Als ik m'n TDA2030A voedt met 40VDC (transfo van 2 x 28VAC),
dan kan ik volgens de berekening:

Peff = Ueff² / R
Peff = (Umax / Vk(2))² / R
Peff = U max² / 2.R
Peff = 40VDC² / 2.8 Ohm
Peff = 100W

Kan mijn TDA2030A dit aan als ik deze voldoende koel? Ik mag heb voeden to 44VDC dus dit zou geen problemen moeten opleveren.

EDIT: foutje zeker? Ik moet de voedingsspanning wss door 2 delen..

Dan komt het vermogen op 25W uit.

[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op (14%)]

Ik heb even gemeten, er komt RMS 14V uit (bij 1kHz). Dit is dus een vermogen van 14²/8 = 24,5Wrms.

Echter heeft hij daarnet 'BOEM' gezegt, nadat ik er een load van 2 x 12V lampjes (5W) in // aanhing.

Ik denk dat dit IC gwn z'n warmte niet kwijt kan, de koelplaat blijft koel.

Enfin, een nieuwe TDA2030A erin gepropt, en ik ben uiterst tevreden over z'n power die hij levert (je kan er doof van worden)

Een lamp is GEEN fatsoenlijke ohmse belasting..!

Op 3 oktober 2008 15:57:47 schreef JuuL:
Een lamp is GEEN fatsoenlijke ohmse belasting..!

Huh?

De weerstand is temperatuursafhankelijk. Als de lamp koud is heb je een lage weerstand, hierna warmt hij op en wordt de weerstand hoger.

Of er heeft een grote stroom gelopen doordat de weerstand te laag was, of de TDA was aan het oscilleren. Het kan ook zijn dat de thermische verbinding met het koellichaam zuigt: iets pasta gebruiken en zorgen voor goed contact.

Op 3 oktober 2008 19:20:41 schreef JuuL:
De weerstand is temperatuursafhankelijk.

Zeg dan dat het geen fatsoenlijke belasting is, ohms is ze namelijk zekers wel.

Op 3 oktober 2008 20:06:52 schreef Xenobinol:
[...]
Zeg dan dat het geen fatsoenlijke belasting is, ohms is ze namelijk zekers wel.

En bovendien als je versterkers test is een lamp alleszins fatsoenlijker dan een speaker. Ten eerste kies je de lamp makkelijk zo dat hij alle energie kan opstoken die er worst case in terecht komt, en verder is de lamp zuiver ohms dus zal op elke frequentie dezelfde weerstand laten zien. Als de lamp niet belachelijk zwaar is heb je van het PTC effect niet echt veel last.