Jammer, ik had inderdaad goede hoop...
C224 had ik al vervangen door de originele waarde van 10µF. Dus nu heb ik er een nieuwe 22µF parallel aan gesoldeerd, maar het motorboaaten is niet weg.
Toch heb ik het idee dat we in de buurt komen. Bij het inschakelen lijkt hij eerst wat lager te zijn in 'plop-frequentie' (snelheid), maar al snel is het zoals eerst. Maar aangezien het toch op beide kanalen is (nu dan even niet met slechts één TDA) lijkt het me dat we het toch in de voeding moeten zoeken? Nog meer verdachte elco's?

Gisteren ook de REC-schakelaar nog 'onder handen genomen', maar daar reageert het motorboaten totaal niet op.

Is c222 goed en de polariteit?
Wat gebeurt er als je die weg laat?
Wel de weerstand tussen de speaker laten zitten en de koppel c tussen voor en eindversterker weglaten tijdens de test.

Ik zou graag met beter nieuws komen, maar helaas: ook deze test heeft niks opgeleverd.

C222 is nieuw en de polariteit is goed. Ik heb de koppelcap tussen voor- en eindtrap (ik ga ervan uit dat dat c220 weer is) losgemaakt.
Reslutaat: het motorboaten blijft onveranderd...

We hebben nu de meeste condensators wel gehad ;-) C236 is overgens niet vervangen omdat ik die niet had. Maar dan zouden ze heel toevallig van beide kanalen kapot moeten zijn. c232 en c219 zijn ook niet vervangen. Dat waren die condensators die zo op weerstanden lijken. De rest van alle condensators rondom de TDA's zijn nieuw.

Maarrrr....we komen er wel uit! :)

is het ook niet veroorzaakt door een steeds herstartende spanning ergens ?

en je hebt de hars rondom de solderingen ook verwijderd ?
het probleem ook toe kunnen wijzen aan het ding zelf is belangrijk , dus het geheel even proberen ergens anders in huis , om te zien of dit scheelt ( soms een dect of gsm of smps voeding in stby die dit veroorzaakt )

Ja, hij doet het overal in huis en ook elders.
Hij deed het na jaren van stilstand (tenminste zover mij bekend). Toen was er dus nog niet aan geslodeerd etc (op de reparatie van zo'n 20 jaar geleden na dan).
Ik geprobeerd zo schoon mogelijk te werken, ook wat betreft harsresten.

Wat kan ik nog doen?
De rest van de dag heb ik helaas andere verplichtingen, maar ik hoop weer goede reacties van jullie te ontvangen.

wat gebeurt er als je poot 6 los maakt?

Als je pin 6 los maakt is je terug koppeling ook weg resultaat je TDA naar zijn moer.Vervang of meet de C235 1u en de 285 1u.luister evt met een krital oortelefoon(hoogohmig)naar de stuur-trap.wat hier nou zo moeilijk aan,een voudiger kan het bijna niet.Als je de print zo ver gemold hebt dat er niks meer te rep.valt ,dan bouw je eind trappen op een extern printje,of koop een stereo verst.module ,kant en klaar gebouwt, alleen in en out en plus en min aan sluiten en klaar is kees..

Zoals ik eerder poste zijn de TDA's niet bijzonder kritisch. Bouw het op een apart experimenteerprintje, dan ben je meteen af van problemen met vuil/sluitingen/onderbroken sporen en dergelijke.

Als je een externe mudule inbouwd heb je nog steeds de tda nodig voor de toonregeling en de voorversterker.
En vervangen door een andere eindversterker is net zo iets van doe mij maar een nieuwe auto want deze doet het niet meer.
Of de tda stuk gaat met een weerstand in serie met de luidspreker zal wel meevallen volgens mij.Maar voor de zekerheid maar nniet doen dan.
Dat er een kruipspoor is in de vorm van gelekt elko zuur lijkt me wel waarschijnlijk maar dat kun je met alcohol redelijk goed schoonmaken.
Wat gebeurt er als je de 15 volt op pin 5 extern voed vanuit een labvoeding met een weerstand in serie en afgevlakt met een elkotje over de plus en min?
Is trouwens ts213 wel heel want dat zou ook het probleem kunnen veroorzaken.

Nieuw bod. C224 veranderen leverde helaas niks op.
Nu zou ik parallel aan C242 een condensator van 22µF, parallel aan C207 een condensator van 100µF (of meer) en parallel aan C181 een condensator van 100µF(of meer) hangen in de hoop dat één van deze condensatoren het probleem oplost.

Het schema is niet compleet heb ik gemerkt.
Ik mis de radioelectronica en de cassetterecorderelectronica.
In het schema van de voeding heb ik een stroommeetweerstand gevonden. Dat is R812 van 2,2Ω. Deze voorziet via +10 (8,6V) electronica van veel stroom. Als deze electronica te veel stroom gebruikt, dan grijpt transistor T208 in en knijpt de voeding af. Er blijft minder spanning over voor de electronica dus deze foute electronica trekt daardoor minder stroom, transistor T208 gaat over naar zijn ruststand. De voedingsspanning keert terug naar zijn normale waarde en de foute electronica gaat weer te veel stroom trekken enz enz.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (52%)]

Dank allen!
Morgen ga ik er weer mee aan de slag. De suggesties van 'ohm pi' zal ik als eerste doen.
De schema's van tuner, cassettedeck en vu-meters heb ik idd niet gepost. Wil je die ook zien?
Dat verhaal van R812 volg ik niet helemaal. Kan ik daar iets aan controleren?

