Dat was dus nog een fout in mijn schema.
Die ene kant van de potmeter moest dus aan die andere pin van de IC.
Ik heb dat dus verandert en nu doet het nog niets, kan het IC daardoor kapot zijn?
(pfff, ik weet het echt niet meer)
Dat was dus nog een fout in mijn schema.
Die ene kant van de potmeter moest dus aan die andere pin van de IC.
Ik heb dat dus verandert en nu doet het nog niets, kan het IC daardoor kapot zijn?
(pfff, ik weet het echt niet meer)
Dat dacht ik ook, maar nu werkt het nog niet.
Trouwens het was niet elleen een weerstandje weglaten maar die potmeter tussen de plus en die ene pin. Dus het is erg goed mogelijk dat er op dat ene pinnetje zo'n 5V heeft gestaan, kan dat daar kapot van gaan?
Over welke pin heb je het?
Als de potmeter toevallig ook nog zo ingesteld is, dat z'n weerstand 0R is, en je knoopt die tussen Vcc en pin 7, kan je de 555 wel mollen, denk ik.
Als de potmeter ongeveer in de middenstand staat (altijd een veilige maatregel bij het testen) kan er weinig stukgaan.
Als je de potmeter tussen Vcc en pinnen 2/6 verbindt, maak je ook niets stuk, zelfs al stel je hem in op 0R.
Het gaat over pin 6.
Ik snap er helemaal niets meer van.
Kan iemand iets doen met de gemeten waarden?
EDIT: Ik word er echt zot van.(als ik dat al niet was;))
Dat wilt maar niet werken.(ik ga er nog depressief van worden)
[Bericht gewijzigd door bvbart op donderdag 17 juli 2008 14:10:24 (38%)
Ik heb met de gauwte zo'n ding op een breadboard geprikt. C1 heb ik eerst ontladen. De potmeter heb ik niet aangesloten. Bij een voedingsspanning van 5V meet ik:
Pinnen 2/6: 0V
Pin 3: 4.47V
Pin 5: 3.34V
Pin 7: 4.99V
Als ik nu een weerstand van 1k tussen Vcc en pinnen 2/6 knoop, krijg ik dit:
Pinnen 2/6: 4.89V
Pin 3: 0.04V
Pin 5: 3.34V
Pin 7: 0.01V
Dat komt aardig overeen met de meetgegevens die je eerder postte:
2. 4,12V
3. 0,01V
5. 3,38V
6. 4,12V
7. 0,03V
Ik zou zeggen: doe eens een meting op de bovenste manier, en vergelijk de spanningen. Vergeet niet, de elco te ontladen.
OK, ik zal ook eens meten.
Resultaten komen dadelijk.
EDIT:
De verschillen zijn:
pinnen2/6:0,04V
pin5: 0,00V
de rest is ongeveer hetzelfde.
Help?
0Volt op pin 5? Dat is de referentiespanning; daar hoort ongeveer 2/3 v/d voedingsspanning op te staan. Maakt die pin ergens kortsluiting met GND? Of is er iets mis met de C tussen pin 5 en GND?
Zit de 555 in een voetje? Dan kan je hem er even uitnemen en met een ohmmeter nagaan of er op de print een lage weerstand te meten valt tussen pin 5 en GND.
Aan het IC kan je uiteraard ook eens meten.
Die C had ik al eens een keer vervangen.
De 555 zit niet in een voetje.
Misschien inderdaad een cantact met de gnd die er niet moet zijn.
Kras eens rondom de soldeereilandjes van pin 5 en de C met een Stanley-mesje of zo. Misschien zit er nog een haardun stukje koper. Een goede loep kan ook helpen bij de controle.
Bedankt voor de tip.
Ik ga dat morgen wel doen, ik ben er vandaag al meer dan genoeg mee bezig geweest.
Bedankt pros!
Het werkt(perfect)!!!(bey bey depressie;))
Het ding heeft maar iets van een 12 euro gekost.(transfootje had ik al)
Foto's komen in het Show your projects topic.
Gaat erg goed.