Show your projects! Part 11.

Dit topic is gesloten

free_electron

Silicon Member

Op 6 januari 2009 19:35:36 schreef patrick valk:
nee is goed bedoeld

ja het is wel wat lastig om af te lezen maar ik ben er blij mee

Bravo ! Zo zie je maar : de aanhouder wint. Maar niet proberen vliegen voor je kan kruipen. De kruipfase is nu voorbij. Tijd om recht te staan en te proberen wandelen.

leuke volgende stap : op dat bord zit een seriele poort : stuur de tijd via de seriele poort naar buiten in ascii...

tip : maak shiftregister , knoop daar een baudrate clock aan en een paar flipflops om start en end bit te maken.
en dan heb je ene encodertje nodig wat de digits van de klok grabbelt en er ascii van maakt ( kan een stomme lookup tabel zijn. )
een kleine statemachien controleert de sequence ... 9 wel telkens wachten tot je byte vertrokken is alvorens volgende karakter te sturen.
je stuurt 1 maal per seconde de tijd.

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 7 januari 2009 08:06:57 (43%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 7 januari 2009 08:01:26 schreef Technojunk:
[...]

Dat is ongeveer 0.1mm mij lukt 0,05mm mij nog,
alleen weet ik niet helemaal zeker of dat wel klopt :)

dat denk ik niet mannetje... :p

je hebt dan al sterke onderetsing.

Bovendien heb jij volgens mij geen enkel besef hoe groot 5 hondertste is. Als ik iets nauwkeurig moet afdraaien (met draaibank) wordt 5 hondertste wel erg klein hoor. Het is zeg maar net iets dikker dan een haar....

Ja, spoortje is iets dikker als een haar..
Maar nu ga ik niet meer off-toppic.

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Ik dacht dat de definitie van een haar altijd 100 micron (0.1 mm) was.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
klein is fijn

Moderator

Om even verder te gaan met de klokken: Hij werkt!

http://www.kleinisfijn.nl/co/alarmclock/alarmclock_03.jpg

Er hangen nog wat draden aan de print, de timing van het display is nog niet helemaal goed, de spanningsregelaar staat nog op een breadboard en de knoppen hangen er nog niet aan, maar het werkt. :)

Het is toch maar een testprintje, want voor deze chips moet je echt een print maken:
http://www.kleinisfijn.nl/co/alarmclock/alarmclock_02.jpg

Op 7 januari 2009 15:47:42 schreef Rikkepic:
[...]
Als ik iets nauwkeurig moet afdraaien (met draaibank) wordt 5 hondertste wel erg klein hoor.

Bij ons op school was dat altijd de tolerantie. Dus 0,05 erboven of 0,05 eronder van de harde maat. Dat is namelijk nog meetbaar met je schuifmaat. Werkstukken nakijken deden ze wel altijd op de 100ste nauwkeurig... :P

Doel van het verhaal; 0,05mm ga je niet etsen ;) Misschien dat het lijntje er voor het oog nog netjes uit ziet, maar een stroompje erdoor? I don't think so... Hooguit om het midden van een boorgaat aan te duiden. Anders is er niet mee te werken.

@kif, ideaal zown maat :9
Handig chippie trouwens, bijna niks extras nodig

kif, ik heb de datasheet eens bekeken, maar begrijp ik goed dat dat een soort wekker ic is? dus een standaar ic om een klok te maken? zoja, komt denk ik op mijn "to do list", heb je het schema uit de datasheet gebruikt?

ps, nog niet's gedaan met je lego besturing? (ligt erachter)

leime

klein is fijn

Moderator

Op 7 januari 2009 19:49:24 schreef leime:
heb je het schema uit de datasheet gebruikt?

Nee, totaal niet, ik heb m'n eigen schema ervoor gemaakt:
http://www.kleinisfijn.nl/co/alarmclock/schematic_02.png

Iets meer onderdelen, maar ik heb maar een enkele trafo nodig, en het display is dimbaar.

/edit, ondertussen ligt m'n buro behoorlijk vol nu alles eraan hangt:
http://www.kleinisfijn.nl/co/alarmclock/alarmclock_04.jpg
Drukknoppen, LED's om de alarmuitgangen te testen, en een backup batterij die het wel een paar dagen uithoudt.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op donderdag 8 januari 2009 01:18:33 (14%)

je had kunnen weten dat KIF niet iets standaards doet +'
Deze IC´s worden volgensmij al een tijd niet meer geproduceerd dus je zal ze mogelijk nog in enkele webshops aantreffen maar verder zal je ze uit oude wekkers moeten halen. Het zijn rare maten, het er hier ook nog 1 liggen en ooit een schema getekend van het bijbehorende display. Maar als je ziet hoe dat werkt stoppen al veel mensen..

Het zijn inderdaad complete klokken maar zelfs dat was niet goed genoeg voor KIF..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
picsels

Golden Member

Op 7 januari 2009 15:57:36 schreef klein is fijn:
Het is toch maar een testprintje, want voor deze chips moet je echt een print maken:

Wat hebben jouw connectors een rare maat ;-)

Volgend project: XMas diorama, dan funcgen met ad9833 afmaken, dan...
Anoniem

ik kan het niet laten om deze link effe neer te zetten
http://www.leds-buy.nl/segment-display-rood-p-680.html
hoe zo groot 30 cm
die dingen zijn enorm
alleen de prijs is erg hoog

Doe dat toch niet!
Voor je't weet komt Turbokeu op de proppen met display's van 32cm of meer... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
klein is fijn

Moderator

Zie ook niet echt wat het in het showtopic moet.

Op 7 januari 2009 20:54:19 schreef picsels:
Wat hebben jouw connectors een rare maat ;-)

Uhu, vreemd spul he? :)

Dat IC dat KIF gebruikt vind ik voorlopig nergens terug online. Het zou nochtans handig geweest zijn voor een simpel klokje :)

Ok, ik ga er ook eentje kopen dan :) Bedankt, ik had enkel naar RS, farnell en conrad gekeken :)

Heeft er iemand een idee van welke verzendingsmethode ik moet aanklikken op www.voti.nl.

Ik ben woonachtig te belgië, moet ik dan

"In Europa ( maar buiten Nederland )"
"In de EC ( maar in Europa )"

Wat is de betekenis van die EC ?

[Bericht gewijzigd door Mathieuke op donderdag 8 januari 2009 18:08:33 (56%)

ziet er leuk uit KIF, alleen ik had gehoopt op witte ledjes :D
alleen die zijn zeker een beetje duur.

Anoniem

wtf
zo goed koop
heb die ook een web winkel ???

klein is fijn

Moderator

Op 8 januari 2009 17:38:16 schreef Mathieuke:
Ok, ik ga er ook eentje kopen dan :)

Kijk wel uit, je kan geen standaard 7-segment displays aan dit IC hangen. Je hebt een duplex common cathode display nodig. Die dingen zijn niet te koop, en moet je dus slopen uit een oude wekkerradio of zelf maken met losse LED's.
Ik kan wel even een duidelijk schemaatje tekenen van het display als je er wat mee wilt gaan doen.

Op 8 januari 2009 17:42:38 schreef riktw:
ziet er leuk uit KIF, alleen ik had gehoopt op witte ledjes

Ik ben toch best blij met deze rode van Lite-on. Je betaalt iets meer, maar dan zit er ook echt geen kleurverschil meer in, en ik heb iets meer vertrouwen in de levensduur. De kleur is overgens dieper rood in het echt, op de foto zien ze er wat geler uit.

Anoniem

zou wel leuk zijn om te zien hoe dat werkt
ik ben voor

Dit topic is gesloten