Ik heb nog één idee over.
Er zit niks meer in. Alleen maar een dikke elco van 3300µF en een halve TDA. (plus transistor TS207 en wat spulletjes er omheen)
Meet eens de spanning tussen de plus van de elco C226 en pen 3 van de ploppende TDA. Deze spanning moet 0 Volt zijn.
Meet eens de spanning tussen de min van de elco C226 en pen 1 van de ploppende TDA. Ook deze spanning moet 0 Volt zijn.
Indien mogelijk, controleer de printsporen tussen genoemde meetpunten op onregelmatigheden.

Ik had, ondanks dat het plezier behoorlijk ontnomen was, toch nog een idee zelf gekregen. Nou, deels zelf, want ergens op internet had ik iemand gevonden op een forum die soortgelijke problemen had met een ander soort TDA. Daar bleek de oplossing in de condensator tussen de voeding en massa. Bij mij zou dat dus c236 zijn. Dit is ook de enige condensator die niet nieuw is. Dus ik heb m eruit gesoldeerd en een nieuw, flink grotere gemonteerd, maar helaas geen enkele verandering.

Ik zal eerst je advies nog opvolgen en de metingen verrichten. Komt daar niks uit, dan soldeer ik de boel er maar af had ik al bedacht. Ga desnoods een proefopstellinkje maken en bovendien de printplaat en de sporen nog eens zo goed ik kan schoonmaken. Ik zie bijna geen andere oorzaak meer dan dat er ergens op de print lekstromen lopen. Ik weet nog niet goed hoe ik het goed en veilig kan schoonmaken, maar daar kom ik wel achter.

Het kan dus even duren voordat er nieuws is, maar het komt zeker. Mag ook maar één keer per 24 uur posten, dus morgen niet.
Kortom: ik ga m'n best weer doen en laat het weten!

je hebt ook niet ergens een massaspoor veranderd ? dat sterpunt is er niet voor niks...

Op 12 juli 2011 23:08:54 schreef SuperGrover:
Mag ook maar één keer per 24 uur posten, dus morgen niet.

Dat is helemaal niet waar, had je een keer de FAQ gelezen (waar voor het posten om verzocht wordt) dan had je dat geweten.

Toch begrijp ik de kretiek hier niet helemaal.
Oke hij post vaak maar in mijn ogen over het algemeen ter zake doende informatie.
Kun je aangeven waar je in de faq precies op doelt hennry?
Je hebt bij mij wat verwarring gezaait.

Topickicks zijn niet toegestaan, en dat had ik al duidelijk vermeld met verwijzing naar het desbetreffende deel van de FAQ.

Op 11 juli 2011 17:35:02 schreef Henry S.:
Dat mag je even in stilte overpeinzen, dit topic gaat een dag dicht wegens het doorgaan met topickicken. Een forum is geen MSN of Twitter shoutbox.

De topickicks opzich zijn allang verwijderd, maar de in kleine lettertjes is te zien hoeveel een post aangepast is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]

Met edit bedoelje dan het "pennetje" wijzigen? Ik heb nergens een knopje edit.

Ik heb de faq topickick gelezen maar daar word meer de aandacht gelegt op oude topics en dat je de knop edit moet gebruiken als je binnen 24 uur wilt aanpassen, hiermee vind ik de verwaring van de topicstarter dat hij maar 1 keer per 24 uur mag posten zo gek nog niet.

Nogmaals ik probeer je actie te begrijpen zodat ik het goed kan doen maar ik vind het niet zo duidelijk als jij het doet lijken.

[offtopic]
Eigenlijk wilde ik geen woorden vuil maken aan deze flauwekul, maar toch maar heel even mijn visie dan.

