De defecte TDA moet eruit. Ik heb geen flauw idee wat die met het signaal en de voeding doet. Je kan hem gewoon eruit halen. Er gaat niets stuk. Je hoeft (voorlopig) geen testen over te doen. Inderdaad, indien mogelijk even met de scoop of signaalvolger meten aan de twee volumepotentiometers (het zijn er twee (links en rechts) op één as).
Zo, weer terug uit mijn 'werkplaats' 
Ik heb als eerste de defecte TDA verwijderd. Verder geen verschil.
Toen heb ik mijn scoop op de potmeter gezet en ja, op het kanaal waarvan de TDA er nog in zit heb ik (zo te zien) een goed signaal als ik een bandje afspeel. Maar de potmeter zit in het schema ook ver vóór de TDA's.
Verder viel mij meteen het volgende op:
Als de radio gewoon aanstaat en verder niks (staat dus rustig te motorboaten) dan verandert er niks aan de motorboating frequentie als ik aan de volumepotmeter draai.
Echter, als ik hetzelfde doe bij een spelend bandje dan gaat het ploppen steeds sneller en bij standje (voluit = 100%) is het eigenlijk gekraak geworden waar ik de afspelende muziek licht doorheen hoor.
Ik heb het maar heel even gedaan, want ik weet niet of het schadelijk is.
Hoe is het signaal op de potentiometer van het defecte kanaal?
Kan je de cassetterecorderelectronica stroomloos maken en kijken of de radio het gewoon doet (bij de potentiometers)?
Ik heb op beide kanalen signaal op de volumepot. Zowel van de cassettespeler als van de tuner.
Als ik aan de balanspotmeter draai verandert de frequentie van het motorboaten ook.
Werpt dit nieuw licht op de zaak?
Zal ik de test in de laatste post van snameroc nog uitvoeren?
Heb je al met een hoogohmig kristal oortel.op de ingangen van de versterker trappen geluisterd?,of deze via een afgeschermde kabel op een extrene verstreker aangesloten?Ik denk het niet,waarschijnlijk komt dat moterbooten uit het cassete gedeelte,bv door vervuilde schakelaars of zo,en word gewoon door de verst. trap weer gegeven.{Echter je had de ingang al kort gesloten naar de massa? }Deze kunnen natuurlijk ook defekt raken door overbelasting door dat geplop.Vaak is de oplossing heel simpel ,maar je maakt er een drama van,door oa niet logies na te denken/meten/zoeken,zeker met zo'n eenvoudige annaloge schakeling.Laatst nog een Digtale Alpine verst.MRD-M501 gerepareerd.Da's andere koek !EEN beginner moet bij het begin beginnen.Dus eerst ALLE voeding sp.kontroleren en ook de MASSA verbindingen.Aléén een ervaren monteur kan van af een bepaal punt beginnen,om zo een overzicht te verkrijgen wat de oorzaak is.Dus eers leren zwemmen alvorens in het diepe te springen.
Ik hoop het. Echt!
Maar de cassetteprint zit middels een connector aan de versterkerprint. En als ik de versterkerprint helemaal 'los' is (geen tuner, geen cassetteprint etc) aangesloten, dan motorboat hij ook.
Het enige is dat er nog wel een drietal (dacht ik) draden vanaf het cassettedeck aan de versterkerprint gesoldeerd zijn. Ik zal deze weer even losmaken, zodat de versterkerprint echt 100% op zichzelf draait en kijken wat hij dan doet.
Nou, beetje jammer dat je vindt dat ik er een drama van maak en niet logisch nadenk. Ik mis hier gewoon kennis en ervaring, wil dit heel graag gerepareerd hebben en neem alle tips en adviezen die ik van jullie krijg ter harte en rapporteer ze weer terug. Ik probeer alles zo duidelijk mogelijk te observeren en te omschrijven en voorzie het forum graag van alle gewenste info, foto's en schema's.
Goed, het duurt nu al een tijdje en dat voor een klusje wat voor jou waarschijnlijk uiterst simpel is, maar voor mij is het ook een leerproces. Het mag voor mij nu ook zo langzamerhand wel opgelost worden, dus ik doe m'n best in de avonduurtjes.
[Bericht gewijzigd door SuperGrover op (42%)]
Is c220 nog verwijdert als het ploppen op de balanspotentiometer reageert?
Op zich vind ik de opmerking eerst leren zwemmen voor je in het diepe gaat niet terecht. Bij zo een radio is officieel laten repareren niet rendabel dus er valt niet zo veel te verliezen en hij leert er (zwemmen) van. Iedereen die aan electronica begint heeft wel eens iets stuk gemaakt. Heb je de transistor al verwijdert om te kijken wat er gebeurt.zeker als je zecht dat de balans regelaar invloed heeft zou dat samen met een defekte of verkeert geplaatste transistor best de oorzaak kunnen zijn.
Je kunt de schakeling uit de pdf ook even nabouwen en daarmee jezelf overtuigen dat de tda goed is.
Even een snelle update want ik moet zo weg. En een update met goed nieuws!
Columbo heeft het bij het goede eind lijkt het. Ik heb zijn advies opgevolgd en niet alleen de connector maar ook nog enkele draadjes van de cassetteprint losgemaakt. En goh, het motorboaten is weg!
Ik ben nog niet overtuigd dat de TDA heel is, maar feit is wel dat op die andere print het motorboaten opgewekt wordt. Ik weet ook al welke draad.
Ik ga me dus helemaal in die print verdiepen, kijken wat het kan zijn. Dus heb nog even geen schema's, maar misschien later op de avond.
