Show your projects! Part 10.

Dit topic is gesloten

Ziet er luxe uit Tj, simpel maar doeltreffend kastje!

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 5 oktober 2008 12:28:39 schreef MAH:

Waar heb je die geperforeerde staalplaat vandaan? Zwart gespoten is dat ideaal spul..

Dat kan je ook bij de Gamma halen (tenminste hier in Tiel).

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Na 3 weken vakantiejob gedaan te hebben in de Gamma kan ik bevestigen dat ze dit hier ook hebben in Deinze.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 5 oktober 2008 19:15:30 (44%)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

@Led-maniak: Hoe ziet het effect eruit? Is het een soort lichtorgel? Heb je misschien een filmpje.

@TJ: Mooi gemaakt :)

Teneinde mijn kolomboor (Made in Taiwan) wat te moderniseren, heb ik er maar een dieptemeter voor gemaakt.

Het stuurprintje, met als kloppend hart een ATtiny861:
http://prosje.be/CO/Fotos/DiepteMeterPrintKlein.jpg

en de onderkant ervan:
http://prosje.be/CO/Fotos/DiepteMeterPrintOnderKlein.jpg

Eerst had ik geprobeerd, een oude muis als opnemer te gebruiken, maar dat gaf niet het gewenste resultaat. Dan maar zelf een codeerschijf gemaakt. Deze is bevestigd op het aandrijfwieltje van een afgedankte scanner. De bijbehorende getande riem zorgt er voor, dat er geen slip kan optreden:
http://prosje.be/CO/Fotos/CodeerSchijfSmall.jpg

Detail van codeerschijf + opnemer:
http://prosje.be/CO/Fotos/CodeerSchijfDetailSmall.jpg

Tot slot nog een overzichtsfoto:
http://prosje.be/CO/Fotos/DiepteMeterOverzichtSmall.jpg

De software heeft me nogal wat hoofdpijn bezorgd. Niet dat het zo moeilijk is, een codeerschijfje uit te lezen en een tellertje aan te passen, maar in de --ietwat verouderde-- iotnx61.h die ik in m'n bezit heb, zijn PCMSK0 en PCMSK1 van plaats verwisseld. Resultaat was, dat het bewegen v/d schijf geen interrupts veroorzaakte (wat de bedoeling was) terwijl het aansturen van het display dat juist wel deed.
Hierdoor verdwenen er regelmatig telpulsen, ook al bewoog de codeerschijf traag...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Knap stukje werk weer pros, weer een "pros-made-handige-tool". En zoals we van je gewend zijn, weer netjes afgewerkt. chapeau.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Tja, de meeste mensen nemen genoegen met een aanslag met een verstelbare draadeind, maar dit is natuurlijk nog veel mooier.

Een liniaaltje en een beugel met pijltje was waarschijnlijk ook wel doeltreffend geweest, maar wel "iets" minder nauwkeurig. Waarvoor moet je zo nauwkeurig blinde gaten kunnen boren? Bij mij komt dat meestal niet zo nauw.

Misschien nog opties erbij om de gewenste diepte in te kunnen stellen, zodat het display aftelt, eventueel met een LED balk erbij, in verschillende kleurtje, om aan te geven dat je er bijna bent?

Hoe heb je dat codewiel eigenlijk gemaakt? Ik ben al een tijdje op zoek naar zoiets dergelijk, maar kan het nergens vinden. Heb je dat met de laserprinter-transfer techniek gemaakt?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 6 oktober 2008 13:21:42 (41%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hoe detecteer je de richting? Ik bespeur zo 1,2,3 niet iets van gray codering ofzo.

If you want to succeed, double your failure rate.

Is dat niet gewoon een quadrature encoder dan, met 2 sensors die 1/4 van de steek van de "tanden" uit elkaar staan?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja, dat kan wel, maar ik zag dus niet meer dan 1 sensor.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 6 oktober 2008 13:18:36 schreef SparkyGSX:
Hoe heb je dat codewiel eigenlijk gemaakt? Ik ben al een tijdje op zoek naar zoiets dergelijk, maar kan het nergens vinden. Heb je dat met de laserprinter-transfer techniek gemaakt?