Ten eerste had ik die laatste mod-edit totaal niet gezien. Ik had een klein scherm ter beschikking en klik vanuit de emailnotificatie op de link dus kwam meteen bij de laatste post uit. En in mijn veel te grote enthousiasme gewoon gereplied.
Verder vind ik een chatroom of weet-ik-wat-voor babbelbox weinig tot geen raakvlakken hiermee hebben, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.
En als laatste is een topickick in mijn boek wat anders, maar ik zal me vast sterk vergissen. Ik dacht altijd dat zoiets gedaan werd om bovenaan de lijst te blijven en dus in de aandacht. Veelal met totaal nietszeggende posts of quasi-grappige plaatjes. Daarbij komt dat ik nooit naar de topiclijst kijk, want ik link altijd vanuit de mail hier naartoe. Ik zie heel die lijst dus niet en heb dus ook geen enkel belang bij topickicks.
Dus in mijn ogen was het een zwaar overtrokken reactie. Ik had de edit niet gezien en was me bovenal van geen kwaad bewust. Ik ben gewoon erg blij als de mensen hier de tijd en moeite nemen om me te helpen. Als ik dan wat meer weet vind ik het wel zo netjes om dat te laten weten. Hoe vaak niet wordt op een forum een probleem met hulp opgelost en hoort men nooit meer iets van de TS? Verder ben ik op tientallen fora wel actief en gedraag me altijd correct en netjes. Ik was dus wel behoorlijk verbaasd en teleurgesteld hierover en om dan als een schooljongetje te recht te worden gewezen... no thanks.
Hoe dan ook: wees gerust meneer Henry S.; het zal niet meer gebeuren. Ik zal mijn enthousisme in de hand proberen te houden en mijn uiterste best doen netjes in het gareel te lopen. Laten we erover ophouden en hopelijk is mijn klus snel geklaard zodat dit topic alsnog dicht kan.
[/offtopic]

[ontopic]
Ik heb nog even niks aan de radio gemeten. Ik heb net eerst het eifoon scherm van mijn vrouw vervangen.
Hopelijk kan ik straks nog wat doen, dus ik laat het eerdaags weten.
Verder heb ik nog even nagedacht hoe ik de printbaanzijde van de print kan schoonmaken. Ik zit te denken aan mijn tandenborstel met één of ander niet al te agressief reinigingsmiddel. Kan het met wasbenzine? Contactcleaner? De harsresten moeten natuurlijk oplossen. Ik zie bijna geen andere optie meer dan dat het daar in zit.
[/ontopic]

***EDIT***
Ik heb zojuist nog wat metingen verricht. O.a. wat ohm pi vroeg.
Tussen de + van van c226 en pen 3 is 0,000v. Tussen - van c226 en pen 1 idem dito.
Er zit niet echt veel hars op de printsporen, maar het lijkt me het verstandigst dat ik daar de komende tijd eerst aandacht aan ga geven (tenzij jullie natuurlijk nog nieuwe ideeen hebben). Zoals ik al zei: we zijn nu tot een minimum aan componenten gekomen; eenvoudiger kan het bijna niet. Hopen dat het met de ouderdom/staat van de print te maken heeft.
Dit zal wel de nodige tijd kosten (moet ook eerst spullen gaan kopen, en wil het ook wel grondig doen) dus het kan zijn dat de uitslag even op zich laat wachten. Tzt laat ik het weten.

[Bericht gewijzigd door SuperGrover op (13%)]

Een tandenborstel samen met alcohol gaat prima

@TS: Laat het denigrerende ondertoontje maar achterwege. Je hoort na zoveel posts de regels te kennen, helemaal omdat je er bij elke post naar wordt verwezen. Niks kleuterschool maar slordigheid van jouw kant.

Einde discussie.

Henry s is een beetje overspannen.
Wat mij dunkt kan hij beter zijn rol als moderator neer leggen.
Dit is immers een forum waar mensen elkaar om hulp mogen vragen en als hierbij veel gepost wordt dan moet dit gewoon kunnen.
Zo niet stop ik geheel met circuits online.

