4 kanaals looplicht op 230V

Ik ga er van uit, dat de fabrikant een LED-stroom opgeeft waarbij de MOC gegarandeerd schakelt. Dus zou het met een iets grotere weerstand (270R) ook moeten lukken. Maar niets belet je om 220R te nemen. De LED zal heus niet stuk gaan van enkele mA meer, en je bent helemaal zeker dat de MOC goed doorschakelt.

De layout ziet er goed uit.
Een GND-vlak zou de zaak nog kunnen verbeteren, maar voor een toepassing als deze is dat geen noodzaak. Toch zou ik daar een goede gewoonte van maken, behalve voor audio-toepassingen. Al was het maar om etsmiddel uit te sparen... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Het geheel wordt niet geëtst maar uitgefreest.(door Ojeke als hij het kan)

Hoe moet dat dan? Ik wil graag weten hoe dat moet voor eventuele verdere schakelingen die gevoeliger zijn.

Ik denk dat het niet veel uitmaakt 220ohm of 270ohm.
Bij 220 ohm loopt er bijna 2mA te veel en bij 270 ohm loopt er ongeveer een dikke mA te veel.

[Bericht gewijzigd door bvbart op zondag 13 juli 2008 20:03:50 (29%)

Ook bij het uitfrezen van een print betekent een GND-vlak minder werk (en minder slijtage aan de freesjes).
Hoe je dat in Eagle doet, weet ik niet. Zelf teken ik (in PCB) de printsporen met de optie dat ze geen contact mogen maken met het GND-vlak. Via's en soldeereilanden doen dat sowieso niet. Nadat alle componenten geplaatst en verbonden zijn, teken ik gewoon een GND-vlak over de ganse print. Via's en soldeereilanden die daarmee moeten verbonden worden met het Thermal-tool aankeklikt, en klaar is kees.

Ok dat GND vlak kan ik nog altijd veranderen.
Nu eerst het lijstje voor morgen.
Ik neem dezelfde waarden bij de NE555 als bij het knipperlicht van deze site, juist?

Een heleboel mensen hebben een deel van hun leven verspild aan het samenstellen van een calculator voor 555-dingen. Goegel op "555 calculator" en verbaas je.

Ik heb al zo'n programmaatje maar ik kan precies de voedingsspanning niet invullen.

Het gaat er gewoon om is de frequentie van de NE555 bij een voeding van 12V ongeveer gelijk aan die bij een voeding van 5V?

EDIT: Dit is mijn lijstje voor de winkel.(ik ben toch niets vergeten?

1X	74HC4017		
2X	NE555		
4X	MOC3041		

4X	270ohm		
1X	4K7		
1X	50K lineair potmeter		

4X	1N4148		

[Bericht gewijzigd door bvbart op zondag 13 juli 2008 21:37:49 (34%)

Je bent je triacs vergeten.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
klein is fijn

Moderator

Op 13 juli 2008 21:33:21 schreef bvbart:
Dit is mijn lijstje voor de winkel.(ik ben toch niets vergeten?

Je gaat hopelijk niet 1 weerstand kopen? Koop er meteen maar meerdere, dan hoef je niet meteen terug naar de winkel als je een foutje maakt.

Ik heb er hier thuis nog wel een(misschien nog wel meerdere) liggen voor een noodgeval.
Toch ne reserve meenemen.(best zeker)

EDIT: Voor die van 270ohm neem ik oon nog een reserve.
Bedankt om me er aan te doen herinneren, normaal doe ik dat wel hoor.

[Bericht gewijzigd door bvbart op zondag 13 juli 2008 22:08:07 (34%)

Henry S.

Moderator

één reserve?
Waarstanden koop je minimaal per 10...

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Waarom per 10? Ik heb er toch nog een heleboel liggen.
Ik ben al naar Antwerpen geweest en ik heb alles. Ondertussen had ik ook maar wat krimpkous gekocht, extra NE555.

Nu nog even alles bij elkaar zoeken, afmeteingen vergelijken en de print laten maken. Is de layout van die print al goed?

Die punten waar je de 90 graden hoeken hebt afgevlakt, nog even opvullen. En gebruik een GND-vlak tot ongeveer het midden van de MOC's. Als je het laat frezen, kost het minder freesjes en tijd. Geen GND-vlak bij 230 gedeeltes gebruiken, ivm met overslag.

