autonoom de atlantische oceaan over

50 mijl das wel groot. Dat is zoiets als vaar je bootje ergens tussen amsterdam en leeuwarden.
* pientertje moet eigenlijk grieks gaan leren ;)

[Bericht gewijzigd door pientertje op 13 oktober 2008 17:15:04 (18%)

@ Sparky: Op het water spreken we toch over Miles ;-)

Nautical Miles

Edit:
Hier stond net wat anders |:(

[Bericht gewijzigd door morc op 13 oktober 2008 17:26:57 (22%)

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Northical miles. Waar heb je dat vandaan? Nautical miles!

foutje reeds aangepast,niet zo wakker.

Lijkt mischien een groot target, maar in zo´n grote plas water zal het nog niet meevallen om dat te halen.

[Bericht gewijzigd door morc op 13 oktober 2008 17:22:26 (60%)

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Anoniem

Op 13 oktober 2008 17:15:36 schreef morc:
Op het water spreken we toch in Miles ;.)

Northical Miles

Toch wel een groot verschil met nanometer ;)

Anyway, eigen spullen gebruiken heb ik niks op tegen, begrijp me niet verkeerd :). Maar indien er genoeg sponsorgeld is om het te bekostigen, waarom zou je het dan niet gewoon aanschaffen? Mocht er wat kapot gaan dan kun je nog ergens aankloppen voor het zelfde spul (eventueel onder garantie) opnieuw te krijgen.

Voor een lager (wat waarschijnlijk niet zo snel kapot gaat) is het natuurlijk wat anders dan een processorboard of iets dergelijks, maar goed, ik denk dat het wel duidelijk is wat ik bedoel :).

Er bestaat een reële kans dat je alleen je boot in Ierland te water hoeft te laten en niet meer op hoeft te halen.
Mocht hij toch aankomen, dan zul je dus je boot moeten halen.
Ik weet zeker dat daar ook sponsoren voor te vinden zijn.
Stel dat een bedrijf een mooie sticker op de boot mag plakken en als de boot aankomt dat ook mag gebruiken als reclame (krant/tv.. bedenk het). Dan willen ze heus wel de verblijfskosten voor twee personen en de vlucht betalen.
Geen mooiere reclame dan zoiets toch?

Over de materialen, als er bekend is wat er gemaakt gaat worden kan iedereen eens gaan kijken wat hij/zij heeft. Nu blijft het gissen en kom je gen stap verder, behalve een paar pagina's met posts :)

//EDIT: Misschien onze nieuwe staatsbank wel.. de AB* die sponsort toch ook zo'n een zeilrace ?

Mijn Ex-baas (de huidige Baas van Henry S.) is wel aardig van het zeevaart gebeuren.
Misschien een bezoekje brengen aan de directie, Henry?

Verder denk ik dat een goed financieel en technisch onderbouwd plan onontbeerlijk zijn, wil je sponsors binnenhalen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Is trouwens helemaal geen 50nm maar 50 kilometer. Van de website:

Each team must select a target point on that line before the start of the race and reach within 50km of it in order to complete.

GJ_

Moderator

Op 13 oktober 2008 17:23:23 schreef BernardV:.. de AB* die sponsort toch ook zo'n een zeilrace ?

Vier jaar geleden. Eergisteren is de nieuwe editie van start gegaan. De enige nederlandse boot is van Delta Lloyd.
En die liggen intussen op een na laatste. De laatste boot (dor pech) heeft een nederlandse schipper, en dan is er nog een boot met een "afwijkende" positie, ook met een nederlander aan boord. Erg goed zijn we kennelijk niet.

Op 13 oktober 2008 17:31:09 schreef pientertje:
Is trouwens helemaal geen 50nm maar 50 kilometer...

Okay, nog een flink gebied hoor.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 13 oktober 2008 17:46:44 (16%)

erg goed zijn we niet? vorige editie hebben we wel gewonnen ;) met een nederlandse sponsor en technisch directeur, kiwi schipper, ierse bouwer, bij een nederlands bedrijf( en daar werk ik dus tegenwoordig ook ;) )
Ik zie de delta lloyd nog wel wat plekken winnen, en bouwe bekking heeft nog steeds een goede kans op winnen.
tot zover het zeilen.

