Ja, volgens mij moet alles goed te doen zijn, de print kan onder de plotterarm door en de steppers zijn sterk genoeg om enkele honderden grammen aan gewicht te verplaatsen.
Nu nog een hele flexibele slang voor de lucht (enige ideeën?). En natuurlijk de dispenser nog.... 
Joeri de Man
LED there be light
Ja slang is een makkie, gewoon een siliconen slang nemen. Worden gebruikt voor aquariums, wijn maken, brandstof, uhm noujah die moet je wel kunnen vinden.
Maar ik begrijp het nu ook beter, je hebt de pasta dus al in de kop zitten. Hoelang doe je er eigenlijk hoeveel pasta gebruik je?
[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op (30%)]
Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Zeer flexibel, een brommer brandstofslang uit rubber, niet dik, niet zwaar, en zeer flexibel...
Natuurlijk niet zo'n zwaar geval, maar een rubber ding...
kan ook siliconen zijn ofzo, maar brandstofslang allesinds
Zie ook post van Joeri, zag het pas nadat ik had gepost 
[Bericht gewijzigd door Monster_Henry op (28%)]
Joeri de Man
LED there be light
Rubber is een beetje algemene term. Tenzij je echt natuurrubber bedoelt. In ieder geval zal dit slangetje niet onnodig gaan uitzetten onder de druk die jij er op zet. en ze zijn er van 4 mm tot veel te veel mm's denk ik.
[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op (51%)]
is het voor nauwkeurige dosering niet makkelijker/handiger om de spuit met een stappenmotor in te drukken?
elke stapje is een exacte hoeveelheid , de spuit zou ik dan met een slang verbinden aan de naald, dat spaart ook gewicht op de plotter kop.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb zelf een 10CC spuit met pasta. Dat vond ik niet prettig werken: je moet hard er op drukken voordat er iets uitkomt, en als ie beweegt komt er in 1x veel te veel uit.
Ik werk nu met een 1CC spuit. Werkt veel prettiger. Door de kleinere oppervlakte zijn de krachten veel kleiner. Wat blijft is dat er behoorlijke druk nodig is om de boel door de naald te duwen.
Ik zou verwachten dat je na een nachtje stilstaan, een klompje wat harder spul in je naaldje hebt zitten, zodat de eerste paar klodders achterwege blijven en er alleen maar druk wordt opgebouwd in je slangen. Zodra de druk hoog genoeg is, krijg je op de plek van het volgende kloddertje dus 4x de hoeveelheid. 
Gas is comprimeerbaar: het lijkt me niet makkelijk om daarmee te doseren.
De slangen zijn waarschijnlijk comprimeerbaar. Mogelijk is het makkelijker om de hele dispenser met de kop mee te laten bewegen.
Welke dispenser heb je gekocht? ("Bij Niels" is voor mij niet genoeg om hem te kunnen vinden...)
Ik heb zo'n dispenser besteld:
http://cgi.ebay.com/Solder-paste-glue-liquid-auto-dispenser-for-SMD-PC…
Niels woont in Shanghai en levert electronica onderdelen voor een lage prijs. (www.ledsee.com). De verzendkosten zijn hoog dus is het verstandig meerdere items in een keer te bestellen.
De dispenser is binnen. Getest met een flesje perslucht, maar dit loopt nog niet lekker. Zo'n 3 bar aan druk en naar mijn mening net iets te weinig. Ook de soldeerpasta is niet okee. Om te dispensen heb je type 2 of hoger nodig.
Ik zag goedkope wegwerp Argon / CO2 flesjes voor MIG lassen (+/- 20 euro). Drukregelaar erachter en aansluiten maar. Er zit maar liefst 60 bar op en 60 liter gas in. Bij gemiddeld 3 bar kan ik dus ongeveer 20 liter aan soldeerpasta wegdotten, genoeg voor mijn hele leven denk ik 
Weet er hier iemand wat voor een aansluiting op zulke flesjes zit?
Ik heb ooit eens een Roland DXY-1100 op de rommelmarkt gekocht voor 2 euro. Nee, die mag je niet hebben 
Wat misschien wel wat is is dit ding: http://www.vandijkenelektronica.nl/main.php?action=product&categor…
Daar kun je wel een spuit mee indrukken.
Het probleem met zo'n actuator is dat de plotter heel wat massa moet meesleuren en dit gaat ten koste van de snelheid en nauwkeurigheid.
Een pneumatisch aangedreven spuit wordt ook gebruikt op de professionele machines... Een ander voordeel is ook de hoge doseersnelheid
De eerste test is geslaagd. Ik heb de dispenser aangestuurd met een microcontroller. De microcontroller haalt het aanstuurmoment uit de data van de plotter naar de pc. De aanstuurtijd van de dispenser bedraagt 30ms. De spuit beweegt nog wel wat te rap, de snelheid instelling van de plotter werkt alleen bij PEN-DOWN... Nu de plotter aanpassen en de pen aansturen vanuit de controller. En het PD commando versturen vooraf...
