Hoogfrequent experimenteerprint

Ik heb twee dubbelzijde epoxy printplaten waarvan het koper geheel intact is. De ene wil ik gebruiken als massavlak, de andere wil ik in kleine vierkantjes van 0,5 bij 0,5 cm zagen en in een raster met een tussenruimte van 0,5 cm op de koperen plaat lijmen met secondenlijm. Zo zou ik dan een mooi HF-experimenteerprint kunnen maken. Op de gelijmde vierkantjes kan ik dan de aansluitingen van de onderdelen solderen en het grote koperen plaat fungeert dan als massavlak.

Maar ik heb een vraagje: "Heb ik dan niet teveel last van parasitaire capaciteiten tussen het massavlak en de kleine, opgelijmde vierkantjes waar de aansluitingen van de onderdelen op gesoldeerd worden?" Want parasitaire capaciteiten tussen knooppunt onderdeel op het vierkantje en massa kunnen namelijk funest zijn in oscillatorschakelingen, waarbij er zoveel signaal weglekt dat de oscillator niet kan oscilleren.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
klein is fijn

Moderator

Is het niet een stuk makkelijker om met watervaste stift een leuk patroontje te tekenen en de print in de etsbak te gooien? Allemaal stukjes zagen van 5x5mm is een rotwerk, en dan het plakken nog.. Daarbij kan secondenlijm niet goed tegen warmte, dus kans dat het er zo weer vanaf valt als je iets vastsoldeert.

Desnoods gooi je 'm even bij iemand anders in de etsbak, altijd wel iemand in de buurt met zo'n ding. Moeten we wel weten waar je ongeveer woont, profiel invullen is altijd handig.

Henry S.

Moderator

Als je zoveel eilandjes wilt hebben dan kan je dat beter even etsen.

Wat ik wel met geplakte eilandjes doe is ze hier en daar waar het nodig is een te zetten, en zoveel mogelijk zwevend te bouwen.

Lijm goed laten drogen voor het solderen, anders ga je huilen... Verder blijft het bij normaal soldeertempo wel vast zitten.

De capaciteit tussen de twee kopervlakjes is laag, dan moet je wel met heel hoge frequenties werken, UHF en hoger, wil je daar last van krijgen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Waarom zou je dan dubbelzijdige printen willen gebruiken? Enkelzijdig is genoeg, de onderzijde van de massaprint en de onderzijde van je eilandjes hebben verder toch geen enkele invloed.

En gezien het feit dat deze methode al decaden lang gebruikt wordt zal het met de paracitaire capaciteiten wel meevallen.

Eventueel zou je (zoals KiF al zegt) zelf een HF experimenteerprintje kunnen etsen.

Hoi,
Waarom eigenlijk losse vierkantjes gebruiken?
Het beste werkt vaak de "dead bug" methode.
De componentjes met de pootjes omhoog op de koperlaag lijmen en de aansluitpootjes naar wens met elkaar verbinden.

Overgens zal de capaciteit bij vlakjes van 5x5 mm en een printplaat dikte van 1.5mm wel meevallen.
Tenzij je in de honderden mHz gaat werken is het geen probleem, een simple FM-zender zel gewoon werken als je de vlakjes-methode gebruikt (nieuwe vanDale naam?)

Grtz,
Max

Ipv etsen kun je ook vierkantjes snijden in een van de kopervlakken. Niet iedereen heeft zomaar een etsbak klaarstaan.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Henry S.