Wat verder interessant is voor sponsors: al aandacht gekregen in internationale media,
Ook in de waterkampioen en diverse nederlandse site's
En een boot van 4 meter en minstens zo hoog is op beurzen natuurlijk een publiekstrekker. Moet ie er wel goed uitzien, dus geen kano's e.d.

Voor een prototype kan ik nog aan een nieuwe romp van 2,6 meter komen, van een W60 oceaan racer. moet ik er nog wel ff een dekje,kiel, roer, en vleugel voor bouwen. Kan eind november klaar zijn, en kost verder niks.

Ik zat er inderdaad ook aan te denken om met een sponsor af te spreken dat zij de eigenaar van de boot worden als deze in een stuk de overkant haalt.

Daarbij zou het wel eens interessant kunnen zijn om een boot te bouwen die kleiner is dan 4 meter:

A handicap will be calculated by the jury based on the boat's hull length using the following formula: Time Corrected = Time * square root(4 meters)/square root(length in meters)

EDIT: ik denk dat je, gezien de rompsnelheid waar we het eerder over gehad hebben, met een kleinere boot altijd langer onderweg bent, zelfs na de correctie, maar ik heb hier natuurlijk nauwelijks verstand van.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 13 oktober 2008 18:05:29 (19%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat betekend dus dat als je een boot van 1 meter bouwt, en deze haalt de overkant in 2 maanden je een tijd toegewezen krijgt van 4 maanden.
Immers:
2 maanden * 2 / 1

Dus als de boot echt 4 meter is word je werkelijke tijd genomen, anders alleen maar meer.

Eh, ja, daar had ik even overheen gelezen. Ik mag toch aannemen dat dat een foutje is op de website; anders zou je, met een bootje van 10cm die in een week oversteekt, nog steeds verliezen.

EDIT: navigeren blijkt toch een beetje lastig te zijn, denk ik, als ik dit kaartje zie:

http://maps.google.com/maps?q=http://www.microtransat.org/livemaps/mic…

-=kuch=- prutsers -=kuch=-

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 13 oktober 2008 18:14:06 (36%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Alhoewel, nu begin ik zelf te twijfelen.
Is het nu delen voor vermenigvuldigen of andersom?
En is het niet zo dat in de nieuwe "regels" het gewoon in volgorde gaat of je moet er haken omheen zetten?

//EDIT: Dat maakt in dit geval ook niet uit :P Zal wel een foutje zijn...
Hoop dat het is:
Time Corrected = Time * square root(length in meters) / square root(4 meters)

Dan zou het logisch zijn..

[Bericht gewijzigd door BernardV op 13 oktober 2008 19:05:14 (19%)

zelfs met formule ben je in het nadeel. zo heb je het Reynolds number, en een kwadratische verkleining van het zeiloppervlak. Ook is een grotere boot minder gevoelig voor gewicht, er wordt meestal uitgegaan van de (waterverplaatsing gedeeld door de schaal)gedeeld door een derde. een groter model zal altijd beter zeilen.

Ok, ik denk ik gooi het even in de groep, omdat het leek alsof niemand het gezien had, en misschien dat die romp van 2.6m dan groot genoeg was geweest.

Lucky Luke

Special Member

Ik heb nergens verstand van (nouja, wat zeilboten betreft), maar het is een interesant topic dit, wel erg veel gepraat.

Zou het handig zijn 1 praattopic, en 1 topic met alle aangenomen ideën te maken? dus dit topic praattopic, en een ander topic met meldingen als "dat en dat bedrijf kan sponsoren, die en die gaat met ze praten" en (hopelijk) later "dat-en-dat bedrijf heeft na te praten met die-en-die besloten te sponsoren voor €xxx", en meldingen als "we gaan voor dat-en-dat procesorbord voor de aansturing ivm het stroomverbruik van slechts xW", "daar en daar heeft die-en-die een ruimte beschikbaar gesteld" e.d. om makkelijk het overzicht te bewaren? Misschien zelfs een apparte forumsectie of (op een ander domein) een apart forum hiervoor inrichten?

verder vraag ik me af of je een minimini bootje over een kleiner plas zou kunnen laten varen, autonoom. Echt zo klein dat het schip dat het overvaart er geen schade van heeft, model 1.5L petfles zegmaar. Een petfles met erin een GPS, microcontroller, lood om 'm rechtop te houden, en enkele schroeven om koers te houden. Al vrees ik dat je dan in de problemen komt met de energievoorziening

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

is al gebeurd, maar iedereen blijft hier een beetje hangen. als je het adres wil hebben email je maar, geldt ook voor de rest die er wat meer op in willen gaan.