Voor deze test heb ik maar even afwasmiddel in de spuit gedaan, omdat ik nog niet de goede soldeerpasta heb.
Zie hier hoe het werkt:
http://www.youtube.com/watch?v=6QEiCePrMfg
Nu nog een goede oplossing voor het verkrijgen van de druk, ik moet nog ergens zo'n argon flesje zien te vinden...
De RS-232 sniffer. Gebouwd met CY8C29466. De seriele data is in de controller doorgerouted van pc naar plotter. Zodra de controller het pen down (PD) commando voorbij ziet komen wordt de dispenser aangestuurd.
De controller kan ook zelf commando's naar de plotter sturen, als dat eventueel nodig zou zijn.
En hier de uitgevijlde pen waar de spuit precies in past.
Op 16 november 2008 21:50:58 schreef IceCube:
Zie hier hoe het werkt:
http://www.youtube.com/watch?v=6QEiCePrMfg
Ziet er goed uit 
Ik krijg wel spijt dat ik mijn A3 plotter heb weggegooid in 1995. Had toen het idee dat ik wel alles met de Hp550C kon printen, maar heb natuurlijk nooit stil gestaan bij zulke soort toepassing.
Joeri de Man
LED there be light
De tijd heb ik softwarematig ingesteld op 1.5 seconden per dot, daar komt de tijd dat de plotter in beweging is bij. Hij doet er nu in het totaal 4 min. en 12 seconden over een print met 200 dotjes (100 smd weerstanden).
De tijden zijn grof ingesteld en ik denk dat alles misschien wel 2x zo snel kan. De plotter is uit zichzelf te snel maar de wachttijden tussen pendown-dotten-penup zijn erg groot, nl. 500ms (terwijl the dotten op zich 30ms in beslag neemt).
@2N3055: ach een een goedkoppe plotter valt best weer op de kop te tikken 
Oh, de druk komt uit een flesje perslucht en wordt geregeld door de dispenser (ingebouwde drukregelaar)..
Omdat de snelheid van de plotter aan de hoge kant is en alleen in te stellen is na het pen-down commando heb ik de elektronica in de plotter aangepast. Het stuursignaal naar de pen kan nu naar keuze geïnverteerd worden, zodat ik na het PD commando (de pen gaat nu omhoog i.p.v. omlaag) de snelheid kan regelen...
[Bericht gewijzigd door IceCube op (92%)]
Ik heb van de week ook maar eens een penplotter aangeschaft om hier eens mee te gaan spelen.
Het is een Graphtec mp5100 (tafelmodel A3 formaat)
Helaas heb ik er geen manual bij, maar kan ik wel al plotten.
Als ik bijv vanuit Eagle de Pad layer plot, dan gaat de pen bij het tekenen van elke pad wel 20 keer op en neer.
Wat ik eigenlijk wil hebben, is dat hij bij elke pad maar 1 keer de pen omlaag doet.
Om die reden moet ik denk ik gaan werken met commando's.
Gelukkig zit daar wel een dikke pil bij en kun je middels commando's de meest uit eenlopende figuren, lijnen en fonts laten tekenen.
Alleen het aansturen van commando's werkt bij mij nog niet.
Ik neem aan dat dit via de RS232C bus gaat ipv de parallelle poort.
Waren de kabels in die tijd rs232C -> rs232C OF rs232 -> rs232C ?
In het eerste geval heb ik een probleem omdat ik geen rs232C poort op mijn laptop heb. In het 2e geval zou ik een 9pins rs232 naar een rs232C connector moeten omtoveren.
Hoe kom je dan achter de pinlayout 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Icecube, op die spuiten kan je gewoon een naald zetten die je bij de apotheek kunt kopen. Gewoon naar de apotheek binnenstappen, en zeggen dat je een 0.8, 1.0 en een 1.2 mm naald wilt hebben voor een experimentje. Kosten < 1 euro.
@IceCube
Ik heb momenteel een Graphtec mp5100 (tafelmodel A3 formaat) plotter liggen, waarvan ik helaas geen manual meer van heb.
Het plotten via de paralellepoort gaat goed, maar ik wil hem graag middels commando's kunnen aansturen.
Er zit namelijk nog wel een boekje bij, waarmee ik middels commando's die plotter van alles zou kunnen laten tekenen.
Vermoedelijk moet dit lukken via de rs232-C poort en een terminal.
Helaas tot nu toe nog steeds geen resultaat.
Volgens mij werkt jou plotter vrijwel hetzelfde, dus vraag ik me af hoe je dit gedaan hebt.
Hoe zien jou commando's eruit? Ook gewoon Basic?
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.