Moderator

Of je pakt de dremel. En als die ook niet aanwezig is een ijzerzaag.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 21 november 2008 19:54:01 (53%)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

ik heb het ooit gemeten; je komt uit op 1pF per 1cm^2. Dus dan zit je op 1/4pF. Totaal geen probleem dus.
Het is een prima bouwmethoude. Deadbug werkt wat sneller; maar je moet wel zo nu en dan wat met eilandjes vastzetten. Dan wordt het lekker stevig.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Vlakjes methode = Manhattan style.
Toch zou ik die eilandjes niet systematisch over een geleidend vlak verspreiden, maar daar plaatsen waar het echt nodig is.
De tegenhanger (en mijn favoriet) is Ugly Construction, hier gebruik je, zoals al reeds gezegd, het hele kopervlak als montage platvorm. Meestal combineer ik dat met af en toe een aangebracht kopervlakje voor een power aansluiting of als draagvlak voor een groter component (elco b.v.).

Meer info over de Manhattan style. Ziet er netjes uit, maar je bent wel even bezig.

Dead bug style vind ik meestal nogal rommelig worden, maar het is snel en het werkt prima. Naderhand nog iets aanpassen kan wel een uitdaging zijn.

Kan een ramp zijn ... Maar ook een zegening! Een gewone print moet je immers opnieuw ontwerpen/etsen/boren als er iets niet klopt.

Nog even ter (afschrikwekkend) voorbeeld:
Pseudo Manhattan (gefreesde eilandjes) en UC.

http://img87.imageshack.us/img87/8595/img07302nw.jpg

Henry S.

Moderator

Op 21 november 2008 20:01:44 schreef Rd12tf:
De tegenhanger (en mijn favoriet) is Ugly Construction, hier gebruik je, zoals al reeds gezegd, het hele kopervlak als montage platvorm. Meestal combineer ik dat met af en toe een aangebracht kopervlakje voor een power aansluiting of als draagvlak voor een groter component (elco b.v.).

Oftewel, Ugly Manhattan style. ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 21 november 2008 20:49:40 (85%)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dank je Henry! :)
Nog even voor de esthetici hier op CO, een dergelijke schakeling werkt, indien zo opgebouwd, zeer goed.
Elektronen hebben nu eenmaal hetzelfde denkpatroon als ik: Chaotisch!

;-)

Hangt er ook vanaf hoe hoogfrequent je wil gaan, bij zeer hoge frequenties kan je overstappen naar ander materiaal, anders Basismateriaal PCB's ook nog eens lezen, daar heb ik ook nog links instaan voor evtl. info.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ik heb het hoogfrequentexperimenteerbordje met uit het andere printplaat gezaagde eilandjes gemaakt. De eilandjes heb ik met cyanoacrylaatlijm vastgeplakt op het kopervlak. Dat wil best. Alleen het zagen en gladschuren van de eilandjes is rotwerk. Veel beter lijkt het mij om met een dremel de eilandjes te maken door het koper weg te frezen. Op het hoogfrequentbord heb ik de MOS-FET regeneratieve ontvanger van topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/74755 gebouwd. Ik merk dat zo'n hoogfrequentbord veel beter werkt dan zo'n breadboard, punaise- en spijkerbordjes. Ik heb veel minder last van handefect en andere ongewenste dingen.

Waar is de Elektuur hoogfrequent experimenteerprint nog te koop? http://www.uploadarchief.net/files/download/eps85000.png.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
rbeckers

Overleden

Ik gebruik de dead bug methode.
Werkt snel en goed.
Hoe hoog in frekwentie wil je gaan?

Gewoon de Midden- en de Kortegolf. Eventueel ook de FM-Onmroepband d.m.v. een superreg. Ik vind de 'Dead Bug'-methode niet handig: het is niet stabiel en modificaties aanbrengen is erg lastig.

Waar zijn zulke HF-experimenteerprinten kant-en-klaar nog te verkrijgen?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Waren die zelfklevende dingetjes er nog maar:
stukjes met blokjes, IC-pads transistor pads, voedingsstrips, enz. Folie er af, vastplakken op geisoleerde of metalen plaat (zelfs aluminium!!) en klaar, solderen maar.
Ben ik verdorie de naam weer kwijt :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
rbeckers

Overleden

Op 24 juni 2009 22:04:43 schreef dawmast:
... Ik vind de 'Dead Bug'-methode niet handig: het is niet stabiel en modificaties aanbrengen is erg lastig...