En in principe is die 2,6 meter genoeg, maar om te winnen kan het best wat groter, dan heeft de boot ook minder "last" van de electronica e.d. , want gewicht wil je zoveel mogelijk in de kiel natuurlijk, zeker in een transat met een klein bootje ;)

Een klein bootje autonoom laten varen lijkt me niet zo'n uitdaging, als je een elektrische aandrijving gaat gebruiken. Dan kun je gewoon steeds de werkelijke koers van de GPS en de gewenste koers vergelijken, en corrigeren indien nodig.

Als je gaat zeilen, wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.

EDIT: de elektronica op zich zal niet zwaar zijn; dat zijn vooral de accu's, waarschijnlijk. Met een kleinere boot heb je ook kleinere zonnecellen, een kleinere aandrijvingen voor het roer en de vleugel, zodat de accu's ook kleiner worden. Eigenlijk wordt alles gemakkelijker als het schip kleiner wordt.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 13 oktober 2008 19:51:42 (34%)

Lucky Luke

Special Member

ja, maar een zeilende petfles leek me een beetje onhaalbaar.
Een autonome electrisch aangedreven petfles lijkt me al erg leuk, zo'n oceaanzeiler helemaal, maar ik heb er vrees ik niet genoeg verstand van om jullie te helpen. Ik zit ook niet goed genoeg in m'n slappe was om financieel te helpen, en erg veel spullen heb ik ook al niet liggen...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

de krachten worden inderdaad kleiner, zo ook de voortbewegende kracht ;) maar een boot kleiner maken om zo de kosten wat te drukken( vooral van accu's en aandrijving, romp kost niet veel minder) en minder krachten op te hoeven vangen is inderdaad ook een goede mogelijkheid.

10 pagina's gebrainstormd (niks mis mee) en nog niks concreets. Een voorstel van mij om een website te maken om zaken concreter te maken werd niet op gereageerd. Als we doorgaan met brainstormen voorspel ik een vroege dood van dit project. Op welke manier kan dit project op gang getrokken worden?

Gr.

Erik

erik, staat al 2 keer in het topic dat er een ander specifiek forum is.(ook 4 posts voor de jouwe ;) ) ook heb ik iedereen met interesse om een team te vormen een mailtje gestuurd. En in jou profiel staat geen mail adres.

tja, wat we nodig hebben. mensen genoeg die een team willen starten, nu nog iemand die het allemaal samen weet te brengen. daarna waarschijnlijk een paar ontmoetingen om vaste plannen in grote lijnen te maken, verdeling van taken, tijdlijn, enz. waarna een sponsor gevonden kan worden en voorzichtig met de bouw kan worden begonnen ;)

http://composietforum.nl/microtransat/index.php
Is een forum.

Ik heb zelf ZAT webhosting servers staan en nog wat andere server (nee die mogen niet mee aan boord :P ), dus ik kan wel een site oid opzetten, maar dan moet er natuurlijk wel echte interesse in zijn!

Maargoed ontopic :P

Voorgestelde route:
http://www.xs4all.nl/~cpvers/route.png

2724 NM over grootcirkel of 2761 over rhumbline.

Bekorting is dus maar 37 NM, dat is bijna te verwaarlozen.

Ik heb hier gelukkig ook wat wind tabellen en weer kaarten voor elke maand van het jaar, dus dan kunnen wat preciezer kijken wat een goede route zal zijn.

verwerking van weer en stroming lijken me wel noodzakelijk ja. ik denk dat het dan vanuit ierland naar onder wordt, om daar op de mini transat route mee te liften( proberen de passaat winden te pakken ;) ) maar dat wordt wel bekeken als we een team hebben, en beginnen met een ontwerp.