Ik zou graag wat meer leren over circuits, op school bij TO leren we met zo van die heel makkelijke paneeltjes werken (maar helaas verveel ik mij omdat het zo traag gaat) en aangezien ik dat tof vind zou ik er graag wat meer over leren, ik weet niet of het er iets doe doet, maar ik kan websites maken en java programmeren.
Voor de rest heb ik een elektriciteit doos, maar aangezien die niet volledig is kan ik daar vrij weinig oefeningen van.
Weten jullie websites/boeken/dozen voor beginners die mij zouden kunnen helpen?
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Inderdaad, zoals bassie- zegt: breadboard, onderdelen, boek/internet voor info en schema's.
Je kan je onderdelen ook uit toestellen halen die niet meer gebruikt worden, zo bespaar je heel wat geld soms.
Ook zou je misschien een weerstandspakket kunnen kopen, daarin zitten verschillende weerstanden. De reeksen (waardes van weerstanden in je pakket) kan je kiezen (E3,E12-reeks)
Je kan misschien ook eens kijken naar velleman kitjes, dit zijn kant en klare schakelingetjes die je nog maar alleen moet in elkaar solderen (print, componentjes) zitten bij deze kitjes.
Succes!
Ja, en raad jij een bepaald boek aan (of zo een doos waar alles inzit)?
(Ik heb gezocht bij de "forum zoeken" links, maar nix gevonden...
[Bericht gewijzigd door stienoo op (33%)]
Standaard onderdelen
weerstanden set + veel 1K en 10K weerstanden
diodes 1n400x en 1n4148
rijtje elco's en condensatoren
Setje goedkope leds 100 voor €2 e.d.
Torretjes bc547 bc337 etc
potmetertjes
NTC, LDR
Om leuk te kunnen beginnen, als je echt bezig bent mis je toch altijd wel wat, bestel je dat in 10voud bij en zo heb je al snel een mooie verzameling (en weinig geld).
Na een tijdje kloten kom je er ook achter wat je het leukst vind, audio (buizen), digitaal, hf etc etc. In het begin veel kopen heeft imo dus niet al te veel zin.
Elektronica echt niet moeilijk is wel een goed boek om te beginnen.
In "The art of elektronics" staat heel veel, maar wel allemaal theorie en niet echt proefjes die je na kan doen met allemaal uitleg erbij. Dit boek is door elektuur naar het nederlands vertaald, voor als je engels te moeilijk vind.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
ga eens langs bij een radio shack ( tandy 0 en koop zo een 100 of 200 in one doos om mee te beginnen )
daarnaa kan je een paar velleman pakketjes in elkaar zetten en daarnaa stap je over naar het echte werk.
En hoeveel gaat dan zo kosten zo een set?
Ik woon ook in België zijn daar ook radio shack winkels (kan het op de site niet vinden)? En voor dat boek ga ik wel eens langs in de bib 
[Bericht gewijzigd door stienoo op (55%)]
Ik heb eens gezocht op het internet, maar als ik zo zie kosten zon sets van bv weerstanden meteen 8-15 euro, dus totaal ben ik dan meteen 40-50 euro kwijt en dat ben ik echt niet van plan er aan te geven (toch niet om te beginnen) als ik dan nog niet eens een boek heb....
Of kost het minder en heb ik fout gekeken (ik heb geen zin om mijn pa over te halen naar een elektro winkel te rijden om er dan achter to komen dat het te duur is.
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Tja hobby's kosten nou eenmaal geld. Als ik jouw was zou ik eerst eens een boek aanschaffen. Elektronica voor dummies, of Elektronica echt niet moeilijk.
Het dummies boek + http://www.voti.nl/winkel/p/DUMMIES-SET-1.html
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
En je hoeft maar 1 set (assortiment) weerstanden te kopen (naast andere spullen, natuurlijk) zoals dit bijvoorbeeld.
Wat Radio Shack betreft: vroeger hadden die winkels in België, en goedkoop waren ze allerminst. IMHO zijn die ondertussen allemaal verdwenen. Velleman-bouwkitjes zijn nog volop te koop.
WilToyo's raad lijkt me nog de beste. Begin met een eenvoudig boek, voor je onderdelen aanschaft.
Wat mijn probleem is dat als het dan tegenvalt ik er 50 euro of zo aan heb uitgegeven (wat voor mij vrij veel geld is)
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 26 september 2008 20:13:49 schreef stienoo:
Wat mijn probleem is dat als het dan tegenvalt ik er 50 euro of zo aan heb uitgegeven (wat voor mij vrij veel geld is)
weinig geld, veel tijd: apparaten slopen en boeken lenen bij de bieb!