Veel van mijn projectjes zijn mbv de dead bug methode gemaakt.
Stabiliteit is geen probleem en modificaties aanbrengen is gemakkelijker dan met een print.
Tijdje geleden een 280MHz oscilator gemaakt met een BD139. Vele veranderingen aangebracht.
Zonder de dead bug methode was dit moeilijker geweest.
Maar het is een methode die meer mensen lastig vinden.

free_electron

Silicon Member

ik was net ook aan de elektuur RF print aan het denken ...
iemand was me voor.

tis ene kleintje om dat rap effe te tekenen en zelf te etsen he. met de natte spons methode is dat in 5 minutne geklonken...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Natte spons ?

Aangezien er voorbeelden van ugly manhantan kwamen heb ik hier nog een ugly smd met freeswerk :-)

http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1648&mode=view

Mijn breadboardje:
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1234&mode=view

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik heb vandaag op mijn werk d.m.v. een dremel een hoogfrequentexperimenterprintje gebaseerd op de bekende Elektuur HF-print gemaakt. D.m.v. een dremel heb ik de koperen eilandjes uitgefreesd. Een goedkope en een goede methode om zo'n printje te maken.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Schimanski

Golden Member

Ik maak ook wel eens zo'n HF exp. print. Ik doe het zo. Print beplakken met plakplastic en met een hobbymesje de lijntjes tussen de vlakjes wegsnijden (een paar insnijdingen langs een liniaal, zo gepiept)

Daarna in het warme etsbadje en paar minuutjes zachtjes wiebelen... Afspoelen, afdrogen, plakplastic van de vlakjes halen en klaar is uw print.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ik vind de elektuur HF experimenteerprint gewoon geweldig, en werkt zeer aangenaam onder de 100MHz. Daarboven niet meer, niet zozeer omwille van de parasitaire capaciteiten, maar door de parasitaire inductanties die je krijgt van de lange aansluitdraden waar je niet omheen komt.

Even googlen -> gevonden: ik heb eens een oscillatortje gemaakt met de plakmethode, en de condensator was de LC tank: de aansluitdraden van de 3.3pF C gaven ongeveer 30nH, hetgeen voor een mooie 800MHz oscillator zorgt:
http://media.share.ovi.com/m1/s/1310/9ca449cf0b5b4c85868e23abce4b28e5.jpg

Voor UHF ben ik al een tijdje van plan om een experimenteerbord te maken waar bovenaan een paar busbars lopen (zoals op het elektuur bord), maar dan met een 50 ohm stripline van links naar rechts. Een beetje zoals het gedremelde stuk hier:
http://media.share.ovi.com/m1/s/2070/825bfe96b8de46399d75da5c132b2bc1.jpg

De stripline van links naar rechts omdat in mijn geval het toch altijd op een SMA connector (of twee of meer, in geval van versterker, filter, mixer...) uitkomt. Een stuk stripline kan je makkelijk onderbreken om er een pi of T filter, of een matching netwerkje tussen te plakken.

En misschien wat SMD outlines voor synthesizers en zo. Ja, dat zie ik wel zitten.

Suffering from wiseass oneliner blackout

In 2002 heb ik een telegrafie zend/ontvanger gebouwd volgens de "Manhattan" bouwstijl; een nabouwsel van een toen niet meer leverbare bouwkit. Ontworpen voor de 20m amateurband met circa 5Watt output.

Met een pons ronde schijfjes gemaakt die met secondenlijm vastgezet zijn op het aardvlak. Met de potmeters en connectoren meegerekend net over de 300 componenten in een doosje van 12x12cm.

http://members.ziggo.nl/cmulder/nc20.htm

De achtergrondfoto in de header van deze webpagina is een bovenaanzicht van de RTx. Onderin de pagina staan circa 80 bouwfoto's.

Carel.