condensator die ik nog had liggen. Dat was wel een ander type dan in het programma maar de afstand van pinnetejs klopte wel.

En over die thyrisors uit het oude looplicht.
Wat is dit?

2N6155
Various :: Triac

Specsheet / Datasheet

V(DRM) Max.(V)Rep.Pk.Off Volt.=400

I(T(RMS)) Max.(A)On-State Cur.=10

@Temp. (?C) (Test Condition)=75

I(TSM) Max. (A)=100

I(GT) Max. (A)=100m

V(GT) Max.(V)=2.5

I(H) Max.(A) Holding Current=75m

I(D) Max. (A) Leakage Current=2.0m

@Temp. (?C) (Test Condition)=100

V(T) Max. (V)=1.8

@I(T) (A) (Test Condition)=14

t(gt) Typ. (s)=2.0u

@I(T) (A) (Test Condition)=14

Package=TO-127

Je zou toch echt bijna gaan zeggen dat het wel triacs zijn, trouwenstoen het looplicht nog werkte brandden de lampen wel op volle kracht.

EDIT: Even bij mijn pa geïnformeerd, 1KW per kanaal is goed.

Maar ik zou liever gewoon die thyristor/triac toestand die ik al heb hergebruiken.

Op 9 juli 2008 10:57:24 schreef bvbart:
En over die thyrisors uit het oude looplicht.
Wat is dit?

code:


2N6155
Various :: Triac
... 

Je zou toch echt bijna gaan zeggen dat het wel triacs zijn, trouwenstoen het looplicht nog werkte brandden de lampen wel op volle kracht.

Jaja, da's een triac. Nu even quoten uit een vorig bericht van je:

Is een TIC226 hetzelfde als een 2N5166(=10A)?

Heb je'm? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Bedankt allemaal, vooral KIF.

Ik heb geprobeerd rekening te houden met jullie tips.
Ik heb nog geen printkroonsteentjes getekend want ik vondt die niet meteen in het programma. Die 230V aansluitingen naar de rand van de print krijgen is ook niet zo simpel, hoe doe ik dit het beste?

Ik weet ook dat die 5V regelaar inderdaad wat overkill is. Maar daar heb ik er nog enkele van liggen en anders moet ik die nieuw kopen.

Over die printtransfo: Het probleem is dat ik niet de juiste afmeteingen enzo vindt in EAGLE. Ik heb er dus wel 1(eigenlijk zelfs 2) maar weet niet hoe ik hem op die print layout zet.

Ook die draadbug weet ik niet weg te krijgen.

Hier is mijn laatst probeersel.

http://www.uploadarchief.net/files/download/running%20lights.png

EDIT: Ik ben even aan het kijken naar die printkroonsteendingen op de online webshop van de winkel waar ik mijn onderdelen koop. Ik vermoed dat het deze dingetjes zijn:http://www.ratoshop.be/assets/s2dmain.html?http://www.ratoshop.be/
Het nadeel is wel dat ze niet enkelpolig te krijgen zijn.

Zijn er nog dingen die verarandert moeten worden?

Henry S.

Moderator

-C4-C5
-Afstand pin 5-6 van de MOC's heb je nog kleiner gemaakt...
-Je Rato link werkt niet, maar ze zijn er vanaf tweepolig
-En zet ze bij de rand van je print, kwestie van wat draadbrugjes.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Wel lastig dat ze die printkroonsteentjes niet enkelpolig hebben, is een beetje verspilling. Ik hier rhuis nog (heel) dikke koperdraad liggen. Die zal wel stijf genoeg zijn om rechtstreeks op die print te solderen en nadie met lusterklemmen aan de rest van het lichtorgel te schakelen.(zo was het ook oorspronkelijk)

Wat is er mis met C4-C5?Ik heb die maten nog eens nagemeten en dat klopt hoor.

Aan die MOC's zal ik nog wat doen...

Bedankt Henry S.

EDIT: Hoe kan ik die afstand pin 5-6 van de MOC's dan verkleinen? Tips?

klein is fijn

Moderator

Op 11 juli 2008 12:58:29 schreef bvbart:
Ook die draadbug weet ik niet weg te krijgen.

