Dat jij begrijpt dat je eerst de basis moet leggen betekent niet dat iedereen daar zo over denkt.

Je boek kan, zoals je inmiddels denk ik begrijpt, nooit de precieze waarden voor alle soorten LEDs noemen.

Overigens is 450 ohm geen gangbare (E12) waarde. Je kiest dan normaalgesproken 470 ohm, die ligt er vlakbij, maar omdat 10mA al wat laag is, kun je ook de weerstand wat kleiner pakken, 390 ohm bijvoorbeeld. Je komt dan nog niet eens aan 15mA.

Je berekening voor de voorschakelweerstand bij 3V is juist, uitgaande van een LED met een VFWD van 1,5V dan wel.

Maar ik weet niet welke waarde ik heb, die zaten gewoon in die doos.
Ik heb nu Yenka geïnstaleert maar is wel ingewikkeld.

Met de multimeter kan je de berekende waarde vergelijken met de werkelijke waarde. :)

Je bedoelt hier waarschijnlijk de LEDs. De stroom die nodig is kun je lastig bepalen, maar bij reguliere LEDs kun je gewoon die 10-20mA aanhouden.

De VFWD kun je inderdaad meten. Je maakt je schakeling met een geschatte waarde, dus bijvoorbeeld die 1,5V voor je rode LED. Dan sluit je hem aan, en meet je met je multimeter op de pootjes van de LED de werkelijke spanning die daar over staat. Die spanning varieert wel enigszins met de stroom, maar kun je op deze manier redelijk bepalen. Met de gemeten waarde (misschien 1,2V) doe je een nieuwe berekening. Je past daarna je weerstand aan, en als het goed is moet in je nieuwe schakeling de spanning ongeveer gelijk zijn gebleven, maar zoals ik al zei: het kan iets afwijken.

Maar voor een goede lab voeding, welke zouden jullie aanraden (met die batterijen vind ik toch maar lastig)

Elektuur 82
Ding van elv (printplaatje van 8 euro)
Lm317 voeding van de site
etc etc

december folder van Velleman es bekijken staan leuke dingen in

Als je zin hebt om zelf iets te maken gebruik de zoekfunctie eens. Zoek bv. eens op voeding 30V 3A

Of je kan er natuurlijk ook een kopen

Gewoon je netadaptertje voorzien van een lm317, dan heb je een regelbare voeding die je maakt met een paar spotgoedkope onderdeeltjes. Als printplaat kun je ook gewoon een stukje dun blik gebruiken, bv de deksel van een concerveblikje. Zoek maar eens op dode torren methode.

Leuke hobby die wel uit de hand kan lopen heb ik ervaren. kost eerst veel geld aan componenten en gereedschap maar levert ook geld op want je kan voor weinig geld veel zelf maken maar ook repareren. Ik heb hier diverse meetapparaten staan die ik gehad heb omdat ze defect waren maar nu weer werken.

by the way Stieno hou je hopelijk grote bievenbus in de gaten

Mijn vriendin is de componenten gaan opsturen en kleinste verpakking was zo een kartonnen doos tot 2 kg
Ik hoop dat je brievenbus groot genoeg is lol

Pakje is aangekomen!
Nu kan ik eindelijk beginnen met het te leren (met praktijk) wel nog uitvinden wat alles net is :D