Ok, jammer, als ik later wat meer geld heb zal ik misschien nog eens kijken, in ieder geval heel hard bedankt voor de info!!
Op 26 september 2008 20:16:42 schreef Wouter van Ooijen:
[...]weinig geld, veel tijd: apparaten slopen en boeken lenen bij de bieb!
Ik ben idd van plan een boek bij de bib te gaan halen, maar de apparaten liggen hier niet zomaar voor het slopen en dan weet ik nog niet wat ik er net moet uithalen...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]
Op 26 september 2008 19:50:54 schreef stienoo:
dus totaal ben ik dan meteen 40-50 euro kwijt en dat ben ik echt niet van plan er aan te geven
Stel je hebt een sport als hobby, voetbal bijv. Dan ben je ook makkelijk €150 kwijt aan schoenen + kleding.
Breadbord 1x €20 (gaat lang mee als je em normaal gebruikt.)
Set weerstanden €8
stapeltje elko's en condensatoren €5 heb je een aardige verzameling
ledjes + 1k en 10k weerstanden €6 (=100 led 100 1k & 100 10K)
transistorretjes €5 (50 bc547 en 50 bc557)
diodes €2
potmetertjes €2
simpele opampjes en 555 timers €3
Wat klein spul dat ik vergeet €5
Dan ben je iid zo'n €55 kwijt. En dan nog de kosten van een voeding, een boek en een multimeter.
Dit is toch imo wel het minimale om mee te beginnen, anders kom je er al snel achter dat je wat mist en moet je alsnog gaan bijbestellen etc etc.
Onderdelen uit apparaten slopen vind ik niks, weerstandjes diodes en ledjes hebben meestal te korte pootjes om in een breadbord te kunnen gebruiken (heel krap). En het is klote werk. Dan kan je imo beter wat extra uurtjes werken oid.
[Bericht gewijzigd door Bas Smit op (11%)]
Op 26 september 2008 20:19:13 schreef bassie-:
[...]Stel je hebt een sport als hobby, voetbal bijv. Dan ben je ook makkelijk €150 kwijt aan schoenen + kleding.
Precies, dat bedoel ik, €50 is een kleine investering.
Heu, ik weet niet of jullie het doorhebben maar ik ga nog naar de middelbare school en moet het doen met 27 euro per maand (waar ik al een deel van opdoe aan andere dingen).
Maar mijn probleem is dat ik niet weet of ik er wel goed in ga zijn, en het wel ga kunnen, want ik speel bv drum en daar heb ik ook een drum 1300 euro gekocht en dan nog aan zon 100-200 euro voor gekocht. Maar momenteel heb ik maar zon 200 euro...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Niks mis met marktplaats afstruinen voor oude apparaten die je gratis kunt ophalen. Of bij de afvalverwerking gaan kijken of ze wat meegeven (zelden tegenwoordig, maar misschien in BE wel).
Ik heb vroeger vanalles leeg-gesoldeerd. Dat was de hobby op zich in het begin. En korte pootjes los je op met stukjes blank koperdraad etc. Oude apparaten genoeg, zoek vooral naar spul waar nog wat soldeerbaars in zit. Een oud cassettedeck ofzo.
Boeken die genoemd zijn gewoon halen bij de bieb, of misschien kopen. Breadboard is leuk, maar gaatjesprint kan ook, dan wel een soldeerboutje halen.
Gewoon langzaam opbouwen, en als je in de gaten krijgt dat het je echt zint: meteen een set kopen.
Ik bedenkt net dat ik nog een oude pc en een cd speler ofz in de kelder heb staan (ik ga eens gaan kijken...) ik zal zeggen als het wat word 
Zit niet veel in, vooral als het wat recenter is, SMD onderdelen waar je nu nog niks mee kunt.
En ik snap dat het veel geld voor je is, drummen is ook niet goedkoop weet ik uit ervaring (niet ik maar een maat, genoeg details meegekregen), met hobbies is het altijd schipperen.
Eigenlijk moet je er niet te veel hebben, teveel hobbies = te weinig geld om alles serieus aan te pakken.
Op zoek naar boeken (bieb), dit forum doorneuzen en voorzichtig beginnen.
Er zijn 2 oplossingen. Hard werken of elektronica niet als hobby nemen. Als je elektronica als hobby neemt ben je sowieso de lul, als je begint kan je niet meer stoppen. Allemaal halve projectjes die je ooit nog is afmaakt. Allemaal mooie meet apparatuur die je wilt hebben. etc etc.
Werken is de enige oplossing (helaas)