Met een PCB bedoelt men een printplaat.
offtopic
Amai had ik al die onderdelen gekregen hebben als ik ook zo'n topic opende.(verd*mme had ik ook moeten doen;))
Zelf ook een beetje onderzoek doen he, als je een woord niet kent even intypen op google. Grote kans dat je dan wel achter de betekenis komt.
bertusvz
Bertus geeft antwoord. PE1BLY. ook bekend van Schakelingen Online Forum en All About Circuits Forum
Hallo,
Had je al eens op de pagina gekeken die ik heb aangegeven?
http://www.educypedia.be/electronics/electronicaopening.htm
Daarop is ook een pagina over component codes.
http://www.educypedia.be/electronics/datacomponent.htm
Hierop staan codes voor weerstanden, condensatoren wat halfgeleiders etc.
Groeten,
Bertus
bertusvz
Bertus geeft antwoord. PE1BLY. ook bekend van Schakelingen Online Forum en All About Circuits Forum
Hallo,
Op het ander forum ( www.elektronicaforum.nl ) heb ik mijn links geplaatst.
http://www.elektronicaforum.nl/electronica-en-linux-links-t4887.html
Als je de instructies volgt ( .txt weghalen ) kun je ze in de browser openen.
Groeten,
Bertus
Ik heb het boek: "elektronica echt niet moeilijk deel 1, 2 en 3)" in de bieb gehaald, ik ga het begin lezen en als het mij aanstaat vraag ik het misschien voor Kerstmis.
bertusvz
Hallo Stienoo,
Kun je een beetje overweg met het engels?
Dan kun je de online "boeken" van het All About Curcuits eens lezen.
Deze boeken zijn geschreven door een aantal forumleden.
http://forum.allaboutcircuits.com/
Op deze pagina zie je bovenaan de 6 volumes staan.
I DC
II AC
III Semiconductors
IV Digital
V Reference
VI Experiments
en dan nog de Worksheets.
Groeten,
Bertus
Ik kan een klein beetje overweg met engels, maar helemaal niet goed genoeg om (zo een moeilijk) boek te lezen (en begrijpen).
bertusvz
Hallo Stienoo,
De stukken zijn geschreven door forumleden die beginners op weg willen helpen.
Het begint eenvoudig, maar als je verder komt gaan ze steeds dieper op de onderwerpen in.
Ik zou zeggen neem er eens een kijkje in.
Groeten,
Bertus
PS ik ben zelf ook vaak aktief op dat forum om beginnende mensen te helpen.
Op 23 november 2008 04:04:13 schreef chuckie:
En ik wil je wel wat logica doneren e.d.
Ik stel wel een IC pakketje samen, met wat poorten,flipflops,drivers,opto's,opampjes en wat spanningregelaartjes e.d.
Heb hier ook nog wel wat voetjes en wat trafo's alsmede printrelaistjes voor je liggen.
O ja, een gebruikt breadbordje heb hier ook nog wel.
Jeugdige overmoed moet je altijd aanmoedigen vind ik...
Dit heb ik ontvangen, alleen weet ik niet echt wat alles is, maar dat komt (denk ik) nog wel...
Nu nog wachten op de ledjes etc 
*edit*
Ik heb wat rondgezogt, en heb iets gevonden dat ik wel wil maken (omdat ik zelf drum):
http://www.schakelingenonline.nl/schakelingen/audio/1.htm
Denken jullie dat ik dat al zou kunnen maken?
[Bericht gewijzigd door stienoo op (15%)]
bertusvz
Hallo Stienoo,
Ik weet niet hoe het zit met de verkrijgbaarheid van het IC.
Een ander leuk projectje is een "Toy organ" gemaakt met een NE 555 Ic.
http://experimentalistsanonymous.com/board/viewtopic.php?p=8407
Dit is wel monotone (een toon tegelijk).
Groeten,
Bertus
BjornR
Geef mij maar de oude lay-out en opmaak. Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.
Op 27 november 2008 17:35:51 schreef stienoo
Ik heb wat rondgezogt, en
Wat een taal toch, dat nieuwe Nederlands 
Het is interessant om enkele Velleman-kits aan te kopen, ineen te steken en de schema's te interpreteren.
Velleman-kits liggen soms aan de basis van mijn grootste projecten.
Prijs uzelf gelukkig met het geschenk van Chuckie.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 27 november 2008 17:35:51 schreef stienoo:
Ik heb wat rondgezogt, en heb iets gevonden dat ik wel wil maken (omdat ik zelf drum):
http://www.schakelingenonline.nl/schakelingen/audio/1.htmDenken jullie dat ik dat al zou kunnen maken?
Ja, dat kun je best maken denk ik, hoewel je uit moet kijken met de warmte van je bout en te lang stoken op dat IC. Maar das bij een transistor ook al zo hoor.
Ik zou bijna zeggen dat schakelingenonline dit schaamteloos uit elektuur heeft gejat, ik meen me die schakeling te herinneren namelijk. In dat geval zou het me ook niks verbazen als dat IC weer eens zo'n moeilijk verkrijgbare exoot is.
Een andere vraag: weleens een a-stabiele multivibrator (knipperlichtje) gesoldeerd? Begin daar eens mee. En vervolgens (of eerst, maar spreekt minder tot de verbeelding) een kleine aanvulling voor je stekkervoeding in de vorm van (gelijkrichting,) afvlakking en een regelaar.
pakje ligt hier ook klaar, heb er wat leuke dingen in gestoken (sommige ken ik zelf niet lol)
Straks eens wegen hier op het werk dan weet ik hoeveel ik er moet opplakken. Postkantoor is hier afgeschaft en ik zou je geen extra port op de nek willen schuiven.