Misschien tijd voor jou om te stoppen dan? De meeeste topics waarin je gereageerd hebt waren sowieso al die van jezelf, en dat is helemaal niet erg maar maakt je dreigement om te stoppen wel een beetje loos. Hoewel de toon soms wat bot kan overkomen (Maar dat komen sommige gebruikers ook. Vroeger was het gebruikelijk om te zeggen -en te menen-: "sorry, ik zal beter opletten" terwijl tegenwoordig vaak alles hier te kort en daar te lang is), heb ik Henry S. nog niet vaak op zijn ongelijk of op inconsequent, onrechtvaardig of onredelijk gedrag kunnen betrappen. Verder kent hij zichzelf wel een beetje, want om een uitdrukking als 'knorrige turbomod' lacht hij van harte mee. Van de fora met veel verkeer die ik ken, is dit het forum waar het minst geklaagd wordt over moderaties en waar bovendien van de weinige klachten ook nog een deel terug te voeren is op de gebruiker. En nee, ik ben niet iemand die alles voor zoete koek slikt: elders klaag ik wel eens, maar probeer dat wel constructief te houden. Bovendien zit ik met deze reactie al op een hele stevige afdwaling van de discussie, waarvoor bij nader inzien ook mijn excuses.

Let wel, juist omdat er hier zoveel verkeer is moet er ook een beetje stevig gemodereerd worden soms. Desondanks blijft de sfeer goed, je kan bijvoorbeeld nog best een stukje afdwalen zolang het leerzaam is. En je mening zeggen zoals jij en ik nu doen, kan ook gewoon.

Nou Maarten opzich ben ik het best met je eens dat dit een goed forum is en ook dat het weinig zin heeft om te drijgen met weg gaan. Maar buiten het feit dat de topicstarter vaak post kan ik de opmerking van Henry niet goed begrijpen daarom heb ik ook gevraagd wat hij nu eigenlijk bedoelt.Als ik heel eerlijk ben vind ik de bijdrage over het feit dat het niet volgens de regels meer afbreuk doen aan heel het topic dan de vele posten van de starter.
Ik ben nu ook offtopic bezig waarvoor excusus maar duidelijk vind ik de argumenten niet.
En over het topic vind ik het onuitstaanbaar dat het niet lukt om het ploppen te stoppen en bewonderingswaardig dat hij volhoud om het op te lossen en dan doet zo een opmerking gewoon geen goed aan het doorzettings vermogen.

Er stond kennelijk een hele rits berichten van de TS onderelkaar, althans zo begreep ik het. De vraag om verduidelijking zou ik zelf ook geneigd zijn te stellen als ik het niet door had.

Inderdaad alle bewondering voor het volhouden! Ik heb echt geen idee waar het nog kan zitten, maar ben -net als iedereen hier vermoedelijk- wel erg nieuwsgierig.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

Op 13 juli 2011 21:53:51 schreef Henry S.:
Einde discussie.

En daar wil iedereen nu even aan laten houden, het is niet gebruikelijk op een forum, en zelfs onwenselijk, dat je daar mee door gaat.

Ontopic: En ook ik wil de TS het volhoudt en dit project tot een goed einde brengt, maar zonder dubbelposts. Dat is een ingeslopen slordigheidje van de TS en daar is hij voor gewaarschuwd want wordt snel een gewoonte, punt uit, afgehandeld.

@supertechneut: We zullen het maar niet over jouw bijdrages hebben, en jij mag de FAQ ook wel eens gaan lezen.

Edit: Dat is ondertussen ook gebeurd, dank daar voor.

Op 14 juli 2011 19:39:21 schreef Henry S.:
@supertechneut: We zullen het maar niet over jouw bijdrages hebben, en jij mag de FAQ ook wel eens gaan lezen.