Huh? Loop die lijnen van mijn voorbeeld nog eens na. De oplossing ligt zowat voor je neus.

Op 12 juli 2008 13:55:02 schreef Henry S.:
-En zet ze bij de rand van je print, kwestie van wat draadbrugjes.

Neehoor, kwestie van de print wat breder maken en de toevoerbaan aan de buitenkant laten lopen. Printklemmen mogen best 5mm van de rand af staan, zolang er maar niets tussen staat.

Ooh sorry KIF.(zeg ik al kloppend met een lat op m'n kop)

Is het misschien het beste dat ik alles op de print wat opschuif naar links, zo is er meer plaats aan het 230V gedeelte.

Nog even een paar puntjes van kritiek
http://www.uploadarchief.net/files/download/running%20lights_to_edit.png
Een aantal 90 graden hoeken. het spoor bij C3 via C3 laten lopen. En die dikke sporen bij de moc's die raken bijna het pad ernaast, lijkt mij niet kunnen.
En verder als je de tic's boven de moc's zet, kun je de kroonstenen aan de rechterkant zetten. En gewoon tweepolige kroonstenen gebruiken, je kunt de ene kant gewoon niet gebruiken. Als je de componenten van het laagspanning gedeelte allemaal wat dichter op elkaar zet, wordt je print een stuk compacter. Een groundvlak zou ook je ook goed kunnen gebruiken, kun je met een aantal sporen wat makkelijker wegkomen.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Bedankt WilToyo.

Ik dacht die rechte hoeken op die manier wel mochten.(toch maar niet dus)

Alles zou dichter bij elkaar kunnen.

Op die puntjes ga ik nu werken.
Nogmaals bedankt

Nog even een toevoeging: die 90 graden hoeken bij de dikke sporen zou je kunnen laten zitten, die zijn toch wel dik genoeg. En als je de tic's boven de moc's zet kun je dat gemeenschappelijke spoor voor de kroonstenen langs laten lopen.

C3 en C6 zijn ontkoppel condensatoren? Daar zou ik een andere shape voor nemen. Volgens mij is dat al eerder aangeraden.
En ik zou ze ook anders plaatsen, zo hebben ze weinig zin.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Kan ik C3 nog dichter tegen dat IC krijgen?

Op 12 juli 2008 18:07:34 schreef bvbart:
Ik dacht die rechte hoeken op die manier wel mochten.

De GND-aansluitingen v/d MOC's? Daar is IMHO niets mis mee, hoor. Het kan wellicht onwenselijk zijn als je looplicht op een frequentie van 100MHz moet "lopen", maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. :-)

Wat C3 betreft: als je de GND-printsporen vervangt door een GND-vlak, kan je het spoor tussen pin pin 10 en pin 15 aan de "buitenkant" van het IC plaatsen. Onderaan plak je dan een SMD-condensator van 100nF tussen pin 16 en het GND-vlak. Geen mens die dat kan verbeteren!

En dan draadbruggen: als je ze eenvoudig kan vermijden, doe het dan. Maar anderzijds is een korte, rechte draadbrug voor een voedingsrail heel wat beter dan een printspoor dat tientallen kronkels maakt om van A naar B te komen.

En misschien is dit wel de gouden tip: koop eerst alle onderdelen, voor je de print maakt. Enkele mensen hebben al opgemerkt dat je voor C4, C5 en andere C's niet de juiste footprint gebruikt. Ik veronderstel, dat jij daar nog C's hebt liggen waarvan de pinnen 300 mil's uit mekaar staan. Als je die gebruikt, is alles OK. Maar als je MKT's of keramische C's van 100n bij Rato koopt, zal je ontdekken dat hun pinnen maar 200 mil's uit mekaar staan!
Een gelijkaardig verhaal hoort bij de buffer-elko (C7). Waarschijnlijk staan de pinnen 200 mil's uit mekaar, maar het is niet uitgesloten dat ze 150 mil's uit mekaar staan.