Toch een tip: weerstanden van 0 ohm bestaan echt, zoek maar eens uit wat het nut er van is lol.
@Cracker sory, ik zal wat op mijn taal letten.
Op 28 november 2008 09:21:47 schreef kombucha:
pakje ligt hier ook klaar, heb er wat leuke dingen in gestoken (sommige ken ik zelf niet lol)
Lol, in ieder geval al bedankt
Maar ik zal maar beginnen met het lezen van dat boek zeker
(heb momenteel wel niet zo veel tijd
nu ja, langzaam gaat ook en om te beginnen, herinner ik mij, heb ik nog wat weerstandjes in de kelder van een oud beginners doosje waar het boekje heel onduidelijk van is)
Ok, ik zou nu dus graag een LED laten branden, in mijn boek heb ik al gevonden dat een led maximum 1,5 volt en 30 mA mag krijgen, ik heb ook geleert dat ik het als volgt moet berekenen: (mijn voeding levert 6v) 6v-1,5v=4,5v 4,5v/0,025A=180
Dus heb ik een weerstandje nodig van 180?
Nu de kleurcode, klopt dit: bruin grijs bruin (en dan de nauwkeurigheid)?
En als ik dat nu ga bouwen, moet het er dan als volgt uitzien: Pluspool-weerstand-LED-minpool?
Het is nogal basis, maar alle begin is moeilijk 
BjornR
Geef mij maar de oude lay-out en opmaak. Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.
Een rode led werkt op 1,5V, gele, groene, witte en blauwe LEDs zullen meer nodig hebben. Low-current LEDs verbruiken niet meer dan 20mA maar volgens uw berekening zou de weerstand zeker 150 Ohm moeten zijn.
bruin-grijs-bruin is 1-8-1 dus 180 Ohm.
150 Ohm is bruin-groen-bruin
DC positief aan de weerstand, andere kant van de weerstand aan de anode en de kathode aan de massa.
Voor simpele schakelingen kan u een simulator zoals Crocodile Technology gebruiken.
Zo spaart u componenten een mogelijke dood door foutieve aansluiting.
eagle987
Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
was vergeten de verschllende pagina's te lezen...
[Bericht gewijzigd door eagle987 op (89%)]
Ja, maar ik werk liefst ook een beetje in de praktijk (met alleen theorie is er ook niets aan, maar ik heb idd al 1 led kapot gekregen (had voor ik ook maar iets had gelezen een led op 9v aangesloten tot er rook van 1 van de voetjes afkwam, nu zal ik wel wat meer nadenken voor ik iets doe
)
Maar als je een weerstand gebruikt, regelt dat dan de stroom over heel het circuit of voor wat er achter die weerstand komt?
@eagle987 In welke richting zit je dan? Ik zit in aso: moderne wetenschappen en krijg alleen WW (wetenschappelijk werkt) en TO wat er mee heeft te maken.
[Bericht gewijzigd door stienoo op (16%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 29 november 2008 11:37:55 schreef stienoo:
Ok, ik zou nu dus graag een LED laten branden, in mijn boek heb ik al gevonden dat een led maximum 1,5 volt en 30 mA mag krijgen, ik heb ook geleert dat ik het als volgt moet berekenen: (mijn voeding levert 6v) 6v-1,5v=4,5v 4,5v/0,025A=180
Dus heb ik een weerstandje nodig van 180?
Nu de kleurcode, klopt dit: bruin grijs bruin (en dan de nauwkeurigheid)?
En als ik dat nu ga bouwen, moet het er dan als volgt uitzien: Pluspool-weerstand-LED-minpool?Het is nogal basis, maar alle begin is moeilijk
CHAPEAU! D'r zijn er maar weinig die beginnen met electronica en de moeite nemen om dit soort basis-beginselen onder de knie te krijgen. Het klopt helemaal wat je zegt.
Ik kan er alleen aan toevoegen dat je het eerst over 30mA hebt, en vervolgens rekent met 25mA. Ik neem voor een gewone rode LED altijd 10mA, misschien 15mA. De 'Absolute Maximum Ratings' in de datasheet van de LED zijn echt getallen waarboven hij kapot zou kunnen gaan. Kijk dus liever even verder (tabel/grafiek) in zo'n geval. En kijk voor andere LEDs altijd even opnieuw, zoals Cracker al opmerkt zijn de spanningen voor verschillende kleuren LEDs nogal uiteenlopend. Ook de stroom is niet altijd gelijk, zeker bij speciale LEDs.
Waarom gebruikte ik 2 verschillende waarden?
Heel simpel, in mijn boek zijden ze dat 30mA het maximum is maar dat je beter wat minder neemt
(als ik dan 10mA gebruik: 4,5/0,010=450=geel-groen-bruin
Maar ik gebruik nu een andere bron van 3v=1,5/0,01=150=bruin-groen-bruin?
Over die basis, hoe wil je nu grote dingen kunnen zonder basis? Ik weet zelf van bij programmeren dat de basis belangrijk is (nu ja je kan ook veel leren door een groot script te interpreteren en aan te passen)
(maar ziet er idd goed uit)