Afdrukken met laserprinter op zelfklevende transparante folie. Dit op het deksel van een CD-doosje kleven. Putje in het midden boren.
Vervolgens heb ik een blokje MDF van 12mm genomen, daar een breekmesje op geplakt, en een puntig asje ingestopt. Dan krijg je zoiets:

http://prosje.be/CO/Fotos/CirkelSnijder.jpg

Daarmee kan je dan --heel behoedzaam-- een mooie cirkel uitsnijden.

@Jochem_S: de IR-ontvanger is dubbel uitgevoerd. Als het ene deel van "licht" naar "donker" gaat (of andersom) kan je uit de stand van het andere deel de richting bepalen.
IR-zender en -ontvanger komen idd. uit een muis.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ah, juist. Ontvanger wel uit een muis gesloopt?

If you want to succeed, double your failure rate.

niet iets tegen op je wiel, maar kon je niet iets beginnen met een Rotary-encoder? of had die niet genoeg resolutie voor je?

En is het alleen een indicator of kan hij ook telkens gaan piepen als een instelbare diepte is bereikt?

Zo te zien heb je hem ook nog een andere functie gegeven, hij kan jou ook vertellen wat te doen.. "cafe"

[Bericht gewijzigd door MAH op maandag 6 oktober 2008 16:32:09 (19%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Mooi! Wat is de resolutie ervan?

"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun
help

Golden Member

Als ik de foto zo bekijk zie ik 1 cijfer achter de punt wat dus op tienden millimeters komt

Ik heb nu 1985 stapjes als de boorkop een afstand van 84mm aflegt. Dat is iets meer dan 2 stapjes per 0.1mm.

@MAH: Ik kan wel de boor laten zakken tot de gewenste diepte, het display op 0 zetten, de boorkop terug laten komen (die geeft dan een negatief cijfer aan) en vervolgens de nodige gaten boren, waarbij een '0' telkens aangeeft dat de gewenste diepte bereikt is.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Geweldig Pros, alleen is het nog niet in Pros-geel, maar dat komt zeker nog?

;-)

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Er moet nog een kastje om, waarin ook de originele aan/uit schakelaar en de lichtschakelaar een plaatsje krijgen. Ruimte genoeg, om er wat kleur aan te geven, dus.
Bedankt voor de tip! :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Niet om flauw te zijn hoor, maar het is natuurlijk wel jammer dat je moet down-samplen met een niet-integer verhouding. Je krijgt daardoor wel een kleine afwijking in de aflezing, die welliswaar kleiner is dan de afleeseenheid, maar het gaat om het idee. Je had natuurlijk het codewiel zo kunnen kiezen dat downsampelen niet nodig was, of zo dat je op een integer deling uit kwam.

Nu wil ik niet suggereren dat ik dat soort dingen altijd op tijd bedenk hoor.

Misschien nog een kleine tip: een felle LED die op het werkstuk schijnt, en gaat branden zodra je onder de 0 komt (dus diepte bereikt) lijkt me wel handig, dan kun je naar het werkstuk blijven kijken.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 6 oktober 2008 21:42:57 (18%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Daar heb je gelijk in, maar om het echt goed te doen zou ik een schijf met een "raar" aantal markeringen moeten maken. Dan toch liever een software-oplossing...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Geinspireerd door een eerdere post met chinees teken en twee modules onder elkaar, heb ik twee naast elkaar gezet, deze zijn echt GAAF!

http://www.aavrs.nl/CO/bacoaavrs.jpg

Inderdaad, baco display's.
Code zit in een ATMega8.

Hij moet bluetooth bestuurd gaan worden (module ligt al klaar) zodat je via je pda (software nog te maken) bestuurd kan worden. Genoeg te doen dus.

pe4mb

Ziet er gelikt uit!
Komt het straks al kit op je site? :)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Inderdaad gaaf. Komen die schermen met aansluitgegevens? Bij Baco zie ik niet echt veel uitleg/info.

Hier op het forum staat een topic over de aansluitgegevens en andere details.

5 volt aansluiten (oude pc voeding) en paar draadjes, en klaar.

pe4mb

Op 7 oktober 2008 11:44:43 schreef Eagle666:
Inderdaad gaaf. Komen die schermen met aansluitgegevens? Bij Baco zie ik niet echt veel uitleg/info.

zie dit topic ;)

Dit topic is gesloten