Het is een valkuil waar ik ook al enkele malen ingetuimeld ben. En al stoot zelfs een ezel zich niet tweemaal aan dezelfde steen, over valkuilen wordt met geen woord gerept... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Over de grote van die C's dat weet ik hoor.
Maar ik had er van die soort nog een 4 à 5 tal liggen daarom.

EDIT:Ook nog over de buffer-elco. Ik heb hem hier naast mij liggen en net nog een keer nagemeten, het klopt.

Ik kan mischien de maandag naar Rato gaan voor mijn 5 weerstanden, 2 IC's en potmeter. Dan kan ik alle maten rustig nameten zodat alles klopt.

Op 12 juli 2008 19:51:34 schreef pros:
[...]
... Het kan wellicht onwenselijk zijn als je looplicht op een frequentie van 100MHz moet "lopen", maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. :-)
...
Het is een valkuil waar ik ook al enkele malen ingetuimeld ben. En al stoot zelfs een ezel zich niet tweemaal aan dezelfde steen, over valkuilen wordt met geen woord gerept... :-)

Allée Pros, wat is er nu cooler dan een looplicht op 100MHz? ;)

Over dat laatste, kan maar 1 ding betekenen.
Dat je geen ezel bent, want vergissen is menselijk.|:(

Ik soldeer liefst geen SMD.Dat heb ik nog niet zoveel gedaan.

Het geheel zal waarschijnlijk probleemloos werken. Daar zou ik me geen zorgen over maken.

Maar als je opmerkingen vraagt, krijg je die uiteraard. Negeer ze niet, ook al lijken ze voor een looplicht flink overdreven. Als je belangstelling hebt voor elektronica, ben je binnen de kortste keren aan de slag met µC', CPLD's of FPGA's. En dan gaan die vage opmerkingen over ontkoppelen, printsporen ed. plots wel een belangrijke rol spelen in je ontwerp.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik soldeer liefst geen SMD.Dat heb ik nog niet zoveel gedaan.

Het is misschien wat teveel voor een eerste keer. Maar smd solderen lijkt moeilijker dan het is. Zeker passieve componenten.

Pros heeft natuurlijk helemaal gelijk. Als het moet krijg je dit zelfs op een breadbordje werkend (230 deel niet natuurlijk). Zie het als een leermoment, alles wat je nu leert om je print optimaal te maken. Zul je later profijt van hebben als je ingewikkelder projecten gaat maken.

En vergeet vooral niet dat je leert door vallen en opstaan. Je hebt zelf immers ook eerst leren kruipen voordat je kunt lopen.

edtit: typo

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Ik negeer geen enkele opmerking.(probeer ik toch)
Ik vind het al zo fantastisch dat er hier mensen zijn die mij willen helpen, waarom zou ik ze dan negeren?
Ik vind alleen SMD solderen nogal lastig en probeer het (voorlopig) te vermijden.

Hoe moet ik die MOC's dan aarden?

EDIT: Ik heb al eens gëoefend met SMD. Maar met dit project wil ik dat het zeker werkt.(en dat ik niet te hard hoef te knoeien)

@WilToyo : Zo zie ik het ook. Ik moet het eens leren om printjes zelf te ontwerpen. Altijd "eenvoudig" beginnen.
Je moet alles toch leren. Ik kan het me moeilijk voorstellen hoe moeilijk het voeger was om dat te leren, nu is er internet.(en CO)

Hier mijn laatste probeersel.(voor vandaag, sebiet op tijd gaan slapen;))

http://www.uploadarchief.net/files/download/looplicht555.png

Ja ik weet dat er een montage gat verkererd zit.
Die blauwe rechthoek moet het printtransfootje voorstellen.
De maten heb ik hier opgemeten.

[Bericht gewijzigd door bvbart op zaterdag 12 juli 2008 22:11:19 (19%)

Wat bedoel je met MOC's aarden?

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Ooh, sorry.(ben wat moe aan het worden)

Ik bedoel de MOC's verbinden met de GND.
(kijk nog even naar het nieuwe layoutje)

Nu heb ik wel terug een draadbrugje, anders moest ik een redelijk grote omweg maken.

http://www.uploadarchief.net/files/download/looplicht555_to_edit.png
Dat ziet er al een stuk beter uit. Alleen nu maak je foutjes door nog scherpere hoeken dan 90 graden te maken. Op de afbeelding staat hoe je scherpe hoeken kunt voorkomen.