Sorry van mijn lullige reactie en idd post ik niet vaak lees liever mee.
En heb idd de Faq even gelezen en een en ander is nu duidelijker

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]

Gisteravond ben ik met alcohol (96%; niet voor inname) en een nieuwe tandenborstel in de weer geweest. Beide zijden van de printplaat heel grondig met ruim alcohol schoongepoetst. Hars resten verdwijnen er idd mee en de plaat ziet er goed uit.
De grote elco's op de hoek had ik weer even verwijderd om ook de zuurresten aan de componenten zijde nog eens met alcohol te behandelen. Ook heel goed en ruim tussen de componenten geborsteld.
Toen de zaak zachtjes met een fohn laten drogen.
Ik had hier toch wel wat verwachtingen van, maar helaas: het zelfde verhaal. Er komt geen enkele verandering in het motorboaten. Het enige waar hij op heeft gereageerd is een tijdje geleden op de balanspotmeter en volume. Maar nu met enkel de halve TDA nog actief zit er geen enkele progressie in.

Ik weet dus even niet meer wat te doen. Het enige idee dat ik nog heb is: twee nieuwe tda1011's bestellen, paar nieuwe componenten en buiten de radio een proefopstelling maken. Als ik dan weet dat dat goed is, proberen de boel werkend op de print te krijgen. Anders weet ik het ook niet meer.
Allerlaatste uitweg zou zijn een los printje met een stereo eindverserkertje inbouwen en het signaal ergens van de prnt aftakken. Maar eigenlijk wil ik dat niet. Het moet toch mogelijk zijn een radio te repareren?
Of ik ga hulp zoeken bij iemand; dat kan ook nog.

Een labvoeding afgeregeld op een spanning tussen 12V en 19V aansluiten op de condensator van 3300µF?

heb je de print zelf al gecontroleerd op breuken in printbanen.
even de print goed belichten en gebruik een goede loep.

Vanaf de voedingprint (eigenlijk alleen de gelijkrichter) gaat zo'n 25 cm tweelingsnoer direct naar de 3300µF condensator. Ik heb dus even het snoer losgemaakt en de labvoeding erop gezet: geen verschil. Het motorboaten zit dus echt op de hoofdprint. Sterker nog, als hij al een dag heeft uitgestaan en zonder voeding (zoals bovenstaand zonder voedingsdraden) en ik druk de aan/uit schakelaar aan dan gaat hij meteen ook ploppen op de opgeslagen energie en sterft na enkele seconden weg.

Ik zal ook nog supertechneut aangeeft de print heel goed proberen te bekijken. Aangezien beide kanalen hetzelfde euvel vertonen beperkt het zich in feite tot een vrij klein, gezamelijk gedeelte.

Die TDA's zijn toch wel exact hetzelfde type als die erin zaten?

Soms heb je wel eens een toevoeging als een letter A aan het eind.

heb je er niet 1 van de 2 verkeerdom zitten ? de teks hoeft niet per se leesbaar te zijn met het koelblok erop .

Sorry mensen, even geen tijd gehad om er iets aan te doen of om te posten.
[offtopic]Woensdag hebben mijn vrouw en ik ons eerst kindje gekregen, een zoontje. Dus er gaan even wat zaken voor. [/offtopic]

Maar eigenlijk zou ik ook niet meer weten wàt ik eraan moet doen.
Ik nu niet meer gekeken, maar ik weet eigenlijk zeker dat ik de TDA's er goed in het gezet. Ik kijk niet naar de tekst, maar naar de inkeping bij pin 1.
Bovendien zijn de symptomen na het monteren van 5 verschillende TDA's exact gelijk, ook voordat ik eraan ging werken. Maar ik kan het nog even nakijken.

Verder moet ik nog 2 nieuwe TDA1011's bestellen, maar aswo levert alleen aan bedrijven. Maar ik had meen ik nog een andere gezien die ze nog had (wel een euro of 6 per stuk).

Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje.

Helaas, er is door lekkende batterijen zuur op de printplaat gekomen,de sporen waren goed uitgewist,maar heb toch nog enkele restanten gevonden op div onderdelen,en in het batt,vak.
Mede hier door is het 99% onmogelijk om hier nog wat van te maken.
Daar het zuur ook de printplaat aan tast,er ontstaat inwendige weerstand ,dit krijg je er nooit meer uit.
L kannaal doet nog een beetje mee, maar het R kannaal weigerd alle dienst, behalve dan dat getik van 2x per sec.