TS213 zal ik natuurlijk ook nazien.

De lekkagetroep op de hoek bij de 3 grote elco heb ik natuurlijk schoongemaakt voordat ik de nieuwe erop monteerde. De andere kant ziet er gewoon goed uit. De print is ook niet gemold ofzo, dat valt alles mee. Elke bij de TDA's zijn een paar soldeereilandjes verloren, maar dat is nog wel makkelijk ook met demonteren.

Het moet toch gewoon mogelijk zijn om een bestaande print te reparenen.
Morgen laat ik jullie weer wat weten. In elk geval voor zover weer hartelijk dank allen!

Ik heb aan c242 en c207 een gelijke of grotere elco parallel gezet. Geen verschil qua motorboaten.
c181 zit op de tuner print, die ik niet eens meer aangesloten heb (maakt geen enkel verschil met motorboaten), dus die zal het niet zijn, toch?

Ik begrijp nu wel wat je bedoelt met dat R812 verhaal. Je bedoelt dat TS208 telkens 'in en uit geschakeld' wordt omdat de maximale stroom overschreden wordt? En na het in ruststand komen wil hij weer stroom gaan leveren maar wordt weer uitgeschakeld omdat er teveel stroom getrokken wordt, enz enz?

Punt alleen met die schakeling rondom TS208 is dat dat gedeelte ontbreekt. Ik heb blijkbaar een iets andere revisie ofzo, maar dit is tot nu toe het enige verschil wat ik heb ontdekt tussen de schema's en mijn exemplaar. Er zit daar gewoon niks op de print; nog nooit gebruikt. Ik zal de print dan nog even proberen na te lopen om te achterhalen hoe het dan wel zit met dat voedingspunt.

Ook heb ik nog op TS213 gemeten. Daar klopt iets niet. Maar of dat nou oorzaak of gevolg is kan ik niet beoordelen. Dit zou ik moeten meten:
b:-
e:1.5v
c:19.5v

Dit heb ik gemeten:
b:1.5v (varierend op tempo van ploppen tussen 1.7v en bijna 0)
e:1.5v (varierend op tempo van ploppen tussen 1.7v en bijna 0)
c:20v

Omdat het andere kanaal niet meer werkt en dus ook niet 'plopt' meet ik dit niet op de overeenkomstige transistor.

Opent dit nieuwe mogelijkheden?
Zijn er nog aanvullende schema's nodig?

Oh, wat ik nog vergat: TS213 (die dus geen correcte metingen laat zien) had ik vervangen en is dus nieuw.

Mod-edit: Gebruik bij toevoegingen de edit.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (50%)]

Het is jammer dat mijn ideeën niet tot een oplossing leiden. Maar nu weet je wel dat die condensatoren goed zijn. C181 die op de tunerprint zit kan in deze situatie niet tot motorboaten leiden. De tunerprint is immers niet aangesloten. De functie van TS213 begrijp ik niet (helemaal). Door R244 loopt geen gelijkstroom. De basisspanning en de emittorspanning zijn dus aan elkaar gelijk. Er loopt dan ook geen collectorstroom. Nu hoor ik je al zeggen: "Er loopt toch wisselstroom door R244?". Er loopt inderdaad wisselstroom door R244. Deze mag TS213 niet in en uit geleiding brengen. Doet de wisselstroom dat wel, dan zal het geluid vervormd klinken. Zoals ik het nu zie werkt TS213 alleen bij het inschakelen van het toestel. TS213 zorgt ervoor dat C220 vlot opgeladen wordt en daarna zit zijn taak erop.
Dit geldt uiteraard ook voor TS263 en C270. Helaas heb ik (voorlopig) geen ideeën meer waar dat motorboaten vandaan komt.

Heb je ts213 doorgemeten met een universeelmeter op diode stand?
En is r245 heel?
En heb je al 15 volt extern aangeboden via de weerstand zoals hiervoor gevraagd door mij

[Bericht gewijzigd door snameroc op (35%)]

Het spijt me dat ik niet met betere resultaten kom. Was het maar waar; ik doe m'n best. En jullie gelukkig ook!

Ik heb van de eindtrap even aangegeven wat er nieuw is. Dat is alles, behalve de twee omcirkelde condensators. Dit geldt voor beide kanalen.
http://img40.imageshack.us/img40/705/tda1011verv.th.jpg

Ook ts213 is dus nieuw. Ik heb hem niet uitgesoldeerd, maar de spanningen gemeten. Op de basis zou 0v moeten staan, maar ik meet er gemiddeld 1.5v. Hij wordt gevoed vanuit dezelfde +1 als pin 4. Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het daar ergens al misgaat. Maar daar zit eigenlijk enkel C226. Die is ook nieuw en 3300µF...