Voor de rest ziet het goed uit. Ik verwacht binnenkort foto's of zelfs een filmpje in het show-topic

edit: hoe ga je dat doen met de trafo? Nu heb je er alleen een kopervlak liggen.

[Bericht gewijzigd door WilToyo op dinsdag 15 juli 2008 19:58:25 (11%)

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Ik heb Ojeke gezegd dat hij maar eens moet proberen dat vlak eruit te krijgen. Dit is niet gelukt maar als ik het hier thuis ontvang probeer ik dit nog op de lossen.

klein is fijn

Moderator

Op 15 juli 2008 19:42:34 schreef WilToyo:
En gebruik een GND-vlak tot ongeveer het midden van de MOC's.

Nee! Ik heb al ergens op pagina 2 aangegeven tot waar maximaal je groundplane mag lopen in verband met isolatie.

Ik heb het vlak voor alle veilig heid zelfs iets minder ver laten lopen.

Ik heb dus de print, nu nog alles solder en nog 101X nakijken op fouten of slechte solderingen.

Alle CO'ers zijn erg bedankt.(in het speciaal Ojeke die mijn print heeft gemaakt)

EDIT: Ja lap... K'heb het weer zitten hé.
T'werkt niet. Het werkt nogal raar(toegegeven het is niet zo heel mooi gesoldeerd).

Dus, ik schakel de stroom in, dan brandt er 1 vaan de 4 lampen maar het licht loopt niet. Zet ik hem snel achter elkaar aan en uit dan staat het looplicht 1 lamp verder.
Daarom denk ik dat de NE555(N) niet erg hard aan het pulsjes geven is.

Help?

[Bericht gewijzigd door bvbart op woensdag 16 juli 2008 20:06:53 (43%)

OK, het is zeker de NE555 die het verbrodt.
Hij geeft aan zijn uitgan geen pulsen maar gewoon heel de tijd 5V.

EDIT: Sorry voor het per ongeluk kicken.
(dan wilt een mens de edit gebruiken en klik je toch per ongeluk op quote)

* bvbart klopt met zijn kop tegen alles wat in de buurt staat.

[Bericht gewijzigd door bvbart op woensdag 16 juli 2008 20:29:38 (81%)

Als je per abuis op "quote" drukt, kan je zondermeer teruggaan naar het forum, en vervolgens op "edit" drukken.

Wat die 555 betreft: hoe heb je'm aangesloten? Zonder schema valt daar weinig over te zeggen.

Ik had op quote gedrukt en ik had dat pas gezien toen het al gepost was.

Ik heb de 555 aangesloten zoals in het LED knipperlicht op deze site, je kan ook kijken naar het schema dat ik eerst had getekend.

En ik hed op een verkeerd pinnetje gemetne uit de 555 komt gewoon niets.

HHet tellen werkt want ik heb een draadje van de plus naar de klokingang en ertgen gekomen en dat werkt het.

Als je de potmeter hebt aangesloten tussen pin 7 en pinnen 2/6 v/d 555 zou het ding moeten oscilleren.
Meet de spanning op alle pinnen eens, en toon ze. Wellicht kan een 555-expert er iets uit opmaken.

Dat zal ik morgen doen. Na een goede nachtrust.

Kijk ook eens in de buurt van de 555 or er geen kopere spaan tussen 2 baantjes zit. Is me ook ooit gebeurt.

MVG

Ojeke

Ik heb de baantjes bij de NE555 nog eens nagekeken en volgens mij is dat OK.

Ik heb ondertussen de spanning op de pinnetjes gemeten.
De voedingsspanning is 5,09V(afwijking regelaar):

1. 0V
2. 4,12V
3. 0,01V
4. 5,09V
5. 3,38V
6. 4,12V
7. 0,03V
8. 5,09V

Ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen.
Jullie zijn allemaal al bedankt voor alle hulp.

EDIT: Het goede nieuws is wel dat het 230V gedeelte perfect werkt. De decade counter doet het ook goed.
Nu nog de NE555.

[Bericht gewijzigd door bvbart op donderdag 17 juli 2008 10:23:28 (15%)

klein is fijn

Moderator

Ik heb je al eerder gezegt, je moet dat schema van den NE555 even nakijken, ik weet niet of dit wel zo kan werken. Ik mis bijvoorbeeld een weerstand tussen pin 6 en 7. Op die manier kan C2 nooit laden, waardoor de flip-flop nooit zal omslaan.

Ik ging er van uit, dat daar een potmeter zat. Als er niets zit, zal het ding uiteraard niets doen.