oke,
dan gaan we nu beginnen over een meeting!
Waar?
Wanneer?
Mijn voorkeur gaat uit naar amsterdam of utrecht en in het weekend
oke,
dan gaan we nu beginnen over een meeting!
Waar?
Wanneer?
Mijn voorkeur gaat uit naar amsterdam of utrecht en in het weekend
Heb met plezier vandaag dit topic door gelezen. Maar wat me opvalt is gebrek aan ervaring op zee en met zeilen. Iedereen maakt zich druk om dingen die stuk gaan.
Ga eens met wat zeilers praten die wereld over gezeild zijn er zijn meerder beproefde constructies met name voor lieren, board pc's, stuurinrichtingen etc. die al jaren in praktijk getest worden.
Om ook nog ff duitje in zakje te doen:
Aandrijving 1 zeil die door trim reefbaar is met licht weer ondertuigt met storm overtuigt maar over hele rit prima keuze. Gebruik dubbel gelamineerd aramide doek met koolstof.
Romp koolstof aramide sandwich 4 meter zelfbouw kost je paar duizend euro. Maar doordat ze super licht zijn geven ze super verhouding tussen balast gewicht en totaal gewicht. Hoe groter deel van je totaal gewicht balast gewicht is hoe beter je stabiliteit.
Besturing, windvaan in richting gecombineerd met stuur piloot aantsturing. Gewoon standaard stuurpilot nemen die zijn al voor geprogrammeerd met zeilende boot om te gaan. Heb ruim 2000 zeemijl met zo'n ding gezeild zonder gezeik.
VOor transatlanische oversteek zijn zonnenpanelen je beste energie bron. In samenwerknig met klein windmolen voor langer periodes van slechtweer.
Wat betreft wind snelheid meting e.d. koop complete set hang deze netjes aan je controlere via standaard bijgeleverd NMEA dit protocol is ingericht om met zaken om te gaan als positie wind richting schijnbarewind, werkelijke wind, stroom, ETA etc.
VEel succes met jullie project en zal het op afstandje wel volgen
Moderator
Op 22 oktober 2008 16:12:44 schreef schaapie33:
Heb met plezier vandaag dit topic door gelezen. Maar wat me opvalt is gebrek aan ervaring op zee en met zeilen. ...
Er zijn er toch enkelen die wel degelijk (zee)zeilervaring hebben hoor.
Op 22 oktober 2008 16:46:07 schreef GJ_:
[...]
Er zijn er toch enkelen die wel degelijk (zee)zeilervaring hebben hoor.
Dat er enkele waren had ik door maar over het algemeen heb ik toch gevoel dat daar nog beetje gebrek aan is en er dus hele mooie idee zijn die in praktijk totaal irrelevant of onuitvoerbaar zijn. En als je boot wilt ontwerpen moet je toch weten waar je het over hebt.
Op 23 oktober 2008 12:30:58 schreef schaapie33:
[...]Dat er enkele waren had ik door maar over het algemeen heb ik toch gevoel dat daar nog beetje gebrek aan is en er dus hele mooie idee zijn die in praktijk totaal irrelevant of onuitvoerbaar zijn. En als je boot wilt ontwerpen moet je toch weten waar je het over hebt.
Als er een paar in het team zijn die weten waar het overgaat met boot ontwerpen, een paar die weten over navigeren en programeren, een paar over electronica en energie huishouding, dan ben je al een heel end.
Niet iedereen hoeft overal van af te weten om een goed product te maken.
De man die autobanden maakt hoeft ook niet te weten hoe een verbrandingsmotor werkt. Toch komt er een auto die rijd op rubberbanden met een verbrandingsmotor.
Misschien het project een beetje kleiner maken door een omgebouwde Laser (=klein zeil boot) op zee te sturen?
Dit heeft als voordeel dat
- de romp vorm zeker snel is en goed zeilt
- een 2de hands Laser heb je al voor 900 euro
- de mast niet gestaagd is, waardoor er daar niets kan mee misgaan
- de boot stabiel op koers blijft met een zeil (zonder fok), wat de sturing eenvoudiger maakt.
- er reeds duizenden Lasers varen, waardoor de kinderziekten er zeker al uit zijn .
- Der boot een zelf hosende kuip heeft.
Natuurlijk zou de laser moeten voorzien worden van een "zwaard gewicht" en zou de mast een beetje korter gemaakt moeten worden door de giek te verlagen
jan
ps misschien wil de Laser invoerder wel sponseren???
Eventueel wil ik me we als gespresleider aanbieden om de discussie tijdens de meeting te structureren en vanuit daar een werkgroep samen te stellen.
Alles naar de vragen een eisen van de deelnemers/belanghebbende
En dat geheel voor niets.
voor meer informatie zie www.guydekort.nl (is wel hoognodig aan een update toe)
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op vrijdag 24 oktober 2008 11:49:18 (15%)
Op 16 oktober 2008 21:50:08 schreef Tidak Ada
Er al eens aangedacht hoe het komt dat er nooit condens optreedt in je harde schijf??
Nee, jij wel? Bij mijn weten zit er een stoffilter op, die de eventuele stof deeltjes die bij drukveranderingen naar binnen gezogen zouden worden er uitfiltert. Verder zit er in sommige disks iets wat wel een silica gel droog-ding zou kunnen zijn. De hoeveelheid water in de lucht in de behuizing komt daarmee zodanig onder de condensatie grens dat normale temperatuurveranderingen zelden condensatie zullen veroorzaken.
Verder is het zo dat je condens krijgt als je met je koude bril een warme ruimte inloopt. Als je een koude disk naar een warme ruimte brengt, zal de lucht er in juist uitzetten, en daardoor zal er geen condens op de platen optreden: er komt geen warme lucht bij.
[color=grey]mod edit, /message tag toegevoegd
[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 28 oktober 2008 18:26:56 (6%)
Special Member
die dingen zijn gemaakt in een clean room. Zit dus niets in de lucht. Kan ook niet condenseren...