rbeckers
Overleden
Volgende vraag, naar aanleiding opmerking van Rd12tf:
doet de x pos het wel als de time/div op 0.5us staat?
En wat met de X mag 10 knop?
mystery
Poef!......Schat, waar liggen de kaarsen?
met de time/div op 0,5 reageert hij wel op de x-pos knop. streep wordt iets langer (nog niet hele breedte van het scherm). Verder nog even alle knoppen een aantal keer ingesrukt om een stofje oid uit te kunnen sluiten, geen verschil.
xmag x10 knop maakt de sreep breder
rbeckers
Overleden
Verschuift de streep met de x pos knop of wordt de streep langer?
Wordt met de x mag 10 knop het beeld veel breder?
Anoniem
verschuift de spot als je met de trace rotation knoeit?
als de spot niet perfect in het midden van het scherm staat moet hij verschuiven
en wat gebeurt er als je een sinus of zaagstand aanlegt?
normaal heb je dan een vertikale lijn
mystery
@rbeckers: verschuift iets en wordt iets breder, rechterkant van de streep is na x10 ook lichter dan links
@srefsky: Wat is de trace rotation, zie geen knop met dat label. Met een blokspaning zie ik wel een verticale uitslag.
rbeckers
Overleden
Dat wordt meten.
Schema bekijken en het signaal volgen. Een tweede scoop is verplicht en ook een redelijke kennis van electronica.
Als je beide niet bezit is er mischien een kennis of vriend die je kan helpen. Een scoop reparen is niet gemakkelijk maar een Hameg 203 is vrij eenvoudig.
mystery
dan moet ik eens gaan kijken wie die kennis in huis heeft. Enig idee welke kant ik op moet zoeken, voeding en versterkers lijken in orde.
rbeckers
Overleden
Spanning eraf en scoop open maken en S501 (x-y) controleren, eventueel doormeten met een multimeter.
Spanning erop en meten. Let wel op de hoge spanningen!
Je meet bij schakelaar S501 (x-y) (in de buurt van R560). Op een pen staat de zaagtand van de sweepgenerator.
R559 heeft het signaal na S501. X-Y niet aanzetten.
Staat daar een goede, lineaire zaagtand dan is de x versterker niet goed. Staat daar geen goede zaagtand dan is S501 of iets daarvoor defect.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (21%)]
mystery
mystery
Op 30 augustus 2008 10:44:10 schreef rbeckers:
Spanning eraf en scoop open maken en S501 (x-y) controleren, eventueel doormeten met een multimeter.Spanning erop en meten. Let wel op de hoge spanningen!
Je meet bij schakelaar S501 (x-y) (in de buurt van R560). Op een pen staat de zaagtand van de sweepgenerator.
R559 heeft het signaal na S501. X-Y niet aanzetten.
Staat daar een goede, lineaire zaagtand dan is de x versterker niet goed. Staat daar geen goede zaagtand dan is S501 of iets daarvoor defect.
Eindelijk ben ik er aan toe gekomen om de bovenstaande metingen uit te voeren. Ik heb met een andere scope gemeten op R559 en daar staat een zaagtand signaal. Volgens bovenstaande is er dus een probleem met met x-versterker. Ik heb de schema's van de scope opgezocht.

Dit is het deel van de x-amp. Ik heb na een visuele inspectie niets vreemds gezien op dit deel van de print. Heeft iemand, aan de hand van bovenstaand schema, suggesties hoe dit nu aan te vliegen. Waar begin ik?
mystery
Veel beter dan dit gaat het niet worden, is een screenshot van een beveiligde pdf. Hier de link, misschien is dat iets duidelijker.
http://www.hameg.com/manuals.0.html?&tx_hmdownloads_pi1[mode]=download…
En ja, het is de link naar een Spaanstalige manual, maar dat is de enige taal waarin de schema's zijn meegenomen.
rbeckers
Overleden
Mystery,
ik zal een schema van de HM203-6 naar je mailen.
Klopt de 150V voeding?
Staat op de basis van T719 en T722 ong. 150V?
Staat op het knooppunt van R845 en R840 ong. 12V?
Staat op de basis van T725 en T726 ong. -5,5V?
mystery
Klopt de 150V voeding?
ja, gemeten op connector P-test op het xy board en is juist.
Staat op de basis van T719 en T722 ong. 150V?
Ja, beide gemeten, beide juist
Staat op het knooppunt van R845 en R840 ong. 12V?
Hier vind ik -12 volt
Staat op de basis van T725 en T726 ong. -5,5V?
nee, op 726 -1,4 op 725 -0,4 volt
[Bericht gewijzigd door mystery op (73%)]
rbeckers
Overleden
-12V is ok. (R845 en R840)
spanning basis T725 en T726 is niet goed.
T720 en T721:
collector moet ong. 70V zijn.
emmitter moet ong. -7V zijn.
Hoeveel spanning staat er over R800?
moet ong. 100mV zijn. R800 moet ong 13mA voeren.
Het kan zijn dat de, of een van de, eindtraptorren T719,720,721, 722 defect zijn/is.
mystery
Ik heb het idee dat t722 defect is, meet nu 150 volt op b,c en e...ga kijken of ik morgen deze torren kan vinden en ga ze allemaal vervangen. Ik hou je (jullie) op de hoogte.
mystery
Vanmiddag t722 vervangen maar veranderd helemaal niets. Vreemd genoeg blijft er nu ook op alle drie de poten 150 volt staan. Ik ga morgen de condensatoren los solderen en de capaciteiten meten want ik heb begrepen dat er in dit type scope soms rotte kunnen zitten. Kan dit een dergelijke storing verklaren?
rbeckers
Overleden
Het kan ook zijn dat T721 open is of niet goed aangestuurd wordt. Dan staat op T722 overal ong. 150V.
Slechte condensatoren komen voor maar dat probleem zit hoofdzakelijk bij elco's.
mystery
Het is al weer een tijd geleden, maar nu eindelijk tijd om dit probleem weer eens op te pakken. Nu zag ik vandaag het volgende topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/68558 en dit is precies mijn probleem. Iemand enige suggestie waar dit probleem te herleiden naar mijn hameg?
De schakeling rond T721/T722/T725 is gelijk aan die rond T719/T720/T726.
Dat wordt dus meten en vergelijken met elkaar, een stille hint van rbeckers is R831.
Noteer alle metingen rond de transistors (schema uitprinten, gegevens erbij zetten en opnieuw inscannen).
rbeckers
Overleden
Ik wacht de metingen af.
Volg Henry S. zijn advies op. Dat geeft het snelste resultaat.
Aangezien CRT's twee x-platen (ook twee y-platen) hebben zijn de x-eindversterkers (bijna) altijd symmetrisch opgebouwd. Dit maakt foutzoeken gemakkelijker.
mystery
Als ik dit zo lees is de volgende conclusie dan juist:
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat beide kanalen (twee x platen en dus twee eindversterkers)defect zijn en dat het probleem dus eerder, denk voeding oid, zou moeten liggen?
Ik ga morgen aan de slag met de voorgestelde meting, maar bovenstaande lijkt mij logisch, toch?
Die eerste conclusie is niet juist, je hebt toch 150V!
Voer de metingen uit, wordt het imo een stuk duidelijker.