Probeer verder om zoveel mogelijk van pad naar pad te routen. En die ene draadbrug is helemaal niet erg.

Oh, en ik zie nu dat dat blauwe vlak bedoeld is voor de trafo.

Nu nog het gedeelte 4017 en 555 naar de boven kant brengen. Kan het voedingsgedeelte inclusief trafo naar rechts. En is je print alweer een stuk compacter.

[Bericht gewijzigd door WilToyo op zaterdag 12 juli 2008 22:40:23 (16%)

Maak me niet gek, ik ben al gek.
Henry S.

Moderator

-De via's zijn te klein
-montagegaten te dicht bij de 230V

Op 12 juli 2008 14:07:28 schreef bvbart:
Wel lastig dat ze die printkroonsteentjes niet enkelpolig hebben, is een beetje verspilling. Ik hier rhuis nog (heel) dikke koperdraad liggen. Die zal wel stijf genoeg zijn om rechtstreeks op die print te solderen en nadie met lusterklemmen aan de rest van het lichtorgel te schakelen.(zo was het ook oorspronkelijk)

Alleen als je de klemmen stak tegen de print monteert.

Wat is er mis met C4-C5?Ik heb die maten nog eens nagemeten en dat klopt hoor.

Maar maakt het niet nabouwzeker.

EDIT: Hoe kan ik die afstand pin 5-6 van de MOC's dan verkleinen? Tips?

Doe maar vergroten en dat heb je zo prima opgelost.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ok , ik ga die puntjes proberen te verbeteren.
@Henry S. Dat verkleinen moest natuurlijk inderdaad vergroten zijn. Ik heb de afstand bij het 230V gedeelte ne al vergroot tot bijna 5mm, ik doe mijn best.

Het tekenen begint nu al veel beter te lukken.:)

EDIT: Laatste versie.

http://www.uploadarchief.net/files/download/looplicht11332.png

Alles staat wat dichter bij elkaarzodat de transfo wat ruimer zit. Als er nog dingen zijn, zeg het maar.

SMD kan eventueel wel hoor. Ik was net nog wat aan het uitproberen met de soldeerbout. Ik heb er een veeel dunnere punt van een redelijk dikke koperdraad op gezet.
Wat SMD weerstanden, condensators, IC'tjes die ik niet meer kan gebruiken(dump) op wat spoortjes gesoldeerd en dat lukte.

Hoe zou ik dat dan precies kunnen doen, want dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Dan nog over die optocouplerdinges.
Ik zie hier in de catalogus van RATO staan:

code:



OPTO	MOC3041N €1,15	OPTOCOUPLER
OPTO	MOC3042	 €2,00	OPTO TRIAC DR.400V 10MA
OPTO	MOC3043	 €1,60	OPTO TRIAC DR. 400V 5MA


Welke neem ik nu het beste en doen die nu allemaal hetzelfde? Ik snap het niet goed meer.

Sorry voor de kick.
Maar ik zou morgen al graag vroeg naar de elektronicawinkel gaan.

Welke MOC neem ik nu het beste?
nog tips voor mijn layout?)

Alle genoemde MOC's schakelen op de nuldoorgang. Da's dus OK.
Het enige verschil dat ik zie, is de benodigde LED-stroom:
MOC3041 15mA
MOC3042 10mA
MOC3043 5mA

Een 74HC4017 kan die 15mA zondermeer leveren, dus zou ik de MOC3041 nemen. Die is 't goedkoopst.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Aah zo, dat is het enige verschil.(en toch 85 cent in prijs)

Dan neem ik die.
Bedankt.

EDIT: Ziet mijn layout er al wat beter uit?
En over die interne led, die is als ik het goed zie 1,3V 15mA? Dat wordt volgens mijn berekening 246ohm op een voeding van 5V. Wat is de dichtstbijzijnde waarde die je kan bestellen?

[Bericht gewijzigd door bvbart op zondag 13 juli 2008 19:32:06 (23%)