Sorry, ik hoop niet dat jullie zeggen: 'waarom heb je dat niet eerder gedaan'. Dat is het leerproces en had nooit gedacht dat het van een andere print dan de versterker vandaan zou komen. Was echt gefixeerd op de schakelingen rondom de TDA's.
Hopelijk vanavond meer en anders zeker morgen!
De ene TDA is heel, anders kan hij niet motorboaten, dwz dan had je niks gehoord. Je radio zal het nu als je 'm monteert gewoon doen (maar laat hem maar los totdat het motorboaten opgelost is).
Wat voor draden waren dat die naar het cassette-gedeelte gingen?
Voeding of iets dergelijks?
Ben benieuwd of je reparatie lukt!!
Ik heb inmiddels heel wat versterkers gerepareerd, en ook zelf gemaakt.
Ik denk dat je straks ook de smaak te pakken hebt.
Ik weet nog toen ik begon, was ook een tda chip versterkertje, bij deze zaten de beide kanalen in een ic.
Dit ic was stuk, vol goede moed er een andere in zetten, het enige wat die deed was heet worden!
Was ook nog in het pre-internet tijdperk, dus datasheetje opzoeken en hulp vragen op internet was er niet bij.
Wat dat betreft is de hobby er wel op vooruit gegaan, mede dankzij dir forum!
Sorry mensen, ik ben iets te voorbarig geweest. Wishfull thinking zeg maar.
De draden zijn van de koptelefoon jack en dus onderbreek ik gewoon de luidspreker verbinding als ik die loshaal. Helaas dus; terug naar de versterker print. Had begin van de avond niet genoeg tijd om de print uit bouwen en te checken.
Ik ga dus maar verder met de 'testen' van snameroc.
Ik kon het me al niet voorstellen want de eindtrap werkt op de ongestabiliseerde voeding daar kan weinig mee mis zijn.
Je kunt ook nog kijken of je de terugkoppel contensator op juiste manier (polariteit) geplaatst hebt.
plus aan de weerstand van 120kohm
Ja, okee, dus wat ga ik nog doen?
C220 losmaken en kijken of het ploppen nog reageert op de balanspot?
Verder denk ik nog even die test met TS213 verwijderen hè?
En deze niet vergeten http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1272880#1272880 voor zover je dit niet gedaan hebt.
Ik heb vanavond even geen tijd gehad om weer aan de radio te werken.
Misschien morgenavond even of anders komend weekend. Ik hou jullie op de hoogte.
Op 7 juli 2011 22:16:09 schreef ohm pi:
Gelukkig, ik was al bang dat je het opgegeven had.
Nee hoor, geen zorgen. Ben niet van plan het op te geven.
De kans is wel dat ik door een aantal familie omstandigheden de komende tijd wat minder (lees niet elke dag) tijd heb.
Maar eigenlijk hoop ik dan toch zo langzamerhand het lek wel een keertje boven te hebben 
Ik ben net weer even aan het onderzoeken geweest aan de radio.
Als c220 erin zit reageert de 'plop-snelheid' op de balanspotmeter. Richting het kanaal waar de TDA in zit (in dit geval rechts) dan gaat hij sneller en richting L dus langzamer.
Als ik c220 losmaak reageert hij niet meer op de balanspot.
Daarna heb ik naast c220 ook ts213 verwijderd en dan motorboat hij nog steeds.
Dan zou het dus alleen nog aan c222 en r246 kunnen liggen? Deze zijn beiden nieuw. Ik zal straks nog even kijken of ik daar geen vreemde dingen zie / meet.
We hebben een extreem eenvoudig schema.
Een halve TDA met componenten er omheen die allemaal nieuw zijn.
Toch plopt deze halve TDA. Hoe is dat mogelijk?
Deze TDA wordt gevoed door de 3300µF condensator van de voeding.
Het geplop kan dus alleen daar vandaan komen IMHO. De radio en de cassetterecorder zijn verwijderd, dus die belast de 3300µF niet.
Het enige wat de condensator nog belast is de BD140. Ik stel voor als proef om de basis en emittor van deze transistor aan elkaar te solderen en dan kijken of de halve TDA nog plopt. Je kan beter de basis en collector van TS211 aan elkaar solderen (als proef)
De BD140 is idd niet vernieuwd en heb ik zo ook niet. Maar aangezien het op beide kanalen is lijkt het me idd niet dat het aan die paar nieuwe componenten rondom de TDA's ligt.
Als ik de b en c van ts211 doorverbind, omzeilen we dan de BD140? Ik ga het even proberen!
Een grove fout van mij. Je moet de basis en emittor van de TS211 met elkaar verbinden. Daarmee schakel je de BD140 uit. Ik hoop dat ik er op tijd bij ben en dat er geen schade is aangericht.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (21%)]
Pfff, haha! Net op tijd inderdaad!
Ik ga het nu proberen.
Er gebeurt gek genoeg niks als ik de basis en emittor van TS211 doorverbind... Het ploppen verandert niks.
Toch heb ik op één of andere manier toch ook ernstige verdenkingen richting die BD140. Is die op een andere manier te omzeilen?
Mod-edit: Als topickicks door blijven gaan worden maatregelen getroffen!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (74%)]
Okee, geen weghalen zonder verdere voorzorgsmaatregelen dus.
Ga ik vanavond even proberen.
Hmmm, tis nogal erg hardnekkig. De BD140 is weg dus nu hebben we echt bijna geen componenten meer. Maar toch plopt-ie nog vrolijk verder.
Om moedeloos van te worden...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]
Dat mag je even in stilte overpeinzen, dit topic gaat een dag dicht wegens het doorgaan met topickicken. Een forum is geen MSN of Twitter shoutbox.