maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als de printplaat mee gaat doen als weerstand, condensator en halfgeleider... Dan kan je alle onderdelen vervangen die je wilt maar blijft de fout. Ik begrijp dat jij het apparaat onder handen gehad hebt voor Supergrover?
Supergrover overigens gefeliciteerd!
dat is correct,alle onderdelen zijn goed ook nagemeten,maar't blijft knudde.
ik zal morgen op een losse print een nieuwe schakeling bouwen volgens de data sheed,eens kijken wat hij dan doet.
Het gaat nl al mis na de input van de voorverst.
Hi all!
Met veel belangstelling deze draad doorgenomen aangezien ik ook nog over zo'n ding beschik en deze na jaaaaren stilstand weer gangbaar wil maken!
Punt is alleen ... de service manual/schema's. De links die hier staan vermeld werken geen van alle meer en wat begin je zonder de nodige documentatie. Is het wellicht mogelijk e.e.a. nogmaals met mij te delen via bijvoorbeeld WeTransfer?
Als email kan het volgende adres worden gebruikt: deleeuwjohn05@gmail.com
Thnx in advance!
Groet van Roland
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het equivalente model zou Philips D8614 kunnen zijn. Dan kom je onder andere dit tegen: https://elektrotanya.com/philips_d8614_sm.pdf/download.html
Plastic tandwiel kan je prima zelf repareren. https://duckduckgo.com/?q=how+to+repair+a+plastic+gear&t=ffab&atb=v364…
Ok kant en klaar kopen in NL https://shop.mfbfreaks.com/product-categorie/onderdelen/tandwielen/
maartenbakker
Golden Member
En als mfbfreaks hem toevallig niet heeft zijn er ook tandwielen uit polen op ebay.
Gewoon repareren zoals met nylon tandwielen soms kan, gaat niet. De gloeiende gloeiende gele pesttandwielen zijn uit een flexibel polyurethaan geperst dat aan de lucht vergaat. Waarschijnlijk onder invloed van zuurstof en/of vocht.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]
Op donderdag 15 februari 2024 18:54:52 schreef ohm pi:
Plastic tandwiel kan je prima zelf repareren. https://duckduckgo.com/?q=how+to+repair+a+plastic+gear&t=ffab&atb=v364…
Thnx maar ... mijn exemplaren zijn volledig aan barrels. Die minstens 42 jaar heeft zijn werk grondig gedaan!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bekende die tandwielen, philips in de jaren 80 had ze overal inzitten. heb weleens een toestel gehad wat nog werkte ( meen een philips casseiver ) terwijl het stond te spelen en ik keek naar het draaiende loopwerk werden ineens alle tanden van dat bruine tandwiel geveegd, even opwarmen en weg was het..
Update ...
MFBfreaks benaderd voor vervangende tandwieltjes en snaartjes.
Eindversterker is hersteld, één defecte BC558C was de oorzaak.
Nu de randen van de speakers herstellen:
scheurtjes herstellen met tissue en verdunde PVA lijm, na drogen matzwart spuiten en daarna de conusranden voorzien met een kwastje contactlijm.
Tot zover ...
maartenbakker
Golden Member
Hey volhouder!
Ooit nog goedgekomen en wat was de oorzaak?
Ik zit na een TDA1011 vervanging nl. met dezelfde shit!
Ben benieuwd!
Greetzz
Op vrijdag 22 juli 2011 09:39:43 schreef SuperGrover:
Sorry mensen, even geen tijd gehad om er iets aan te doen of om te posten.
[offtopic]Woensdag hebben mijn vrouw en ik ons eerst kindje gekregen, een zoontje. Dus er gaan even wat zaken voor. [/offtopic]Maar eigenlijk zou ik ook niet meer weten wàt ik eraan moet doen.
Ik nu niet meer gekeken, maar ik weet eigenlijk zeker dat ik de TDA's er goed in het gezet. Ik kijk niet naar de tekst, maar naar de inkeping bij pin 1.
Bovendien zijn de symptomen na het monteren van 5 verschillende TDA's exact gelijk, ook voordat ik eraan ging werken. Maar ik kan het nog even nakijken.Verder moet ik nog 2 nieuwe TDA1011's bestellen, maar aswo levert alleen aan bedrijven. Maar ik had meen ik nog een andere gezien die ze nog had (wel een euro of 6 per stuk).
Storing: één kanaal stilte
Oorzaak: Defecte BC559
TDA1011A beide heel
Opgelost dus maar ...
Bij montage fout gemaakt met die BD140 op het koelelement (ligt aan massa). Het isolatieplaatje was verpulverd en bij demontage niet als zodanig zichtbaar meer. Collector BD140 dus aan massa. Deze transistor verzorgt de diverse voedingsspanningen, door scheefstand hierin tov die 22V de TDA1011A van (gelukkig) alleen het linker kanaal defect geraakt, een fraai gat in de chip.
Na isoleren van die BD140 spanningen gemeten en in alle orde bevonden.
Vervolgens IC vervangen door TDA 1011: motorboat (tok,tok ... tok,tok ... tok,tok ... etcetera.) Diverse koppel en ontkoppel C's vervangen, hielp niet.
Vervangen door TDA 1010: motorboat.
Vervangen door origineel TDA 1011A: opgelost! Een 1010 en 1011 zijn dus geen vervangers voor een 1011A! Wellicht met de datasheets ernaast wel aan te passen maar waarom zou je wanneer het origineel nog in ruime mate is te leveren!?
Tandwielen vervangen (uit Polen), snaartjes vervangen (een hele bos voor € 4,95 uit China), een nieuwe antennespriet (uit Duitsland), TDA 1011A (Hajé Electronics),luidsprekers hersteld en weer als nieuw!
Was een leuk projectje!