Het enige wat ik idd nog niet heb gedaan is pin 5 extern voeden. Na mijn laatste vernietigende actie met de labvoeding ben ik wat terughouden daarmee. Maar ik zal het nu doen.

Ik laat het asap weer weten.

Heb je het motorboaten ook op de kop telefoon uitgang?
Zitten de speaker kabels goed vast?
Zijn de speakers nog goed, niks los ofzo bij aansluitingen/inwendige spoel?
Is SK11 in je schema zonder externe speaker, 0Ω?

Da's een hele goeie van die koptelefoonuitgang, flash2b! Dat ga ik vanavond meteen testen. Deze uitgang zit op een andere printplaat, dus ben benieuwd.
De speakerkabels zitten heel goed vast. Ik heb geen andere speakers geprobeerd. Dat zal ik ook nog doen.
De speaker schakelaar SK11 zal ik ook nazien.

Hartelijk dank voor de input!

Als ik de tda extern wil voeden op pin 5 (15v van een labvoeding), hoe ga ik dan te werk?
Is het de bedoeling dat ik dan enkel op pin 5 spanning (15v) zet? Of ook de voeding van het apparaat voor de overige functies? Hoe doe ik dat dan met de massa's? Die kan ik toch niet zomaar aan elkaar hangen neem ik aan?

Natuurlijk moet je ook de min aansluiten van je voeding aan de min van de radio. De min aansluiten radio aanzetten en terwijl hij aanstaat de plus van je voeding via een weerstand van 150 k aan pen 5 houden. Eventueel kun je de test hehalen met een condensator parrallel aan de min en de uitgang van de weerstand.

Okee, dus radio ook aan?
En min van de radio en min van voeding aan elkaar? Gaat dat goed? Dat is eigenlijk waar ik aan twijfelde.

Dat gaat goed de minnen aan elkaar anders heeft de plus ook geen zin.

Zo, ik heb de testen uitgevoerd.
Op de koptelefoon uitgang plopt hij hetzelfde. Uiteraard ook op één kanaal (de andere TDA is stuk; even een reminder ;-) )
Er is ook geen enkel signaal hoorbaar als er een bandje wordt afgespeeld (vu-meters slaan weg gewoon uit); zowel links als rechts niet.

Toen de test met de externe voeding gedaan.
Precies zoals voor geschreven. Ik heb de radio aanstaan (pin 5 uiteraard los; externe voeding min op min en met de +15v (met weerstand) tip ik pin 5 aan. Ook dan klinkt het motorboaten.

Dus als ik het zo interpreteer dan schakel ik met de externe voeding de TDA in en wordt het motorboaten elders uit de schakeling gewoon weer versterkt.

Ziet iemand nog een lichtpuntje? Of zijn we zo langzamerhand moedeloos? ;-)

Je hebt geen emailadres openbaar maar op deze site zie je een datasheet van de tda1011 http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/19162/PHILIPS/TDA1011.…
Hier staat op bladzijde 7 een voorbeeld schema.
Hieruit blijkt dat je geen tegenkoppeling nodig hebt zoals eerder gesugureerd door columbo. verwijder ts 213 en c220 eens en schakel daarna in wat gebeurt er dan?
Als hij dan nog plopt kan het alleen aan de serie schakeling van c222 en r245 liggen 4,7 ohm en 47uf goed meten en kijken of er geen sluiting en of polariteitsfouten zijn.
Als hij niet meer plopt eerst alleen c220 terug plaatsen en dan weer proberen.

Dank je, snameroc! Ik ga proberen of ik dit vanavond kan doen.

Ik denk dat de versterker zich telkens in- en uitschakeld achter elkaar. Tenminste dat is mijn vermoeden. Ik herinner met nog van vroeger toen hij nog goed was, dat hij altijd één plopje geeft met inschakelen en één met uitschakelen. En dat hij nu dus continu staat van ...aan-uit....aan-uit....aan-uit.... etc.
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben ;-)

**edit**
nah, ik zit er nu nog eens over te denken en misschien denk ik het toch niet goed over dat in- en uitschakelen. Ik voed de TDA extern en schakel hem daarmee in. Op het moment dat hij is ingeschakeld geeft hij het ploppen van elders in de schakeling door.

Nou ja, hoe dan ook: hopelijk kan ik vanavond weer even verder testen.

[Bericht gewijzigd door SuperGrover op (29%)]

De defecte TDA zit niet meer op de print, mag ik hopen?
Heb je signaal als je met de scoop aan de hete kant van de potentiometer meet terwijl je een bandje afspeelt (zowel links als rechts)?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (55%)]

Uhh....uhh...ja sorry. Die kapotte zit nog in het andere kanaal... Maar die kant is helemaal dood. Geen enkel teken van leven.
Of wil je nu zeggen dat ik m eruit moet halen en een paar testen overnieuw moet doen? Denk je dat die het andere kanaal beïnvloed?

Welke potmeter bedoel je? De volumepot?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]